• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:44
Vervolg op dit verhaal:
Exchange 2003: Virtuele backupserver

Ik heb gekozen voor de virtuele oplossing. D.w.z., ik ga Exchange 2003 virtual draaien.
In de ideale situatie backup ik het complete VHD bestand naar een andere lokatie.

De hardware voor de virtuele server moet nog aangeschaft worden.
Op de externe lokatie wordt dan een tijdelijke, zwakkere server gebruikt in geval van nood.

Vragen:
- Is het mogelijk een 'online' backup te maken van het Exchange VHD bestand, met de verwachting dat deze ook meteen werkt zodra hij teruggezet wordt?
- Kan misschien met een script de Exchange server gesaved worden, waarna hij gebackupt wordt? (geen voorkeur)
- Zijn er andere oplossingen?
- Werkt iemand al op deze manier?

Het mag geen extra geld kosten, uitgezonderd server hardware en os. Dus met standaard Windows-componenten.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wij hebben op het werk Powershell scripts die de VM saven, en daarna de VHD backuppen en daarna weer aanzetten.
Dit alles op Hyper-V deze scripts staan gewoon op internet.
Alleen weet ik niet of het slim is om hele VHD bestanden terug te zetten bij een complete server crash.
Het ligt er ook aan of je exchange ook een DC is.
Maar de copy kan je dan oplossen met een ander script.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waar wil je je tegen beschermen?
  • Uitval van je fysieke host?
  • Uitval van het rekencentrum waar deze fysieke host staat?
  • Software-fouten in je VM?
Waarom kies je overigens niet voor een "normale" backup en voer je geen "normale" restore uit in het geval van problemen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• fRiEtJeSaTe
Question Mark schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:49:
Waar wil je je tegen beschermen?
  • Uitval van je fysieke host?
  • Uitval van het rekencentrum waar deze fysieke host staat?
  • Software-fouten in je VM?
Waarom kies je overigens niet voor een "normale" backup en voer je geen "normale" restore uit in het geval van problemen?
Exchange draait overigens niet op DC server.
Bescherming tegen:
- Uitval van fysieke host --> vandaar kopieren naar externe locatie
- Uitval lokatie door bijv. brand
Normale NT-backup wordt ook uitgevoerd, in geval van database corruptie o.i.d.

Naast de Exchange database zijn er natuurlijk nog tig opties die geconfigureerd moeten worden. Denk bijv. aan OWA. Scheelt me behoorlijk wat tjid als ik niet van scratch een nieuwe Exchange server hoef te bouwen.

[ Voor 14% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 15-06-2009 11:55 ]

• fRiEtJeSaTe
LuckyY schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:45:
Wij hebben op het werk Powershell scripts die de VM saven, en daarna de VHD backuppen en daarna weer aanzetten.
Dit alles op Hyper-V deze scripts staan gewoon op internet.
Alleen weet ik niet of het slim is om hele VHD bestanden terug te zetten bij een complete server crash.
Het ligt er ook aan of je exchange ook een DC is.
Maar de copy kan je dan oplossen met een ander script.
LuckY, ben je niet bang dat het Powershell script op enig moment de VHD niet meer up krijgt, of door het saven het VHD bestand corrupt raakt? Bij het saven wordt het guest os niet afgesloten?
Hoelang heb je dit al in gebruik?

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 15-06-2009 12:01 ]

• LuckY
  • Niet online
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 15 juni 2009 @ 12:00:
[...]

LuckY, ben je niet bang dat het Powershell script op enig moment de VHD niet meer up krijgt, of door het saven het VHD bestand corrupt raakt? Bij het saven wordt het guest os niet afgesloten?
Hoelang heb je dit al in gebruik?
Gebruik je edit knop eens :+ je kan het wel O-)

Het draait al meer als een half jaar, ik weet niet 100% zeker of die hem nu afsluit of saved.Hij zet hem in slaap.
Kleine toelichting=:
Er wordt gewerkt met meerdere backups;
Dus er is een backup van de data (database's) en een complete backup van de machine (d.m.v. het Powershell script) Deze worden allebei op tape gezet.
En tevens gaat hem in deze situatie Niet om exchange.

[ Voor 23% gewijzigd door LuckY op 15-06-2009 12:20 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

fRiEtJeSaTe schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:52:
[...]

Exchange draait overigens niet op DC server.
Bescherming tegen:
- Uitval van fysieke host --> vandaar kopieren naar externe locatie
- Uitval lokatie door bijv. brand
Normale NT-backup wordt ook uitgevoerd, in geval van database corruptie o.i.d.

Naast de Exchange database zijn er natuurlijk nog tig opties die geconfigureerd moeten worden. Denk bijv. aan OWA. Scheelt me behoorlijk wat tjid als ik niet van scratch een nieuwe Exchange server hoef te bouwen.
Dan kun je toch gewoon elke nacht een backup maken en je tape offsite halen? Bij een disaster voer je een full restore uit op je "uitwijk" server en klaar.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:32
Ik heb even snel door je vorige topic gekeken maar volgens mij ben je allemaal hobby oplossingen aan het maken die zeker niet supported zijn door Microsoft. Om je vragen te beantwoorden:
- Is het mogelijk een 'online' backup te maken van het Exchange VHD bestand, met de verwachting dat deze ook meteen werkt zodra hij teruggezet wordt?
Nee, je maakt een snapshot van je database, daar kan hij misschien tegen, soms wel soms niet. Hoe dan ook corruptie kan ontstaan!
- Kan misschien met een script de Exchange server gesaved worden, waarna hij gebackupt wordt? (geen voorkeur)
Vmware consolidated backup.
- Zijn er andere oplossingen?
Ja maar niet met een budget van 0 euro.
- Werkt iemand al op deze manier?
Ik hoop het niet.

Denk je ook nog even aan je DC? Zonder DC geen Exchange en dus zal je niets op kunnen brengen.

• fRiEtJeSaTe
Archie, niet ieder bedrijf wil zoveel geld uitgeven aan iets simpels als een backup.
Jij en ik weten hier de noodzaak van, maar probeer het maar eens te verkopen aan de directeur van een bouwbedrijf. Vandaar de keuze voor VM's, in mijn ogen de ideale kandidaat voor goedkoop backuppen.

VMware is hierbij duidelijk geen optie. En de DC is al redundant uitgevoerd.
Een oplossing die niet door Microsoft ondersteunt wordt is niet per definitie fout.

LuckyY, je oplossing bevalt me. Mits de VM wordt opgeslagen/gefreezed, i.p.v. shutdown.
Wordt denkelijk 1x per week VHD backup, en de rest van de week NT-backups van de database.

[ Voor 26% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 15-06-2009 12:31 ]

• Archie_T
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 15 juni 2009 @ 12:29:
Archie, niet ieder bedrijf wil zoveel geld uitgeven aan iets simpels als een backup.
Je zegt nu dat je bedrijf geen waarde hecht aan data, maar ok.
Jij en ik weten hier de noodzaak van, maar probeer het maar eens te verkopen aan de directeur van een bouwbedrijf. Vandaar de keuze voor VM's, in mijn ogen de ideale kandidaat voor goedkoop backuppen.
Dat klopt het werkt ook prima, alleen moet je wel shutdown gebruiken vanwege je database.
VMware is hierbij duidelijk geen optie. En de DC is al redundant uitgevoerd.
Prima, ik miste de DC vandaar dat ik het vroeg.
Een oplossing die niet door Microsoft ondersteunt wordt is niet per definitie fout.
Dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat als je support wil hebben omdat je exchange omgeving niet opkomt je dit kan vergeten.
LuckyY, je oplossing bevalt me. Mits de VM wordt opgeslagen/gefreezed, i.p.v. shutdown.
Wordt denkelijk 1x per week VHD backup, en de rest van de week NT-backups van de database.
Ik zou echt niet aan beginnen vooral Exchange 2003 is erg vervelend met missing log files enz...
Even een lowcost oplossing van mijn kant want je DC is al redundant uitgevoerd en dat maakt het een stuk makkelijker.
1. Exchange DataBases en Systemstate backuppen met NTBackup en de backup file op de andere site beschikbaar maken doormiddel van kopieeren.
2. Lege server klaar hebben staan op remote site.
3. Exchange2003 setup met /disasterrecovery switch starten.
4. Restore van data.

Al met al iets meer tijd kwijt maar wel een supported stabiele omgeving aan de andere kan bij een disaster.

• LuckY
  • Niet online
Archie_T schreef op maandag 15 juni 2009 @ 12:42:

[...]

Ik zou echt niet aan beginnen vooral Exchange 2003 is erg vervelend met missing log files enz...
Even een lowcost oplossing van mijn kant want je DC is al redundant uitgevoerd en dat maakt het een stuk makkelijker.
1. Exchange DataBases en Systemstate backuppen met NTBackup en de backup file op de andere site beschikbaar maken doormiddel van kopieeren.
4. Restore van data.

Al met al iets meer tijd kwijt maar wel een supported stabiele omgeving aan de andere kan bij een disaster.
Hopenlijk heeft de TS niet mijn toelichting gemist:

Kleine toelichting:
Er wordt gewerkt met meerdere backups;
Dus er is een backup van de data (database's) en een complete backup van de machine (d.m.v. het Powershell script) Deze worden allebei op tape gezet.
En tevens gaat hem in deze situatie Niet om exchange.

Persoonlijk zou ik exchange nooit zo backuppen met het freezen.
Ik heb thuis een budget server omgeving met een Hyper-V host.
De guests daarin maken ntbackups naar de host. en de host schijft ze weg naar een FTP.
Dit is geen zakelijke oplossing en heeft ook veel problemen meegenomen met een recovery.

[ Voor 12% gewijzigd door LuckY op 15-06-2009 12:51 ]

• fRiEtJeSaTe
Archie_T schreef op maandag 15 juni 2009 @ 12:42:
4. Restore van data.

Mee eens. Bij nader inzien is een database freezen en opslaan vragen om problemen.
Netjes afsluiten zou een optie kunnen zijn. Aangezien de Exchange server zelf bijna niet wijzigt. Dan zou ik dus weg kunnen komen met 1x per maand een VHD backup maken. Daarnaast iedere dag een NT-backup van de database, etc.

De oplossing die jij schetst is uiteraard een goede, en ondersteunde, maar vergt wel veel tijd.
Ik denk wel dat het goed is deze simultaan mee te laten draaien. Vond ook deze:
http://chris.nabkey.net/u...backup-hyper-v-guests-108

• Archie_T
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 15 juni 2009 @ 13:23:
[...]

Mee eens. Bij nader inzien is een database freezen en opslaan vragen om problemen.
Netjes afsluiten zou een optie kunnen zijn. Aangezien de Exchange server zelf bijna niet wijzigt. Dan zou ik dus weg kunnen komen met 1x per maand een VHD backup maken. Daarnaast iedere dag een NT-backup van de database, etc.

De oplossing die jij schetst is uiteraard een goede, en ondersteunde, maar vergt wel veel tijd.
Ik denk wel dat het goed is deze simultaan mee te laten draaien.
Je zou het op die manier kunnen doen, ik zou het alleen heeeeeel erg testen. Mijn optie verschilt in tijd niet veel tov jouw manier aangezien je al een lege server klaar hebt staan en deze alleen even moet voorzien van Exchange. Ik ben namelijk bang dat je toch IP adressen gaat wijzigen en als je een backup van ouder dan een maand doet moet je toch opnieuw in het domein hangen enzo. Ik weet niet wat jouw SLA zegt over disaster recovery maar met mijn optie zou je binnen 4 uur een werkende Exchange server hebben. Jouw optie is een kwestie van testen maar ik ben bang dat je tegen gekke dingen gaat aanlopen (SID, Databases die niet weg wilen enz) maar zoals ik al zei zolang je DB's niet gaat snapshotten heb je een kans dat het werkt.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel tijd je voor dit idee beschikbaar hebt maar ik zou alletwee opties testen en testen en testen. Daar haal je dan vanzelf uit wat het makkelijkst is.
Suc6!

Verwijderd

Laat me beginnen met de vraag u te vergeven mijn verschrikkelijke vertaling uit het Engels naar het Nederlands.

Ten tweede, ik wil niet suggereren met behulp van mijn script (van http://chris.nabkey.net/) voor back-up van een virtuele Exchange-omgeving. Het is een goede manier om een back-up van statische gegevens, maar zou waarschijnlijk leiden tot problemen met Exchange.

Als je besluit om dit te doen, zorg dan dat u test het goed in een ontwikkelomgeving.

• fRiEtJeSaTe
Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 16:40:
Laat me beginnen met de vraag u te vergeven mijn verschrikkelijke vertaling uit het Engels naar het Nederlands.

Ten tweede, ik wil niet suggereren met behulp van mijn script (van http://chris.nabkey.net/) voor back-up van een virtuele Exchange-omgeving. Het is een goede manier om een back-up van statische gegevens, maar zou waarschijnlijk leiden tot problemen met Exchange.

Als je besluit om dit te doen, zorg dan dat u test het goed in een ontwikkelomgeving.
Thanks for the warning nabkey. Ofcourse I will test it first. ;)
Pagina: 1