E6550 hoge temperatuur aan stock speeds

Pagina: 1
Acties:

• Niosus
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-12-2025
Mijn CPU begon een beetje achter te lopen bij gamen dus ik was van plan hem te overclocken. Maar eerst heb ik een IntelBurnTest gedaan om te zien hoe warm hij wordt max bij stock speeds. Tot mijn grote verbazing piekte hij op 80°C! volgens intel zou hij maximum 72°C mogen worden http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLA9X#... Ik heb een redelijk kleine case met een soort van afdekkap over de CPU die de warme lucht rechtstreeks uit mijn kast blaast, de ventilator kwam bij mijn CPU. Mijn GPU is passief gekoeld maar die was 52°C tijdens de test (een 8600GT, aero staat aan). Ik heb geen last van een instabiel systeem maar ik zou toch wel willen weten hoe ik die temperatuur lager kan krijgen, want als ik game of 3d/video aan het renderen ben is hij constant 100% bezig. Ik zou toch wel liefst een CPU hebben die het nog even volhoudt. Op dit moment is hij 38°C en met niets bezig (GPU is nog steeds 52°C dus die had geen invloed op de temp van men test). Heeft iemand tips of moet ik mij geen zorgen maken?

Stel dat ik een core2quad koop om men CPU te vervangen, is het dan best ineens te investeren in een degelijke fan?

Nog 1 ding: zou het kunnen zijn dat mijn fan op een heel lage snelheid draait? want ik vind hem verdacht stil. Alleen kan ik nergens op het moederbord een schakelaar vinden en hij is ook niet dynamisch, want hij blijft op 1.5k rpm tijdens de test.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:00
Nou ten eerste, IntelBurnTest, is iets wat je met spellen of wat dan ook nooit in werkelijkheid zult halen.
38graden als ie niks doet is wel te doen hoor, en ik denk dat als je een spel of wat dan ook gaat doen, dat ie niet boven de 60-65 uitkomt, wat makkelijk kan.

Als je een Quadcore processor gaat kopen en gaat overklokken is het wel handig om een betere koeler aan te schaffen, maar dat is in eerste instantie niet nodig als je de processor standaard laat lopen!

Zucht...

• Kishi
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-01 14:26
Verifieer eens met andere diagnostische programma's (everest, realtemp, coretemp, ... )de temperaturen en kijk of je temps daarbij ook zo hoog zijn. Zoja, overweeg een betere airflow te realiseren, of desnoods een nieuwe koeler. Alhoewel ... als je cpu op stock draait, heb je normaal met de stock koeler wel genoeg, tenzij je geen/brakke airflow hebt..

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 16:26

Patjeee

Ik woon in Boston MA

Kishi schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 22:26:
Verifieer eens met andere diagnostische programma's (everest, realtemp, coretemp, ... )de temperaturen en kijk of je temps daarbij ook zo hoog zijn. Zoja, overweeg een betere airflow te realiseren, of desnoods een nieuwe koeler. Alhoewel ... als je cpu op stock draait, heb je normaal met de stock koeler wel genoeg, tenzij je geen/brakke airflow hebt..
zelfs zonder airflow moet de stock koeler+ prut het uithouden daar is het voor gemaakt :)
want niet elke case heeft airflow (denk aan OEM)

[ Voor 4% gewijzigd door Patjeee op 20-06-2009 23:23 ]

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mijn E6550 was vroeger ook altijd behoorlijk warm. Ik heb er een Coolermaster Hyper TX2 op gehad en later een Scythe Mine B1100.
Hij was daaronder ook regelmatig 55 graden, mede doordat hij in een slecht gekoelde kast zat.
Onder stress werd het ding wel 64 graden. (na een uur of 2 full stressed)

Later kreeg ik nog een E6550, ook een Scythe Mine op gezet. Deze liep 52/48 graden, en kwam, met wat airflow nooit boven de 60 graden uit.

Zelf moet ik zeggen dat ik ook behoorlijk twijfel aan de sensor readings. Zo zie ik regelmatig Core 2 Quads die tien graden per core zeggen te verschillen... Ik geloof daar niet zo in eigenlijk.
Mijn Quad nu geeft ook vaak 59/56/66/66 graden aan...

80 graden die jij noemde, zal waarschijnlijk een sensor error zijn, die processor had in dat geval namelijk echt al overleden geweest.

• SgtElPotato
djunicron schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 11:18:
Mijn E6550 was vroeger ook altijd behoorlijk warm. Ik heb er een Coolermaster Hyper TX2 op gehad en later een Scythe Mine B1100.
Hij was daaronder ook regelmatig 55 graden, mede doordat hij in een slecht gekoelde kast zat.
Onder stress werd het ding wel 64 graden. (na een uur of 2 full stressed)

Later kreeg ik nog een E6550, ook een Scythe Mine op gezet. Deze liep 52/48 graden, en kwam, met wat airflow nooit boven de 60 graden uit.

Zelf moet ik zeggen dat ik ook behoorlijk twijfel aan de sensor readings. Zo zie ik regelmatig Core 2 Quads die tien graden per core zeggen te verschillen... Ik geloof daar niet zo in eigenlijk.
Mijn Quad nu geeft ook vaak 59/56/66/66 graden aan...

80 graden die jij noemde, zal waarschijnlijk een sensor error zijn, die processor had in dat geval namelijk echt al overleden geweest.
Processoren kunnen die temp makkelijk hebben, alleen is het niet bevorderlijk voor de levensduur.
Als ie bij de 100 graden komt, dan schakelt de CPU zich terug naar een lagere snelheid, of hij schakelt zichzelf uit, en dus de pc ook.
Met IntelBurnTest haal je die temps wel, maar die zul je in de praktijk echt nooit tegenkomen.
Stress liever met Orthos.

Waarschijnlijk heb je dus totaal geen airflow in je kast.
Kijk of je in de voorkant nog een extra fannetje kan installeren en doe dat.

[ Voor 5% gewijzigd door SgtElPotato op 23-06-2009 11:28 ]

Zucht...

• Cens
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik heb net mijn e6600 vervangen en deze kwam bij stress tests ook ruim boven de 70C. Als ik cpu-z open had dan kon ik zien dat rond de 72C mijn cpu begon te 'thermal-throttlen'. De multiplier ging automatisch van 9 naar 6 en de cpu draaide dus een heel stuk langzamer.

Mijn systeem leek verder ook heel stabiel, maar de cpu draaide wel op halve kracht. Grote kans dat de cpu van de TS bij zulke temperaturen hetzelfde doet. 80C is veel te warm, ongeacht de stress test die je gebruikt.
(Beetje off-topic: 100% cpu belasting is toch 100% los van het feit of je nou Ortos of IntelBurnTest gebruikt?)

Bij mij lag het probleem waarschijnlijk bij een verkeerd gemonteerde fan. Twee van de vier standaardpinnen zaten bij het verwijderen namelijk muurvast en de andere nogal los. Ik denk dat de fan hierdoor niet helemaal recht op de cpu zat met hoge temperaturen tot gevolg.

Je kan dus proberen om de fan te verwijderen, stofvrij te maken, oude thermal paste verwijderen, nieuwe thermal paste aanbrengen en dan de fan weer installeren. Mijn nieuwe e8500 wordt onder full load niet warmer dan 52C met de stock cooling (geen OC, 1,18 Vcore) en dat zijn gelukkig een stuk normalere temperaturen.

Edit:
Dank aan reactie hieronder; weer wat geleerd ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Cens op 23-06-2009 21:45 . Reden: Spelfoutje en bedankje ]

• SgtElPotato
Cens schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 20:22:
Ik heb net mijn e6600 vervangen en deze kwam bij stress tests ook ruim boven de 70C. Als ik cpu-z open had dan kon ik zien dat rond de 72C mijn cpu begon te 'thermal-throttlen'. De multiplier ging autmatisch van 9 naar 6 en de cpu draaide dus een heel stuk langzamer.

Mijn systeem leek verder ook heel stabiel, maar de cpu draaide wel op halve kracht. Grote kans dat de cpu van de TS bij zulke temperaturen hetzelfde doet. 80C is veel te warm, ongeacht de stress test die je gebruikt.
(Beetje off-topic: 100% cpu belasting is toch 100% los van het feit of je nou Ortos of IntelBurnTest gebruikt?)

Bij mij lag het probleem waarschijnlijk bij een verkeerd gemonteerde fan. Twee van de vier standaardpinnen zaten bij het verwijderen namelijk muurvast en de andere nogal los. Ik denk dat de fan hierdoor niet helemaal recht op de cpu zat met hoge temperaturen tot gevolg.

Je kan dus proberen om de fan te verwijderen, stofvrij te maken, oude thermal paste verwijderen, nieuwe thermal paste aanbrengen en dan de fan weer installeren. Mijn nieuwe e8500 wordt onder full load niet warmer dan 52C met de stock cooling (geen OC, 1,18 Vcore) en dat zijn gelukkig een stuk normalere temperaturen.
Daar zit wel degelijk verschil in. Vraag me niet waarom. Maar de CPU word op een hele andere manier gestresst met de IntelBurnTest. Waardoor de Temps dus een heel stuk hoger komen. Maar als je CPU dit kan doorstaan, heb je zekerste weten een stabiele CPU.

Zelfde met de GPU, je hebt 3Dmark en je hebt Furmark, waarbij furmark heel zwaar je GPU stresst. Furmark is onderhand al verbannen van Ati, en werkt in eerste instantie niet meer.

Zucht...

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

SgtElPotato schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 11:24:
[...]

Processoren kunnen die temp makkelijk hebben, alleen is het niet bevorderlijk voor de levensduur.
Als ie bij de 100 graden komt, dan schakelt de CPU zich terug naar een lagere snelheid, of hij schakelt zichzelf uit, en dus de pc ook.
Met IntelBurnTest haal je die temps wel, maar die zul je in de praktijk echt nooit tegenkomen.
Stress liever met Orthos.

Waarschijnlijk heb je dus totaal geen airflow in je kast.
Kijk of je in de voorkant nog een extra fannetje kan installeren en doe dat.
Bij mijn weten gaat een Intel bij iets onder z'n max zoals aangegeven op Intels site al thermal trottle gebruiken.
Mijn Q8200 (72C max op de site) gaat bij 66C van 7 naar 6 multiplier. (waardoor stresstesten vaak crashen)

Over het fannetje toevoegen: Hopelijk heb je het daar tegen de TS die op 80C zit...

Die Quad van mij loopt ook erg warm inderdaad, maar daar zitten al 6 120mm fans in de kast! (CM 690)
Maar voor het goede zou ik daar iets beters als zo'n Scythe Mine B op moeten zetten.
Pagina: 1