Sweex PCI SATA kaart of IDE > SATA verloopkaartje?

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:47
Goedenavond,

Ik zit met een klein probleempje.

Heb hier een PC die geen SATA poorten heeft op het moederbord, maar waar wel een SATA hardeschijf op moet worden aangesloten.

Nu heb ik de keuze tussen een Sweex PCI insteekkaart (PU101)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Q4gv97VHkOGju5lxBeOoDqRh/thumb.jpg

Ik heb even gezocht wat voor chipset daar op zit, dat is de Sil-3112

Als ik daar op ga zoeken dan springen de tranen mij al in de ogen (figuurlijk ;) ) als ik al die topics lees met problemen met deze kaart.

Maar nu kwam ik ook wat verloopkaartjes tegen die van een IDE aansluiting naar SATA gaan
bijvoorbeeld dit: IDE and SATA Converter (Red)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RAP7vzpWPrgVNrCSh8e4OFW4/thumb.jpg

Maar wat is nou beter? Zo'n PCI SATA kaart, of zo'n IDE > SATA verloopkaart?
Een ander moederbord is geen optie.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 15-06-2009 22:45 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Dat ligt er aan wat je er mee gaat doen...
- Ga je Windows draaien? Of wordt het iets anders?
- Ga je het IO-systeem zwaar belasten of niet?
- Gebruik je andere PCI-apparaten (PCI == gedeelde bandbreedte)
- Wat voor moederbord hebben we het over?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• ThinkPad
Sorry, dat is inderdaad wel handige informatie om te vertellen.
  • Windows staat op een andere schijf, hier komt een data schijf aan te hangen.
  • Zwaar belasten, geen idee, maar als ik van het slechtste uit ga, dan maken we hier maar een "Ja" van ?
  • Ik gebruik nu geen andere PCI apparaten
  • Moederbord is van een Compaq Evo D310
Vanwege die PCI bandbreedte (en de slechte ervaringen met die Sweex hier op GoT) neig ik naar dat verloopkaartje, maar daar is niet zo heel veel over te vinden.

[ Voor 0% gewijzigd door ThinkPad op 15-06-2009 22:56 . Reden: Typo ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 23:20
Waarom; er zit een chipje van sil op dus dat is geen probleem. In jouw geval zou ik gaan voor een SATA PCI kaartje. Ik heb dit kaartje al tijden in mijn server zitten en die heeft al zeker 1.5 jaar goed gedraaid (waarvan 6 mnd nonstop).

• kalizec
ThinkPadd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:48:
Windows staat op een andere schijf, hier komt een data schijf aan te hangen.
Ok, dat betekent geen gedoe met TextMode drivers ook al wordt het een insteekkaartje.
Zwaar belasten, geen idee, maar als ik van het slechtste uit, dan maken we hier maar een "Ja" van?
Ik doelde eigenlijk op meerdere schrijven of vol continu data op en neer. Een enkele moderne schijf kan in zijn eentje al in burst de PCI-bus vol gooien en op oudere moederborden zelfs continu zolang het maar sequentiele data is.

Maar als bijvoorbeeld 80MB/s ook acceptabel is dan is het allang goed. Kortom, dan zijn beide opties nog steeds een goede optie.
Ik gebruik nu geen andere PCI apparaten
Ok, dus nog steeds geen reden om voor het een of het ander te kiezen (tenzij een of meerdere onboard apparaten via diezelfde bus lopen). Bijvoorbeeld onboard ethernet of onboard sound.
Moederbord is van een Compaq Evo D310
Heb het even opgezocht. Netwerk zit in ieder geval rechtstreeks via de southbridge aangesloten en niet los op dezelfde PCI-bus.

Gezien het bovenstaande zie ik geen reden om persé wel of geen los PCI-kaartje te nemen. Het staat of valt dan ook met de kwaliteit van het PCI-kaartje en die van de PATA-SATA convertor. En uiteraard de prijs.

Gezien die dingen nu echter eenmaal bijna niets meer kosten zou ik vooral zeggen, koop er eentje die je gemakkelijk terug kunt brengen als ie niet bevalt en probeer het uit.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-02 20:42

Matis

Rubber Rocket

Misschien klinkt dit heel stom hoor, maar waarom geen externe SATA USB schijf?

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• ThinkPad
kalizec schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:08:
[...]

Ok, dat betekent geen gedoe met TextMode drivers ook al wordt het een insteekkaartje.

[...]

Ik doelde eigenlijk op meerdere schrijven of vol continu data op en neer. Een enkele moderne schijf kan in zijn eentje al in burst de PCI-bus vol gooien en op oudere moederborden zelfs continu zolang het maar sequentiele data is.

Maar als bijvoorbeeld 80MB/s ook acceptabel is dan is het allang goed. Kortom, dan zijn beide opties nog steeds een goede optie.

[...]

Ok, dus nog steeds geen reden om voor het een of het ander te kiezen (tenzij een of meerdere onboard apparaten via diezelfde bus lopen). Bijvoorbeeld onboard ethernet of onboard sound.

[...]

Heb het even opgezocht. Netwerk zit in ieder geval rechtstreeks via de southbridge aangesloten en niet los op dezelfde PCI-bus.

Gezien het bovenstaande zie ik geen reden om persé wel of geen los PCI-kaartje te nemen. Het staat of valt dan ook met de kwaliteit van het PCI-kaartje en die van de PATA-SATA convertor. En uiteraard de prijs.

Gezien die dingen nu echter eenmaal bijna niets meer kosten zou ik vooral zeggen, koop er eentje die je gemakkelijk terug kunt brengen als ie niet bevalt en probeer het uit.
Oke. Hij gaat gebruikt worden als fileserver, dus 80MB/s is dan ook prima.
Zo'n PATA-SATA convertor is extreem cheap, en daar lees ik niet zulke rare verhalen over. Volgens mij werken die PATA-SATA kaartjes beter dan zo'n Sweex insteekkaart (maar dat is mijn mening).

Ik denk dat ik maar voor zo'n PATA-SATA converter ga. Die Sweex horror topics heb ik geen zin in :P
Matis schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:10:
Misschien klinkt dit heel stom hoor, maar waarom geen externe SATA USB schijf?
Ik heb geen casing voor deze schijf, en wil hem liever intern hebben. Volgens mij is dat ook sneller dan dat ik het via USB aansluit.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ThinkPadd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:33:
Ik heb geen casing voor deze schijf, en wil hem liever intern hebben. Volgens mij is dat ook sneller dan dat ik het via USB aansluit.
Duidelijk, theoretisch zal het wel sneller zijn, maar of je daar in de praktijk iets van zult merken. Ik weet niet wat voor activiteiten je op de 2e schijf wilt uitvoeren ;) Zwaar belasten is een rekbaar begrip :)

• kalizec
ThinkPadd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:33:
Oke. Hij gaat gebruikt worden als fileserver, dus 80MB/s is dan ook prima.
Zo'n PATA-SATA convertor is extreem cheap, en daar lees ik niet zulke rare verhalen over.
Let er wel op dat je een convertor neemt die de juiste kant op werkt en ook DMA ondersteunt (dat laatste komt gelukkig vaak zat voor en dat eerste is gewoon opletten). De betere convertors kunnen met een schakelaar gewoon switchen qua richting.
Ik denk dat ik maar voor zo'n PATA-SATA converter ga. Die Sweex horror topics heb ik geen zin in :P
De meeste horror-verhalen die ik gelezen heb (zelf ook mee gemaakt) liggen toch meer in Sweex PSU's. Wat Silicon Image spul betreft. Werkt prima tot dat je alternatieve OSen gebruikt.
PATA en SATA zijn beide zeker sneller dan USB. USB2.0 kent een praktische limiet van 30-40MB/s en PATA zit op een ICH4-southbridge toch zeker een factor twee hoger. Ook de CPU-belasting zal flink minder zijn. Iets wat bij een single-core Celeron best relevant is.

• ThinkPad
kalizec schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:49:
[...]

Let er wel op dat je een convertor neemt die de juiste kant op werkt en ook DMA ondersteunt (dat laatste komt gelukkig vaak zat voor en dat eerste is gewoon opletten). De betere convertors kunnen met een schakelaar gewoon switchen qua richting.

[...]

De meeste horror-verhalen die ik gelezen heb (zelf ook mee gemaakt) liggen toch meer in Sweex PSU's. Wat Silicon Image spul betreft. Werkt prima tot dat je alternatieve OSen gebruikt.

[...]

PATA en SATA zijn beide zeker sneller dan USB. USB2.0 kent een praktische limiet van 30-40MB/s en PATA zit op een ICH4-southbridge toch zeker een factor twee hoger. Ook de CPU-belasting zal flink minder zijn. Iets wat bij een single-core Celeron best relevant is.
Ik heb deze gekocht: http://www.focalprice.com/detail.aspx?pid=2392 kan beide kanten op werken.

Het feit dat er van die horrorverhalen hier op GoT bekend zijn, zorgt er bij mij al voor dat ik geen zin meer heb om het product te gebruiken :P
Matis schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:45:
[...]

Duidelijk, theoretisch zal het wel sneller zijn, maar of je daar in de praktijk iets van zult merken. Ik weet niet wat voor activiteiten je op de 2e schijf wilt uitvoeren ;) Zwaar belasten is een rekbaar begrip :)
De PC is/wordt een fileserver/gameserver/downloadPC.

De 2e schijf wordt naar geschreven (downloaden, unrarren/parren) en van gelezen (muziek, films streamen naar andere PC's in het netwerk)

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ThinkPadd schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 00:21:
De PC is/wordt een fileserver/gameserver/downloadPC.

De 2e schijf wordt naar geschreven (downloaden, unrarren/parren) en van gelezen (muziek, films streamen naar andere PC's in het netwerk)
Duidelijke taal! In dat geval zul je toch een interne oplossing moeten bedenken, waar ik overigens weinig tot geen verstand van heb. Succes!

Pagina: 1