nieuw bestand rechten laten overnemen van bovenliggende map

Pagina: 1
Acties:

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:44

makje

Professioneel prutser

Topicstarter
Ik heb hier een test Linux terminalserver met daarop verschillende testgebruikers.
De gebruikers zitten in een paar verschillende gebruikersgroepen.

Op de server is een gezamenlijke documentenmap /DATA.
De map DATA heeft een aantal submappen waarop ik rechten heb gezet voor de verschillende gebruikersgroepen.

Zo is de map /DATA/ICT alleen toegankelijk voor de groep ICT (770) en is de map /DATA/Administratie toegankelijk voor de groep KANTOOR (770).
De documenten binnen deze map krijgen dan 660 rechten (of zouden die moeten krijgen, alhoewel 664 ook best is).

Nu wil ik ervoor zorgen dat als iemand een document in de map /DATA/ICT zet, iedereen van de groep ICT het document kan gebruiken, dus lezen en schrijven.
Standaard echter krijgt elk nieuw document 644 rechten met als owner en group degene die het bestand aanmaakt.

Met SGID (chmod 2770 /DATA/TEST) kan ik ervoor zorgen dat alle nieuwe documenten binnen de map /DATA/ICT als group automatisch de groep ICT krijgen.
Maar helaas krijgen de documenten dan nog niet de juiste bestandsrechten, die blijven op 644 staan ipv op 660. Daardoor kan alleen de eigenaar/maker het bestand bewerken en niet zijn collega's van de groep ICT.

Hoe kan ik dit oplossen?
Gebruikers vragen zelf de rechten aan te passen is niet echt een optie, dat wordt toch vergeten.
Bij windows servers (durf ik dat hier te zeggen?) heb ik hier nog nooit over hoeven nadenken, gaat altijd 'standaard' goed.

Met google kom ik er ook niet uit, als iemand al iets schrijft over SGID, dan hebben ze het alleen over group aanpassen, maar de volgens mij logische volgende stap om dan ook lees en schrijfrechten goed te zetten daar lees je nooit iets over :?

9800x3d

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:36

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik ben er niet zeker van dat ik precies goed lees wat je wil, maar als het is wat ik denk dat het is, kom je een heel eind met zoeken naar 'umask' :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

je moet inderdaad de umask van de gebruikers (standaard) veranderen, dit zal je in /etc/bashrc o.i.d. moeten doen zodat als een gebruiker inlogt zijn UMASK op 0002 staat bijvoorbeeld.

man umask
You can set umask in /etc/bashrc or /etc/profile for all users. By default most Linux distros will set it to 0022 (022) or 0002 (002).

Mistakes are proof that you are trying...

Verwijderd

Ik heb hier laatst ook zo op zitten vloeken, het ging hierbij om een directory waarbij collega's niet hun umask hadden aanpast en ik zat dus met hetzelfde probleem. De antwoorden hierboven zijn inderdaad juist de default umask van 022 moet in 0002 worden aanpast. Linux zou echt de mogelijkheid moeten hebben om in dit soort situaties een umask op directories in te stellen. Waarschijnlijk is dit niet eenvoudig want heel veel gebruikers klagen hier al jaren over :(

• Rainmaker
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Je zou het ook eventueel kunnen oplossen door een ACL op die directory te zetten (setfacl en getfacl zijn je Google termen), maar dat is een maatje ingewikkelder.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Een nadeel van ACL's is dat niet alle backup programma's daar lekker mee omgaan :X

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 23:30:
Een nadeel van ACL's is dat niet alle backup programma's daar lekker mee omgaan :X
rdiff-backup backs up one directory to another, possibly over a network. The target directory ends up a copy of the source directory, but extra reverse diffs are stored in a special subdirectory of that target directory, so you can still recover files lost some time ago. The idea is to combine the best features of a mirror and an incremental backup. rdiff-backup also preserves subdirectories, hard links, dev files, permissions, uid/gid ownership, modification times, extended attributes, acls, and resource forks.
Maar goed, ook rdiff-backup heeft zo z'n eigenaardigheden.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Het ligt puur aan je backup pakket.

Er is volgens mij niet 1 groot / bekend pakket wat ACL's NIET meeneemt.

Kant-en-klaar shell scriptjes dus niet meegerekent.

(en ja, ik weet dat ik hierop gecorrigeert ga worden, iemand zal er vast 1 kunnen verzinnen...)

Verwijderd

Rainmaker schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 01:37:
Het ligt puur aan je backup pakket.

Er is volgens mij niet 1 groot / bekend pakket wat ACL's NIET meeneemt.
Tar ;) en verder zijn er de nodige problemen met ALC's en commando's zoals cp of mv (geweest?) met betrekking tot het niet meenemen van ALC's met het gebruik van die commando's :X

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2009 08:50 ]

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 07:57:
[...]

Tar ;) en verder zijn er de nodige problemen met ALC's en commando's zoals cp of mv (geweest?) met betrekking tot het niet meenemen van ALC's met het gebruik van die commando's :X
man tar (http://linux.die.net/man/1/tar):
code:
1
2
--acls
    this option causes tar to store each file's ACLs in the archive.

Maar volgens mij wordt het bij een moderne versie van tar gewoon meegenomen met -p

mv heeft er volgens mij nooit problemen mee gehad, cp in het verleden misschien wel, maar ook daarbij wordt het "gewoon" met -p meegenomen.

Maar of je dat een backuppakket wil noemen :p

Verwijderd

Mooi dat ze die tar, cp en mv ACL ellende gefixed hebben :)

tar = oldskool backup ftw :p

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:03
tar = archive != backup.
Je kan een tar archive gebruiken als backup, dat is een van de toepassingen waarvoor je het zou kunnen gebruiken. Backup is: rdiff-backup, backintime, ...

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

gertvdijk schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 01:59:
[...]
Je kan een tar archive gebruiken als backup
Dat bedoel ik ;)

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:44

makje

Professioneel prutser

Topicstarter
De discussie is al even verder gegaan zie ik, maar toch even een reaktie van mij.
Umask is voor ons de beste oplossing.

Onze gebruikers hebben hoge userID's dus we hebben voor de hoge userID's nu een umask van 002 en voor de systeemaccounts met lage ID's een umask van 022.

Naar ACL heb ik ook gekeken, maar die lijkt toch net ietsjes complexer. Vooral omdat er op internet veel verschillend verhalen over te vinden zijn, over wat nog niet werkt (zoals dus backupprogramma's), maar ook twijfelgevallen zoals kopiëren met Konqueror etc.

Wij hebben onze mappen netjes met rechten ingedeeld, onze groepen mogen altijd wat er in die mappen staat lezen en schrijven en door SGID gaat de groep bij elke map goed.

Umask voldoet daarom helemaal voor ons.
Bedankt voor de hulp :)

9800x3d

Pagina: 1