Moederbord geeft videokaart gerelateerde fout: Early Shadows

Pagina: 1
Acties:

• Ywa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:15
Probleem is opgelost! Bleek iets met geheugen te zijn. Is inmiddels weer goed.

Een paar dagen geleden ging mijn PC kapot. Ik had uitgevogeld dat me voeding het probleem was. Nu heb ik een nieuwe voeding erin en nu is me PC nog steeds kapot. Maar wel anders dan eerst.

Als ik me PC aanzet gaan alle fans draaien e.d. en hoor ik de hardeschijf dat hij aan het starten is. Dan blijft het moederbord (Foxconn C51XEM2AA-8EKRS2H) hangen op de fout code C5. Wat volgens de handleiding "Early Shadow" betekend en dan volgens Google "Shadows the video BIOS before it initialises, assuming your VGA card agrees. As it happens before the POST you get reduced POST time and faster loading.". Na deze stap in het boot proces wilt de PC niet meer verder.

Tevens krijg ik geen beeld terwijl er wel lampjes gaan branden op me ATi Sapphire HD4870 als ik me PC aanzet en de fan draait wel gewoon. Enige verschil met voor de problemen was dat hij in mijn andere PCI-e slot zat. Maar terug zetten naar de oude helpt ook niet.

Nu is mijn vraag. Wat is het probleem precies en hoe kan ik het oplossen?

Alvast bedankt.

Edit
Andere videokaart erin gedaan (nVidia XFX 7900GS). Zelfde probleem. Dus is toch moederbord gerelateerd. Kan topic verplaatst worden of zo? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Ywa op 16-06-2009 15:57 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-04 09:16
Er zit niet toevallig onboard video op? en je hebt ook niet toevallig een andere videokaart liggen die je kan testen?

Desktop | Server | Laptop

• Ywa
Rupie schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:02:
Er zit niet toevallig onboard video op? en je hebt ook niet toevallig een andere videokaart liggen die je kan testen?
Zie me edit in me hoofd bericht. En ik heb geen on-board videokaart erop.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-04 09:16
Waarom had je in eerste instatie het idee dat het aan je voeding lag?
Heb je al een CMOS reset geprobeerd?

Ik heb zelf het idee dat je mobo wellicht zijn beste tijd gehad heeft, wellicht heeft ie een tik gehad toen jou oude voeding overleed?

Desktop | Server | Laptop

• Ywa
Rupie schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:11:
Waarom had je in eerste instatie het idee dat het aan je voeding lag?
Als ik toen me PC aanzette gingen de fans e.d. een halve seconde draaien en viel daarna alles uit. Dat probleem is nu verholpen met nieuwe voeding.
Heb je al een CMOS reset geprobeerd?
Ik heb de batterij wel al 5 minuten eruit gehad en weer terug gedaan. Maar ik ga nu via een jumper op me moederbord de cmos resetten.
Edit
CMOS reset helpt niet.
Ik heb zelf het idee dat je mobo wellicht zijn beste tijd gehad heeft, wellicht heeft ie een tik gehad toen jou oude voeding overleed?
Waarschijnlijk heeft dat ermee te maken ja.