• ThomasL
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-05 08:34
Als ik mijn PC start gaan de fans draaien maar hij geeft geen beeld. Normaal piepte hij 1 keer bij het opstarten dat gebeurt nu ook niet meer.
Ik was de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter aan het doornemen en zag dit staan:
Trek geheugen en/of videokaart eruit, het moederbord moet daarna zeker piepen. Ook als de CPU brak is.
Dit heb ik gedaan maar er kwam geen piep uit, kan ik hieruit concluderen dat het moederbord defect is?

Mvg,

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Als je zaken zoals een CMOS-reset hebt gedaan is de kans daarna groot dat het moederbord brak is.
Maar het kan ook zijn dat bijvoorbeeld de voeding defect is. Je kunt die ene zin alleen letterlijk nemen als je alle voorgaande stappen ook goed uitgevoerd hebt.

Ook meen ik, dat niet alle moederborden kunnen piepen zonder (werkende) CPU, maar heel zeker weet ik dat niet omdat het merendeel dat wel kan en afwezigheid van bewijs niet hetzelfde is als bewijs van afwezigheid.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-05 16:24

mvh

State Governor

Ik heb ook enkele malen zoiets gehad, afgelopen zaterdag ook weer. Had je toevallig een USB-stick erin laten zitten die je na het uitschakelen (slaapstand?) hebt verwijderd? Als dat zo is helpt het om deze terug te stoppen :) en opnieuw op te starten.

Edit: hm, dit is in schijnbare tegenspraak met de FAQ die zegt 'verwijder alle USB-apparaten'... Geldt blijkbaar niet altijd.

[ Voor 20% gewijzigd door mvh op 15-06-2009 16:47 . Reden: toevoeging ]

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• ThomasL
Nee ik was gewoon aan het surfen op internet toen ik even wegging. Toen ik later terugkwam was het systeem helemaal vastgelopen dus ik resetten dmv de aan/uit knop even inhouden, hierna starte hij dus niet meer op. Mijn optische muis en de lampjes van mijn toetsenbord gaan ook niet meer branden, ik weet niet of dit er ook mee te maken kan hebben?

Kan een CMOS reset trouwens kwaad voor de rest van het systeem, gaan er bijv gegevens verloren?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:42
ThomasL schreef op maandag 15 juni 2009 @ 16:52:
Kan een CMOS reset trouwens kwaad voor de rest van het systeem, gaan er bijv gegevens verloren?
nee, hoogstens settings in je BIOS (eventuele overclock o.i.d.)

[ Voor 5% gewijzigd door Rupie op 15-06-2009 17:10 ]

Desktop | Server | Laptop

• ThomasL
Ik heb nu ook een CMOS reset gedaan maar dat mocht helaas niet baten :(

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-05 05:15

Zuurstok

Passionately curious

-knip-

Over iets heen gelezen, sorry :)

[ Voor 92% gewijzigd door Zuurstok op 15-06-2009 17:54 ]

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:42
Ghenzi schreef op maandag 15 juni 2009 @ 17:40:
oke, dit gaat heel raar klinken maar even zonder dollen;

Zit er wel een klein speakertje op je moederboord zodat je hem daadwerkelijk KAN horen piepen ?
ThomasL schreef op maandag 15 juni 2009 @ 15:14:
Normaal piepte hij 1 keer bij het opstarten dat gebeurt nu ook niet meer.
dat klinkt wel heel raar ja als hij hem eerst wel hoorde ;)

maar ontopic, ik zou serieus gaan denken aan een brak mobo. Eventueel zou je nog kunnen proberen wat er gebeurd met een andere voeding, maar in mijn ogen lijkt het erop dat je mobo overleden is.

[ Voor 22% gewijzigd door Rupie op 15-06-2009 17:45 ]

Desktop | Server | Laptop

• ThomasL
Ok hartelijk dank voor jullie snelle hulp, het mobo gaat morgen terug naar de winkel aangezien er nog driekwart jaar garantie op zit :)

Verwijderd

nee. Je bios wordt gewoon weer standaard geladen. Misschien is de cmos corrupted. Je overclock settings zijn wel weg. Alles staat weer op standaard.
Pagina: 1