Beste mensen,
Ik heb een lijst met voertuigen onderverdeelt in een paar catagorieën met daarachter het brandstofverbruik.
Nu wil ik het gemiddelde berekenen aan de hand van een voorwaarde.
In kolom A staan de voertuigen.
In kolom B staan de catagorieën:
* Distributie
* Nationaal
* Internationaal of
* Open/Speciaal
In kolom C staan het brandstofverbruik.
Voorbeeld:
Voertuig --- Catagorie --- Verbruik
1 --- Distributie --- 3,14
2 --- Distributie --- 3,51
3 --- Nationaal --- 2,81
4 --- Internationaal --- 3,10
5 --- Distributie --- 3,25
6 --- Nationaal --- 2,75
Nu wil ik bijvoorbeeld het gemiddeld brandstofverbruik weten van alle voertuigen die onder Distributie vallen.
Hoe pak ik dit aan? Ik wil namelijk wel hebben dat als ik de data sorteer of filter, dat de uitkomst nog steeds klopt. De formule moet dus echt kijken of aan de voorwaarde in kolom B (catagorie) voldaan wordt.
Is dit met een forumule te doen of wordt het toch een macro? Volgens mij hoeft het geen ingewikkelde formule te zijn, maar ik kom er toch niet uit.
Alvast bedankt.
Ik heb een lijst met voertuigen onderverdeelt in een paar catagorieën met daarachter het brandstofverbruik.
Nu wil ik het gemiddelde berekenen aan de hand van een voorwaarde.
In kolom A staan de voertuigen.
In kolom B staan de catagorieën:
* Distributie
* Nationaal
* Internationaal of
* Open/Speciaal
In kolom C staan het brandstofverbruik.
Voorbeeld:
Voertuig --- Catagorie --- Verbruik
1 --- Distributie --- 3,14
2 --- Distributie --- 3,51
3 --- Nationaal --- 2,81
4 --- Internationaal --- 3,10
5 --- Distributie --- 3,25
6 --- Nationaal --- 2,75
Nu wil ik bijvoorbeeld het gemiddeld brandstofverbruik weten van alle voertuigen die onder Distributie vallen.
Hoe pak ik dit aan? Ik wil namelijk wel hebben dat als ik de data sorteer of filter, dat de uitkomst nog steeds klopt. De formule moet dus echt kijken of aan de voorwaarde in kolom B (catagorie) voldaan wordt.
Is dit met een forumule te doen of wordt het toch een macro? Volgens mij hoeft het geen ingewikkelde formule te zijn, maar ik kom er toch niet uit.
Alvast bedankt.
Enphase topic • Jeroen.nl • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Enyaq iV60 Sportline