Toon posts:

Heeeele oude laptop.. Uitdaging :D

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Voor kennissen ben ik een oude (lees heeeelle oude) laptop opnieuw aan het installeren. Ik heb er Windows XP opgezet en dacht heel simpel gewoon een lankabeltje aan te sluiten via de Wanadoo live box (die met usb aangesloten is op de gewone pc).

maar nu heeft die laptop geen ingang waar de lankabel in kan, alleen een ingang voor een kleiner telefoon stekkertje.

Zijn er kabeltjes voor zodat ik de wannadoo live box met een gewone lan aansluiting verbind met de laptop (via het telefoonstekkertje dingetje)?

Op de doos van de lankabel staat trouwens FTP network Patch Cable. Ftp CAT5e Network Cable

Groetjes

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-03 07:17
Zit er geen PCMCIA slot in ?
Lan kaartje erin en klaar.

Voor zover mij bekend is het converteren van je analoge modem naar lan geen optie.

[ Voor 43% gewijzigd door Hoyden op 16-06-2009 14:10 ]

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Telefoonstekkerje is geen netwerkkaart maar een modem. Misschien kun je hem aansluiten via een pcmcia kaartje o.i.d. Verder valt er weinig over te zeggen als je het type niet opgeeft.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:34
hele oude laptop + XP lijkt me niet ideaal, verder kun je eens kijken wat voor sloten er in de laptop vrij zijn, er zijn bijvoorbeeld PCMCIA en USB netwerkkaarten te krijgen, dan kun je de laptop gewoon aansluiten.

Dus definieer heel oud en geef wat specificaties ;)

Specs

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:39
Dat gaat je niet lukken omdat het "kleine gaatjes" waarschijnlijk van een analoge modem is. Je zult aan lanadapter aan moeten sluiten. Deze heb je zowel USB als PCMCIA (die platte kaartjes).

-edit-
Zoals de drie mensen boven mij (in dezelfde minuut :D ) al hebben gezegd dus

[ Voor 18% gewijzigd door cheiron op 16-06-2009 14:11 ]

Flickr PSN ID= cheironnl

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Hoyden schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 14:09:
Zit er geen PCMCIA slot in ?
Lan kaartje erin en klaar.

Voor zover mij bekend is het converteren van je analoge modem naar lan geen optie.
PCMCIA kaart is een stabiele optie. USB netwerkkaarten kunnen ook, maar ik neem aan dat er geen USB 2.0 in zit.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je zal toch een netwerkkaartje moeten hebben op de laptop (in de vorm van ingebouwd, PCMCIA of misschien een usb-adaptertje)

Heeft dit met de vorige install gewerkt met de livebox?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-03 14:55

r0b

DeX schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 14:11:
[...]

PCMCIA kaart is een stabiele optie. USB netwerkkaarten kunnen ook, maar ik neem aan dat er geen USB 2.0 in zit.
Als er geen netwerkkaart in zit vrees ik ook dat er geen USB 1.1 in zit. :+

Zoiets moet je dus hebben:
Afbeeldingslocatie: http://www.southampton.ac.uk/isolutions/computing/net/networkcardlaptop.jpg

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

r0b schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 14:14:
[...]
Als er geen netwerkkaart in zit vrees ik ook dat er geen USB 1.1 in zit. :+
Wil wel eens meevallen hoor. Veel oude laptops hebben wel een USB poortje maar nog geen LAN..

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:39
:? mijn oude laptop (nu 9 jaar oud :) ) had ook gewoon USB 1.1, maar geen ingebouwde lan. Was best gewoon in die tijd. En daar werkte een USB lanadapter gewoon goed mee (in acht nemende de snelheidscap die USB heeft)

Flickr PSN ID= cheironnl

Verwijderd

Ach, die snelheid van de USB 1.1 is niet het probleem. Het zal de processor zijn, die de pagina's niet zo snel kan laden. Ik had hetzelfde probleem. Ik had een 80486DX met een analoog modem(33k6). Werkte wel. Toen kreeg ik ISDN (64kBps), en toen werd het nóg langzamer dan voorheen. De PC kon gewoon de hoeveelheid data, die de ISDN kaart binnen sleurde niet op tijd verwerken....

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-03 14:55

r0b

cheiron schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 14:16:
:? mijn oude laptop (nu 9 jaar oud :) ) had ook gewoon USB 1.1, maar geen ingebouwde lan. Was best gewoon in die tijd. En daar werkte een USB lanadapter gewoon goed mee (in acht nemende de snelheidscap die USB heeft)
Ah, ok, ik dacht dat het toen nog niet echt gemeengoed was. weird. :) I stand corrected. :)

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:07

AvK

Ready Set Go

Grote kans dat een 'Heeeel oud laptopje' met XP sowieso een teleurstelling wordt. Het zal waarschijnlijk niet eens willen installeren ivm te weinig diskruimte en/of geheugen. Als het al wil installeren dan draait het niet of is echt niet vooruit te branden. Een van mijn hobby's is ook om heel oude laptopjes toch weer 'lekker' aan de praat te brengen. Op mijn oudste (Delletje van een jaar of 12 a 13) draait Win95 osr 2.1 (met USB ondersteuning) en ik meen IE5. Werkt prima, geen last van virusen, die worden niet meer geschreven voor Win95. :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Tja, wat is heel oud. Als het een laptop is van rond de eeuwwisseling zou ik Windows 2000 proberen. Is ie van nog eerder dan Windows 98 SE.

Verder hebben al mijn collega's hierboven gelijk en zul je om moeten kijken naar een USB of PCMCIA netwerkkaart.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-03 11:51
Mijn ervaring is dat je zelfs beter Windows 2000 er kan opzetten van W98, stabieler, sneller, ... en de specs zijn gelijkaardig. W98SE heeft zelfs "zwaardere" specs" dan W2k

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:43
Ik weet niet hou oud die laptop is, maar ik heb hier nog een EDO ram sodimmetje van 64MB liggen ;)

• dion_b
  • Laatst online: 23:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 23:23:
Ach, die snelheid van de USB 1.1 is niet het probleem. Het zal de processor zijn, die de pagina's niet zo snel kan laden. Ik had hetzelfde probleem. Ik had een 80486DX met een analoog modem(33k6). Werkte wel. Toen kreeg ik ISDN (64kBps), en toen werd het nóg langzamer dan voorheen. De PC kon gewoon de hoeveelheid data, die de ISDN kaart binnen sleurde niet op tijd verwerken....
AvK schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 07:35:
Grote kans dat een 'Heeeel oud laptopje' met XP sowieso een teleurstelling wordt. Het zal waarschijnlijk niet eens willen installeren ivm te weinig diskruimte en/of geheugen. Als het al wil installeren dan draait het niet of is echt niet vooruit te branden.
TS geeft aan al XP geinstalleerd te hebben. Dat betekent dat we minimaal met een Pentium 1 met 64MB RAM te maken hebben, maar (zonder de TS al teveel te kort te willen doen) doet de schrijfstijl van de topicstart me vermoeden dat we dat "heeeeelle oude" met een forse korrel zout moeten nemen en het gaat om een laptop van rond de eeuwwisseling, allicht een late P2 mobile of vroege P3 - iets als een Compaq Armada E500 ofzo - kortom de allerlaatste generatie zonder standaard ingebouwde NIC. In zo'n bak kun je prima 512MB RAM vrotten en XP draaien. Maar goed, dat is speculatie. polly1985 moet maar eens met duidelijke specs komen. Welke laptop betreft het?
Een van mijn hobby's is ook om heel oude laptopjes toch weer 'lekker' aan de praat te brengen. Op mijn oudste (Delletje van een jaar of 12 a 13) draait Win95 osr 2.1 (met USB ondersteuning) en ik meen IE5. Werkt prima, geen last van virusen, die worden niet meer geschreven voor Win95. :)
:X

Pas dan goed op rond 26-4 en Michaelangelo's verjaardag...

* dion_b zou het draaien met een legacy systeem die al jaren niet meer op veiligheid onderhouden wordt sterk afraden - als de bak te oud is voor een onderhouden Windows versie kun je er altijd een slanke Linux install op doen die wel gewoon 100% up-to-date is :o
- en nog los daarvan, hoeveel sites werken nog met IE5?

Probeer eens Debian zonder desktop environment te installeren en dan handmatig windowmaker erop te gooien. Mijn Toshiba Portege uit 1998 met P266MMX en 64MB RAM draait er prima mee :)

Oslik blyat! Oslik!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 14:08:
Zijn er kabeltjes voor zodat ik de wannadoo live box met een gewone lan aansluiting verbind met de laptop (via het telefoonstekkertje dingetje)?
Niks houd je tegen om een telefoonstekker aan een lan kabel te knijpen natuurlijk. Werken zal het niet doen. Je laptop heeft blijkbaar wel een modem maar geen netwerkkaart. Dat is nogal een verschil.

Geef eens wat meer info over de laptop dan kunnen we wat zinnigs zeggen over de mogelijkheden. Ook over het besturingssysteem.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:07

AvK

Ready Set Go

Moet toegeven dat ik vanochtend vroeg niet direct door had dat TS XP er al op had staan. Doet verder niet af aan mijn opmerking maar toch.... Mea Culpa.

Op mijn Compaq v300 met 512Mb geheugen en 10Gig schijfje draait XP SP2 inderdaad prima. Met SP3 erop is het een drama dus dan maar zonder..... Met virusscanner en alles op aan duurt het wel even voordat ie volledig is opgestart maar daarna kan je prima internetten en mailen.

Wat betreft Michelangelo en 26/4: Who cares als de boel wel besmet wordt? Tis toch een oud speeltje en niet serieus bedoeld als gebruiks laptop. ;)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Verwijderd

Ik heb hier een laptop zonder Ethernet aan een USB2ETH geknoopt en dat werkt goed hoor voor surfen.

Ik heb ook nog een 486 laptop liggen waar niet eens USB op zit. Dat wordt al lastiger :P

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 19:00:
Ik heb ook nog een 486 laptop liggen waar niet eens USB op zit. Dat wordt al lastiger :P
Daar hebben ze floppies voor uitgevonden :+ Met een beetje doorswappen en flink rennen haal je wel 0.005Mbps (afhankelijk van de afstand tot de centrale fatsoenlijke PC met internet en floppydrive) :P

[ Voor 25% gewijzigd door RobIII op 17-06-2009 19:07 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Eerst nog een browser vinden die goed werkt onder Win 3.11 for Workgroups :+

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 08:33
ik gebruikte destijds op een 486 laptop met een dynalink 14,4 modem een versie van opera, werkte uitmuntend

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• dion_b
  • Laatst online: 23:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 19:00:
Ik heb hier een laptop zonder Ethernet aan een USB2ETH geknoopt en dat werkt goed hoor voor surfen.

LPT-to-Ethernet FTW :P
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 19:08:
Eerst nog een browser vinden die goed werkt onder Win 3.11 for Workgroups :+
Lynx ;)

Edit:
Deze geniale web 1.0 site heeft nog wat mogelijkheden :+

[ Voor 36% gewijzigd door dion_b op 17-06-2009 21:41 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1