Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik wil graag werken in de ICT sector(denk aan computers repareren, beheren, softwareproblemen oplossen, etc.), heb echter geen enkele papieren in die richting. Ik heb ook geen arbeidsverleden in die richting. Solliciteren is daarom nagenoeg kansloos, ook al heb ik wel veel ervaring met computers/software/randapperatuur. Dit is namelijk 'n hele leven al mijn hobby en passie.

Nu wil ik dus via cursussen/zelfstudie e.d. diploma's/certificaten halen in deze richting. Nu mijn vraag:

Kan ik iets met ECDL 5.0, compTIA A+ en compTIA network+? Zijn deze 3 tesamen voldoende om aan de slag te kunnen? Uiteraard ben ik van plan om na deze 3 ook verder te leren, denk aan MCDST/MCSA/MSCE, maar zijn om te beginnen die eerste 3 voldoende(geen financien om voorlopig duurdere studies te kunnen doen helaas)?

Mijn volgende vraag: mijn leeftijd.... hoeveel kans maak ik in de door mij gewenste sector? Ik ben nml. al 38 en vrees dat dit veel werkgevers tegen zal houden. Wie kan mij hier meer over zeggen?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Verwijderd

Weinig kans gezien de recessie verwacht ik. Probeer via het UWV iets voor elkaar te krijgen. Of desnoods met een lening om een echte opleiding die nog wel in de markt ligt af te ronden. Succes!

• Fryskmantsje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-11 10:53
Recessie gaat ook ooit eens over.

Ik loop zelf ook met het zelfde idee als TS om en zit in ongeveer zelfde schuitje. Van mijn hobby werk maken zeg maar.
Ik zal dit topic dus ook met belangstelling volgen.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Via het UWV hoef ik niets te verwachten heb ik vanmorgen gehoord.

Van het UWV hoef je sowiezo niets te verwachten als werkeloos zijnde, het enige wat ze je daar zeggen is dat je moet solliciteren(joh, je meent het...) maar zelf met ideeën komen doen ze niet.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:34
Ik heb zelf een dergelijke stap gemaakt in het verleden. In iets betere tijden overigens en op een iets (lees: veel) jongere leeftijd.

Allereerst is ICT veel meer dan maar wat reparaties/beheer uitvoeren. Het is ook achterhalen wat je klanten willen, moet je bewust zijn van wat er mis kan gaan als component X uitvalt etc.

ECDL 5.0 geef ik je weinig kans mee. compTIA A+ + Network+ zijn de investering waard. A+ en N+ zijn namelijk ook weer electives voor MCSA/MCSE.

Jouw leeftijd lijkt me niet echt een probleem, maar je moet er wel rekening mee houden dat je tussen allemaal ' jongere gassies' komt te zitten.

Verwijderd

Laat je niet gek maken door crisis en dergelijke termen.
Detacheer bedrijven hebben het moeilijk maar het spul wat de bedrijven hebben moet wel beheerd cq ondersteund worden.
Er zal zeker in deze tijden meer vraag zijn naar support medewerkers binnen een bedrijf, want 1 vaste medewerker is goedkoper dan een gedetacheerd iemand.

Probeer je te verdiepen in MCSA 2003 + Exchange. hiermee dek je de basis kennis af voor een helpdesk medewerker 1/2/3e lijns

Ik weet niet hoe je in je budget zit maar zeker als leek zou ik een cursus aanbevelen. je bent dan 10.000 euro kwijt (na belastingteruggave 6.000) maar als je de cursus goed volgt snap je de basis.
En maak je mijn inziens meer kans op een baan.
En een cursus + certificaat word hoger in het vaandel gesteld dan zelfstudie + certificaat.
zeker in het laatste geval is cheaten met testkings natuurlijk heel makkelijk en dat weten veel bedrijven ondertussen ook wel.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2009 18:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
@merauder: Ik besef terdege dat ICT meer is dan alleen wat reparaties uitvoeren en probleempjes oplossen. Dat zal ook zeker geen probleem zijn voor mij. En dat ik tussen de jongere gassies' kom te zitten, heb ik geen moeite mee.
@Remko24: mijn budget staat het momenteel helaas niet toe om een volledige MCSA cursus te volgen. het is wel mijn doel om dat in de nabije toekomst te gaan doen, en dan idd via cursus.

Tnx voor de reacties. Iemand misschien 'n idee of er ook mogelijkheden zijn om dergelijke opleidingen op de een of andere manier vergoed te krijgen? Zoals reeds eerder gemeldt: UWV kan ik vergeten...

Verwijderd

Je zou op Oracle databasebeheer kunnen gokken. Mijn ervaring is dat HBO'ers liever gaan programmeren en dat het DBA-werk daardoor vrij moeilijk is in te vullen. Verder kun je wellicht wat it-beheer doen op basisscholen, verenigingen, dat soort dingen, iets om op je cv te zetten.
Verder is het ook wel interessant wat je werkervaring tot nu toe is. Zou je een beetje in dezelfde branche kunnen gaan zoeken met als argument dat je wat meer kennis van de branche hebt en de branche daardoor wat beter begrijpt.

Verwijderd

Ander nadeel kan zijn, het financiele plaatje.

Als startende ict'er zul je niet veel gaan verdienen. ken maar weinig helpdeskers die 2k of meer in de maand verdienen. En dit zal toch de plek zijn waar je zult starten als je de beheer kant op wilt gaan. Voordeel is wel dat je binnen enkele jaren flink kunt groeien als je potentie hebt.
Je zult alleen veel moeten investeren qua tijd, studie etc.

• Iozay
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-12-2022
Als je het via het UWV doet krijg je gegarandeerd een baan :) Ze helpen je al te graag aan het werk. Ik heb in de afgelopen tijd een paar MCSA's van boven de 40 binnen zien stromen in het systeem vanuit het UWV en het gaat erg soepel. Er is dus kans op de markt.

Bovendien is het toekomstplaatje voor de ICT'er positief. Te verder we gaan in de tijd des te meer ICT'ers er nodig zijn. Een ICT'er schaarste is nooit erg vind.

Zoals eerder gezegt beging je als helpdesk/fieldservice en heb je gigantische groei mogelijkheden. Word eerst MCSA en kijk dan later verder naar hoe het bedrijf wilt dat je ontwikkelt :) Laat MCSE maar even zitten gezien je dat toch niet direct zal gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Als je het via het UWV doet krijg je gegarandeerd een baan :) Ze helpen je al te graag aan het werk.
Zou je zeggen heh.... Zo niet hier in Venlo, ben er vanmorgen weer geweest. Tijdens vorige gesprek had men mij gevraagd om eens te kijken welke opleidingen ik zou kunnen gebruiken om werk te vinden in de ICT branche. Ik dus mooi lijstje van cursussen opgesteld, waaronder MCSA. Het eerste wat ie vanmorgen zei toen ie mijn lijstje zag: "Dat MCSA, dat gaan we niet doen, beginnen we niet aan.".
De rest van m'n lijstje werd trouwens ook vakkundig genegeerd door mijn ''werkcoach''.

En zoals reeds aangegeven, d.m.v eigen financiering kan ik MCSA voorlopig niet bekostigen, al wil ik dit in de nabije toekomst toch echt wel gaan halen, gezien dit toch wel 't minimale is wat je echt nodig hebt.

Maar goed, eerst maar eens zien dat ik wat certificaten haal, en zien dat ik met mijn non-ICT background iets van 'n baan vind in deze sector.

• thomahawks
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-06 10:19
Overtuig zonder te overdrijven je toekomstige werkgever dat jij onwijs graag deze kant op wil. En waarom je bij dat bedrijf wilt werken natuurlijk. Wees enthousiast en je kan een heel eind komen. Ik ben niet thuis genoeg om te weten welk papiertje hoeveel waard is in het bedrijfsleven, maar een gezond en verstandig bedrijf investeert in goede mensen die loyaal zijn. Veel succes!! Enthousiasme heeft mij allerminst geholpen.
Pagina: 1