HDD vol, twijfels over nieuwe hdd/oplossingen

Pagina: 1
Acties:

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Het gaat om de volgende (Wellicht aparte) setup..:

Asus Eee 701 4G
2x Western Digital Elements Desktop 1TB Zwart.

Ik gebruik mijn eee als download servertje, lekker zuinig met 14watt idle.. Het zou uiteraard zuiniger kunnen door een pc te nemen en de schijven internet te plaatsen ipv extern, maar ik laat het voorlopig even zo. Een pc kost dusdanig veel dat ik even bezig ben voordat ik de aanschafkosten er weer uit heb tov de Eee.

Maar dat terzijde.. Het is nu zo dat de ene WD schijf als download schijf dient & de 2e als backup, elke nacht vind er een synchronisatie plaats dmv Syncback.

Nu loop ik tegen het einde van de capaciteit aan, 1TB wordt binnenkort simpelweg te weinig..

Nu ik wel erg te spreken ben over de WD Elements zou ik hier graag nog 2 van hebben, dus heb je in principe 2x1TB als download, en 2x 1TB als backup..

Het volgende zit ik dus mee: Is er een mogelijkheid om 2 schijven als 1 partitie/schijf over te laten komen in Windows, naast Raid? (Hardware raid gaat niet bepaald werken op een Eee en schijven @ usb).

Andere mogelijkheid is wachten tot er soortgelijke schijven uitkomen met een 2TB opslag, en deze weer weg doen.. Maar hoelang zal het duren voordat die betaalbaar zijn, de 1TB zijn nu in de aanbieding bij hardeschijven.com voor €75, dit is het goedkoopste dat ik kan vinden, daarnaast heb ik niet zo gek veel tijd meer om een oplossing te verzinnen..

Nog een mogelijkheid is simpelweg om bijv. een NAS te kopen en die te plaatsen, maar dat gaat weer handen vol geld kosten & de schijven moeten naast de NAS ook nog gekocht worden, plus dat je aardig wat tijd kwijt bent om 1TB over te zetten..

Iemand hier een suggestie/oplossing?

Als ik te weinig info geef, vraag uiteraard maar :)

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
In principe is het mogelijk een software-raid te bouwen rondom USB-opslag apparaten. In hoeverre dat out-of-the-box al mogelijk is heb ik geen flauw idee van. Maar ik heb jaren geleden al topics gezien over mensen die RAID-0 hadden gemaakt van 6 USB-sticks.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:54
je kan het eens proberen met de ingebakken disk manager. kan je raid 0, raid 1 en raid 5 mee maken als ik me niet vergis. Maar of dat werkt met externe disks... nog nooit geprobeerd eerlijk. Misschien met wat tweaken en aan frutselen. Laat me ff weten of het werkt in ieder geval. Vind zelf ook wel interessant om te weten.

• rscheper
  • Nu online
Ik zal eens gaan kijken naar wat voor programma's er software raid 0 aankunnen.. Enig probleem is dat ik geen mogelijkheid heb om het te testen, gezien ik maar 2 schijven heb, en als die leeg moet heb ik dus geen backup meer.. Zonde om 80euro neer te leggen & dat het straks niet perfect werkt..

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-02 11:54

Sick Nick

Drop the top!

Begrijp ik nu goed dat je spullen download en die meteen backupped op 2 schijven? Lijkt me nogal onzinnig eerlijk gezegd, als je schijf crashed download je de boeiende dingen toch nog een keer? Je eigen documenten/foto's/video's enzo backuppen is logisch maar een backup maken van een gedownloade film/game/whatever?

• rscheper
  • Nu online
Er wordt naar 1 schijf een backup geschreven ja, dus 1 originele en 1 backup in totaal.

Je hebt enigzins gelijk inderdaad, je zou er voor kunnen kiezen om alleen de documenten ed te back-uppen, en bijv. een 2TB schijf kopen, of de 2x1TB in raid 0 zetten & er een kleinere schijf bij kopen als backup.. Aan de andere kant vind ik het doodzonde, ik had hier voor een pc als file en download server, hiervan is mijn schijf overleden, geen ramp.. Maar ik had alleen een backup van mijn documenten, welke uiteraard het belangrijkste zijn..

Maar ik had bijv. ook een bepaalde serie waar ik erg graag naar kijken, en alles netjes met ondertitel geintergreerd & netjes hernoemd e.d. ivm bijv. MediaPortal. Het gaat maar om een serie welke wel weer te downloaden valt, maar al die uren (wellicht tikkeltje overdreven) die ik er weer aan moet spenderen, terwijl alles goed krijgen al een leuke klus was, nee dankje.. In dat geval leg ik wel liever 80euro neer & zorg voor zekerheid, qua lawaai maakt het niet uit, stroom een klein beetje.. Daarentegen gaat de schijf na 10min toch standby, en blijft er maar 1 draaien tot dat de andere weer aangesproken wordt door de backup software. Dus veel nadelen, behalve de aanschafkosten, zitten er niet echt aan.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik geef je best veel kans dat je dat gewoon kan doen in de Disk Management Console van windows. Nu heb ik zelf geen usb schijven, dus ik kan het niet voor je testen, maar met wat googlen moet je wel kunnen vinden of dat gaat werken.

Overigens gaat die twee volumes aan elkaar knuppen ook een heleboel tijd kosten hoor. Dus alleen die data overzetten naar je NAS zou ik me niet al te druk over maken.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

rscheper schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:55:
Er wordt naar 1 schijf een backup geschreven ja, dus 1 originele en 1 backup in totaal.

Je hebt enigzins gelijk inderdaad, je zou er voor kunnen kiezen om alleen de documenten ed te back-uppen, en bijv. een 2TB schijf kopen, of de 2x1TB in raid 0 zetten & er een kleinere schijf bij kopen als backup.. Aan de andere kant vind ik het doodzonde, ik had hier voor een pc als file en download server, hiervan is mijn schijf overleden, geen ramp.. Maar ik had alleen een backup van mijn documenten, welke uiteraard het belangrijkste zijn..

Maar ik had bijv. ook een bepaalde serie waar ik erg graag naar kijken, en alles netjes met ondertitel geintergreerd & netjes hernoemd e.d. ivm bijv. MediaPortal. Het gaat maar om een serie welke wel weer te downloaden valt, maar al die uren (wellicht tikkeltje overdreven) die ik er weer aan moet spenderen, terwijl alles goed krijgen al een leuke klus was, nee dankje.. In dat geval leg ik wel liever 80euro neer & zorg voor zekerheid, qua lawaai maakt het niet uit, stroom een klein beetje.. Daarentegen gaat de schijf na 10min toch standby, en blijft er maar 1 draaien tot dat de andere weer aangesproken wordt door de backup software. Dus veel nadelen, behalve de aanschafkosten, zitten er niet echt aan.
Opnieuw downloaden kan meestal ook maar een x aantal maanden, ik snap dat wel (heb ook bijna alle downloads gebackupped).

Kan je niet experimenteren met een aantal USB memorysticks? Volgens mij maakt dat voor het OS niet uit (externe disk of usb stick)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• rscheper
  • Nu online
Ik zal vandaag even eerst even wat info gaan zoeken over hoe je het in moet stellen in Windows, daarna ga ik proberen of ik het voor elkaar krijg met een aantal usb sticks, laat het resulataat weten!

• Craven
rechtermuisknop computer - manage - disk manager
hierin kun je ze aan elkaar koppelen. als je het toch probeert met 2 usb sticks moeten ze wel van hetzelfde type zijn.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je kunt ze met raid koppelen, maar je kunt ook een harde schij op een andere harde schijf mouten in een directory

Afbeeldingslocatie: http://www.mvps.org/marksxp/images/driveltr/drive2.jpg

(mount in the following empty ntfs dir)....

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Craven
ja maarja dan heb je nog steeds 2 verschillende schijven waarvan de ruimte niet is samengevoegd. Het enige nut van mounten in andere schijven is dat het je geen drive letter kost...

• Hoeloeloe
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-02 09:48
Wat je zoekt is een spanned volume: hiermee kun je twee partities aan elkaar knopen, de fysieke locatie maakt hierbij niet uit, en je kunt een huidig dynamische partitie gewoon uitbreiden.
Maar als 1 schijf er mee stopt is de andere ook niet zomaar meer uit te lezen
meer info:
http://www.cocoontech.com...nned-volume-in-windows-xp

http://technet.microsoft....rary/cc776741(WS.10).aspx

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:07

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Begrijp ik nu goed dat je serieus aan het nadenken bent om je back-up op een Raid0 te gaan zetten?

@ hieronder:
rscheper schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 21:01:
@ Mad Marty, nee.. Ik wil in totaal 4x 1TB hebben, waarvan 2x 1TB in raid 0 als opslag, en 2x 1TB in raid-0 als backup van de opslag..
Daar zeg je toch 2x Raid0, de backup ook? Dat zou ik persoonlijk nooit doen, je maakt de kans dat er iets fout gaat en je alles kwijt bent zo veel groter op deze manier. Dan kun je ze imho nog beter gewoon alle vier stand-alone draaien. /my 2 cents

[ Voor 72% gewijzigd door Mad Marty op 19-06-2009 08:04 ]

Rail Away!

• rscheper
  • Nu online
@ Mad Marty, nee.. Ik wil in totaal 4x 1TB hebben, waarvan 2x 1TB in raid 0 als opslag, en 2x 1TB in raid-0 als backup van de opslag..

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Mad Marty schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 18:42:
Begrijp ik nu goed dat je serieus aan het nadenken bent om je back-up op een Raid0 te gaan zetten?

@ hieronder:

[...]

Daar zeg je toch 2x Raid0, de backup ook? Dat zou ik persoonlijk nooit doen, je maakt de kans dat er iets fout gaat en je alles kwijt bent zo veel groter op deze manier. Dan kun je ze imho nog beter gewoon alle vier stand-alone draaien. /my 2 cents
Ook al is de kans groter dat je alles kwijt raakt bij het falen van één schijf, het blijft een backup natuurlijk. Dus de originele gegevens heb je dan nog steeds. Ik zou RAID-0 of JBOD voor een backup voor thuis ook best overwegen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:41

thommich

Belg

Misschien is dit iets voor jou?

Deze schijf slaat automatisch alles dubbel op...
voor meer info moet je het linkje maar eens bekijken ;)
Pagina: 1