Rfid-based aanwezigheidsbord bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Aaah, dit vind ik wel een typische kroeg-vraag/probleem/probeersel!

Wie denkt met me mee?

Hier in mijn studentenhuis hebben we een prikbord hangen met een vakje met "Ik ben er" en een vakje met "niet". Op dit moment hangen er drie briefjes aan geprikt: eentje met mijn naam, eentje met de naam van een huidige huisgenote en eentje met de naam van een huisgenote die al bijna een jaar verhuisd is. En dan heb ik nog twee huisgenotes die geen 'briefje' hebben, te lui probably.

Het idee lijkt me duidelijk: als je thuis komt, prik je je briefje bij "Ik ben er" en als je weer weggaat, hang je 'em weer naar (Ik ben er) "niet". Da's handig. Want dan kun je lekker de muziek ongestoord laten knallen, hoef je je niet in te houden tijdens 't seksen of juist wel of weet je of je de voordeur op het nachtslot moet zetten i.p.v. alleen het dagslot, als d'r niemand meer thuis is. 't Is gewoon handig :P

Maar dit wordt a) vaak niet gedaan; b)twee huisgenotes hebben geen briefje; c) 't Is vervelend om steeds dat briefje te moeten verhangen en hij pleurt er nog wel eens vanaf, 't bord begint gaar te worden.

Dus dat kan beter. Dus: elektronisch!

Mijn idee:
  1. Iedere bewoner een RFID-achtig sleutelhangertje;
  2. Twee poortjes in de gang bij de voordeur. Deze is lang genoeg om de poortjes netjes ver uit elkaar te plaatsen. Dit is tevens de enige fatsoenlijke in- en uitgang van het huis, tenzij je over 't balkon naar de tuin van de onderbuurman wil klimmen;
  3. Een device wat bijhoudt wie er door de poortjes loopt en in welke richting de poortjes getriggered worden (eerst A en dan B of eerst B en dan A?), zodat ie kan beredeneren of iemand thuis komt of juist weggaat;
  4. Een output-mechanisme, bijv een rood/groen dual-LED per naam. Laten we 't simpel houden en er niet meteen een grafisch LCD eraan hangen :P
Puntje 1: dit hoeft geen toffe RFID-tag met EEPROM, RAM en een 1 MB ID-code erop. Het enige wat het RFID-gedeelte als feedback terug hoeft te geven aan het systeem is een mogelijkheid om tussen vier waardes gediscrimineerd te worden. Dus een ID van 1, 2, 3 of 4 bij wijze van spreke. Meer bewoners komen er niet te wonen.

Puntje 2: Ik zat hierbij te denken aan het systeem zoals winkels hebben met beveiligingspoortjes. Dit werkt op een relatief grote afstand, zit in kleine plakkertjes verstopt, dus zou ook in de gang moeten werken. Alleen dan heb je wel het discrimineer-probleem. Voor winkels is het simpel: loopt er iets triggerbaars (een verstoring in het EM-veld wat het poortje genereert ofzo), dan is het een dief en geeft ie alarm. Geen discriminatie. Maar dat heb ik wel nodig.

Puntje 3: Dat kan wel in een PIC lijkt me. Ik heb nog talloze krengen liggen en een of andere 3rd party wanabe fake nooit gebruikte writer uit HongKong. Lijkt me niet zo lastig probleem.

Puntje 4: Simpel te implementeren i.c.m. 3, geen probleem.

Ik denk dat puntje 1 + 2 gecombineerd 't lastigs gaat worden.

Iemand enig idee? :o

Of is dit zo onderhand zo'n lange post dat 't wel een eigen topic waardig is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Niet dat ik geen fan ben van electronische gadget-oplossingen, maar je hebt gewoon borden;
Afbeeldingslocatie: http://www.seton.be/nl/userFiles/upload/T093Bordaanwezigafwezig.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.latabla.nl/IMG00017.JPG
Ofwel, een dingetje waar je een naam op of naast zet, en die schuif je heen en weer.

Zijn een ton van varianten van te vinden (al jaren) en waarschijnlijk een stuk makkelijker te fabriceren. :P

Spolap: Interactive webcomic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

wacco schreef op maandag 15 juni 2009 @ 21:49:
Niet dat ik geen fan ben van electronische gadget-oplossingen, maar je hebt gewoon borden;
[afbeelding]
[afbeelding]
Ofwel, een dingetje waar je een naam op of naast zet, en die schuif je heen en weer.

Zijn een ton van varianten van te vinden (al jaren) en waarschijnlijk een stuk makkelijker te fabriceren. :P
Ik geloof dat zijn probleem meer is dat zijn huisgenotes te lam zijn om zo'n bordje te verhangen, en het dus automatisch moet gaan. Anders is een bord met 5 wisselschakelaartjes en een rood/groen LEDje voor elke bewoner denk ik ook de meest overeenkomende [EL]-oplossing :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
wacco schreef op maandag 15 juni 2009 @ 21:49:
[afbeelding]
[afbeelding]

Uiteraard snap ik dat, maar ik wil 't graag 1337 maken, duh :P
Stoney3K schreef op maandag 15 juni 2009 @ 21:58:
[...]

Ik geloof dat zijn probleem meer is dat zijn huisgenotes te lam zijn om zo'n bordje te verhangen, en het dus automatisch moet gaan. Anders is een bord met 5 wisselschakelaartjes en een rood/groen LEDje voor elke bewoner denk ik ook de meest overeenkomende [EL]-oplossing :)
Mwah, 't huidig probleem is voornamelijk dat twee gewoon nog geen bordje hebben :+

Maar iets wat automatisch gaat is gewoon tof, nietwaar?

Wat dachten jullie hiervan?:
Radio-frequency systems

These tags are essentially an LC tank circuit that has a resonance peak anywhere from 1.75 MHz to 9.5 MHz. The most popular frequency is 8.2 MHz. Sensing is achieved by sweeping around the resonant frequency and detecting the dip.
offtopic:
Deactivation for 8.2 MHz label tags is achieved by detuning the circuit by partially destroying the capacitor. This is done by submitting the tag to a strong electromagnetic field at the resonant frequency which will induce voltages exceeding the capacitor's breakdown voltage, which is artificially reduced by puncturing the tags.
Kwestie van vier verschillende frequenties kiezen, vier verschillende generatoren of een freq-generator die makkelijk vanuit de PIC aan te sturen is qua freq-change en een detector die kan differentieren tussen vier frequenties. Oftewel, gewoon 4x een filtertje die alleen een bepaalde freq doorlaat met daarachter een detectie-systeem. :P

Simpel toch? :+
Sprite_tm schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:21:
Ik heb 't even naar een eigen topic verhuisd; dat is het inderdaad wel waard ;)
Dankje :P Maar mag 't dan wel "RFID" worden? Met quotes en hoofdletters :+ Want 't is niet echt RFID vinnik, in de zin zoals de meeste mensen zich wat bij RFID voorstellen. Ja, 't is met RF, ja, 't ID't wat, maar ik wil niet met stoere IC-RFID's werken ;)

[ Voor 76% gewijzigd door Osiris op 15-06-2009 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:10

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb 't even naar een eigen topic verhuisd; dat is het inderdaad wel waard ;)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-11-2024

dbeijer85

Super fast charger

Niet vergeten bij je bord of controller switches te maken waarmee je het ook handmatig kunt verzetten. Als er dan eens een valse trigger is geweest op in- of uitlopen kan je de status handmatig veranderen zonder dat je je huisgenoten hoeft te dwingen de gang op en neer te lopen :).

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:04
Waarom werken met poortjes? Ik werk zelf veel met X10 home automation, waar ook een rfid kit voor is: http://www.iautomate.com/homeseer_rfid.html (vrij prijzig, maar gaat om het idee. De rfid onderdelen zijn wel goedkoper te vinden). Het idee is dat je een active tag aan je sleutelbos hebt, en de long range scanner (bereik iets van 150m) weet wie er in de buurt rondlopen. Zodra een persoon uit de buurt van het huis gaat weet je dat dus. De kit kan bijvoorbeeld dan het alarm aanzetten wanneer alle tags het huis uit zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door CopyCatz op 16-06-2009 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:25

Rmg

zou (opensource) face recognition niet iets kunnen zijn? kosten voor 2 webcams zijn iig lager misschien nog een lichtsluis erbij (ldr, laser pointertje) erbij om te checken of ze echt weggaan ipv alleen de deur open doen voor iemand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutzh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-10-2023
Lijkt het niet een beetje op een skilift ingang ?

Bij de meeste heb je tegenwoordig een kaartje (ter grote van een CC) die je langs een poortje moet halen, je kunt hem zelfs in je zak laten zitten. Ze zijn slechts gevoelig vanaf ik schat zon 50cm, dus je zou een rechter (in) en een linker (uit) poortje kunnen maken. Heb even zitten google'en maar kan zo snel niets vinden voor de DIY'er.

Het mooiste is natuurlijk als je het slot kunt koppelen aan het systeem. Dan ben je soort van verplicht gebruik te maken van het systeem. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
CopyCatz schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 09:36:
Waarom werken met poortjes? Ik werk zelf veel met X10 home automation, waar ook een rfid kit voor is: http://www.iautomate.com/homeseer_rfid.html (vrij prijzig, maar gaat om het idee. De rfid onderdelen zijn wel goedkoper te vinden). Het idee is dat je een active tag aan je sleutelbos hebt, en de long range scanner (bereik iets van 150m) weet wie er in de buurt rondlopen. Zodra een persoon uit de buurt van het huis gaat weet je dat dus. De kit kan bijvoorbeeld dan het alarm aanzetten wanneer alle tags het huis uit zijn.
Je snapt zelf hopelijk ook wel dat 't slechts om een vrij "nutteloos" hobby-projectje gaat en ik er geen honderden dollars voor neer wil leggen ;)
dbeijer85 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 09:30:
Niet vergeten bij je bord of controller switches te maken waarmee je het ook handmatig kunt verzetten. Als er dan eens een valse trigger is geweest op in- of uitlopen kan je de status handmatig veranderen zonder dat je je huisgenoten hoeft te dwingen de gang op en neer te lopen :).
Idd, da's wel handig. Hoeft slechts per naam een knoppie te zijn die z'n input aanlevert aan de PIC, die vervolgens schakelt tussen aan en afwezig. :)
Raz- schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 10:59:
zou (opensource) face recognition niet iets kunnen zijn? kosten voor 2 webcams zijn iig lager misschien nog een lichtsluis erbij (ldr, laser pointertje) erbij om te checken of ze echt weggaan ipv alleen de deur open doen voor iemand
Ik voorspel zeer veel false-negatives ;)
Dutzh schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:12:
Lijkt het niet een beetje op een skilift ingang ?

Bij de meeste heb je tegenwoordig een kaartje (ter grote van een CC) die je langs een poortje moet halen, je kunt hem zelfs in je zak laten zitten. Ze zijn slechts gevoelig vanaf ik schat zon 50cm, dus je zou een rechter (in) en een linker (uit) poortje kunnen maken. Heb even zitten google'en maar kan zo snel niets vinden voor de DIY'er.

Het mooiste is natuurlijk als je het slot kunt koppelen aan het systeem. Dan ben je soort van verplicht gebruik te maken van het systeem. :p
Een kaartje waarbij men verplicht een handeling moet ondergaan wil ik niet. Het moet echt een sleutelhanger-idee zijn. Op zich zou het systeem wat jij beschrijft wel kunnen als 't op 50 cm nog nauwkeurig is, misschien kan 't nog wel iets verder door alles een beetje te upscalen. Maarja, hoe werkt dat systeem? Is het makkelijk zelf te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Niemand zin om met gezellige DIY home-build radiogolf-tranceivers te werken? :D

Ik vind 't zelf alleen lastig om op te Googlen, aangezien je 99% van de keren die standaard RFID's tags krijgt.

Maar misschien heeft iemand hier wel ervaring met radiogolven et cetera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:19
Een tijd geleden heb ik een active-RFID systeem gebouwd. Spul gebruikte weinig stroom en op de basis ontvanger was in te stellen bij welk bereik hij niet meer reageert(in te stellen van minder dan een meter tot ~/- 150 meter). Kan uitgebreid worden naar 1 a 2km :)

Zo kon je er een apparaat op zetten welke schokken gaf buiten een bepaald bereik :P

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Sleutelhangers? Nahhh.... :*)

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3570/3421048559_1fbb314c53.jpg

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:23

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zou je het niet veel gemakkelijker kunnen maken dmv bluetooth? Gewoon om de zoveel tijd even laten checken of hun mobiels/sleutelhangers met bluetooth en bepaalde bluetooth id's in de buurt zijn.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:25

Rmg

LED-Maniak schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 16:19:
Een tijd geleden heb ik een active-RFID systeem gebouwd. Spul gebruikte weinig stroom en op de basis ontvanger was in te stellen bij welk bereik hij niet meer reageert(in te stellen van minder dan een meter tot ~/- 150 meter). Kan uitgebreid worden naar 1 a 2km :)

Zo kon je er een apparaat op zetten welke schokken gaf buiten een bepaald bereik :P
Kan je het ook omdraaien, als in schokken krijgen als ze binnen een straal van 150M komen ? dat is pas handig als je ff geen tijd hebt voor je huisgenoten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Voor als je ze uit het huis wil hebben is dat inderdaad handig ja :P

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Misschien kan je wel de code lezen uit hun ov chipkaart, die hebben ze altijd bij zich >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe ga je dit doen qua privacy en wetgeving?

Als ik een huisgenoot was zou ik het technisch bijzonder interessant vinden, maar heel eng qua informatie.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 17:37:
Hoe ga je dit doen qua privacy en wetgeving?

Als ik een huisgenoot was zou ik het technisch bijzonder interessant vinden, maar heel eng qua informatie.
Hoezo is het eng om te weten of iemand wel of niet thuis is? Je kunt 't ook zien als 't licht aan is en als men slaapt is 't alleen maar handig: dan worden ze iig niet wakker van m'n muziek of ander lawaai. Of doel je specifiek op de OV-chipkaart?

Wat overigens IMO niet echt een optie is, aangezien zo'n ding niet echt nauwkeurig uit te lezen met een poortje is gok ik, zodat je niet kunt differentieren tussen thuiskomen en weggaan.
LED-Maniak schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 16:19:

Kun je 't ook zo bouwen zodat er binnen 3 meter twee meetpunten zijn, waartussen gedifferentieerd kan worden? En wat waren de kosten? En kan 't ook passief zodat dr geen batterijtje in de tag hoeft?

Of je zou moeten werken zoals hieronder beschreven, maar dan met t RFID-systeem en met een bereik van 10 meter ofzo:
Falcon schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 16:47:
Zou je het niet veel gemakkelijker kunnen maken dmv bluetooth? Gewoon om de zoveel tijd even laten checken of hun mobiels/sleutelhangers met bluetooth en bepaalde bluetooth id's in de buurt zijn.
Mobiel lijkt me niet echt fool-proof. Die hoef je niet verplicht mee te nemen. Sleutels eigenlijk altijd wel. En BT is een actief systeem. En lijkt me groot worden qua 'sleutelhanger'. Klinkt niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee ik doel op RFID. Zien of ik thuis ben is mogelijk met licht ja, als je zelf thuis bent.
Dit systeem maakt big brother achtige ideeen in mij los ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:09

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Boudewijn schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 17:55:
Nee ik doel op RFID. Zien of ik thuis ben is mogelijk met licht ja, als je zelf thuis bent.
Dit systeem maakt big brother achtige ideeen in mij los ;).
Tsja, die mensen weten hoe het zit en dragen die sleutelhanger bij zich, als ze het niet willen kunnen ze zo die sleutelhanger thuis laten natuurlijk. Het is in feite *precies* hetzelfde als zo'n bord waar je het schuifje zelf naar de andere kant moet schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Ehm, je bedoelt dat ik elders in het land kan kijken wie er thuis is?

't Moet een gesloten systeem worden 't liefst iig, lekker simpel. PIC-tje, een HF-gedeelte met tranceiver, 9 V-batterijtje of als t niet anders kan een adaptertje en een viertal dual-LED's met bijbehorende drukknopjes.

Zo moeilijk moet 't toch niet zijn lijkt me?

Enige wat je nodig hebt is een schakeling wat ergens tussen de 1,75 MHz en 9,5 MHz een puls uitzendt en onmiddelijk daarna moet ie gaan 'luisteren' of ie feedback (resonantie) krijgt. En dat dan op vier verschillende frequenties. Simpel toch? :P

Hm, vreemd. Die frequentie-range ligt op de overgang tussen middengolf en korte golf. Da's voor radiozenders enzo als ik Wikipedia moet geloven :/ Mag je die frequenties überhaupt wel zomaar gebruiken? Die freq-range kwam uit 't Engelse Wikipedia-artikel.

[ Voor 51% gewijzigd door Osiris op 18-06-2009 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Osiris schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 17:44:
Kun je 't ook zo bouwen zodat er binnen 3 meter twee meetpunten zijn, waartussen gedifferentieerd kan worden? En wat waren de kosten? En kan 't ook passief zodat dr geen batterijtje in de tag hoeft?
Waarom zou je 2 meetpunten nemen? Hij detecteert het zodra je weg van het huis bent(laten we zeggen, 20 meter).

Batterij is nodig ja, maar aangezien dat ding maar eens in de x aantal seconden/minuten aan floept gaat die maanden mee... Gaat ie leeg, dan laat je een pieptoon horen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
LED-Maniak schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 18:10:
[...]

Waarom zou je 2 meetpunten nemen? Hij detecteert het zodra je weg van het huis bent(laten we zeggen, 20 meter).

Batterij is nodig ja, maar aangezien dat ding maar eens in de x aantal seconden/minuten aan floept gaat die maanden mee... Gaat ie leeg, dan laat je een pieptoon horen. :)
Joah, precies, dat bedacht ik me later ook zoals je kunt lezen :P Maar ik heb 't niet zo op onderhoudsgevoelige systemen, ook al is het 'maanden'. 't Liefst gewoon passief.

Over het gebruik van vier verschillende frequenties: kun je het input-signaal op de een of andere manier niet gewoon 'delen'?

Je maakt bijv een 8 MHz signaal m.b.v. een kristal en ik weet dat er IC's bestaan die je input-signaal binair kunnen verdelen. Op uitgang 1 staat dan weer 8 MHz ofzo, op uitgang 2 staat dan 4 MHz, op uitgang 3 staat dan 2 MHz en op uitgang 4 staat dan 1 MHz.

Et voila, je kunt vier verschillende frequenties makkelijk aan je tranceiver leveren *O* Geen idee of elektrische switches, die je ook in van die IC's hebt, zulke hoge frequenties 'aan kunnen', maar 't lijkt me dat je wel somehow kunt switchen tussen de vier frequenties.

En vervolgens heb je dus tags die resoneren op de verschillende frequenties. En hopen dat de overige frequenties niet dermate veel harmonischen hebben zodat elke tag op elke frequentie voldoende feedback geeft :P

Al zou dat het NOG makkelijker maken natuurlijk! Je maakt vier tags die bijv resoneren op 1, 2, 3 en 4 MHz. Vervolgens puls je een high energy-puls van 2,5 MHz (ofzo) d'r in en zolang ze wel resoneren op hun eigen frequentie en zolang je receiver netjes die eigen frequentie kan detecteren m.b.v. filtertjes oid, dan hoef je ook niet met vier verschillende zend-frequenties te werken.

[ Voor 55% gewijzigd door Osiris op 18-06-2009 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Laatst online: 22-01 22:55
Als je het helemaal goed aan wilt pakken: http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1938953,00.asp 8)
Voor de rest heeft deze gozert volgens mij alles wat je nodig hebt ( check o.a. link naar shop ): http://rfid.marcboon.com/#home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Yippie schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 18:34:
Als je het helemaal goed aan wilt pakken: http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1938953,00.asp 8)
Voor de rest heeft deze gozert volgens mij alles wat je nodig hebt ( check o.a. link naar shop ): http://rfid.marcboon.com/#home
En hoe discrimineer je tussen thuiskomen en weggaan? Ze kunnen ook met z'n tweeen naar buiten tegelijk, of drieen, dus je kunt niet simpelweg per deur-gebruik switchen tussen aan- en afwezig.

En sowieso lijkt 't me niet handig om de deur te moeten *openen* met je RFID-ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Laatst online: 22-01 22:55
Hmm met zijn 2en of meer tegelijk naar buiten had ik niet aan gedacht.

Weet niet of het mogelijk is op locatie, maar is het niet mogelijk om detectiepoort 1 binnen te maken, en poort 2 buiten de voordeur, of desnoods op de deur of kozijn aan de buitenkant.

Dan kan je het onderscheid maken tussen weggaan en thuiskomen.
Ik had een keer een link gezien van een DIY garagedeur, dat die automatisch opent als je in de buurt bent, wat men had verzonnen voor het weggaan weet ik niet meer, en kan het ook niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Yippie schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 22:09:
Hmm met zijn 2en of meer tegelijk naar buiten had ik niet aan gedacht.

Weet niet of het mogelijk is op locatie, maar is het niet mogelijk om detectiepoort 1 binnen te maken, en poort 2 buiten de voordeur, of desnoods op de deur of kozijn aan de buitenkant.
Ja, dat zei ik in de start-post al ;)
Yippie schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 22:09:
Dan kan je het onderscheid maken tussen weggaan en thuiskomen.
Ik had een keer een link gezien van een DIY garagedeur, dat die automatisch opent als je in de buurt bent, wat men had verzonnen voor het weggaan weet ik niet meer, en kan het ook niet meer vinden.
Dat zou je bijv kunnen doen met zo'n tag wat een bereik heeft van 10-20 meter. Tag niet meer bereikbaar = weg, tag wel bereikbaar = in de buurt.

Ik heb wel een simpele HF-generator gevonden overigens:

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000037.gif

Nu moet dat signaal ongetwijfeld eerst nog versterkt worden en ik zou niet weten hoe je daar nou precies een antenne aan moet hangen, maar 't is iig wel een generator die binnen het gewenste bereik valt.

Misschien eens vragen of m'n elektro-buurman een oude scope over heeft die ik kan lenen. Dan kan ik wat experimenteren met signaaltjes opwekken en radiogolven opwekken + ontvangen.
Pagina: 1