Toon posts:

Geen dolby digital of dts bij blu ray op ps3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb onlangs een HK setje aangeschafd om precies te zijn een HK avr 347 met een hkts 7 sattelietssysteem. Ik heb de ps3 via hdmi aangesloten op de receiver. Al met al is dit na wat rommelen met de instellingen gelukt. Nu kreeg ik bij alle spellen en BD op het scherm van de HK pcm..... khz te staan. Nu weet ik niet of dit zo hoort.

Toen ik naar de geluidsinstellingen van de ps3 ging koos ik niet voor automatisch maar ging ik handmatig dolby digital en dts aanvinken. En zover ik ze kon uit afvinken heb ik alle pcm vormen uitgezet. Daarna ging ik een spel spelen en toen kwam er op het beeld dolby digital te staan. Dit klonk een stuk beter en helderder dan de pcm variant. Als ik met de instellingen een BD afspeel krijgt ik toch nog pcm op het beeld te staan. Mijn vraag is wat doe ik verkeerd? En hoe kan ik het optimaile uit mijn setje halen? Zodat het allemaal goed klinkt. Wie kan me hiermee helpen?

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 15:07
Je Bluray-discs geven waarschijnlijk DD-TrueHD of DTS-HDMA weer. Dit kan niet als bitstream uitgestuurd worden, dus maakt je PS3 hier PCM van. Je PS3 decodeert dit dus. Dit geluid is in principe beter als dat er standaard Dolby Digital of DTS uitgestuurd wordt. Het klopt dus dat je PCM ziet staan. Het geluid is echter wel van dezelfde kwaliteit als wat er origineel uitgestuurd wordt, dus of DD-TrueHD of DTS-HDMA.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor je snelle reactie. Maar het klinkt wel wat minder de pcm in vergelijking met dts of dolby digital. Hij klinkt wat doffer en minder luid. En als hij automatisch voor de pcm vorm gekozen heeft kan ik niets anders kiezen dan pcm. Kan dit kloppen of doe ik iets verkeerd.

Heb je ook wat tips om het optimale uit mijn setje te halen dmv settings aanpassen of iets dergelijks

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Sony heeft voor de PS3 geen DTS 'rechten' gekocht om het zo maar te noemen, vandaar dat deze geen DTS doorgeeft :)

iStockphoto

• Thomaszki
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:28
BlizzarD schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 16:38:
Sony heeft voor de PS3 geen DTS 'rechten' gekocht om het zo maar te noemen, vandaar dat deze geen DTS doorgeeft :)
Wat is dat voor een onzin? Bij bepaalde spellen geeft mijn PS3 gewoon DTS weer.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:43
BlizzarD schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 16:38:
Lijkt mij sterk, juist het decoden (wat de ps3 nu doet) zal je eerder een licentie kosten dan de audio bitstream uitlezen en direct op hdmi gooien zonder bewerkingen.
Blijkbaar kan de ps3 die bitstream niet over hdmi uitsturen door een hard- of software beperking.

Wat je even zou kunnen controleren is of je multi-channel of gewoon stereo PCM op je reciever binnen krijgt. Je reciever zou gewoon multi-channel PCM aan moeten kunnen, maar ik heb geen idee of de ps3 dit ook netjes uitstuurt op het moment.

Als je een film kijkt die PCM aangeeft geeft, controleer dan even in de display van je amp of er bij alle surround speakers een letter in het vierkantje staat. Staan er overal letters, dan is het multi-channel PCM en zal in ieder geval de codec niet het probleem mogen zijn zoals al eerder vermeld. Staat er echter alleen bij L en R een letter en bij de rest legen vierkantjes, dan krijg je maar stereo PCM (wat wel geupmixed wordt naar 5.1 doormiddel met behulp van wat dolby snufjes ofzo), en ga je inderdaad wat helderheid en plaatsing van geluiden missen.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

De ps3 maakt er bij PCM gewoon stereo van. Als je hem op bitstream zet zal je externe processor gewoon DTS zien, en dat processen.

Edit; gechecked met m'n ada cinema rhapsody processor, als ik pcm doorstuur krijg je gewoon stereo, bij bitstream schakelt hij DTS in. Via optische kabel overigens.

[ Voor 36% gewijzigd door Bartjuh op 16-06-2009 17:52 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12 11:04

FeaR

In GoT we trust

Thomaszki schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 16:44:
[...]
Wat is dat voor een onzin? Bij bepaalde spellen geeft mijn PS3 gewoon DTS weer.
Klopt.
Zoals bij Uncharted kan je kiezen of je Dolby Digital of DTS geluid wilt.
De PS3 zal dit dan ook één op één doorsturen naar de receiver.

Maar bij elk ander gebruik zal de PS3 gebruik maken van LPCM. Zelfs DTS en DD wat de PS3 dus wel kan bitstreamen zal het toch intern gedecodeerd worden. Als je dat niet wilt moet je alles uitvinken op DD en DTS na. Dan zal de PS3 die codecs ook bitstreamen en zal je receiver aangeven deze codecs te ontvangen. De HD-formaten worden altijd intern gedecodeerd en als LPCM verzonden. Dit verhaal gaat overigens alleen op voor aansluitingen via HDMI. Als je de PS3 via de optische uitgang aansluit op je receiver zal deze altijd DD of DTS weergeven. Dit omdat de optische utigang alles één op één doorstuurt zonder zelf te decoderen, wat de HDMI uitgang dus wel doet.

Overigens zou het niet mogelijk moeten zijn het verschil te horen tussen bijvoorbeeld Dolby Digital wat als bitstream wordt verzonden en tussen Dolby Digital wat als LPCM wordt verzonden.

[ Voor 8% gewijzigd door FeaR op 16-06-2009 19:04 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• RvP32
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-01-2021
TS, je moet even in de videoinstellingen van je ps3 kijken en daar kan je kiezen voor audio uitvoer over bitstream of LPCM, bij bitstream geeft de ps3 dan dts en dolby weer en als je LPCM kiest dan komt er PCM in beeld te staan bij versterker.

dus wat hierboven staat over uitvinken enzo bullshit, als je dts wil luisteren kies bij video instellingen voor bitstream en als je true HD en DTS MA gedecodeerd wil hebben van je blurays dien je LPCM te selecteren, dit is ook mogelijk -het switchen tussen bitstream en LPCM- tijdens een film (kan je vergelijken, wat je mooier vindt klinken) door via driehoekje naar AV-instellingen te gaan en dan gan je switchen tussen de 2 mogelijkheden.
Bij audioinstellingen moet je gewoon automatisch kiezen en alles laten aanvinken door je ps3 wat ie kan, dat switchen in je videoinstellingen is de oplossing.

dit is overigens alleen voor films. Bij games zoekt de ps3 het zelf helemaal uit. Dat is dan bijna altijd mutichannel PCM en anders dobly of dts als de LPCM geluidslijn niet op de schijf aanwezig is.

Groetjes, W.

[ Voor 64% gewijzigd door RvP32 op 16-06-2009 19:19 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12 11:04

FeaR

In GoT we trust

RvP32 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 19:11:
dus wat hierboven staat over uitvinken enzo bullshit
Ik kan hier wisselen van Bitstream naar LPCM zonder dat er verder wat gebeurt.
Pas als ik bij instellingen alles weg haal waar iets in staat van LPCM dan krijg ik pas "echt" DTS of Dolby Digital.

In theorie zou het overigens wel kunnen met dat bitstream en LPCM, maar hier heeft dat geen effect. Maar kan ook aan de receiver liggen (Denon AVR-2809 hier)...

offtopic:
Al zou je dat de andere keer ook gewoon kunnen zeggen zonder meteen met dingen als "bullshit" te gaan gooien

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie reacties ik ga het morgenavond direct proberen ben vandaag niet thuis.
Pagina: 1