Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onderhoud polo, wanneer?

Pagina: 1
Acties:

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 21:44
Ik bezit sinds maart 2009 een tweedehands polo met 61000 km op de teller(nu 63000)

De dealer heeft toen ook een klein onderhoud uitgevoerd(61000 km). Het vorige onderhoud(groot onderhoud) was op 52K en dit in maart 2008. Daar is echter de remvloeistof niet ververst geweest, de remvloeistof is maart 2007 ververst geweest. Nu zou volgens het service plan iedere 24 maand de remvloeistof vervangen moeten worden. Dit moest dus al gebeurd zijn. Elke 60K kilometer zou het brandstoffilter(hoewel dat er enkel voor diesel naast staat... terwijl ik benzine heb) moeten vervangen worden. Dit is echter ook nog niet gedaan. Daar ik ofwel om het jaar groot onderhoud moet laten uitvoeren of om de 15K kilometer klein onderhoud(dit is gedaan) zou ik pas weer op 76000 kilometer of maart 2010 op onderhoud moeten. Intussen zou dan de remvloeistof al 12 maand over tijd zijn en het brandstoffilter 16000 kilometer over tijd zijn.

Wat is nu wijsheid om te doen? Gewoon doorrijden en het plan van de garagist volgen of hem opnieuw groot onderhoud te geven(remvloeistof en brandstoffilter) en meteen eens een compleet nazicht te geven.

http://specs.tweak.to/16567

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:21

JT

VETAK y0

Remvloeistof is niet zo een ramp bij normaal gebruik, als dat iets later wordt gedaan imho. Brandstof filter zelfde verhaal. Maar je kan natuurlijk eens informeren hoeveel die twee dingen kosten om te laten doen, teveel onderhoud bestaat niet ;) Hoe zit het met je distributieriem? Ik neem aan dat je auto nog jong is en de distri er niet al jaren op zit?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:24
Als je een auto in maart heb gekocht, en sindsdien slechts 2000 km hebt gereden ermee, lijkt het me heel sterk dat er nu echt weer iets moet. Heb je in maart geen kaartje gekregen wanneer (tijd) of bij welke km stand je terug moet komen bij de garage en waarvoor?

Specs

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Als je auto onder de longlife-onderhoudsintervallen valt moet je gewoon wachten totdat je boordcomputer dit aangeeft. Dit staat ook in een sticker geplakt aan de zijkant van je dashboard (deze is zichtbaar als je de deur opendoet).

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Gunner schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 16:18:
Als je auto onder de longlife-onderhoudsintervallen valt moet je gewoon wachten totdat je boordcomputer dit aangeeft. Dit staat ook in een sticker geplakt aan de zijkant van je dashboard (deze is zichtbaar als je de deur opendoet).
Dat heb ik vaker gehoord en klopt voor de helft. De longlife garantie is voor mensen die veel rijden. Bij een x aantal km gaat er een lampje branden. Je moet echter ook om de y aantal jaar onderhoud doen. Voor dat laatste waarschuwt geen lampje.

Mijn tip: gewoon je onderhoudsboekje pakken en opvolgen wat daarin staat. Remvloeistof + filters laten vervangen kost drie keer niks: alles samen onder de 100 euro. Als je te lang wacht kan je blaasjes krijgen in je remvloeistof, waardoor je niet meer optimaal remt. Kleine kans dat je er last van krijgt, maar kan zeer groot effect hebben op je leven als het optreedt.

Je distributieriemintervallen kun je hier nakijken: klik.

• JT

JT

VETAK y0

Blaasjes in je remvloeistof :? En het is echt niet zo dat je remvloeistof er in een keer mee kapt hoor ;) Zou het gewoon laten vervangen, maar een paar maanden is echt niet het verschil tussen leven en dood.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• skelleniels
Volgens het onderhoudsboekje zou ik om de 30K kilometer op groot onderhoud doen, tenzij ik binnen het jaar minder dan 15K haal dan zou ik een klein onderhoud moeten doen. Met mijn 5K per jaar zou ik dus maar om de 6 jaar op groot onderhoud moeten? Klopt dit? Ik denk dat het beter is dat ik gewoon 1 keer per jaar op groot onderhoud ga, of sla ik de plank volledig mis. Hier staat namelijk niets over in het OHboekje.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:33
Voor zover ik remvloeistof ken komen daar geen blaasjes in, maar absorbeert het uiteindelijk vocht.
Remvloeistof is normaliter vrijwel niet te comprimeren, maar die eigenschap verzwak naarmate het ouder wordt (en meer vocht opneemt). Je verliest dan rem drukt en zit uiteindelijk met een sponzig rempedaal.

• JT

JT

VETAK y0

Remvloeistof neemt idd vocht op. Dot 3 en 4 moet je elke 2 jaar in principe verwisselen, dot 5.1 elk jaar. Er komt steeds meer vocht in de remvloeistof. Vocht is ook zo goed als niet samendrukbaar. Probleem is echter wel dat als je remmen maar warm genoeg worden, het vocht in je remvloeistof kan gaan koken. Dan krijg je waterdamp. En dat is wel samendrukbaar en dan valt je remdruk gedeeltelijk weg ;) Geleidelijk hoor, je bent echt niet in een keer je remmen kwijt. En voor je remvloeistof echt heet wordt, moet je een paar keer echt goed hard op de rem.

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 19-06-2009 01:30 ]

Ecodan warmtepomp

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
skelleniels schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 16:11:
...Wat is nu wijsheid om te doen? Gewoon doorrijden en het plan van de garagist volgen of hem opnieuw groot onderhoud te geven(remvloeistof en brandstoffilter) en meteen eens een compleet nazicht te geven.
Optie 3: remvloeistof (en eventueel brandstoffilter) nu apart laten doen.

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-11 22:25
In de garage zeiden ze tegen mij dat de auto zelf service intervallen aangeeft. Gewoonlijk is dit elke 15000 a 20000 km. Als het goed is hebben ze de teller gereset tijdens het vorige onderhoud.

In mijn geval was de eerste servicebeurt pas na 30000km (is wel een diesel). Waarschijnlijk moet jij dan bij ongeveer 75000km teruggaan. Meestal zit er ook een tijdslimiet op, dan is het afhankelijk van wat je het eerst haalt; bijvoorbeeld 15000km of 1 jaar...

Maar om dus concreet op je vraag te beantwoorden: ja, normaal gezien moet je na een jaar of bij elke 15000km even bij de garage binnenspringen. Als je zelf echter het gevoel hebt dat de auto eerder aan onderhoud toe is, moet de garagist je hierin volgen, doet hij dan niet dan zou ik een andere garagist zoeken.

Everything is possible if you really want it.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
skelleniels schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 00:02:
Volgens het onderhoudsboekje zou ik om de 30K kilometer op groot onderhoud doen, tenzij ik binnen het jaar minder dan 15K haal dan zou ik een klein onderhoud moeten doen. Met mijn 5K per jaar zou ik dus maar om de 6 jaar op groot onderhoud moeten? Klopt dit? Ik denk dat het beter is dat ik gewoon 1 keer per jaar op groot onderhoud ga, of sla ik de plank volledig mis. Hier staat namelijk niets over in het OHboekje.
Ik weet niet hoe oud je auto is maar als hij ook al voor de APK in aanmerking komt dan kun je het gewoon combineren. Hier gaat de prive auto ieder jaar voor APK met de mededeling: Geef hem maar een beurt. En tot nu toe de afgelopen 2 jaar was dat ieder jaar een kleine beurt met paar kleine andere reparaties. Waarschijnlijk volgend jaar wel een grote beurt nodig.

Voor de leaseauto is het gewoon rijden tot het lampje brand, maar daarbij heb ik nu in een jaar tijd al kleine en grote onderhoudsbeurt laten geven...

• skelleniels
Hobbles schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 09:29:
Maar om dus concreet op je vraag te beantwoorden: ja, normaal gezien moet je na een jaar of bij elke 15000km even bij de garage binnenspringen. Als je zelf echter het gevoel hebt dat de auto eerder aan onderhoud toe is, moet de garagist je hierin volgen, doet hij dan niet dan zou ik een andere garagist zoeken.
Als ik na een jaar mijn auto voor onderhoud binnen doe, dan heb ik 5K kilometer gereden. Gewoon klein onderhoud lijkt mij dan? Beste is dan waarschijnlijk om het ene jaar klein onderhoud te doen en het andere jaar groot onderhoud?(Vanwege sommige onderdelen die om de 24 maanden vervangen moeten worden zoals remvloeistof...)

• Hobbles
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-11 22:25
Klopt, althans zo is het mij uitgelegd toen ik mijn auto kocht. Als je zelf echter het gevoel hebt dat onderhoud vroeger nodig is, of nog helemaal niet nodig is moet je zelf die beslissing nemen.

Everything is possible if you really want it.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
skelleniels schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 11:09:
[...]

Als ik na een jaar mijn auto voor onderhoud binnen doe, dan heb ik 5K kilometer gereden. Gewoon klein onderhoud lijkt mij dan? Beste is dan waarschijnlijk om het ene jaar klein onderhoud te doen en het andere jaar groot onderhoud?(Vanwege sommige onderdelen die om de 24 maanden vervangen moeten worden zoals remvloeistof...)
Nogmaals, wat let je om nu alleen remvloeistof te laten vervangen. Je hoeft daar niet een hele (of halve) beurt bij te doen :?

Verwijderd

Ik weet niet hoe het in nederland gaat, maar in Belgie steekt er een onderhoudsboekje in de wagen. Daar staat gewoon in wat er bij elke beurt moet worden nagekeken en bij welke kilometerstand de auto een beurt moet krijgen OF welk jaar (hetgeen het eerste komt).

• skelleniels
Roenie schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 19:42:
[...]
Nogmaals, wat let je om nu alleen remvloeistof te laten vervangen. Je hoeft daar niet een hele (of halve) beurt bij te doen :?
De remvloeistof staat er nu los van... Daarvoor heb ik allang een afspraak gemaakt(remvloeistof en brandstoffilter). Het was me alleen niet duidelijk welke de onderhoudsintervallen waren daar het onderhoudsboekje er vanuit gaat dat er 15K kilometer per jaar wordt gereden. Er staat in dat je om de 30K of om het jaar op groot onderhoud moet, tenzij je minder dan 15K kilometer hebt gedaan. Daarna staat er niet meer in wanneer je dan op groot onderhoud moet.

Hobbles heeft mij echter het bevredigende antwoord gegeven.

Pagina: 1