Toon posts:

Defect onderdeel miniketen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort speelt mijn miniketen (Sony MHC-RG440S) op 1 kanaal slecht af: bij lagere volumes valt het geluid weg, gemiddeld volume kraakt het en bij hoger volume speelt het normaal af. Even afschakelen en opnieuw opstarten verhelpt het probleem voor een uurtje.

Daarom heb ik het toestel opengedaan en zag daar een volgens mij verbrand / defect component. Het component is rood omcirkeld op de volgende foto:
Afbeeldingslocatie: http://tim.webcoder.be/miniketen/overzicht.jpg
Volgens mij bevindt het zich in de voedingsstage, het staat namelijk dichtbij de gelijkrichter (koelplaat links) en de elco's.

Op de volgende foto is de schade duidelijker zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: http://tim.webcoder.be/miniketen/070420091246.jpg
Ik kan met een schroevendraaier ook 'in' die transistor gaan, duidelijk stuk volgens mij.

Aanduiding welk component het is:
Afbeeldingslocatie: http://tim.webcoder.be/miniketen/070420091248.jpg

Na wat zoeken op internet heb ik uitgevonden dat dit component een 2SA1980 zou zijn. Iemand die mij kan zeggen of dit juist is?
Datasheet: http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/auk/2SA1980.pdf
Dit is een small signal amplifier.

Probleem is dat dat component niet gemakkelijk te vinden is... Kost 14 euro bij elektronica-online. Kan iemand mij een ander, gelijkwaardig of beter, component voorstellen?

Mijn dank is groot O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het komt meestal niet zo precies, zeker als het de voeding is.

Zorg dat de vervanger de zelfde specs heeft voor spanning, stroom, vermogen en hfe, en het zal werken. :)

Zo uit mn hoofd is een mogelijkheid de BC327-25 of -40 (de laaste term is de hfe)

Heeft de zelfde max. spanning en vermogen, en kan een grotere stroom aan. Is wel een europese, dus de pinout is anders

Maar weet je zeker dat dit het enige is wat er kapot is?

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik vind die 2 elco's daarachter ook enigszins dubieus. Heb je daar een betere foto van?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Ik wou net zeggen, die Elco's zijn compleet open gebarsten. Vooral goed te zien op de tweede foto, de elco linksvoor kan je volgens mij zo open klappen. Dat goedje dat eruit aan het lekken is hoort daar in ieder geval niet te zitten. Ik denk dat die transistor dus niet je grootste probleem is.

Geen idee hoe giftig dat spul trouwens is. Om maar even random paniek te zaaien. :P

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:37

Rmg

wacco schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 15:12:
Ik wou net zeggen, die Elco's zijn compleet open gebarsten. Vooral goed te zien op de tweede foto, de elco linksvoor kan je volgens mij zo open klappen. Dat goedje dat eruit aan het lekken is hoort daar in ieder geval niet te zitten. Ik denk dat die transistor dus niet je grootste probleem is.

Geen idee hoe giftig dat spul trouwens is. Om maar even random paniek te zaaien. :P
2e foto is gewoon lijmtroep rond de condensator, op de eerste foto lijkt ie wat dubieus aan de bovenkant op de 3e lijkt er weer niets aan de hand :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij hebben die twee elco's gewoon een zwart dakje en is dat witte spul op de voorgrond is een soort lijm. Zit het euvel niet in een losse verbinding/ slecht contact in bv de witte flatcable?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind 2 er idd ook vrij normaal uitzien (wel lekker lomp afgewekrt), maar 1.... bah.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Die gele prut is idd anti-resonantie lijm.
Ik doelde meer op die bruine smurrie bovenop die 2 elco's daarachter op foto 1.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
goeievraag schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 15:07:
Het komt meestal niet zo precies, zeker als het de voeding is.

Zorg dat de vervanger de zelfde specs heeft voor spanning, stroom, vermogen en hfe, en het zal werken. :)

Zo uit mn hoofd is een mogelijkheid de BC327-25 of -40 (de laaste term is de hfe)

Heeft de zelfde max. spanning en vermogen, en kan een grotere stroom aan. Is wel een europese, dus de pinout is anders

Maar weet je zeker dat dit het enige is wat er kapot is?
Dankjewel, hier kan ik wat mee! _/-\o_
Volgens mij is dit het enige wat stuk is (wat ik op het oog kan zien tenminste). Zonder een schema te hebben (nergens te vinden op internet), kan ik niet veel uitmeten...

In hoeverre moet ik andere componenten gaan onderzoeken? Zou het kunnen zijn dat het defect gaan van dit onderdeel een cascade van andere defecte componenten veroorzaakt heeft?

Zou je nog eens kunnen nakijken of die BC327 de goede component is? Dan ga ik die kopen.
Welke zou ik best nemen? De 25 (hfe 160-400) of de 40 (hfe 250-600)? De huidige heeft hfe 200-400.

Verder: je ziet dat het defecte component nog een broertje heeft; deze ziet er echter wel goed uit. Zou ik ze dan niet beter beiden vervangen?

Verder aan iedereen die de condensators verdenkt: ze zien er allemaal nog goed uit, maar toch bedankt :)
Ook met de flatcable is niets mis, lijkt enkel zo op de foto.

EDIT:
Vervangende producten gevonden op hun pagina: https://www.auk.co.kr/eng...ighlights.asp?pno=2SA1980
CompanyAUK FairchildKECROHMToshiba
Item No.2SA1980KSA1015KTA7332SA933A2SA1015

EDIT 2
Ik denk dus te vervangen door een Toshiba SA1015
Datasheet: http://www.toshiba.com/ta...tasheet_Sync//50/6596.pdf
De hfe van deze is wel lager dan de originele: 70 - 400 (Toshiba) tegenover 70 - 700 (Origineel)

Zal dit problemen opleveren?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2009 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Afbeeldingslocatie: http://tim.webcoder.be/miniketen/070420091246.jpg
Afbeeldingslocatie: http://wacco.mveas.com/other/070420091246.jpg
Ik vond dat stukje nogal verdacht. Lijkt echt los te zitten met die troep wat eronderuit komt aan alle randjes, wat makkelijk te controleren is door even ertegenaan te duwen oid. Of het is een freaky lijm restant + goed gekozen hoek om de foto te nemen. :P

Het originele transistortje is ook maar tussen de 200 en 400 hfe, zie het sterretje in de datasheet en de G op een van je foto's. Dus qua vervanging voor die transistor zou ik het er gewoon op wagen met de SA1015. :)

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Atlas schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 15:41:
Die gele prut is idd anti-resonantie lijm.
Eerder gewoon lijm om de grote elko's vast te houden op print. Lijkt me sterk dat het op 100 Hz resoneert.
Ik doelde meer op die bruine smurrie bovenop die 2 elco's daarachter op foto 1.
Raz- schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 15:37:
[...]
2e foto is gewoon lijmtroep rond de condensator, op de eerste foto lijkt ie wat dubieus aan de bovenkant op de 3e lijkt er weer niets aan de hand :?
Mee eens, volgens mij zit er gewoon een glimmend kapje op de elko.
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 17:00:
[...]
In hoeverre moet ik andere componenten gaan onderzoeken? Zou het kunnen zijn dat het defect gaan van dit onderdeel een cascade van andere defecte componenten veroorzaakt heeft?
áls er meer defect is, lijkt het me logischer dat dit defect een gevolg is, en geen oorzaak.
Ik denk dus te vervangen door een Toshiba SA1015[...]
Zal dit problemen opleveren?
Denk ik niet. Gezien de lokatie van deze tor, denk ik niet dat er een audiosignaal door loopt, maar eerder dat ie bijvoorbeeld aan de versterker doorgeeft of de voedingsspanning wegvalt. Het exacte type van de tor maakt dan al helemaal niet uit.

En voor de prijs van de tor zou ik het gewoon proberen.
Na een week nog heel? Versterker werkt weer :).
Gaat ie weer stuk, dan verder kijken.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze wil ik melden dat de operatie na veranderen door Toshiba SA1015 geslaagd is! Miniketen staat al de hele dag aan en speelt zonder problemen af. Geen ontploffingen enzomeer ;)

Heb wel gemerkt dat er bespaard is op fabricage printplaat, er kwam een eilandje los van de plaat zelf bij het lossolderen... Het werkt nu wel, maar ik denk niet dat het ding built to last is...

Dank aan iedereen om me te helpen! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Printen in van die goedkope dingen zijn gemaakt van geperst karton, dat is idd nogal gaar spul om reparaties op uit te voeren.
Epoxy++ ;)
Pagina: 1