Opstarten / installeren vanaf CD/DVD werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Geen idee waar ik het precies kwijt moet, daar het opzich (denk ik) niet geheel OS afhankelijk is.
Dus als het in een ander deel beter past, feel free.

Wanneer ik een originele CD gebruik (XP Pro b.v.), kan er prima opgestart worden vanaf CD (of DVD zo gewenst).
Echter, wanneer ik een gebrande image (bijvoorbeeld Ubuntu) pak, kijkt het systeem wel even of er vanaf CD / DVD opgestart kan worden, maar start daarna vrolijk door vanaf de HD.

Ook wanneer ik in de bios aangeef dat er alleen vanaf CD/DVD opgestart mag worden, vertikt het systeem dit en gaat na verloop van tijd toch opstarten vanaf de HD.

In alle gevallen kan ik moeiteloos met dezelfde CD's en DVD's opstarten met m'n laptop. Dus aan de CD / DVD kan het lijkt mij niet liggen.

Qua hardware betreft het;
MSI KT4A-V met hierop een 2600 Sempron. Weinig bijzonders, hij hoeft dan ook niet veel bijzonders te doen.
De CD/DVD speler is een OEM en inmiddels heb ik ook getest met een andere OEM cd-rom speler die ik nog had liggen.

Wat zie ik over het hoofd?
Van de search heb ik uiteraard gebruik gemaakt, maar dan kom ik hoofdzakelijk fouten tegen van de gebruikte image.

BMW 535D

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-01 23:51
probeer het eens met je hdd losgekoppeld? ik vind dit ook een vreemd probleem.

• Harry
HDD ook losgehad. Maar het effect blijft vreemdgenoeg identiek.
Heb nu nogmaar eens een andere image binnengehaald, eens kijken wat die gaat doen.

BMW 535D

Verwijderd

Klinkt me bekend in de oren :P Heb je de CD/DVD wel als iso gebrand en niet de iso op de CD/DVD gezet toevallig ;)

Verwijderd

Is de iso wel opstartbaar? Dit zou je bijvoorbeeld kunnen testen op een VM als je die hebt.

• Harry
Stacheldraht & Typnix: Kijkt beide nog eens en mijn startpost. Ongeveer halverwege;
In alle gevallen kan ik moeiteloos met dezelfde CD's en DVD's opstarten met m'n laptop. Dus aan de CD / DVD kan het lijkt mij niet liggen

BMW 535D

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-01 23:51
out of ideas

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
Als je de image hebt gedownload, doe je dan ook een MD5 check (voorbeeld)? Dan kan je corruptie van de download uitsluiten namelijk. Als je laptop er wel van opstart is het eigenlijk niet nodig.
Heb je voor de juiste architectuur gedownload? Sempron 2600 is nog i386/i686 en geen amd64. Je laptop is misschien wel amd64/em64t.
Welke andere opstartbare ISO's heb je geprobeerd? Ook niet-Linux?

[ Voor 66% gewijzigd door gertvdijk op 17-06-2009 13:26 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Ik zou zeggen omdat hij wel probeert te lezen dat het apparaat misschien wat kieskeurig is kwa media die hij slikt bijv. wel Xp pro orginele cd maar geen gebrande cd.
Ander merkje cd proberen en dan nog eens Ubuntu uitproberen !

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Harry
@Gertvdijk; Heb wel de goeie archtectuur gepakt. M'n laptop is ook nog 'van de oude stempel'. Dit is wat ik mij in eerste instantie ook afvroeg. MD5 check heb ik niet gedaan omdat de laptop 't moeiteloos pakt.

@lamko: Als (er staat nu XP Pro op) hij is opgestart kan ik elke gebrande cd (of dvd) moeiteloos lezen. Daarom snap ik hier dus werkelijke 'ballen' van.

Merk cd's & dvd's die ik trouwens gebruik zijn Philips. Geen idee waarom eigenlijk. Ooit gekocht (ik brand niet zoveel meer tegenwoordig) en bevallen prima.

Het enige (wat Timmert via een andere weg dan dit topic bedacht) dat wellicht zou kunnen is dat de DVD en CD speler (2 losse devices dus) beide al zo oud (en ze zijn 'oud') zijn dat dit nog een probleem kan veroorzaken. Maar dan had ik het bij één van de 2 verwacht en niet bij beide hetzelfde probleem. Of zit hier meer logica achter.

Ik kan het dus logisch niet beredeneren waarom die kast niet vanaf gebrande cd/dvd wil opstarten.

BMW 535D

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
In windows hoeft hij de bootsector ook niet te lezen dit doet hij alleen bij het opstarten.
Mogelijke verklaring die ik nog kan bedenken. En dat oude verhaal van je snap ik helemaal niks van.
Zit in het apparaat waar je Ubuntu op wilt installeren een oud ding ? Zo ja, waarschijnlijk het probleem, vroeger wel vaker meegemaakt dat een apparaat bijv van een gebrand schijfje de opstartsector niet wilde lezen.

[ Voor 49% gewijzigd door lamko op 17-06-2009 19:18 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Harry
Met de combinatie Windows bedoelde ik meer dat de cd & dvd speler de cd / dvd prima kunnen lezen. (als in, geen brandfout, naast 't feit dat een ander systeem (m'n laptop) het feilloos leest).

Maar ouderdom van de cd-speler / dvd-speler zou dus i.d.d. de oorzaak kunnen zijn?
Weer wat geleerd. Eens op jacht naar een nieuwe dan maar.

BMW 535D

Pagina: 1