{MacBook Pro] Teleurgesteld over nieuwe updates?

Pagina: 1
Acties:

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-02 09:14
Tijdens de keynote van WDCC 2009 werden een aantal updates voor de MacBook Pro's aangekondigd. De update waarop ik zat te wachten zat er echter niet bij: Blu-Ray drive (ROM of R/W).

Ik meen me te herinneren dat Apple jaren geleden ook behoorlijk laat was met de 'adoptie' van DVD en als een van de laatste hardware leveranciers DVD of 'combo' drives in z'n iBook/PowerBook/MacBook (Pro) leverde. De geschiedenis lijkt zich te herhalen ...

Bij Apple beroept men zich op de snelle implementatie van nieuwe technologiën, maar ze laten het bij de ingebouwde optische drives (ook als eventuele upgrade-optie in de Apple Store) afweten. De 17" MacBook Pro is met zijn FullHD scherm dé MacBook waarop je een dergelijke upgrade zou verwachten.

Ben ik nu de enige die in die zin teleurgesteld is door Apple?

Of verschijnt er straks bij de release van Snow Leopard alsnog een Blu-Ray uitbreiding voor de hardware?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 07:05
Wat bedoel je met een Full HD Scherm?

Op een 17" scherm met 1920 by 1200 PX heb je niets aan Full uitzending. de details zijn dan zo klein dat het niet opvalt met 720P

Tuurlijk als je MacBook op een TV aan sluit. dan kan je daar wel profijt van hebben.

Mee eens ik vind ook jammer dat Apple nog geen BD player's in hun producten stopt. De MacMini is voor mij toch wel uitermate geschikt als media center. Nu moet ik hiervoor nog een lose BD speler voor kopen. Ook niet erg maar toch weer een extra apperaat.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• WiebeV
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-01 14:44
Ik meen me te herinneren dat Apple jaren geleden ook behoorlijk laat was met de 'adoptie' van DVD en als een van de laatste hardware leveranciers DVD of 'combo' drives in z'n iBook/PowerBook/MacBook (Pro) leverde. De geschiedenis lijkt zich te herhalen ...
Zie jij al veel Bluray drives in normale PC's verschijnen dan ?
Ik in ieder geval niet.

Volgens Apple is Bluray qua licenties e.d. "a bag of hurt"

• vtpeters
Als je gelijk zou hebben m.b.t. de details op het scherm, dan zou ik me kunnen voorstellen dat de 1920x1200 resolutie op een 17" laptop-scherm (standaard ingesteld) ook veel te klein om 'normaal' mee te kunnen werken. Maar ik zie bezitters van een 17" laptop niet zo snel de resolutie terugschroeven, temeer omdat het scherm eigenlijk maar 1 'native' resolutie goed en scherp kan weergeven.

Het zou te maken kunnen hebben met het ontbreken van blu-ray support in Mac OS X. Of, zoals ik al eerder opperde in een ander topic, een strategische keuze zijn omdat Apple ook HD content in de Apple Store verkoopt en met blu-ray spelers in hun hardware die markt ondergraaft.

Zou het blu-ray support inderdaad pas met Snow Leopard in Mac OS X een feit zijn? Of zouden media spelers zoals VLC deze ondersteuning nu al kunnen leveren?

• vtpeters
WiebeV schreef op maandag 15 juni 2009 @ 09:45:
[...]

Zie jij al veel Bluray drives in normale PC's verschijnen dan ?
Ik in ieder geval niet.

Volgens Apple is Bluray qua licenties e.d. "a bag of hurt"
Apple zat tijdens de HD 'war' in het blu-ray kamp. Het uitblijven van blu-ray ondersteuning in hun hardware kun je dan op z'n minst vreemd noemen.

Diverse 'high end' consumenten laptop's met minimaal 17" scherm worden met blu-ray drives uitgerust. Sony als grote voorvechter van het formaat liep volgens mij voorop, maar inmiddels leveren o.a. ook HP en Acer blu-ray hardware in hun laptop systemen. Van andere merken weet ik het niet zeker.

Afgezien van het kijken naar (FullHD) films is een blu-ray drive met z'n grote opslagcapaciteit uitermate geschikt als 'über' dvd met max. 50 GB data. En, nogmaals, als 'self proclaimed' 'early adaptor' van nieuwe technologiën verwacht ik beter ...

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

To_Tall schreef op maandag 15 juni 2009 @ 09:40:

Op een 17" scherm met 1920 by 1200 PX heb je niets aan Full uitzending. de details zijn dan zo klein dat het niet opvalt met 720P
Zo kun je elke nieuwe technologie wel afwimpelen.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Dus als je een BR drive hebt kan je je macbook gebruiken als veredelde br speler. Ik zie de toegevoegde waarde ervan echt vrijwel nergens.

Apple heeft toch ook zat online stores met hun itunes. Om dat extra duur te doen met schijfjes die weinig mensen zullen gebruiken is gewoon zonde.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• combicart
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2015
De vergelijking met Sony gaat natuurlijk niet helemaal op omdat Blue Ray een uitvinding is van Sony. Het zou juist vreemd zijn als Sony geen Blue Ray in haar laptops zou stoppen.

Ik ben het overigens wel met je eens dat er in ieder geval een optie zou moet zijn dat mensen kunnen kiezen voor een Blue Ray speler. Mensen kunnen dan nog altijd zelf kiezen of ze extra betalen voor Blue Ray of niet.

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11-2025

DrumandBass

Less is more!

Ik zie het gemis van BR ook niet echt. Oké, je hebt meer opslag capaciteit. Maar de meeste mensen met een laptop gebruiken toch een externe HD. Ik denk dat Apple het even uitzingt en dan volledig over gaat op streamen. Want dat zie ik toch echt als de toekomst van media. Geen geklungel met schijven meer. :Y)

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:58

scorpie

Supra Addict

Ik denk dat een optical drive dmv bluetooth (mits snel genoeg natuurlijk, weet niet hoe snel bluetooth is), wireless usb of misschien zelfs wifi de toekomst heeft. Ik zie het nu ook aan m'n mbp, in 1 jaar tijd heb ik misschien 10x die drive gebruikt. Als ik de keuze had, had ik liever een grotere accu erin gezet ipv die optical drive. En zoals je al bij de mba ziet zijn ze al druk bezig met het laten mounten van andere optical drives, dus wellicht zien we in de toekomst gewoon een draadloze variant (alhoewel ik me dan weer wel bedenk dat power via usb wel handig zou zijn ;p ).

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Ik mis BR ook niet echt.

Ik ben overigens niet teleurgesteld in de updates!

MBP 13" -> veel beter scherm (groot pluspunt), beter accu, FireWire, >4GB !
MBP 15" -> veel betere accu, >4GB, standaard speedbumps

Kortom nie echt onwijs teleurgesteld...

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Beetje teleurgesteld wel, maar de processorupdates en hd updates ware aardig. Als je nu een proffessionele DELL laptop vergelijkt (Precision) serie dan zijn die honderden euro' s duurder uit. En dan heb je naar mijn mening niet echt een design laptop... :) Blijft wel dat ik Apple als Dell onwijs duur vindt met laptops :)

Station van Gerwin Prins op Apple Music

Verwijderd

Tha BasZ schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:47:
Ik mis BR ook niet echt.

Ik ben overigens niet teleurgesteld in de updates!

MBP 13" -> veel beter scherm (groot pluspunt), beter accu, FireWire, >4GB !
MBP 15" -> veel betere accu, >4GB, standaard speedbumps

Kortom nie echt onwijs teleurgesteld...
13" and 15" MacBook Pros Have a Slower SATA Interface

Ben ik ff blij met mn mbp eind 2008 :) .. vind deze updates ook niet echt een keynote waardig..

• vtpeters
disjfa schreef op maandag 15 juni 2009 @ 10:48:
Dus als je een BR drive hebt kan je je macbook gebruiken als veredelde br speler. Ik zie de toegevoegde waarde ervan echt vrijwel nergens.

Apple heeft toch ook zat online stores met hun itunes. Om dat extra duur te doen met schijfjes die weinig mensen zullen gebruiken is gewoon zonde.
Ik denk eerder dat het gebrek aan blu-ray hardware vooral een strategische keuze is, om een andere potentiële inkomstenbron (video content verkopen via Apple Store) niet te ondermijnen.

Is er voldoende bandbreedte per internet-aansluiting om een 1080p fullHD film van pakweg 50 GB in een kleine 2 uur te streamen? Ook als de halve straat/stad dat ook doet, maar dan uiteraard allemaal met een andere film?

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07-2025
Blue-ray zijn voor Apple, en dus voor de consument nog meer extra kosten tegenover DVD, ik gebruik nu m'n DVD-drive zelfs niet. Films worden gedownload, en Software kan je ook via een download kopen. :)

Het zou natuurlijk wel handig zijn geweest als een BR-drive als optie beschikbaar zou zijn voor de mensen die BR-films willen kijken via hun Mac (want software op BR is er niet, en zal denk ik ook niet meteen komen) :)

Verwijderd

Volgens mij is het nog niet eens mogelijk, omdat de Blu-ray drives momenteel nog te hoog zijn. Door het dunne ontwerp van de laptops zijn de beschikbare drives fysiek te groot om te passen in de behuizing. Dat is wat ik denk.

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:27
Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 14:28:
Volgens mij is het nog niet eens mogelijk, omdat de Blu-ray drives momenteel nog te hoog zijn. Door het dunne ontwerp van de laptops zijn de beschikbare drives fysiek te groot om te passen in de behuizing. Dat is wat ik denk.
Het kan nochtens wel degelijk, toch op [url="http://store.fastmac.com/product_info.php?products_id=338]deze[/url] site en voor een ridicule prijs. Als de site echt is natuurlijk, maar ik denk het wel.

EDIT: link fixed :) scuzi :+

[ Voor 7% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 15-06-2009 16:54 ]

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:58

scorpie

Supra Addict

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 13:55:
[...]

13" and 15" MacBook Pros Have a Slower SATA Interface

Ben ik ff blij met mn mbp eind 2008 :) .. vind deze updates ook niet echt een keynote waardig..
Heeft alleen invloed op SSD schijven he. Beetje stemmingmakerij dit :N

@Nikolas: Site is al down.. -> 1x copy pasten voortaan ;)
goede url: http://store.fastmac.com/product_info.php?products_id=338

[ Voor 9% gewijzigd door scorpie op 15-06-2009 14:41 ]

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• vtpeters
DrumandBass schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:07:
Ik zie het gemis van BR ook niet echt. Oké, je hebt meer opslag capaciteit. Maar de meeste mensen met een laptop gebruiken toch een externe HD. Ik denk dat Apple het even uitzingt en dan volledig over gaat op streamen. Want dat zie ik toch echt als de toekomst van media. Geen geklungel met schijven meer. :Y)
Ik vraag me af hoe dat er straks met films uit gaat zien...
Kunnen de films straks ook offline worden bekeken (downloaden en bewaren).
Kan de eenmaal aangeschafte film zonder extra kosten net zo vaak bekijken worden als je wil?
Zijn de films DRM-vrij?
Is de 'kale' online content straks goedkoper dan de fysieke drager (net zoals nu ook al met cd's het geval is)?

Als op alle vragen bovenstaande vragen met "Neen" moet worden geantwoord, dan hou ik het nog even bij de fysieke drager. Dan is er geen enkele stimulans (eerder een beperking) om online films aan te schaffen en/of te kijken. Dan is een blu-ray speler in je Mac best handig ...

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:08
Via de iTunes store kan je in Amerika (en moet omweg in Europa) gewoon de nieuwste films huren en kopen (huren kost je +- 3 dollar per film) (kopen kost je +- 15 dollar per film).

In de eerste geval kan je hem een dag lang zo vaak mogelijk kijken als je wilt (vanaf wanneer je hem hebt gestart gaat dat in). In het laatste geval is de film gewoon onbeperkt voor jezelf, lijkt me DRM vrij (iTunes muziek is gekocht immers ook DRM vrij).

Het bekijken van de film kan je vrij snel mee starten, je hoeft niet eerst de hele film binnen te hebben, gewoon aanklikken, even bufferen en kijken maar. Ook is er HD content beschikbaar :)

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• vtpeters
ZpAz schreef op maandag 15 juni 2009 @ 16:30:
Via de iTunes store kan je in Amerika (en moet omweg in Europa) gewoon de nieuwste films huren en kopen (huren kost je +- 3 dollar per film) (kopen kost je +- 15 dollar per film).

In de eerste geval kan je hem een dag lang zo vaak mogelijk kijken als je wilt (vanaf wanneer je hem hebt gestart gaat dat in). In het laatste geval is de film gewoon onbeperkt voor jezelf, lijkt me DRM vrij (iTunes muziek is gekocht immers ook DRM vrij).

Het bekijken van de film kan je vrij snel mee starten, je hoeft niet eerst de hele film binnen te hebben, gewoon aanklikken, even bufferen en kijken maar. Ook is er HD content beschikbaar :)
Is er sprake van een prijsvoordeel ten gunste van online huren of kopen van HD content?
Is die online aangeschafte HD content ook in 1080p FullHD, net zoals nu op huur of koop blu-ray?
Is het (bestands)formaat van de film 'open' of zodanig gestandaardiseerd dat deze op elk platform en OS kan worden afgespeeld?
Kun je de film 'los' en buiten iTunes om in een andere media speler en/of op een ander platform of OS afspelen? Want je wil toch ook over een jaar of wat je aangeschafte content kunnen afspelen, zelfs als je van besturingssysteem of platform bent veranderd en iTunes niet wil gebruiken voor het afspelen?

Met mijn huidige, best behoorlijke (kabel)internetverbinding is streamen van 1080p (nog) geen optie. De 2-minuten 1080p trailers op de Apple website hebben op dit moment nog meer dan hun afspeeltijd nodig om mijn computer te bereiken. Streamen van 480p of 720p zou met de huidige snelheid denk ik nog wel lukken...

[ Voor 3% gewijzigd door vtpeters op 17-06-2009 11:11 ]

Pagina: 1