HDD spindown op Windows 7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Recentelijk heb ik mijn fileserver en mijn desktop gecombineerd om zo het een en het ander aan stroom te besparen. Omdat er nu 6 SATA schijven in mijn desktop zitten ben ik op zoek gegaan naar een fatsoenlijke spindown tool in Windows

Deze heb ik dus niet op het internet kunnen vinden, en uiteindelijk heb ik maar bij Energy beheer ingesteld dat alle schijven na 30minuten inactiviteit uitgeschakeld moeten worden. Echter is niet niet wat ik wil aangezien mijn systeem schijf niet uitgeschakeld moet worden.

Wat ik nu dus graag zou willen is een tool/applicatie waarbij je kan instellen welke schijven na een x aantal minuten uitgeschakeld worden en dat je ook kan zien welke schijven nu uitgeschakeld zijn aangezien dit ook nergens te vinden is.

Ik heb verder geen apparte (raid) controller en maak gebruik van dit moeder bord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:39
Ik heb windows Vista, (heb ook windows 7 gedraaid en volgens mij was het daar hetzelfde) en heb ingesteld dat mijn HD na 60min uit mag gaan. Ik heb echter ook gezegt dat mijn pc niet in stand-by, sleep, etc. mag gaan staan. Dit gebeurt ook niet. En mijn systeemschijf blijft dan gewoon draaien.

Dus volgens mij bijft je systemschijf gewoon aan, als de rest na 30min uit mag schakelen. Mits je het dan wel zo hebt ingesteld dat je systeem niet in stand-by ofzo mag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Nee het systeem gaat niet op standby/uit, maar ik heb niet echt het gevoel dat ze uit gaan. Dat kan ik namelijk nergens zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
Gewoon even een minuut of 40 niks doen met je PC, of met die schijven. Vervolgens ga je wat files aflezen van zo'n schijf die als het goed is uit moet zijn. Als je hem dan hoort upspinnen, of als het lang duurt voordat je je gegevens kan bekijken openen, weet je dat ie uit is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Tromp.et schreef op maandag 15 juni 2009 @ 18:11:
Gewoon even een minuut of 40 niks doen met je PC, of met die schijven. Vervolgens ga je wat files aflezen van zo'n schijf die als het goed is uit moet zijn. Als je hem dan hoort upspinnen, of als het lang duurt voordat je je gegevens kan bekijken openen, weet je dat ie uit is geweest.
Tja dan weet ik nog steeds niet welke schijven nu uit zijn, allemaal of 1tje. Ik zou graag hier iets van willen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Gewoon in HDTune de temperaturen bekijken, op ten duur zijn de temperaturen van de idle disks het laagst.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
GrooV schreef op maandag 15 juni 2009 @ 21:32:
[...]
Tja dan weet ik nog steeds niet welke schijven nu uit zijn, allemaal of 1tje. Ik zou graag hier iets van willen zien
Maar dan zou je ze in theorie allemaal langs kunnen gaan toch? Ik geef toe, en beetje omslagtig is het wel. Anders stel je de spindown in op 5min ofzo? Weet niet wat het min. is?
Sebazzz schreef op maandag 15 juni 2009 @ 21:38:
Gewoon in HDTune de temperaturen bekijken, op ten duur zijn de temperaturen van de idle disks het laagst.
Maar dat heeft nog geen zin, want dan weet je nog niet of ze nu werkelijk uit zijn, of gewoon niks te doen hebben. Misschien zijn de verschillen hiertussen niet zo groot.

[ Voor 0% gewijzigd door Tromp.et op 15-06-2009 21:55 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Tromp.et schreef op maandag 15 juni 2009 @ 21:55:

[...]

Maar dat heeft nog geen zin, want dan weet je nog niet of ze nu werkelijk uit zijn, of gewoon niks te doen hebben. Misschien zijn de verschillen hiertussen niet zo groot.
Mijn harde schijven worden toch een stuk koeler op 0 RPM dan 7200 RPM ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Ok, ik heb even met mijn oor er naast gezeten. De drives worden wel uitgezet dus dat is voorloopig in ieder geval iets.

Misschien zou ik met dit http://msdn.microsoft.com...io.driveinfo.isready.aspx een klein tooltje in elkaar kunnen zetten
Pagina: 1