Geen beeld bij bootup + geen draaiende HD's

Pagina: 1
Acties:

• Laxer
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09-2023
Loop opeens tegen het volgende aan: als ik de pc aanzet krijg ik totaal geen beeld, zelfs geen bootup waar de geheugencheck en master/slave identificatie te zien is. De kast opengemaakt en geconstateerd dat de HD's niet draaien als de pc is aangezet. Maar nu het vreemde, als ik de IDE kabel uit de schijven trek maar de sata erin laat zitten, dan gaan ze wel draaien als ik probeer op te starten (maar nog steeds totaal geen beeld). Heb ze al angesloten met een andere IDE kabel en ook een andere IDE slot op moederbord geprobeerd, maar steeds dezelfde uitkomst. Op de een of andere manier worden ze dus vanuit het mb aangestuurd om niet te draaien. Verder draaien alle fans prima en gaat er ook een led branden op het mb, dus aan de voeding ligt het niet...

Verder gister wel een paar vastlopers en spontane reboots gehad n.a.v. kritieke fouten... wellicht dat het een met het ander te maken heeft. Weet iemand waar ik de oorzaak van dit probleem moet zoeken? Alvast bedankt!

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:45
Kijk eens wat er gebeurt als je de PC met het minimale opstart. (1x RAM,geen DVD, geen HDD, geen FDD)
Krijg je dan wel beeld?
Neem dit topic eens door voor handige tips: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:33
Edit: Mhoogendam was enkele seconden sneller.

Neem de link die Mhoogendam poste eens door, daar staan heel veel tips in hoe je kan kortsluiten waar aan het zou kunnen liggen en hoe je het kan oplossen.
Tevens de omschrijving van de kritieke fouten zou helpen :)

Hoezo heb je trouwens je hardeschijven aangesloten op IDE en SATA, een van de twee zou voldoende moeten zijn. Of bedoel je de powercable?

[ Voor 42% gewijzigd door Fanatix op 15-06-2009 13:32 ]

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• Laxer
@ fanatix: ik bedoelde inderdaad de powercable... beetje verward en ontwenningsverschijnselen nu de boel het niet meer doet ;) Het is dus zo dat als ik de IDE uit de schijven trek en de voeding erin laat zitten ze normaal gaan draaien, maar als de IDE erin zit ze doodstil blijven...

@ Mhoogendam: geen verandering bij minimale opstart setup. Heb ook in je opstart troubles topic gekeken maar heb niet veel gevonden wat ik kan doen, behalve dat ik de BIOS heb proberen te resetten (batterij eruit, stroom eraf, startknop 10s indrukken). Het moederbord geeft niet meer het gebruikelijke piepje aan het begin van de bootup (wat hij normaal wel deed). Er brand nog wel een led op dus het is niet dat hij geen power krijgt... Het enige wat er dus eigenlijk gebeurd als ik op de power knop druk is dat de fans gaan draaien... Ik trek dus voorzichtig de conclusie dat het einde oefening voor het mb is...

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:33
Heb je meerdere geheugen modules?
Probeer daar iets van uit te sluiten, door bijvoorbeeld module x in dimm 1 te doen en hetzelfde met module y in dimm 1 en dan hetzelfde met dimm 2.
Een andere videokaart proberen kan ook.
Kan prima zijn dat het een van deze onderdelen is die je systeem op halt zet.

Post anders een de specs van je systeem :)

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• Laxer
Heb 2x 512 DD ram en heb ze allebei op alle mogelijke manieren op de 3 slots op het mb gezet... Geen resultaat... Een andere videokaart heb ik nog niet geprobeerd, maar die heb ik ook niet zo voor handen. Ik denk toch steeds meer dat het het mb zelf is dat klaar is met leven, het is ook zo ongeveer het oudste onderdeel van mn systeem (6,5 jaarjes gaat die nu mee). Een kapotte videokaart kan natuurlijk de oorzaak zijn dat ik 0,0 beeld krijg, maar dat gebeuren met de HD's kan ik er niet helemaal aan linken + het feit van het meermaals vastlopen + rebooten gister...

Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik geneens meer de types weet van mijn mb en videokaart (Beiden ASUS maar type?)... Punt is wel dat het systeem zoals het nu is 3 jaar prima en zonder enige problemen heeft gedraaid, dus een hardware conflict zou ik erg vreemd vinden.

Allebei bedankt voor het meedenken! Ik ga nu eerst even regelen dat ik mijn HD kan leeghalen op een andere computer, dan heb ik tenminste ook weer de laatste bestanden sinds de vorige backup een week terug.
Pagina: 1