[3D Videokaart] CPU gebruik

Pagina: 1
Acties:

• kleefei
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-05 16:37
Goedendag,

Ik moet voor mijn werk een systeem in elkaar zetten.
Nu zou je zeggen, "succes en laat ons met rust" maar dit is een beetje een vreemde situatie.

Het systeem moet software gaan draaien om 3d uit te gaan zenden. We hebben hiervoor een 3D beamer staan (projectiondesign AS3D) en de nieuwe xyZ (42" 3D voor gebruik zonder bril).
Nu geeft de ene leverancier een systeemeis aan dat de 9800GT voldoende is.(xyZ) Terwijl de andere minimaal een Quadro FXxxxx moet zijn. (AS3D)
Nu is er veel verschil tussenbeide en ga ik er vanuit dat het scherm (welke de eis 9800GT heeft) ook goed zal draaien als een een Quadro aan hangt. (kan ik hier bevestiging voor krijgen?)

Dus de videokaart is gekozen.
Aangezien ik nog nooit met een Quadro heb gewerkt vroeg ik mij af of ik de rest van het systeem "gewoon" in elkaar kan zetten zoals elke andere pc. (socket 1366, i7-975) Of heb ik hiervoor een Xeon nodig?

Uiteraard word er een SSD in gezet om de doorvoer snelheid zo snel mogelijk te maken. Blu-Ray speler er in, (uiteraard geheugen e.d.) en de demo-pc is klaar. ???????

Ik heb echt het idee dat ik iets over het hoofd zie.
Kan iemand mij bevestigen of ik op de goede weg zit?
Alvast bedankt

(ik heb dit topic geopend na uitgebreid gezocht te hebben op het forum, alleen zijn alle vragen en adviezen gebaseerd op consumenten pc's)

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 19:44
Als je een gts/gtx (200 serie) series er in zet kom je al een heel eind neem ik aan.
Maar een quadro kaart is meer voor CAD en die appelecaties.

De Cpu is bij een 3d bewerking is niet echt super belangrijk, je zult wel een grotere, zwaardere cpu er in moeten zetten om toch het een en andere te onderstuenen (progamma`s).

Als je zo een lijstje wil:
CPU: Q9XXX of Core I7 920/940/965 etc.
GPU: GTS 250 t/m GTX295 (295 als het te betalen is)
RAM: setje ddr3/2 paar gig is al meer als voldoende, maar let wel op de snelheid ( MHZ)
HDD: SSD is echt geen verkeerde keus ;)
mobo: 1366 of 775 is al voldoende om te streamen/3d te weergeven, maar wel met ddr3/2 en PCI-E16X.

Als je toch een Xeon wilt gaan proberen zal je een stuk hoger in het budget gaan zitten.(net zoals Quadro)

Verder wens ik je veel succes met bouwen en proberen!!!

[ Voor 3% gewijzigd door Xanquezer op 15-06-2009 09:29 . Reden: bijwerking ]

DPC Chef-kok :)

• kleefei
woozyzpk schreef op maandag 15 juni 2009 @ 09:28:
Als je een gts/gtx (200 serie) series er in zet kom je al een heel eind neem ik aan.
Maar een quadro kaart is meer voor CAD en die appelecaties.

De Cpu is bij een 3d bewerking is niet echt super belangrijk, je zult wel een grotere, zwaardere cpu er in moeten zetten om toch het een en andere te onderstuenen (progamma`s).

Als je zo een lijstje wil:
CPU: Q9XXX of Core I7 920/940/965 etc.
GPU: GTS 250 t/m GTX295 (295 als het te betalen is)
RAM: setje ddr3/2 paar gig is al meer als voldoende, maar let wel op de snelheid ( MHZ)
HDD: SSD is echt geen verkeerde keus ;)
mobo: 1366 of 775 is al voldoende om te streamen/3d te weergeven, maar wel met ddr3/2 en PCI-E16X.

Als je toch een Xeon wilt gaan proberen zal je een stuk hoger in het budget gaan zitten.(net zoals Quadro)

Verder wens ik je veel succes met bouwen en proberen!!!
Dat is dus het probleem. Geld is niet de bottleneck. Het MOET goed en soepel draaien.
Die quadro is een must volgens projectiondesign "het is belangrijk dat de kaarten een dual output hebben en een clone stereo mode kennen." Die kaart die ik op het oog hebt kost 3000 euro.. De directie vroeg aan mij of dit echt nodig was. Als ik hier bevestiging voor heb kan ik gaan bestellen. Maar dan moet ik wel zeker weten dat ik straks niet een hoop dure onderdelen heb die niet samenwerken, snap je?

Bedankt voor je snelle bericht!

• Xanquezer
kleefei schreef op maandag 15 juni 2009 @ 09:37:
[...]

Dat is dus het probleem. Geld is niet de bottleneck. Het MOET goed en soepel draaien.
Die quadro is een must volgens projectiondesign "het is belangrijk dat de kaarten een dual output hebben en een clone stereo mode kennen." Die kaart die ik op het oog hebt kost 3000 euro.. De directie vroeg aan mij of dit echt nodig was. Als ik hier bevestiging voor heb kan ik gaan bestellen. Maar dan moet ik wel zeker weten dat ik straks niet een hoop dure onderdelen heb die niet samenwerken, snap je?

Bedankt voor je snelle bericht!
De video kaart is meestal de bottleneck voor bijna alle systemen, de CPU maakt op zich niet zo snel uit.
Mag ik vragen welke video kaart je op het oog hebt??? (linkje of Specs)

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dus de videokaart is gekozen.
Aangezien ik nog nooit met een Quadro heb gewerkt vroeg ik mij af of ik de rest van het systeem "gewoon" in elkaar kan zetten zoals elke andere pc. (socket 1366, i7-975) Of heb ik hiervoor een Xeon nodig?
Begrijp ik hieruit dat je er een Core i7 975 in wilt gaan zetten? Vroeg de directie of ze in de vrije uurtjes de mogelijkheid hadden om te overclocken? Anders geen 500 euro teveel gaan uitgeven aan je CPU :9

• Xanquezer
r0el schreef op maandag 15 juni 2009 @ 10:01:
[...]

Begrijp ik hieruit dat je er een Core i7 975 in wilt gaan zetten? Vroeg de directie of ze in de vrije uurtjes de mogelijkheid hadden om te overclocken? Anders geen 500 euro teveel gaan uitgeven aan je CPU :9
Vraag.

Je hoeft niet altijd over te klokken met een Extreme CPU (of BE)

• kleefei
r0el schreef op maandag 15 juni 2009 @ 10:01:
[...]

Dat is dus mijn vraag, is die CPU nodig?
Of welke kan ik er in zetten? Is die CPU dus nodig voor de rekencapaciteit? of kan ik al af met een lagere i7?
(ik wil wel 1366 om de doorvoersnelheid te optimaliseren, van HDD naar scherm, om zo het schokken te voorkomen)

Ik heb op dit moment de Quadro FX4800 op het oog.
Link naar FX4800 (deze word aanbevolen door de leverancier)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:17
Als je met google op 'clone stereo mode' zoekt, krijg je een paar resultaten welke allemaal over Quadro kaarten gaan. Een GeForce voor deze taak inzetten is dus uitgesloten (*).

Met een Quadro FX 5xxx kun je zeer zekers uit de voeten. Waarschijnlijk zelfs met een oudere serie.

(*) Dit zeg ik zonder al teveel zoekwerk, het kan zijn dat ik het fout heb maar als je even zelf wat verder kijkt op bijvoorbeeld de site van nVidia kun je vast wel wat meer vinden.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Xanquezer
De Quadro FX 4800 is een grafische kaart voor de professioneel gebruik op workstations, om bijvoorbeeld complexe 3D-modellen te creëren of te bewerken. Deze kaart is geoptimaliseerd voor CAD en andere professionele programma's.

Details verbergenAansluiting PCIe x16 v2.0

Stroomaansluiting
Connector 1 x 6-pin (PCie)
Max. verbruik ca. 146 Watt (bij volledige belasting)

Grafische chip
Type NVIDIA Quadro FX 4800
Snelheid 602 MHz
Stream Processors 192
Shader Model 4.0
Full Screen Anti Aliasing tot 32 x
DirectX Versie 10
OpenGL Versie 2.1
CUDA Ja

Geheugen
Capaciteit 1536 MB aanwezig
Type GDDR3
Snelheid 800 MHz
Interface 384 bit

RAMDAC
400 MHz

Resoluties
1024x768x32Bit 200 Hz
1280x1024x32Bit 170 Hz
1600x1200x32Bit 120 Hz
2048x1536x32Bit 85 Hz
2560x1600x32Bit 60 Hz (Dual Link)

MPEG2
Weergave Ja
Encoding Nee

Directe aansluitingen
2 x DisplayPoort Uitgang
1 x DVI-I Uitgang
waarvan 1 x met HDCP
waarvan 1 x Dual Link
1 x S-Video Uitgang

Drivers Windows XP, Windows Vista

Toebehoren DisplayPort naar DVI-D adapter, Driver-CD, DVI naar VGA adapter, Snelstartgids, SLI-brug

Bijzonderheden bezet 2 sloten, SLI Support

Opmerkingen Actief gekoeld

Overige informatie
RoHS

Garantieperiode 24 maanden

Mooie kaart! dit is ongeveer een vergelijking van de 8800GTX.

Ik denk dat je beter een GTX285 voor dat geld kunt halen, en eventueel in SLI zetten (2 stuks?).
De CPU is niet direct het ergste probleem om zorgen over te maken.
Je zult met de 920 al een heel eind komen.

Dus bij deze: beetje overkill CPU en de video is aan de zwakkere kant, je kunt beter voor zoveel geld 2 krachtigere kaarten halen.

• kleefei
woozyzpk schreef op maandag 15 juni 2009 @ 10:21:

Mooie kaart! dit is ongeveer een vergelijking van de 8800GTX.

Ik denk dat je beter een GTX285 voor dat geld kunt halen, en eventueel in SLI zetten (2 stuks?).
De CPU is niet direct het ergste probleem om zorgen over te maken.
Je zult met de 920 al een heel eind komen.

Dus bij deze: beetje overkill CPU en de video is aan de zwakkere kant, je kunt beter voor zoveel geld 2 krachtigere kaarten halen.
Zoals daarboven gezegd, is de gtx serie geen optie. Zoals ook in startpost gezegd is Quadro een vereiste.
Maar is de 920 goed genoeg? Dan kies ik uiteraard Daarvoor. Alleen als de 975 ervoor zorgt dat het risico op schokken afneemt ga ik uiteraard voor de 975.. Het beeld mag hoe dan ook niet schokken..
(dan word je kotsmisselijk als je een half uur een demo geeft)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:17
Kun je het niet eerst met de 920 proberen en als die niet voldoet 'm omruilen voor de 975?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• kleefei
NitroX infinity schreef op maandag 15 juni 2009 @ 10:35:
Kun je het niet eerst met de 920 proberen en als die niet voldoet 'm omruilen voor de 975?
nee, heb ik alternate al voor gebeld. Is helaas niet mogelijk..
Misschien bij een andere leverancier, maar ik koop prive altijd bij alternate. Heb veel vertrouwen in hun producten. Weet jij uit je hoofd of dat mogelijk is bij andere leveranciers?

• Xanquezer
kleefei schreef op maandag 15 juni 2009 @ 10:42:
[...]

nee, heb ik alternate al voor gebeld. Is helaas niet mogelijk..
Misschien bij een andere leverancier, maar ik koop prive altijd bij alternate. Heb veel vertrouwen in hun producten. Weet jij uit je hoofd of dat mogelijk is bij andere leveranciers?
De meeste zullen het neit doen, er is maar zelden die zo`n CPU wel omruilt.
Bij Mycom kan je het proberen i.v.m. de veiling... (www.mycom.nl)

Verwijderd

Verschil tussen een 950 en een 975 is een Mhz of 200 (uit m'n hoofd), dat rechtvaardigt geen 500 euro meerprijs voor jou. Moet eerlijk bekennen dat geen verstand heb van 3D presentaties, maar niemand die software gaat schrijven waar een i7 950 níet mee uit de voeten kan, geloof mij maar.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Inderdaad, als het op een i940 of i950 niet soepel draait, dan zal het op een i965 of i975 ook niet soepel draaien. Als het inderdaad zo zwaar is voor de CPU's dan kom je al snel op dual-CPU machines uit en dat is een dusdanig andere prijscategorie dat je ik me niet voor kan stellen dat het niet als hardware-eis vermeldt zou worden bij de software.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• dion_b
  • Laatst online: 15:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Van het weekend heb ik trouwens zo'n xyZ scherm in actie gezien en vond het tegenvallen - kijkhoek was werkelijk minimaal, focus goedhouden koste moeite waardoor het tot koppijn zou kunnen leiden. Maar het 3D effect werkt ondanks dat alles wel.

Oslik blyat! Oslik!

• kleefei
dion_b schreef op maandag 15 juni 2009 @ 14:59:
Van het weekend heb ik trouwens zo'n xyZ scherm in actie gezien en vond het tegenvallen - kijkhoek was werkelijk minimaal, focus goedhouden koste moeite waardoor het tot koppijn zou kunnen leiden. Maar het 3D effect werkt ondanks dat alles wel.
Ik denk dat je dan een oud scherm hebt gezien.
degene die ik hier nu heb staan heeft een inkijkhoek van 120 graden en ik kan er mooi naar kijken.

Ik heb net een presentatie van 2 uur gehad en heb totaal geen last van hoofdpijn/misselijkheid wat ik in het verleden wel ervaarde.

Kom anders een kijken op de eerste beste dealerdag;)

• dion_b
  • Laatst online: 15:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lijkt me sterk dat het een oud scherm was, het was juist een promo van xyZ op een LAN-party met mogelijkheid tot pre-order van het (nieuwe model) scherm.

Overigens kan die 120 graden wel kloppen, maar tussen "recht ervoor" en de twee hoeken van 60 graden waar het nog goed was, zat er een gebied (allicht rond de 30 graden) waar het leek alsof je tegen het punt van een prisma keek - bij een marginale beweging "klapte" het beeld om.

Iig vond ik het effect (nog) niet bevredigend.

Oslik blyat! Oslik!

• kleefei
dion_b schreef op maandag 15 juni 2009 @ 18:18:
Lijkt me sterk dat het een oud scherm was, het was juist een promo van xyZ op een LAN-party met mogelijkheid tot pre-order van het (nieuwe model) scherm.

Overigens kan die 120 graden wel kloppen, maar tussen "recht ervoor" en de twee hoeken van 60 graden waar het nog goed was, zat er een gebied (allicht rond de 30 graden) waar het leek alsof je tegen het punt van een prisma keek - bij een marginale beweging "klapte" het beeld om.

Iig vond ik het effect (nog) niet bevredigend.
Correct, dat is net als met die flippo's.
Werkt ook hetzelfde. Er zijn 4 punten waar je net 2 beelden door elkaar ziet. maar dat zijn zulke kleine stukjes dat je er geen last van hebt als je er omheen loopt. of er voor gaat staan.

Je moet inderdaad niet op 1 van die 4 plekken gaan staan.
(maar dat is al een hele vooruitgang t.o.v. de Philips en de LG (of welk 3d scherm dan ook) waar je maar op 1 punt diepte ziet)
Pagina: 1