Coax splitten

Pagina: 1
Acties:

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-02 13:19
Hallo allemaal,
Sinds kort heb ik een tweede tv bij gezet maar het signaal is niet optimaal.
Momenteel ziet de situatie er zo uit: Er komt een coax kabel binnen (van de straat), deze gaat naar een doosje in de muur (een einddoos ?), daar komt het signaal uit voor de TV en voor de radio. Daar gaat het naar de digibox en van de digibox loopt een kabel naar de tweede digibox (zonder doosje tussen, direct op de TV).

Ik zou dus graag het signaal al in twee verdelen voor het doosje in de muur (direct de kabel die van de straat komt splitten dus). Dit heb ik uitgelegd bij mijn elektricien en hij gaf met het volgende mee: http://www.antenneversterkers.nl/verdeelelement.php
Die van mij is van het merk 'dinh-telecom' en het is een sp-02/E en heeft 3.5dB ipv 3.8dB, maar dat maakt niet zoveel uit lijkt me.
Nu lees ik op die site: "het is niet de bedoeling dat er einddozen direct op de uitgangen verdelers worden aangesloten". Is dit dus niet wat ik nodig heb (het signaal is duidelijk slechter met het verdeelelement ertussen) ? Wat heb ik dan wel nodig (multitap(het verschil met een verdeelelement zie ik niet in), versterker?
Moet er trouwens een einddoos voor een tv zitten ? Volgens mijn elektricien was dit niet nodig maar zo hard vertrouw ik hem ook niet meer ;)
Alvast bedankt,
het is misschien een domme vraag maar ik ken er echt niets van

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Hoel lang zijn je COAX kabels? Welk kwaliteit gebruik je?
Want wat jij voor elkaar moet krijgen kan niet zoveel verlies met zich meebrengen. Jouw 'splitsen' is neits vergeleken met groter huizen/meerdere kamers.
Ik snap sowieso neit helemaal hoe het nou zit. Heb je 2 digiboxen? En 1 tv die je middels coax aan wilt sluiten?
In principe zou je helemaal niet hoeven te splitsen mits je kabels niet al te lang zijn en de kabel, maar ook de stekkers van goede kwaliteit zijn.

Gebruik bijv. Hirschmann connectors/stekkers en ook een Hirschmann coax kabel (KOKA799).
Sluit 1 stuk coax aan van kastje aan de muur naar digibox1, vanuit digibox1 een 2e coax kabel naar digibox2, vanuit digibox2 een 3e coax kabel naar je tv. Klaas is kees. Met de juiste materialen en niet te lange afstanden mag je hiermee geen noemenswaardig verlies krijgen. (ook omdat de digiboxen het signaal altijd nog ietsje versterken).

Als je al per se wilt splitsen zou je beter meteen een 3-weg splitter kunnen nemen. Dan dus 1 ingang vanuit kastje aan de muur en vervolgens met 3 kabels naar de 2 apparaten (digiboxen1 &2 en TV), ook hier kwalitatief goed materiaal gebruiken.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 00:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Tip: Maak waar het kan altijd gebruik van schroef-splitters, en dus niet die stekkerdingen. Deze geven (bij mij) merkbaar minder signaalverlies. En bij mij is het gesplitst voor 6 TV's.

-coax dik en goed afgeschermd
-coax zo kort mogelijk
-Netjes werken bij het maken van aansluitingen, het is geen stroomkabel. het contact moet zijn en de afscherming ook.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

AtomicShockwave schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:22:
Tip: Maak waar het kan altijd gebruik van schroef-splitters, en dus niet die stekkerdingen. Deze geven (bij mij) merkbaar minder signaalverlies. En bij mij is het gesplitst voor 6 TV's.

-coax dik en goed afgeschermd
-coax zo kort mogelijk
-Netjes werken bij het maken van aansluitingen, het is geen stroomkabel. het contact moet zijn en de afscherming ook.
Merkbaar meer signaal verlies :)
Verder kan ik het alleen maar met je eens zijn.

Alles kan stuk.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 00:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

remco_k schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:27:
[...]

Merkbaar meer signaal verlies :)
Verder kan ik het alleen maar met je eens zijn.
Hoezo, werken die schroefdingen zo slecht bij jouw dan?

• silentkiller
kaajee schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 09:56:
Hoel lang zijn je COAX kabels? Welk kwaliteit gebruik je?
Want wat jij voor elkaar moet krijgen kan niet zoveel verlies met zich meebrengen. Jouw 'splitsen' is neits vergeleken met groter huizen/meerdere kamers.
Ik snap sowieso neit helemaal hoe het nou zit. Heb je 2 digiboxen? En 1 tv die je middels coax aan wilt sluiten?
In principe zou je helemaal niet hoeven te splitsen mits je kabels niet al te lang zijn en de kabel, maar ook de stekkers van goede kwaliteit zijn.

Gebruik bijv. Hirschmann connectors/stekkers en ook een Hirschmann coax kabel (KOKA799).
Sluit 1 stuk coax aan van kastje aan de muur naar digibox1, vanuit digibox1 een 2e coax kabel naar digibox2, vanuit digibox2 een 3e coax kabel naar je tv. Klaas is kees. Met de juiste materialen en niet te lange afstanden mag je hiermee geen noemenswaardig verlies krijgen. (ook omdat de digiboxen het signaal altijd nog ietsje versterken).

Als je al per se wilt splitsen zou je beter meteen een 3-weg splitter kunnen nemen. Dan dus 1 ingang vanuit kastje aan de muur en vervolgens met 3 kabels naar de 2 apparaten (digiboxen1 &2 en TV), ook hier kwalitatief goed materiaal gebruiken.
Ik teken het even, dat is misschien makkelijker. Voor alle zekerheid: ik wil twee digiboxen aansluiten, niet meer, niet minder :)
Afbeeldingslocatie: http://www.tverdonck.be/coax.gif
Dus momenteel komt de kabel binnen, die gaat naar een doosje en daar komt radio/tv uit (doosje staat nie op de tekening) Van het doosje gaat hij naar digicorder1, vanuit digicorder1 loopt een coax naar digicorder2

Wat ik wil doen: de coax splitten zodra hij binnen is; enerzijds naar het doosje radio/tv en dan naar digibox1, anderzijds rechstreeks naar digibox2

Ik gebruik degelijke coax (pe6: http://www.b-cables.be/nl...ls/pe-6-telenetinterkabel)
Het verdeelelement dat ik wil gebuiken op de splitsing (ik weet niet of hier een verdeelelement voor nodig is of iets anders, mijn elektricien heeft me een verdeelelement meegegeven) staat in de start topic beschreven

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

AtomicShockwave schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:40:
[...]

Hoezo, werken die schroefdingen zo slecht bij jouw dan?
Ah, zo bedoelde je die zin. Spraakverwarring.
AtomicShockwave schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:22:
Ik las dit stukje als:
Tip: Maak waar het kan altijd gebruik van schroef-splitters, en dus niet die stekkerdingen. Deze stekkerdingen geven (bij mij) merkbaar minder signaalverlies. En bij mij is het gesplitst voor 6 TV's.
(Het woordje Deze verwijst in dit geval naar "stekkerdingen")
Vandaar dat ik dacht dat daar meer had moeten staan.

Maar we bedoelen allebei hetzelfde, het staat er alleen verkeerd:
De "stekkerdingen" geven meer signaalverlies als die met de F-connectoren.

Alles kan stuk.

• kaajee
Zelfs met deze afstanden zou het splitten van 1 naar 2 met jouw splitter geen probleem moeten opleveren.

Enige wat altijd aangeraden wordt is om zo dicht mogelijk bij de bron (kastje aan de muur) te splitten, bij jou zit daar nog 6m tussen.

Ik vermoed dat het toch ergens in je bekabeling ligt. Ik ken jouw type kabel niet, zou wel goed moeten zijn, gezien je url (ik zweer bij KOKA799).
Wellicht heb je de f-connectoren niet helemaal jofel gemaakt, wordt er toch ergens kortsluiting gemaakt.

Wat versta je eigenlijk onder 'geen lekker signaal'? Kijk eens in je digiboxen, die hebben toch ook een signaal sterkte en kwaliteits meter? (de mijne wel).

• silentkiller
kaajee schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 09:24:
Zelfs met deze afstanden zou het splitten van 1 naar 2 met jouw splitter geen probleem moeten opleveren.

Enige wat altijd aangeraden wordt is om zo dicht mogelijk bij de bron (kastje aan de muur) te splitten, bij jou zit daar nog 6m tussen.

Ik vermoed dat het toch ergens in je bekabeling ligt. Ik ken jouw type kabel niet, zou wel goed moeten zijn, gezien je url (ik zweer bij KOKA799).
Wellicht heb je de f-connectoren niet helemaal jofel gemaakt, wordt er toch ergens kortsluiting gemaakt.

Wat versta je eigenlijk onder 'geen lekker signaal'? Kijk eens in je digiboxen, die hebben toch ook een signaal sterkte en kwaliteits meter? (de mijne wel).
Even voor de duidelijkheid: het kastje in de muur zit net voor de eerst digibox, ik splits mijn kabel dus na 6m, 4m verder hangt het kastje in de muur pas.
Voor mijn tweede tv gebruik ik geen kastje maat stop ik hem direct in de muur

Op mijn digibox is de signaalsterkte in drie verdeeld: rood => oranje => groen
Ik heb nog net een stukje oranje, maw, 1/3 van de signaal sterkte ..

• kaajee
Verwarring alom: 'kastjes aan de muur', 'direct in de muur'.
Al die kastjes zorgen wellicht voor storing.
Normaal is het zo: de (dikke groene) coax kabel komt je huis binnen, soms in de meterkast, oudere huizen gewoon ergens uit de grond/uit de muur.
hier wordt een kastje geplaatst, die heet officieel het AOP (abonnee overname punt). Dit kastje is in beginsel de verantwoordelijkheid voor de kabelprovider. Hier zitten vaak 2 aansluitingen op; 1 voor TV en 1 voor radio. Als je er slechts 1 hebt, kun je de kabelprovider vragen of ze er een radio/tv splitter op willen zetten. Het werkt ook zonder splitter. Dan heb je dus eigenlijk een 3 weg splitter nodig (2 voor tv/digiboxen, 1 voor radio)

Zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: http://www.kabelkeur.nl/images/ill-checklist-1-6.gif

Verdere kastjes zijn voor eigen verantwoordelijkheid, meestal zie je verder helemaal geen kastjes. Ik heb verder ook geen kastjes.

Vanaf het AOP zou ik meteen, met een zo kort mogelijke kabel, de splitter plaatsen. Hiervandaan gaan dan dus 2 coax kabels; 1 naar digibox1 en 1 naar digibox2. Gewoon rechtstreeks, zonder 'kastjes'. Dat zijn dus 2 coaxkabels met aan de ene kant een f-connector:
Afbeeldingslocatie: http://www.hdtvprimer.com/ANTENNAS/Fconnector.jpg
en aan de ander kant een (male) Hirschmann coax-plug:
Afbeeldingslocatie: http://www.kokonderdelen.com/webshop/joom/components/com_virtuemart/shop_image/product/25e62045cbce569e390ad673a83a1099.jpg

• silentkiller
Ok, het aop zit dus net voor digibox1.
Ik wil nog splitsen VOOR het aop (omdat onze kabel niet zo lang geleden opnieuw getrokken is kan ik hier makkelijk aan).
Van het punt waar ik split trek ik dan een kabel naar het aop (waarop ik digibox 1 aansluit) en naar digibox2 (rechstreeks aansluiten zonder aop)

Zit daar misschien de fout ? Moet die aop er echt tussen ?
Maw: kan ik pas splitten na het aop ?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-02 10:19

M2M

medicijnman

Het was mij nog niet helemaal duidelijk, Je hebt nu namelijk toch twee tv's met op beide tv's een digibox aangesloten?

Je ontvangt dan toch een digitaal beeld (en geluid) over de coax?

In mijn ervaring moet het signaal dan wel erg zwak zijn wil je brak beeld hebben icm een digitale ontvanger...

maargoed, het kan natuurlijk ook zijn dat je een brakke grondkabel te pakken hebt (die al brak is voor de aansluiting binnenkomt). Met een digitaal signaal zou die het met een korte kabel zonder splitters en goede connectors nog geen signaalverlies op kunnen leveren, maar zodra je iets gaat verlengen / splitten wordt het een ander verhaal. Sluit je tv anders eens analoog aan (als dat kan teminste) en gebruik de zenderkaart met frequenties (of op internet te vinden) om een van de belgische publieke omroepen te ontvangen en kijk of je sneeuwbeeld hebt of niet.

ps. deze digibox?

en zou je kunnen kijken of in de handleiding van de digibox staat of de coax output in de box versterkt is of niet?

[ Voor 10% gewijzigd door M2M op 17-06-2009 12:29 ]

-_-

• silentkiller
M2M schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 12:26:
Het was mij nog niet helemaal duidelijk, Je hebt nu namelijk toch twee tv's met op beide tv's een digibox aangesloten?

Je ontvangt dan toch een digitaal beeld (en geluid) over de coax?

In mijn ervaring moet het signaal dan wel erg zwak zijn wil je brak beeld hebben icm een digitale ontvanger...

maargoed, het kan natuurlijk ook zijn dat je een brakke grondkabel te pakken hebt (die al brak is voor de aansluiting binnenkomt). Met een digitaal signaal zou die het met een korte kabel zonder splitters en goede connectors nog geen signaalverlies op kunnen leveren, maar zodra je iets gaat verlengen / splitten wordt het een ander verhaal. Sluit je tv anders eens analoog aan (als dat kan teminste) en gebruik de zenderkaart met frequenties (of op internet te vinden) om een van de belgische publieke omroepen te ontvangen en kijk of je sneeuwbeeld hebt of niet.

ps. deze digibox?

en zou je kunnen kijken of in de handleiding van de digibox staat of de coax output in de box versterkt is of niet?
Ik heb inderdaad twee digiboxen (rechtshoekjes op de tekening).
Het beeld is goed, het hapert af en toe (dan zakt de signaalsterkte even maar de signaalkwaliteit is wel optimaal). Met haperen bedoel ik: hij stopt even met beeld geven en pikt het later terug op (2s ofzo).
Ik heb dus inderdaad twee digiboxen (rechthoekjes op de tekeningen). De kabel die binnenkomt is dezelfde als die ik hierboven al linkte en is +/- 1 a 2 jaar geleden getrokken (en opnieuw aangesloten aan de 'straatkast'). Het lijkt me dus raar moest daar iets mis mee zijn.
Ik kan niet direct iets terugvinden in het boekje (alleen dat het een RF doorlus uitgang is) dus ik denk niet dat deze digibox versterkt. Het gaat om deze: http://www.interactieve-d..._info.php?products_id=649 (de recorder)

Ik zal het analoge gedeelte eens proberen

• kaajee
Dan zou ik meteen eens proberen of het 'probleem' weg is als je maar 1 digibox aansluit op een zo kort mogelijke kabel. Dan kun je uitsluiten of het niet gewoon aan de 'grond kabel' of het signaal dat je binnen krijgt ligt.
Pagina: 1