Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Domeinnaam 'gekaapt'

Pagina: 1
Acties:

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Al langere tijd controleerde ik eens in de zoveel tijd domeinnaam X (.nl), daar ik die graag zelf zou willen registreren gezien het mijn achternaam is. De vorige eigenaar heeft nooit actief gebruik ervan gemaakt, slechts een banner die doorlinkte naar een andere website van hem. Google geeft slechts 27 hits op "X.nl": echt bekend is het dus niet te noemen.

Uiteraard was ik erg blij toen ik ~twee maanden geleden zag dat het domein in quarantaine was geplaatst: blijkbaar was de rekening niet meer betaald. In die twee maanden krijgt de eigenaar tijd om alsnog zijn contract te verlengen en is het niet beschikbaar om geregistreerd te worden door een ander. Afgelopen week liep deze periode af, en binnen enkele uren na het vrijgeven probeerde ik deze op mijn naam te laten registreren.

Helaas had een ander bedrijf dit domein reeds 'gekaapt'. Dit is een bedrijf dat vele domeinnamen bezit, waarop zo'n kansloze 'zoekpagina' geplaatst wordt, zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.den-dopper.com/wp-content/uploads/2008/03/kapen_sesamstaatnl.jpg
Uiteraard doen deze het puur om het geld verdienen aan de advertenties waarmee de website is volgestopt, en aan doorverkoop van de domeinnaam.

Ik wil natuurlijk nog steeds houder van dit domein worden. Hier heb ik echter geen bakken met geld voor over. Contact opnemen met de huidige domeinhouder lijkt mij dan ook geen optie, die laat mij er natuurlijk zwaar voor betalen. Omdat het geen populaire domeinnaam is, zal het aantal bezoekers (en de advertentie-inkomsten) de nieuwe eigenaar waarschijnlijk echter zwaar tegenvallen. Ik gok er dan ook op dat de huidige eigenaar na een jaar het domein weer opzegt, waarna ik opnieuw een poging tot registratie kan doen.

Is het inderdaad reëel om te verwachten dat de nieuwe domeinnaamhouder het domein binnen afzienbare tijd dumpt? Zijn de bedragen waar dit om wordt verhandelt inderdaad groot? Het gaat om mijn achternaam: kan ik (rechtelijk) aanspraak maken om het domein over te dragen?

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:04

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Neok_ schreef op maandag 15 juni 2009 @ 18:05:
Is het inderdaad reëel om te verwachten dat de nieuwe domeinnaamhouder het domein binnen afzienbare tijd dumpt? Zijn de bedragen waar dit om wordt verhandelt inderdaad groot? Het gaat om mijn achternaam: kan ik (rechtelijk) aanspraak maken om het domein over te dragen?
- Nee het is niet reeel om te denken dat het domein snel weer vrijkomt, zo'n domein kost heel weinig om 'vast' te houden.
- Ja de bedragen zijn groot. Of meer, het is uiteraard wat de gek er voor geeft/vraagt maar reken toch wel op € 1000 - € 2500.
- Nee je kunt er geen aanspraak op maken, het staat iedereen vrij om domeinnamen te registreren zolang je geen inbreuk maakt op merkrecht.

Oftewel, vergeet het maar zou mijn opmerking zijn (helaas).

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:41

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Neem gewoon contact met ze op en vraag wat ze er voor willen hebben, als het een te hoog bedrag is lach je ze hard uit en wacht je tot ze het goedkoper aanbieden, het dumpen of je regelt iets anders.

Een bedrijf als dat zal heus niet voor elke domeinnaam 1000'den euro's vangen en ook best goed weten dat een 50 of 100 euro voor een domein ook al winst is.

[ Voor 5% gewijzigd door Kees op 15-06-2009 18:57 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Die bedrijven blijven gewoon vol houden een zo hoog mogelijk bedrag te krijgen. Hoe groot is de kans dat zo'n bedrijf na 1 jaar nog steeds het domein heeft?

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-11 08:02
Dat ligt puur aan de traffic en inkomsten die ze aan het domein hebben. Liggen die boven de 3,50, dan zullen ze het domein aanhouden. Want alles daarboven is winst.
Als je zelf weet hoeveel traffic er op het domein zit, kun je er een realistische schatting van maken hoeveel inkomsten ze aan het domein hebben, daar op afgaand kun je een redelijk bod bedenken waar zij ook wel geinterreseerd zijn. Dat hoeft (zoals gezegd) echt geen duizenden euros te zijn.

De domeinnaam is overigens niet gekaapt. Veel mensen gebruiken die term als iemand anders een domeinnaam sneller registreert dan zijzelf. Dit is echter foutief. Een domein die gekaapt word is er namelijk 1 die zonder toestemming van de daadwerkelijke eigenaar overgenomen word door een andere partij.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:23
Skerekrow schreef op maandag 15 juni 2009 @ 20:52:

De domeinnaam is overigens niet gekaapt. Veel mensen gebruiken die term als iemand anders een domeinnaam sneller registreert dan zijzelf. Dit is echter foutief. Een domein die gekaapt word is er namelijk 1 die zonder toestemming van de daadwerkelijke eigenaar overgenomen word door een andere partij.
offtopic:
Hij heeft gekaapt niet voor niets tussen aanhalingstekens geschreven. TS weet dus zelf ook wel dat het niet écht kapen is lijkt me. ;)

Helaas maak je geen kans op de domeinnaam. Het is gewoon wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Helaas voor jou was je dus blijkbaar net iets later dan dat bedrijf. Eigenlijk houd je dan twee opties over: of je probeert hem over te kopen (voor een reële prijs), of je wacht een tijdje en hoopt dat hij vanzelf weer vrij komt. :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:58
Hoe weten die bedrijven eigenlijk exact op welk moment ze die domeinnamen moeten kopen? Ik bedoel, volgens mij kan je als normale consument ook niet een "lijstje" opvragen van domeinen die dreigen te verlopen.

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:02

-d-

SyS_ErroR schreef op maandag 15 juni 2009 @ 21:08:
Hoe weten die bedrijven eigenlijk exact op welk moment ze die domeinnamen moeten kopen? Ik bedoel, volgens mij kan je als normale consument ook niet een "lijstje" opvragen van domeinen die dreigen te verlopen.
Jawel hoor, lijsten zijn makkelijk aan te komen - alleen moet je iets van een systeem hebben die de 'waardevolle' namen er uit kan halen. Handmatig is lastig met 10.000'en namen per dag.

Vroeg heb ik wel eens exody.com gebruikt (let niet op hun lelijke site :*))

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Het verkeer naar het domein zal, zo schat ik persoonlijk in, minimaal zijn. Pas op het moment dat ik contact opneem met de nieuwe eigenaar zal dat het domein waardevol maken. Ik voorzie hierbij de volgende situatie:

/me Hoi ik wil graag X.nl overnemen van jullie.
*Bedrijf* OK, €1000 :)
/me Ik geef je er €50 voor :')
*Bedrijf* We hebben een deal voor €500
/me Dat geld heb ik niet, jammer maar helaas..
*Bedrijf* weet nu dat domein door iemand gewild is en zal het, ondanks de tegenvallende bezoekcijfers, (jaren) aanhouden in de hoop dat andere potentiële kopers zich zullen melden, of /me moi alsnog in zal stemmen met €500.
/me [/glazenbol]

Daar heb ik vanzelfsprekend geen zin in, dat gaat me of veel geld kosten of het bedrijf zal het domein zelf tot in den eeuwigheid aanhouden.
LuPo schreef op maandag 15 juni 2009 @ 20:57:
[...]
offtopic:
Hij heeft gekaapt niet voor niets tussen aanhalingstekens geschreven. TS weet dus zelf ook wel dat het niet écht kapen is lijkt me. ;)
offtopic:
QFT ;)
-d- schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:44:
[...]

Jawel hoor, lijsten zijn makkelijk aan te komen - alleen moet je iets van een systeem hebben die de 'waardevolle' namen er uit kan halen. Handmatig is lastig met 10.000'en namen per dag.
Apart systeem dat 'mijn' domeinnaam eruit haalt...

[ Voor 13% gewijzigd door Neok_ op 16-06-2009 01:00 ]

• Skerekrow
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-11 08:02
SyS_ErroR schreef op maandag 15 juni 2009 @ 21:08:
Ze gebruiken drop-catch scripts. alle domeinen die ze interresant vinden zetten ze er in, daar worden whois querys op gedaan op de dag dat ze vrij komen, zodra hij vrij is word hij automatisch geregistreerd. Ook veel normale hosters bieden dit aan onder de noemer "backordering"

Als er overigens minimaal verkeer op een domeinnaam zit, gaan ze er echt geen 500 voor vragen. Zeker niet als je ze laat weten dat je weet dat er weinig traffic op zit. En dan nog, ze houden het domein minimaal een jaar. Dus je kunt het altijd proberen.

[ Voor 22% gewijzigd door Skerekrow op 16-06-2009 06:49 ]

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

In het verleden had een vriend een domein, deze site met dat domein heeft hij verkocht (wmc was toen een hype).

De nieuwe eigenaar heeft het in de soep laten lopen en niet meer betaald, toen werd het gekaapt door z'n domeinboer zoals je een screentje van gemaakt hebt.

Als je een jaar wacht (in het geval van dit domein) komt het domein vrij :). Dus snel terug geregistreerd :D

Een tijdje geleden had ik een domein stop gezet en kwam dus in quarantaine. Toch had ik opeens plannen met het domein. Uit quarantaine halen kost een aardige cent. Het was voor mij hopen dat het niet gekaapt werd en gelukkig was dat niet het geval, dus vlug geregistreerd :).

Je kan 2 dingen doen.
Een jaartje wachten en mogelijk is het domein dus vrij, of een bod doen, wie weet....

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• rubenw
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-12-2024
Soms staat die zoekpagina er ook omdat iemand dan een emailadres met die domeinnaam heeft geregistreerd. Dat kan je dan bij een bedrijf kopen bijvoorbeeld ruben@x.nl dan doe je niks met de hosting ofzo, maar je hebt wel de domeinnaam. Dan zet dat bedrijf waar je het emailadres hebt 'gekocht' daar hun eigen pagina neer.

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-11 12:57
Helaas pindakaas, hier kan je niks aan doen. Had je toch echt sneller geweest moeten zijn met registreren. Als persoon is het lastig om snel een naam te registreren omdat je altijd moet wachten op de provider, als bedrijf zijnde kan je het meteen regelen.

Ik en een vriend van mij hebben een domeinnaam die op de dag vrij kwam om 00:01 's nachts meteen geregistreerd. Je kan er niet snel genoeg bijzijn.

• d.drenth
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 16:46
StephanL schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 11:10:
Ik en een vriend van mij hebben een domeinnaam die op de dag vrij kwam om 00:01 's nachts meteen geregistreerd. Je kan er niet snel genoeg bijzijn.
Een domein die uit quarantaine komt is niet om 00:01 uur vrij, maar precies op de tijd dat ook de opzegging gedaan is. Het is heel moeilijk om het domein dan ook direct weer te registreren op de juiste tijd. Indien hostingpartij blijft proberen te registreren worden ze eruit gegooid bij SIDN, het is namelijk maar toegestaan om 3 keer te registreren op quarantaine domeinen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik snap het niet, je kan er lang over praten en zeuren maar waarom mail je ze niet en vraag je wat ze er voor moeten hebben? Beetje zoekwerk laat zien dat ze in hun recht staan en ik neem aan dat je dat ook al wist.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:11
Domein staat in elk geval voor jaaaaren vast. Ik zit al 5 jaar op een 3 tal domeinen te "wachten", maar nee hoor...

"Deze domeinnaam is gereserveerd voor toekomstig gebruik"

T'zijn redelijk specifieke familienamen, die maar weinig voorkomen in NL....

Aangezien ik gelukkig op tijd was met mijn eigen domein, en destijds de andere ook nog vrij waren, maar de betreffende familie het nut er toen niet van inzag, boeit het me niet zo, maar soms kijk ik wel eens en blijkt er nog altijd niks veranderd te zijn.
Als ik bedenk dat mijn eigen .nl domein 7 euro ex btw per jaar kost, dan is dat dus belachelijk weinig. En dus is het bij wijze van spreke goedkoper om het domein aan te houden onderhand.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1