XP-M 2600 vs Atom N270

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retspan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:30
Hoeveel zou ik (voor fileserven en eenvoudig gebruik) voelen van deze performance 'downgrade' ?

Athlon XP-M 2600+ (2000 MHz, 512 KiB, 266 MT/s, 15x, 1.45V, 49W, AXMG2600FQQ4C)

naar

Atom N270 (1600 MHz, 512 KiB, 533 MT/s, 12x, 1.1625V, 2.5W, AU80586GE025D)

Ik vind alleen indirecte vergelijkingen, wellicht dat iemand ervaring heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Geen idee, maar je kan je ook afvragen of je die performance nodig hebt voor een fileserver. Gebruik je nu 100% van je processor? Het energieverbuik is wel aanzienlijk lager...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retspan
Wil het beestje een groot deel van de dag gebruiken voor occasioneel gebrowse, muziekje, ms office en dergelijken en het de rest van de tijd laten dienen als fileservertje voor 2 krachtigere systemen.

Doe er nu ongeveer hetzelfde mee (+ af en toe wat basic fotoediting) en zit niet vaak boven 75% CPU lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Directe ervaringen ga je niet zo snel vinden, zelfs bij mensen met beide CPUs...

Ik heb een Atom 230 (qua prestaties identiek aan de N270, alleen wat warmer) en heb een AXP 2500+ gehad. Maar de Atom is hier fileserver, de AXP was een desktopCPU. Op de Atom draait Debian zonder GUI, op de AXP draaide WinXP/Gentoo dualboot, waarbij Gentoo met X en een desktop environment draaide.

Enige wat ik je kan vertellen is dat de Atom prima voldoet als fileserver/router met een headless Linux install. Hoogstwaarschijnlijk kan het ook muziek draaien en officetaken draaien, maar zoiets doet men doorgaans niet op een fileserver - nog een reden dat je geen vergelijkingen vindt :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retspan
ben niet zo doorgaans *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Daar is niets mis mee, maar het verkleint wel de kans dat anderen kant-en-klare antwoorden voor je hebben :z

IMHO zou je trouwens een heel andere vraag moeten stellen, namelijk hoe goed een N270 is in office apps. Dat zijn namelijk de zwaarste dingen die je opnoemt een file serveren kan een 486 nog en is dus volstrekt bijzaak. En nagenoeg ieder review van het Atom-platform beantwoordt die vraag.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pazzje
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 14:01
Zelf gebruik ik ook een xp-m voor mijn server en vindt het toch een zeer fijne processor.
Ik gebruik mijn server ook als mediastreamer en fotoalbum (jalbum) dus een beetje power als het nodig is
kan geen kwaad. Ik heb bewust gekozen voor een xp-m daar deze een variabele multiplyer heeft en met variabele corespanningen overweg kan.
Ik gebruik hier het programmatje ''crystal cpu'' en hiermee kun je precies instellen bij welke belasting de processor een tandje bij moet schakelen. Idle kun je zou instellen dat de processor nog maar op 100Mhz draait met een minimale Vcore.
Wel moet je er op letten dat je moederbord de multiplyer niet lockt want dan werkt ''crystal cpu'' niet. Bij mij was dat ook het geval maar dat heb ik toen opgelost door een speciaal adaptertje te plaatsen tussen socket en cpu. (geen idee meer wat de naam van dit printplaatje was, maar het koppelde de multiplyer van het moederbord los van de cpu)
Pagina: 1