Autoradio te zacht met I-Pod

Pagina: 1
Acties:

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-01 06:15
Hoi,

mijn autoradio staat veel zachter als ik mijn I-pod erop aansluit. Ik moet hem op zijn allerhardst zetten om normaal geluidvolume te krijgen (stand 50 ipv 15). Als ik daarna naar radio switch staat ie dus ook gigantisch hard.

Hoe kan ik dit oplossen?

alvast bedankt!

Michiel

ps. mijn radio is een JVC KD-G342

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Staat de ipod wel gewoon vol open?

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• Sjaakmeister
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb een Pioneer DEH-P6900 en daar heb je een functie om voor elk 'kanaal' (tuner, cd, ipod) een aparte geluidbasisniveau in te stellen.

Ik heb heel snel even een manual van jou radio opgezocht (ging via google, heel makkelijk, misschien iets voor de volgende keer) en daarin vind ik op pagina 15 in de tabel de functie AUX ADJ:
Adjust the auxiliary input level to avoid the sudden increase of the
output level when changing the source from external component
connected to the AUX input jack on the control panel.
Als het daar niet mee lukt, dan ondersteund jou radio de functie niet en moet je dus elke keer even je volumeknop terug draaien

EDIT: Deze radio ondersteunt helemaal geen ipods. Waarschijnlijk sluit jij je ipod aan via een gewoon 3,5 mm jack plugje via de hoofdtelefoonuitgang van je ipod en de AUX ingang van je radio. De hoofdtelefoonuitgang (hence the name) heeft een veuls te zwak signaal om goed geluid af te spelen op een extern apparaat.
Je kan alsnog met de functie AUX ADJ proberen het volume omhoog te krijgen, maar dan krijg je een zeer schel geluid (no bass)

[ Voor 24% gewijzigd door Sjaakmeister op 16-06-2009 15:45 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Sjaakmeister schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 15:41:
................

EDIT: Deze radio ondersteunt helemaal geen ipods. Waarschijnlijk sluit jij je ipod aan via een gewoon 3,5 mm jack plugje via de hoofdtelefoonuitgang van je ipod en de AUX ingang van je radio. De hoofdtelefoonuitgang (hence the name) heeft een veuls te zwak signaal om goed geluid af te spelen op een extern apparaat.
Je kan alsnog met de functie AUX ADJ proberen het volume omhoog te krijgen, maar dan krijg je een zeer schel geluid (no bass)
Dat is ook een beetje te bout gesteld. In beginsel verschilt een line-out uitgangs/niveau niet zo gek veel van een headphone/hoofdtelefoon uitgang. (Wat je namelijk eigenlijk wilt is een/de line-leve output van je Ipod gebruiken.)

Headphone Level : Zal variëren van apparaat tot apparaat, maar reken met ong. 0,500 Volt.
Line Level : is ongeveer 0.150~0.300.
Dat ontloopt elkaar dus niet zo veel........

Je moet dus een beetje spelen met je headphone output level (dus volume van je ipod, net zolang totdat je geen vervorming krijgt. Dan haal je het maximale uit je headphone uitgang. Verder klank/toonregeling (equalizer) op neutraal (alles 0) zetten. Dan krijg je een vrijwel gelijk signaal als wanneer je een line-out gebruikt. Dat van die no-bass/schel is onzin, dat doet een equalizer of zelfs de koptelefoon zelf.

(edit: je zou ook nog zelf een soort 'convertertje' kunnen maken, waarmee je dan vervolgens de headphone maximaal kunt zetten zonder dat het gaat vervormen, middels een aantal weerstandjes, maar dat is niet per se nodig. Die 'weerstandjes' kun je ook 'nabootsen/zelf instellen' door het volume van je ipod/headphone aan te passen.)

[ Voor 10% gewijzigd door kaajee op 16-06-2009 17:35 ]

• Sjaakmeister
  • Niet online
kaajee schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 17:30:
[...]

Dat is ook een beetje te bout gesteld. In beginsel verschilt een line-out uitgangs/niveau niet zo gek veel van een headphone/hoofdtelefoon uitgang. (Wat je namelijk eigenlijk wilt is een/de line-leve output van je Ipod gebruiken.)

Headphone Level : Zal variëren van apparaat tot apparaat, maar reken met ong. 0,500 Volt.
Line Level : is ongeveer 0.150~0.300.
Dat ontloopt elkaar dus niet zo veel........

Je moet dus een beetje spelen met je headphone output level (dus volume van je ipod, net zolang totdat je geen vervorming krijgt. Dan haal je het maximale uit je headphone uitgang. Verder klank/toonregeling (equalizer) op neutraal (alles 0) zetten. Dan krijg je een vrijwel gelijk signaal als wanneer je een line-out gebruikt. Dat van die no-bass/schel is onzin, dat doet een equalizer of zelfs de koptelefoon zelf.

(edit: je zou ook nog zelf een soort 'convertertje' kunnen maken, waarmee je dan vervolgens de headphone maximaal kunt zetten zonder dat het gaat vervormen, middels een aantal weerstandjes, maar dat is niet per se nodig. Die 'weerstandjes' kun je ook 'nabootsen/zelf instellen' door het volume van je ipod/headphone aan te passen.)
Niet om heel vervelend te zijn, maar deze vlieger gaat in dit geval niet op.
Ik heb ervaring met een autoradio, een ipod en een normaal 3,5 mm draadje. En er is geen manier om een dusdanig signaal uit de ipod te krijgen, dat het volume van de FM gelijk is aan dat van de ipod. Dat was de vraag van de TS.
Om een goed geluid te krijgen uit de ipod ism met een autoradio, kan je proberen de Ipod Dock te gebruiken Afbeeldingslocatie: http://www.ipodtips.com/pictures/ipod_dock_remote/ipod_dock_remote_216.jpg
maar dat is niet zo handig in de auto

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb andere (prima) ervaringen.........

[ Voor 10% gewijzigd door kaajee op 17-06-2009 15:43 ]

• Sjaakmeister
  • Niet online
kaajee schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 15:42:
Ik heb andere (prima) ervaringen.........
Ik ben benieuwd wat jou ervaringen dan zijn en welke apparatuur je daarvoor gebruikt. (met name welke autoradio) :)

Jij hebt door het terug draaien van het volume op de Ipod misschien wel geen gekraak of geruis, maar het lijkt mij sterk dat jij met de radio beschreven in de TS, het volume van de Ipod en van FM precies gelijk hebt gekregen (even los van de AUX ADJ functie). Dat is de vraag van de TS.

Ik heb ook wel andere ervaringen. Bijvoorbeeld met mijn Pioneer DEH-P6900, die wel een Ipod ondersteund. Ik heb gewoon een optie om het volume van de Ipod met een paar stapjes omhoog of omlaag te zetten en hem daarmee gelijk te krijgen met FM, maar dan zouden we de TS een andere radio aanbieden, waar hij m.i. niet om vroeg. :*)

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-02 20:37
Hoi Gasten,

Ik heb sinds vrijdag een Toyota Aygo, en heb mijn ipod touch er op aangesloten door middel van AUX, alleen ook ik heb een heel erg zacht geluid.

Erg jammer, zijn er nog andere oplossingen?

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

What happened to iTrip?
Werkte altijd als een tierelier...

Of is dat nog steeds illegaal in NL? Hier zie ik het iig overal gebruikt worden...

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Mars18
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-02 20:37
Iemand nog tips?

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

• Albi The Dragon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-01 11:32

Albi The Dragon

get your hand off my tail

Zoals Sjaakmeister zegt, het antwoord staat in de handleiding van je autoradio.
"Adjust the Aux input level".
Had hetzelfde probleem en werkt nu als een zonnetje.

Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt

Pagina: 1