Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Snelheidsverhoging zonder aankondiging?

Pagina: 1
Acties:

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-10 00:27
(jarig!)
Dag mede tweakers,

ik heb sinds kort een nieuwe linksys router aangeschaft nadat mijn super de luxe topcom 8)7 het begeven had.
Nu heb ik deze aangesloten draait allemaal heel leuk enzo,
maar ik haal opeens 1250kb/s!?
Het is een planet/kpn lijntje, ADSL, ADSL2 is hier niet te krijgen...
8mbit is toch echt het maxiumun van ADSL?

Kan er niet mee zitten, ben er zelfs blij mee maar toch wel een beetje raar :D

Edit: het is overigens een router-modem combo (gateway).

[ Voor 6% gewijzigd door spNk op 15-06-2009 23:56 ]

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:03
Kan er mee te maken hebben dat die topcom complete prut was. Het had ook zo kunnen zijn dat als je die topcom gereset had hij ook zo hard gegaan was.

Ik gok op een combi van de twee, maar zeker zal je het niet weten.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

spNk schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:55:
...
maar ik haal opeens 1250kb/s!?
...
8mbit is toch echt het maxiumun van ADSL?
Of ik ben blind of jij gooit eenheden door elkaar.
1250 kb/s --> 1250 kbps == 1 Mbps
8mbit --> 8 Mbps( == 8192 kbps)

Ik zie niet wat er raar is, 1250 kbps zit ruimschoots onder die 8 Mbps. :?
Ik denk dat spNk even moet slapen. :P

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 16-06-2009 00:12 ]

Alles kan stuk.

• Xentor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-11 07:33
remco_k schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 00:10:
[...]

Of ik ben blind of jij gooit eenheden door elkaar.
1250 kb/s --> 1250 kbps == 1 Mbps
8mbit --> 8 Mbps( == 8192 kbps)

Ik zie niet wat er raar is, 1250 kbps zit ruimschoots onder die 8 Mbps. :?
Ik denk dat spNk even moet slapen. :P
lees jij de regels maar eens opnieuw lol.

edit/
Je moet de mbit delen door 8 volgens theorie.
oftewel jij hebt 8MBIT dat deel je door 8 en je hebt je download snelheid in kbps.

ff een google linkje: http://www.matisse.net/bi...gigabytes&notation=legacy

[ Voor 23% gewijzigd door Xentor op 16-06-2009 08:56 ]

- iRacing profiel | Ryzen 7700x | 4070 | 32GB DDR5 | -

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mensen, hoe moeilijk is het hele hoofdlettergebruik nou :?

Wikipedia: International System of Units
Wikipedia: Byte

b=bit
B=Byte
m=mili (1/1000 of 1/1024)
M=Mega (1000^2 of 1024^2)

Verder maakt hoe je de "per seconde" afkort niet uit, 1Mbps = 1Mbit/s = 1Mb/s

Oslik blyat! Oslik!

• remco_k

remco_k

Xentor schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 08:54:
[...]

lees jij de regels maar eens opnieuw lol.

edit/
Je moet de mbit delen door 8 volgens theorie.
oftewel jij hebt 8MBIT dat deel je door 8 en je hebt je download snelheid in kbps.

ff een google linkje: http://www.matisse.net/bi...gigabytes&notation=legacy
Dan mag jij de inhoud van dat linkje weleens heel goed gaan lezen:
megabits 8192
Als ik 8Mbit deel door 8, dan heb ik niet de snelheid in kbps maar de snelheid in MB/s.
Als ik 8Mbit vermenigvuldig met 1024, dan heb ik de snelheid in kbps -> 8192 kbps.
Wat in mijn eerdere post staat, klopt als een bus.
:O

[ Voor 22% gewijzigd door remco_k op 16-06-2009 09:24 ]

Alles kan stuk.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

spNk schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:55:
ADSL2 is hier niet te krijgen...
Hoe ben je daar zo zeker van? Volgens mij is zo'n beetje alles wel geupgrade nu.

Overigens moet je voor DSL delen door 10 om op de daadwerkelijk behaalde snelheid te komen. Overhead verlaagt dat wat.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 16-06-2009 09:23 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• remco_k

remco_k

CyBeR schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 09:22:
[...]

Hoe ben je daar zo zeker van? Volgens mij is zo'n beetje alles wel geupgrade nu.

Overigens moet je voor DSL delen door 10 om op de daadwerkelijk behaalde snelheid te komen. Overhead verlaagt dat wat.
Als je van bits naar Bytes rekent wel... Maar dat deden we niet...

Alles kan stuk.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-11 11:32

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

remco_k schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 09:19:
[...]

Dan mag jij de inhoud van dat linkje weleens heel goed gaan lezen:

[...]

Als ik 8Mbit deel door 8, dan heb ik niet de snelheid in kbps maar de snelheid in MB/s.
OW ja ? :/

Volgens mij is als je 8Mbit door 8 deelt toch altijd nog gewoon 1Mbit :/
en niks 1MB :/

:+

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• remco_k

remco_k

/flauw :>

Alles kan stuk.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

remco_k schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 09:24:
[...]

Als je van bits naar Bytes rekent wel... Maar dat deden we niet...
Ik snap dat je ontzettend je gelijk probeert te halen, maar dan ben je aan 't verkeerde adres hoor. Van bits naar bits rekenen is vrij nutteloos en van mbits naar kbits is ook niet echt hogere wiskunde. 8192 delen door 10 en je weet ruwweg hoeveel kilobyte/sec je over je lijn gaat trekken.

• remco_k

remco_k

CyBeR schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 09:45:
[...]

Ik snap dat je ontzettend je gelijk probeert te halen, maar dan ben je aan 't verkeerde adres hoor. Van bits naar bits rekenen is vrij nutteloos en van mbits naar kbits is ook niet echt hogere wiskunde. 8192 delen door 10 en je weet ruwweg hoeveel kilobyte/sec je over je lijn gaat trekken.
Natuurlijk is het niet echt hogere wiskunde. Simpeler bestaat bijna niet.
Verder doel jij denk ik op deze "omrekening":
1250 kb/s --> 1250 kbps
Ik noteer het daar gewoon anders zodat voor iedereen duidelijk (zou moeten zijn) dat het over kilobits per seconde gaat. Ik snap wel dat kb/s en kbps precies hetzelfde is. Maar die post staat er niet voor mij, hij staat er voor spNk, die verschillende eenheden door elkaar haalt en dat hoopte ik op die manier duidelijk te maken.

Ik rekende om voor de topicstarter die er dus duidelijk moeite mee heeft om het verschil in te zien tussen Megabit per seconde en kilobit per seconde. Feit is (en dat blijkt keer op keer) dat heel veel mensen niet inzien dat 8 Mbps b.v. veel sneller is dan 1250 kbps, omdat ze niet snappen of weten dat ze gewoon verschillende eenheden met elkaar staan te vergelijken. Omrekenen is gewoon een _must_. En dan heb ik het nog niet eens over vergissingen tussen MBps, KBps en Mbps en kbps.
Dus leek het mij wel handig om even voor te rekenen dat 8 Mbps gelijk is aan 8192 kbps en je dat dus kan vergelijken met de behaalde 1250 kbps.
Vooralsnog lijkt er naast mij nog maar 1 poster in dit topic te zijn die dat goed begrepen heeft; dion_b
En ik hoop ook spNk.

Het heeft verder niets met gelijk halen te maken, maar wat er hier verder nog in het topic wordt geneuzeld over zo'n basaal en simpel onderwerp als dit, daar breekt mijn klomp van. Ik dacht dat ik op tweakers aan het posten was hier.
Ik zal nog 's een keer reageren op een topic als deze. |:(

[ Voor 27% gewijzigd door remco_k op 16-06-2009 10:10 ]

Alles kan stuk.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

remco_k schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 09:58:
[...]
Ik noteer het daar gewoon anders zodat voor iedereen duidelijk (zou moeten zijn) dat het over kilobits per seconde gaat.
Sorry hoor, maar als je opeens dingen anders gaat noteren zodat dat 'voor iedereen duidelijk' moet zijn wordt 't juist onduidelijk. Niet doen dus.

Verder lijkt het me heel erg sterk dat TS 't had over 1250kbit/sec. Die had 't gewoon over kilobyte/sec, en daar was 'ie verbaasd over.
Het heeft verder niets met gelijk halen te maken, maar wat er hier verder nog in het topic wordt geneuzeld over zo'n basaal en simpel onderwerp als dit, daar breekt mijn klomp van. Ik dacht dat ik op tweakers aan het posten was hier.
Ik zal nog 's een keer reageren op een topic als deze. |:(
Tot zover ben jij anders de enige die ontzettend moelijk aan het doen is...

• remco_k

remco_k

CyBeR schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 10:10:
[...]
Sorry hoor, maar als je opeens dingen anders gaat noteren zodat dat 'voor iedereen duidelijk' moet zijn wordt 't juist onduidelijk. Niet doen dus.
Ik ben het niet met je eens op dit vlak. En gelukkig mag dat.
Iedereen heeft zijn of haar manier om iets uit te leggen, ik heb voor deze manier gekozen en daar stond en sta ik nog steeds achter.
Verder lijkt het me heel erg sterk dat TS 't had over 1250kbit/sec. Die had 't gewoon over kilobyte/sec, en daar was 'ie verbaasd over.
Dat is en aanname waar ik ook over heb getwijfeld, maar als de TS spreekt over "een planet/kpn lijntje" ga ik ervanuit dat hij het heeft over iets wat b.v. niet harder gaat als 4 Mbps down.
Dus heb ik aangenomen dat de TS met 1250 kbps ook daadwerkelijk 1250 kbps bedoelde ipv 1250 KBps ( 12 Mb/s). Aangezien dergelijke lijnen bij KPN wel een paar centen kosten, zou de TS dat wel weten, lijkt mij.

Er is er maar 1 die daar uitsluitsel over kan geven wat het nou wel en niet moet zijn.
Mocht het inderdaad 1250 KB/s zijn, dan heeft hij inderdaad een hele dikke ADSL lijn. Dikker dan 'ie dacht.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 16-06-2009 11:13 . Reden: Typo 12 MB/s --> 12 Mb/s ]

Alles kan stuk.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CyBeR schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 10:10:
[...]

[..]

Tot zover ben jij anders de enige die ontzettend moelijk aan het doen is...
Euh, nee, ik ook hoor :>

Als iemand kByte/s bedoelt moet hij ook kB schrijven en niet kb :o

Juist bij zaken als dit waar er "slechts" een factor 8 verschil is, en waarbij notatie in zowel B/s als b/s gangbaar is, zijn beide mogelijkheden aannemelijk, dus *moet* je expliciet duidelijk zijn in wat je aangeeft.

Oslik blyat! Oslik!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

remco_k schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 10:21:
[...]

Dat is en aanname waar ik ook over heb getwijfeld, maar als de TS spreekt over "een planet/kpn lijntje" ga ik ervanuit dat hij het heeft over iets wat b.v. niet harder gaat als 4 Mbps down.
Kijk 's hier? http://www.kpn.com/web/sh...etplein:tagcloud:internet
8mbit voor 17.50 per maand, 20mbit voor 25 per maand. Dat is vrij standaard voor 'een planet/kpn lijntje', en dat is ook wat ik zelf thuis heb. Dit soort aannames zijn dodelijk.
Dus heb ik aangenomen dat de TS met 1250 kbps ook daadwerkelijk 1250 kbps bedoelde ipv 1250 KBps ( 12 MB/s). Aangezien dergelijke lijnen bij KPN wel een paar centen kosten, zou de TS dat wel weten, lijkt mij.
Ik zie zijn post als 1250KB/sec, wat neer komt op ruwweg 12mbit. Wat prima kan over een ADSL2-lijntje. 12MB/sec? Dat kan niet over ADSL want dan heb je 't over 100mbit (zonder overhead). Je laat wel zien dat jij 't hoofdlettergebruik ook niet aan kunt hiermee.
Er is er maar 1 die daar uitsluitsel over kan geven wat het nou wel en niet moet zijn.
Mocht het inderdaad 1250 KB/s zijn, dan heeft hij inderdaad een hele dikke ADSL lijn. Dikker dan 'ie dacht.
Dat is een beetje het punt van dit topic, nietwaar?
Jij altijd :P
Als iemand kByte/s bedoelt moet hij ook kB schrijven en niet kb :o

Juist bij zaken als dit waar er "slechts" een factor 8 verschil is, en waarbij notatie in zowel B/s als b/s gangbaar is, zijn beide mogelijkheden aannemelijk, dus *moet* je expliciet duidelijk zijn in wat je aangeeft.
Natuurlijk, dat is waar. Maar helaas van ons weet bijna niemand buiten de tech-wereld dat. Ik zie ook niemand hier netjes MiB zeggen ipv MB trouwens (en daar doe ik dan maar even in mee)

• remco_k

remco_k

CyBeR schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:10:
[...]
Ik zie zijn post als 1250KB/sec, wat neer komt op ruwweg 12mbit. Wat prima kan over een ADSL2-lijntje. 12MB/sec? Dat kan niet over ADSL want dan heb je 't over 100mbit (zonder overhead). Je laat wel zien dat jij 't hoofdlettergebruik ook niet aan kunt hiermee.
Er is geen enkele reden om je op deze negatieve manier te uiten. En als je dat dan doet, type dan zelf Mbit ook even 2x goed. :P
Ja, klopt, ik heb een foutje gemaakt in mijn post en inmiddels verbeterd. (12 Mb/s).

Alles kan stuk.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsja, je hebt gelijk maar ik denk dat millibit versus megabit weinig verwarring gaat veroorzaken.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat een gedoe om hoofdletters, dat niemand over de gigantische spatiefout in de titel valt?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

:P
[...]

Natuurlijk, dat is waar. Maar helaas van ons weet bijna niemand buiten de tech-wereld dat. Ik zie ook niemand hier netjes MiB zeggen ipv MB trouwens (en daar doe ik dan maar even in mee)
MiB vs MB heeft nog een ander probleem - MB (zonder de i) wordt bewust zeer opportunistisch gebruikt door bedrijven die zo een zo gunstig mogelijke getal willen neerzetten. Het komt zelfs voor dat zelfs in één getal beide gebruikt zijn (1024 voor berekening b->kb, 1000 voor kb->Mb :X ). Zonder te weten exact hoe alle betrokken specs (Planet/KPN, Linksys en de niet nader genoemde test waarmee TS z'n opzienbarende snelheid gemeten heeft) tot stand gekomen zijn kunnen we zelf niet eens met zekerheid MiB vs MB zeggen.

Maar terug on-topic:
Ik ben geneigd te zeggen dat het hier wel degelijk om kb, dus kilobit gaat, en dat de nieuwe router gaar aangesloten is, waardoor een slechte snelheid behaald wordt, niet een theoretisch onmogelijke goede.

Alternatief is dat KPN stilzwijgend ADSL2(+) ingevoerd heeft en dat de nieuwe Linksys modem daar gebruik van heeft gemaakt. Dan zijn het wel kiloBytes.

Beide alternatieven zijn (zoals vaker bij b vs B discussies) aannemelijk, dus totdat de TS ons expliciet vertelt of het om bits of Bytes gaat (of minimaal aangeeft waar hij gemeten heeft opdat we het zelf kunnen achterhalen) weten we het gewoon niet :o

Overigens kom ik dit probleem dagelijks op het werk tegen. Ik probeer iedereen met wie ik correspondeer erover zover te krijgen dat ze bits en Bytes gewoon voluit schrijven. Dan is ook bij gebrekkig hoofdlettergebruik duidelijk waar het over gaat :)

Oslik blyat! Oslik!

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
CyBeR schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:10:

Kijk 's hier? http://www.kpn.com/web/sh...etplein:tagcloud:internet
8mbit voor 17.50 per maand, 20mbit voor 25 per maand. Dat is vrij standaard voor 'een planet/kpn lijntje', en dat is ook wat ik zelf thuis heb. Dit soort aannames zijn dodelijk.
Ik denk goed lezen ook want een 20Mb kost bij KPN 50 euro per maand. Alleen de eerste 3 maanden is 25 euro. De hoge kosten bij KPN zijn wel standaard :)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Met een ADSL verbinding (~10 tot 18% overhead) van 8Mb (8000kbps, ADSL apparatuur staat bij KPN niet op 8064) haal je een 800 a 850kByte/s aan effectieve download snelheid.

Dus als je 1250kByte/s haalt en dat zie je in je applicatie aan snelheid heb je een 12Mb verbinding qua ADSL lijnsnelheid (in je modem).

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• spNk
(jarig!)
Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoel inderdaad 1250KB/s. (1,25 megabyte per seconde)
En op de factuur staat ook gewoon dat wij voor 8Mbit betalen, dit is de vrij recente upgrade,
toen alles van 3/1Mbit naar 8/1Mbit ging.

Dit geeft mijn modem dan ook:

Downstreamsnelheid: 12006 Kbps
Upstreamsnelheid: 1029 Kbps

En ik ben er zeker van dat het niet te krijgen is. Laat het nou maar gewoon weg toch voor de genen die het willen controleren.

[ Voor 9% gewijzigd door IEF op 17-06-2009 00:01 ]

• trogdor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10 20:28
(jarig!)
Niet over klagen zou ik zeggen.

• Pendulum
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-11 10:23
Deze snelheid haal ik ook, terwijl wij ook een 8Mbit abonnement hebben. Planet gebruikers worden blijkbaar gematst :)

Overigens, in de specificaties bij mij staat 8 tot 12Mbit.

Modem geeft ADSL2+ aan; DSL-type: G.992.5 annex A

• spNk
(jarig!)
Oh dus ik ben niet alleen. :)

@trogdor: dat was ik ook echt niet van plan :P

Maar het is dus wel ADSL2 schijnbaar, gezien adsl1 echt max 8mbit haalt...

Mag close eventueel. :)

• remco_k

remco_k

spNk schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 13:49:
Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoel inderdaad 1250KB/s. (1,25 megabyte per seconde)
En op de factuur staat ook gewoon dat wij voor 8Mbit betalen, dit is de vrij recente upgrade,
toen alles van 3/1Mbit naar 8/1Mbit ging.

Dit geeft mijn modem dan ook:

Downstreamsnelheid: 12006 Kbps
Upstreamsnelheid: 1029 Kbps

En ik ben er zeker van dat het niet te krijgen is. Postcode is *snip voor de genen die het willen controleren.
Nou, dan heb je inderdaad zo'n 12Mbps. Dan was je oude modem inderdaad verre van toereikend. :)

[ Voor 2% gewijzigd door IEF op 17-06-2009 00:01 ]

Alles kan stuk.

• Axelfoley007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-11 21:04
En ik ben er zeker van dat het niet te krijgen is. Postcode is *snip again* voor de genen die het willen controleren.
Al controleer ik je postcode dan krijg ik als uitkomst op de centrale "HTM-C"

Bitstream2 status: postcode=******, huisnummer=*, colocatie=, info=W-ADSL-E,
- dsl_typen=ADSL_ISDN, maxsnelheid=1024/8000, plandatum=, status=GREEN,
- dsl_typen=ADSL_POTS, maxsnelheid=1024/8000, plandatum=, status=GREEN,
- dsl_typen=ADSL2+_ISDN, maxsnelheid=1024/20000, plandatum=, status=GREEN,
- dsl_typen=ADSL2+_POTS, maxsnelheid=1024/20000, plandatum=, status=GREEN,
- dsl_typen=EoF, maxsnelheid=/, plandatum=, status=,
- dsl_typen=VDSL2, maxsnelheid=/, plandatum=, status=,
- dsl_typen=SDSL, maxsnelheid=2304/2304, plandatum=, status=GREEN,
Bitstream2 leverbaar: 9999-99-99

Dus is zelfs in theorie nu tot 20Mbit beschikbaar

[ Voor 2% gewijzigd door IEF op 17-06-2009 00:02 ]

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Axelfoley007 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 23:48:
[...]

Al controleer ik je postcode dan krijg ik als uitkomst op de centrale "HTM-C"

Bitstream2 status: postcode=******, huisnummer=*, colocatie=, info=W-ADSL-E,
- dsl_typen=ADSL_ISDN, maxsnelheid=1024/8000, plandatum=, status=GREEN,
- dsl_typen=ADSL_POTS, maxsnelheid=1024/8000, plandatum=, status=GREEN,
- dsl_typen=ADSL2+_ISDN, maxsnelheid=1024/20000, plandatum=, status=GREEN,
- dsl_typen=ADSL2+_POTS, maxsnelheid=1024/20000, plandatum=, status=GREEN,
- dsl_typen=EoF, maxsnelheid=/, plandatum=, status=,
- dsl_typen=VDSL2, maxsnelheid=/, plandatum=, status=,
- dsl_typen=SDSL, maxsnelheid=2304/2304, plandatum=, status=GREEN,
Bitstream2 leverbaar: 9999-99-99

Dus is zelfs in theorie nu tot 20Mbit beschikbaar
Volgens mijn controle is via bijvoorbeeld Telfort (welke dan via het KPN netwerk levert) een maximum van 20 Mbit beschikbaar. Of je dat gaat halen is een 2e, je lijn is grofweg 1.1 km lang.

Dan nog even een huishoudelijke mededeling: de discussie MB vs Mb laten we nu maar weer even rusten. Genoeg offtopic geweest daarover.

[ Voor 6% gewijzigd door IEF op 17-06-2009 00:06 ]

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:54
CyBeR schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:17:
Tsja, je hebt gelijk maar ik denk dat millibit versus megabit weinig verwarring gaat veroorzaken.
Milibit? Een duizendste bit?! o_O

MiB = mebibyte, met een b, met ook de bijbehorende Mib (mebibit). Of natuurlijk "Mint in Box", maar ik neem aan dat we het daar niet over hebben; het modem moet immers wel gebruikt worden ;)

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1