RAID 5, 36.4GB schijven vervangen door 72GB schijven

Pagina: 1
Acties:

• b4bol4t
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-02 15:33
Hallo, ik wil een server opgraden die in raid 5, 3 schijven van 36gb heeft.
Nu wil ik hier de 3 schijven vervangen door nieuwe 72gb schijven.
Dit wil ik doen door de schijven stuk voor stuk te laten rebuilden.
Dus begin met 1 schijf dan de volgende en dan de laatste. Dit zou moeten kunnen.
Maar wat gebeurt er met de overige ruimte is dit bruikbaar?

De controller is een:
SCSI and RAID controllers / Smart Array 642 Controller
Device Properties:
Driver Description Smart Array 642 Controller
Driver Date 1/31/2003
Driver Version 5.44.0.32

Verwijderd

Het lijkt me dat je nadat de complete rebuild is gedaan je de partitie(s) gewoon kunt resizen?

Eigenlijk zou je toch beter een backup trekken, de schijven wisselen, partitioneren evt, en de data terugschrijven.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:53

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 09:33:
Het lijkt me dat je nadat de complete rebuild is gedaan je de partitie(s) gewoon kunt resizen?

Eigenlijk zou je toch beter een backup trekken, de schijven wisselen, partitioneren evt, en de data terugschrijven.
Ik neem aan dat je image trekken bedoelt? Dat is wat ik zou doen in zo'n situatie.

Maar na vervangening van de schijven zou je eerste de LUN kunnen expanden om daarna je disk/partitie/vg/lvol en FS te resizen met je meest favo tools.
Wat jre ook kan doen is de nieuwe ruimte gebruiken om een nieuwe LUN te creeëren, keuze is aan jou

[ Voor 8% gewijzigd door SpamLame op 15-06-2009 09:37 ]

Verwijderd

Voor data hoef je niet persé een image te trekken. Voor je OS is het wel aan te raden ja ;)

Als je een OS-partitie hebt en een of meerder data-partities dan back je dat allemaal up. Daarna nieuwe array bouwen met de nieuwe schijven, OS terugzetten van image, en de data terugpompen naar de array.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
b4bol4t schreef op maandag 15 juni 2009 @ 09:31:
Hallo, ik wil een server opgraden die in raid 5, 3 schijven van 36gb heeft.
Nu wil ik hier de 3 schijven vervangen door nieuwe 72gb schijven.
Dit wil ik doen door de schijven stuk voor stuk te laten rebuilden.
Dus begin met 1 schijf dan de volgende en dan de laatste. Dit zou moeten kunnen.
Maar wat gebeurt er met de overige ruimte is dit bruikbaar?

De controller is een:
SCSI and RAID controllers / Smart Array 642 Controller
Device Properties:
Driver Description Smart Array 642 Controller
Driver Date 1/31/2003
Driver Version 5.44.0.32
Gewoon een rebuild laten doen, dit duurt wel even. Dan zie je in Windows de extra ruimte, dan met de command line diskpart "List volume" doen, vervolgens "Select Volume x", dan extend.

Opgepast, indien het een domain controller is , best even rebooten naar AD Restore Mode voor zeker te zijn dat er niets crached. Anders gewoon safe mode doen.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• b4bol4t
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-02 15:33
Ok, bedankt het mooiste lijkt me inderdaad ze gewoon laten rebuilden.
En ja het is een domain controller windows 2000 SBS.

Hebben jullie nog aandachts puntjes die fout kunnen gaan?
De data terug laten schrijven en image maken/terug zetten gaat een hoop tijd in zitten denk ik.

Thnx voor de reacties

• Nyko
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:29
tc982 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 09:39:
[...]

Gewoon een rebuild laten doen, dit duurt wel even. Dan zie je in Windows de extra ruimte, dan met de command line diskpart "List volume" doen, vervolgens "Select Volume x", dan extend.

Opgepast, indien het een domain controller is , best even rebooten naar AD Restore Mode voor zeker te zijn dat er niets crached. Anders gewoon safe mode doen.
Dit werkt volgens mij alleen niet voor de OS-partitie, dan zou je bv partition magic kunnen gebruiken.

Life is a bitch, then you die.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Nyko schreef op maandag 15 juni 2009 @ 09:48:
[...]

Dit werkt volgens mij alleen niet voor de OS-partitie, dan zou je bv partition magic kunnen gebruiken.
Hangt er vanaf, is de disk een basic dan wel, dynamic, pech hebben. Is het OS een 2008 dan kan je het doen zonder tools.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Nyko
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:29
tc982 schreef op maandag 15 juni 2009 @ 09:54:
[...]

Hangt er vanaf, is de disk een basic dan wel, dynamic, pech hebben. Is het OS een 2008 dan kan je het doen zonder tools.
Oke bedankt, handig om te weten.

Life is a bitch, then you die.

Pagina: 1