IR filter voor goedkope groene laser

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-10 20:27

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb niet lang geleden een 50mW laser overgenomen van een tweaker. Hij zei dat hij hem op dealextreme had gekocht. Dit zijn vrij goedkope lasers en er staat expliciet bij dat ze niet uitgerust zijn met een IR filter. Hier wat info daarover: http://www.buzzle.com/art...at-you-should-expect.html

IR is dus gevaarlijk. Vooral bij vermogens >5mW . Nou vroeg ik mij af, of ik hier in Nederland een IR block filter kan krijgen wat minstens 85% van het infrarode spectrum eruit filtert. Het liefst in knipbare dikte zodat ik het op de pointer zelf kan plakken. Ik wil geen blinde mensen op mijn geweten hebben.

Ik heb overal gezocht maar ik kan het nergens vinden... Help!

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koop op dealextreme zo'n ir filter lens voor een camera? :)

Snel langs ieamnd ogen flitsen is trouwens niet permanent schadelijk, heb zelf ook 50mw van dx en ook 200mw (en nog steeds geen blinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Liever in Nederland kopen als het kan. Heb geen CC en heb geen behoefte aan een PP account.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
Ik denk dat je goed een stuk negatief kan nemen (van een ontwikkeld fotorolletje dus zegmaar) Daar heb ik mensen wel eens eens een IR-filter mee zien bouwen. Wel ff checken dat dat klopt.

Of anders gewoon een IR-filter van de fotozaak om de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

j-a-s-p-e-r schreef op maandag 15 juni 2009 @ 18:47:
Ik denk dat je goed een stuk negatief kan nemen (van een ontwikkeld fotorolletje dus zegmaar) Daar heb ik mensen wel eens eens een IR-filter mee zien bouwen. Wel ff checken dat dat klopt.

Of anders gewoon een IR-filter van de fotozaak om de hoek.
Die werkt precies andersom ;) Laat alleen IR door.

Maar in oude digitale camera's kom je ze ook tegen, stukje glas van pakweg 1x1cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Hmmm, volgens mij heeft een familielid nog wel een oude digital camera. Ze zijn echter niet makkelijk open te slopen. Als er iemand is die weet waar ik zoiets in Nederland kan kopen, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-10 22:50
Niet om het een of ander, ik kan er ook naast zitten, maar is het groene licht van een 50mw laser ook niet per definitie gevaarlijk voor de ogen? Of wordt dat gevaar alleen veroorzaakt door eventueel ongewenst IR licht? (lijkt me stug?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Comp-Freak, probleem is dat het licht van de IR net zo gevaarlijk is als de groen alleen die zie je niet, maar die straal gaat niet per definitie dezelfde kant op (breking werkt anders bij andere kleuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heeft die groene laser wel (veel) IR licht? Ik bedoel een rode led of laser kan wel al eens afwijken naar het IR gebied. Maar het groen zit toch wel redelijk ver van het IR gebied af. Volgens mij zit het dichter bij het UV gebied. Ok, misschien heeft die meerdere golflengten, zo een laser is ook niet altijd heel nauwkeurig. En er is redelijk wat verschil in kwaliteit. Maar zou het niet kunnen dat er helemaal geen IR aanwezig is? Ik bedoel het is geen wit licht toch? Een laser is toch normaal gemaakt om 1 golflengte uit te zenden.

Is er geen methode zijn om te meten of, en wat voor IR er aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Lees dit even en dan snap je waarom er IR in een groene laser zit:

Wikipedia: Laser pointer

Er komt dus gewoon nog wat IR reststraling door de kristallen en dat gaat een volledig willekeurige kant op. Juist omdat je het niet kan zien en net zo intens is als de groene bundel is het zo gevaarlijk.

De groene bundel is wel degelijk gevaarlijk en schadelijk, maar niet zo erg als de IR bundel aangezien je bij groen licht altijd nog je ooglid reflex hebt.

[ Voor 54% gewijzigd door Blaat op 15-06-2009 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Is het willekeurig als in elke richting of dat het IR nog gebundeld in 1 willekeurige richting gaat? Als het in elke richting uitgestraald word dan is er natuurlijk in elke richting veel minder intensiteit. En aangezien IR ook gewoon in zonlicht voorkomt, kan je wel stellen dat kleine hoeveelheden niet veel kwaad kunnen.

Nuja, als iedereen het er mee eens is dat het slecht is en dat er een IR filter op moet, dan sluit ik me daar wel bij aan :p Ik ken ook niet alle types van lasers en wat er juist mis kan gaan natuurlijk. Ik heb me ooit eens (moeten) verdiept in gas lasers met dan in het bijzonder CO2 lasers maar dat is al lang geleden en natuurlijk een heel ander type en gewoon niet vergelijkbaar met dit soort lasers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb het eens nagekeken. Standaard el-cheapo groene laser (DX geloof ik), 20mW. Is wel wat mee gekloot, dus kan zijn dat 'ie daardoor wat extra IR uitspuugt, maar het laat iig het idee zien.

Puntje met mijn normale DSLR:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc10/tmb-img_1826.jpg

Plaatje met mijn hippe el-cheapo-compact-zonder-IR-filter:
Afbeeldingslocatie: http://meuk.spritesserver.nl/foto/foto/misc10/tmb-dscf0003.jpg

Om de verhoudingen aan te geven: laser is ongeveer even ver verwijderd van de muur als de IR-cirkel groot is, misschien iets verder.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Met andere woorden, als iemand op een persoon zijn/haar voorhoofd schijnt met de groene laser, kan het zijn dat er een shitload aan IR licht in de ogen van die persoon schijnt.

Da's inderdaad gevaarlijk!

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Bedankt voor de fotootjes, dat maakt het wel duidelijk voor de mensen hier. Ik ben echter nog steeds geen stap dichter bij een oplossing. Ik heb wel IR filters gevonden op internet maar die zijn speciaal voor DSLR camera's en ook nog eens verschrikkelijk duur. Van dat geld kan ik net zo goed een veilige laser kopen...

Ik heb medische verslagen gelezen van mensen die per ongeluk in hun ogen werden beschenen met een 200mW laser. In eerste instantie merkten ze niet veel maar ze hoorden wel een plopje uit hun oog komen met als later gevolg permanente blindheid. Het netvlies was zo heet geworden (door het IR = warmtestraling) dat het was gaan koken en ontplofte. Van dat soort verhalen word ik niet vrolijk.

Edit @ hieronder: Op DX staan ze iig niet, dan had ik ze al gevonden.

[ Voor 42% gewijzigd door Blaat op 16-06-2009 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je zo'n standaard model hebt zijn er trouwens ook opschroef ir filters, echter kan ik zo de site niet meer vinden waar ze op stonden!

EDIT: Gevonden, ik kan ze bestellen voor $9 per stuk... en dan komt er ongeveer 3 tot 5 verzendkosten overheen

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2009 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Een linkje zou fijn zijn? :)

Edit: Deze laser is het: http://www2.dealextreme.com:8080/details.dx/sku.1371

[ Voor 59% gewijzigd door Blaat op 16-06-2009 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:59
edit: Slaat inderdaad nergens op.

[ Voor 84% gewijzigd door HenkEisDS op 17-06-2009 02:29 . Reden: onzin uitgekraamd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Edit: Deze rant-achtige reactie is ook nutteloos.

[ Voor 87% gewijzigd door Blaat op 17-06-2009 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat geen linkje van op de site, dm me maar als je belang er bij hebt. Ze worden geleverd via boblaser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-10 16:40

Stoney3K

Flatsehats!

Ibex schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 08:24:
Met andere woorden, als iemand op een persoon zijn/haar voorhoofd schijnt met de groene laser, kan het zijn dat er een shitload aan IR licht in de ogen van die persoon schijnt.

Da's inderdaad gevaarlijk!
Ik zie hier een heel ander plaatje:

Hij zei dat de laser even ver verwijderd is van de muur als de grootte van de IR-cirkel. Dat betekent dus dat de divergentie van de IR-uitstraling vele malen groter is dan de divergentie van de groene bundel. Nu is het aandeel infrarood in een DPSS laser zonder filter in verhouding wel groter, maar het gevaar van een laserbundel ligt hem vooral in de geconcentreerde aard.

Ik zie graag nog een foto van 1 meter afstand, eens kijken hoeveel IR er dan nog overblijft. :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Allemaal leuk en aardig maar niet elke laser geeft hetzelfde divergentiepatroon bij IR. Het kan net zo goed zijn dat het bij die van mij ontzettend geconcentreerd is. Ik zal even kijken of ik iemand met een geschikte camera kan vinden om er naar te kijken. Als het te erg is DM ik Attitude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-10 21:29
Vroegâh, toen ik nogal veel sloopte, heb ik is uit een cd speler een stukje glas gehaalt met een soort coating erover. Is dat geen ir filter?

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Dat zou best wel eens kunnen kloppen. Dat is te testen evt met een negatiefje. Ik zou het waarderen als je het zou willen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

aegis3d schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 18:53:
Vroegâh, toen ik nogal veel sloopte, heb ik is uit een cd speler een stukje glas gehaalt met een soort coating erover. Is dat geen ir filter?
Ik verwacht dat het dan een filter is dat IR doorlaat. CD's hebben namelijk een laser van 780 nanometer, in het nabije IR. De meeste afstandsbedieningen zitten ook in het NIR (940nm-780nm) bereik.

Een ander verhaal wordt het natuurlijk als je het glaasje uit het frontje ofzo gesloopt hebt, maar dan kan die coating ook ergens anders voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis3d
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-10 21:29
Het stukje glas zat boven de laser.
Maar ik kan hem niet meer vinden..

Mijn laser is nu ook binnen, het is dezelfde van DX, maar dan 30mW.

In the end it was not guns or bombs that defeated the aliens, but that humblest of all gods creatures, the Tyrannosaurus Rex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Ik zou zeggen veel plezier ermee en ga proberen ballonnen kapot te schieten :P. Ik weet niet of dat met 30mW kan dus ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:03

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar hoe zit dan eigenlijk met IR leds van afstandsbedieningen e.d.? Werken die op een andere minder schadelijke frequentie / energie te laag? Want dat plastic wat ervoor zit zou ook wel eens een filter kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mr_gadget schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 23:44:
Maar hoe zit dan eigenlijk met IR leds van afstandsbedieningen e.d.? Werken die op een andere minder schadelijke frequentie / energie te laag? Want dat plastic wat ervoor zit zou ook wel eens een filter kunnen zijn?
De vermogens die in een IR-remote worden gebruikt zijn vaak zelfs hoger (in de orde van honderden milliwatts bij bv. TSAL6100) dan bij lasers gebruikt. De straaldivergentie is alleen een heel stuk groter, daarom worden ze vooralsnog als veilig beschouwd.

Op afstandsbedieningen zit ook een filter dat infrarood doorlaat, niet tegenhoudt. Daar zul je dan ook niet veel aan hebben. De golflengtes liggen redelijk dicht bij elkaar (1064nm t.o.v. 940nm)

Pagina: 1