Toon posts:

SPDIF/Coax output splitsen, mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ey Tweakermensjes :w . Daar is /me weer met een probleem :') .

/me heeft een nieuwe receiver gekocht, een Sony STR-DH500 welteverstaan. Nu heb ik zo'n überleete Minidisc speler (MDS-JE520) en een Marantz CD-speler (CD4000) hier staan. Verder een PC met een Creative Soundblaster Audigy2 ZS, met SPDIF optisch. En nog wat andere analoge meuq aangesloten via een mengpaneel, maar dat doet er nu niet toe.

Aangezien deze receiver digitale inputs hebben (2x optisch, 1x coax), wil ik graag de MD+CD+PC allemaal digitaal aansluiten. Nu is dit geen probleem, maar ik zou ook graag opnames willen maken van CD's op Minidisc. De enige output die de receiver heeft is analoog/RCA/tulpplug. Wat ik zou kunnen doen is de CD speler via de Minidisc aansluiten (de MD heeft 1x coax in, 1x optisch uit en 1x optisch in), maar dit is nogal onpraktisch.

Nu kwam /me op het idee om de SPDIF/coax uitgang van de CD speler te splitsen, zodat ik zowel de digitale uitgang van de CD speler op de MD als de Receiver kan aansluiten.

Nu de hoofdvraag: is dit mogelijk? Gaat dit ten koste van de sterkte van het signaal, wat kan resulteren in hikkerige playback? Of blaas ik 1 der apparaten op door kortsluiting™ :+ ?

Om bovenstaand geblaat even samen te vatten voor luie mensen: kan je een SPDIF/Coax output splitsen?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik denk dat het wel kan, maar dan moet er nog wel iets tussen om de signalen te scheiden (optocoupler ofzo denk ik).

Maar wat je er precies nog tussen moet zetten dat laat ik aan de mensen over die er wat meer verstand van hebben :+

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als de afstanden kort zijn (geen meterslange coax kabeltjes) zou je het gewoon moeten proberen. In principe kunnen er reflectie, impedantie aanpassing en signaalnivo problemen optreden maar in de praktijk zal het allemaal wel meevallen, zeker als de afstanden kort zijn.

De uitgang zou volgens s/pdif spec kortsluitvast moeten zijn, en het is eenrichtingsverkeer.

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

http://www.techimo.com/fo...8-spdif-splitter-hub.html

''Passive splitting does not work. The reason is that the impedance is 50 OHMs. This is digital, not analog. When you add another fifty OHM load, you have just created a divider, cutting the signal output level in half or more. It will bugger up (degrade) the signal, if it works at all. Analog operates into much higher input impedances, typically around 10 to 20 kOHM (10,000-20,000)and is much more forgiving.
Now that we know why it doesn't work, or won't work well, the question remains. ''

-> http://www.dienadel.de/CY...ndler+und+Y-Verteiler.htm

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:35

EraZor

Don't mention the war

Sluit je minidisc speler gewoon analoog aan. ben je toch ook klaar? Minidisc gaat echt niet profiteren van een dicitale aansluiting verder (of je moet het aantal kabels gewoon willen bepreken, hoewel die winst op zich ook weer aardig beperkt is als je kabels gaat splitten.)

Verwijderd

Topicstarter
EraZor schreef op maandag 15 juni 2009 @ 13:16:
Sluit je minidisc speler gewoon analoog aan. ben je toch ook klaar? Minidisc gaat echt niet profiteren van een dicitale aansluiting verder (of je moet het aantal kabels gewoon willen bepreken, hoewel die winst op zich ook weer aardig beperkt is als je kabels gaat splitten.)
Nja, het voordeel van digitaal aansluiten is dat ik een perfecte 1 op 1 kopie kan maken van een CD.

Thx @hierboven trouwens voor de glasheldere uitleg!

Ik weet genoeg.

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:35

EraZor

Don't mention the war

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 14:31:
[...]

Nja, het voordeel van digitaal aansluiten is dat ik een perfecte 1 op 1 kopie kan maken van een CD.

Thx @hierboven trouwens voor de glasheldere uitleg!

Ik weet genoeg.
Nou; je weet dat Minidisc een gecomprimeerd bestandsformaat heeft? Maw ze maken gebruik van een lossy compressie (zoals bij MP3's het geval is) Zie: Wikipedia: Adaptive Transform Acoustic Coding. Een perfecte 1:1 kopie zal je op minidisc niet lukken dus. (tenzij je een Hi-MD speler/recorder hebt)

[ Voor 12% gewijzigd door EraZor op 15-06-2009 15:15 ]

Pagina: 1