Toon posts:

6 ohmige speakers aansluiten op een versterker die 8 ohm wil

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
... daar was ik weer :P

Zoals jullie al in mijn andere topic konden lezen had ik een nieuwe receiver gekocht. Nu heb ik nog een paar zeer goede Denon USC-77 speakers hier. Mijn nieuwe receiver wil ten minste 8 ohm, maar die speakerts zijn slechts 6 ohm.

Op de achterkant staat nog het volgende:
quote: achterkant
Nominal/Music Power: 50/80 watt
De handleiding zegt ook nog het volgende:
quote: handleiding
Minimaal RMS-uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz -- 20 kHz, THD 0,09%)
85 W + 85 W
Uitgangsvermogen stereomodus (8 ohm, 1 kHz, THD 1%)
100 W + 100 W
Uitgangsvermogen surroundmodus (8 ohm, 1 kHz, THD 10%)
130 W/k
Gaat dit problemen geven?

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Mits je geen disco wilt beginnen is dit geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Seers schreef op maandag 15 juni 2009 @ 12:03:
Mits je geen disco wilt beginnen is dit geen probleem.
Gaat dan het geluid clippen ofzo bij harde geluidsniveaus omdat deze speakers maar tot 80 watt goed weergeven, terwijl de versterker tot 100 watt gaat?

En hoe zit het met de impedanties? Is die 6 ohm niet te zwaar, omdat de versterker 8-16 ohm aanbeveeld?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2009 12:07 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 16:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Als je echt achterlijk hard speelt, kan het zijn dat de versterker meer spanning moet leveren dan-ie kan en dan gaat het potentieel stuk.

Vuistregel bij alle consumenten audio is dat alle versterkers prima spelen met alle speakers, ook hard. Alleen als je 40 man op bezoek krijgt en daar nog de installatie overheen wilt laten schreeuwen, ga je het wel slopen. Maar dat doe je ook met die 8ohm speaker. Over wattages hoef je ook nooit in te zitten.

Samengevat: Geen probleem voor normale thuis situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 15-06-2009 12:10 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02 17:51

Stoney3K

Flatsehats!

* Stoney3K is met boven.

Gaat prima, meestal gaat 4 ohm zelfs ook nog wel. Zolang je het maar op normale volumes houdt en niet op standje drive-in feest gaat draaien. Daar is immers andere equipment voor :)

Je hoort het trouwens snel genoeg als de boel echt over het randje heen gaat, vooral met grote uithalers van de kickdrum gaat de boel kraken. In dat geval, zachter zetten dus.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 00:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Het wordt toch wel echt tijd voor een nieuwe FAQ :P Deze vraag komt elke week wel een keertje voorbij denk ik zo :)

Verwijderd

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op maandag 15 juni 2009 @ 13:39:
Het wordt toch wel echt tijd voor een nieuwe FAQ :P Deze vraag komt elke week wel een keertje voorbij denk ik zo :)
Ja, ik vroeg me al af waar die was :p.

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

De meeste nieuwe versterkers en recievers hebben wel een beveiliging dat als de reciever het niet meer aan kan (oververhitting) hij gewoon uit schakelt om schade te voorkomen.

Smiling as the shit comes down...

Verwijderd

Ik zou het niet doen. Als de versterker is "gemaakt" om hogere impedanties aan te sturen zal hij bij eenzelfde vermogen of spanning meer stroom moeten leveren dan waarvoor hij is gemaakt. Torren kunnen prima naar de kl*te voordat je koelblok te warm is. (de eerder besproken NTC's die je relais kunnen schakelen).

Heb zelf met mijn eigenwijze hoofd 4 ohm luidsprekers aan een eindbak gehangen die tussen de 8 en 16 ohm wilde sturen. Na een liedje waarbij het volume omhoog werd geschroefd was na het een rookwolkje en een flitsende glaszekering gedaan...

Nu wachten op nieuwe torren en voortaan braaf de instructies volgen.

Verwijderd

Stoney3K schreef op maandag 15 juni 2009 @ 12:54:
* Stoney3K is met boven.

Gaat prima, meestal gaat 4 ohm zelfs ook nog wel. Zolang je het maar op normale volumes houdt en niet op standje drive-in feest gaat draaien. Daar is immers andere equipment voor :)

Je hoort het trouwens snel genoeg als de boel echt over het randje heen gaat, vooral met grote uithalers van de kickdrum gaat de boel kraken. In dat geval, zachter zetten dus.
In principe moet je versterker zo zijn ontworpen dat je hem bij normaal gebruik niet sloopt. Bij het braaf volgen van de instructies zou je de volume knop van links naar rechts moeten kunnen draaien zonder dat je versterker gaat klagen. Tenminste, als je een insgangsspanning kiest die overeenkomt met die van de aangeraden cd-speler/phono etc. (2v rms??)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:19

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een volume knop van links helemaal naar rechts draaien valt in mijn optiek veruit _niet_ onder de noemer "normaal gebruik".
Dat vind ik gewoon abnormaal gebruik, en vragen om de grootste technische en praktische problemen. Daaronder valt dan ook "Hoe krab ik mijn conus van de muur" en "Hoe maak ik dat gat aan de achterkant van mijn box waar de magneet doorheen is gelanceerd weer dicht".
Om nog maar niet te spreken van de schade die je versterker intern op kan lopen. Het is consumenten apparatuur, daar moet je dit soort dingen niet mee doen. (Omdat de specs vaak bij lange na niet gehaald worden, hetgeen dus clipping oplevert ver voordat je volume knop op max staat)
Heb je het over professionele speakers en versterkers: die gaan bij mij zonder schaamrood op de kaken naar vol-gas, mengtafel open en knallen maar... Behalve als het wat brak gaat klinken, dan gaan we wat te hard en moet er ergens iets minder worden gestuurd. (Ja, ook dat gebeurd bij profi spul, hoewel dat doorgaans met daarvoor bedachte audio processors onder controle wordt gehouden, iets wat bij consumenten apparatuur dus _niet_ zo is).

Om het nog even door te trekken; ik -durf- mijn volume knop niet eens zover naar rechts te draaien, ondanks dat ik een set speakers en versterker heb die bij elkaar passen, ik _weet_ gewoon dat er dan dingen gesloopt gaan worden.

Verder ben ik het 100% met JvS eens.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 16-06-2009 00:59 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1