Ongewenste Wake on lan sinds nieuwe modem

Pagina: 1
Acties:

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:23
Allereerst even mijn oude situatie.

Ik had een speedtouch 780 staan, met een linux servertje erachter.

Op die linux server draait een webservertje, via een cgi-bin pagina (password protected) kon ik een script aftrappen wat lokaal een Wake On Lan verstuurt, zodoende gaat mijn pc aan.

Voordeel hiervan: ik hoef alleen het password van de pagina te onthouden ipv mijn MAC adres, en poort 80 te forwarden naar de linux server.

Heeft jaren goed gewerkt.

Onlangs is mijn speedtouch 780 vervangen door een fritzbox 7120. Ik heb nu 3 keer geconstateerd dat mijn pc aan blijkt te staan na thuiskomst. Het script op de linux server heeft niets gelogged, dus het lijkt er niet op dat er een onbekende gebruik heeft aangelogged.

In mijn eventlog is niets bijzonders te zien, scheduled tasks is leeg.

Properties van de nic staan nog altijd ingesteld op Magic Packet.

Het lijkt er dus op dat de fritzbox iets doorlaat of iets doet wat niet hoort.

De nieuwste firmware op de fritz ondersteunt WOL, al weet ik niet hoe dat te gebruiken is van buitenaf, enige wat ik kan vinden is dat het kan, maar hoe, wordt nergens verteld.

Liever zou ik het op de fritz gewoon willen disablen, maar dat kan ik niet vinden in de opties.

Maar ik zou verder ook verwachten dat het gelogged wordt als er een WOL request verstuurd wordt vanaf de fritz.

Helemaal zeker weet ik dus niet of de fritz het heeft veroorzaakt, ik heb geen idee hoe ik daar verder nog achter kan komen. De bios, die immers het wakeup commando afhandelt kan immers nergens logs kwijt...

Iemand nog een idee?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verander de settings op je NIC eens naar een ander event, kun je uitsluiten of het wellicht ook op iets anders als Magic Packet gebeurd.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 00:52
Allereerst even uitsluiten dat wol werkelijk de reden is dat je pc aanging. Misschien 1 of andere infrarood/rc ontvanger die (intern) via usb is aangesloten en een ongewild signaal ontvangt?
Ik kon zelfs met mijn iMon afstandsbediening mijn pc uit slaapstand halen.

Ik heb een gewone ZyXel wifi modem/router die je bij Compuserve krijgt (zelfde als die van de Telfort) en gebruikte ook WOL. Ik zette de pc aan via http://www.wakeonlan.me/mobile. Maar ik ben heel erg nieuwsgierig naar jouw script ;)

Vreemdgenoeg ging bij mij bijna elke nacht vanzelf de pc aan!
Om een andere reden ging ik mijn pc schoon opnieuw installeren, heb toen gelijk even de bios gecheckt en er stonden nog een aantal andere events enabled. Nu kan de pc alleen door "PME" worden gestart en dat zou WOL moeten zijn.

Gek genoeg gaat de pc nu niet meer zomaar aan. Maar WOL werkt ook niet... dus misschien is er toch een relatie..

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Pak ff een netwerksniffer als WireShark en check ff wat voor ARP-requests die Fritzbox stuurt. Bijv een Speedtouch stuurt om de zoveel tijd ff massaal ARP-requests voor alle ooit door hem bekende IP-adressen.

Misschien doet een Fritzbox dat ook, maar dan met hele gekke payloads?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-03 08:01

Sebazzz

3dp

Osiris schreef op zondag 14 juni 2009 @ 23:11:
Bijv een Speedtouch stuurt om de zoveel tijd ff massaal ARP-requests voor alle ooit door hem bekende IP-adressen.
Ja, gadverredamme. Heel me Wireshark wordt altijd overspoeld daarmee. Nu kan je dat wel wegfilteren maar toch.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:23
Jazco2nd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 23:08:
Allereerst even uitsluiten dat wol werkelijk de reden is dat je pc aanging. Misschien 1 of andere infrarood/rc ontvanger die (intern) via usb is aangesloten en een ongewild signaal ontvangt?
Ik kon zelfs met mijn iMon afstandsbediening mijn pc uit slaapstand halen.

Ik heb een gewone ZyXel wifi modem/router die je bij Compuserve krijgt (zelfde als die van de Telfort) en gebruikte ook WOL. Ik zette de pc aan via http://www.wakeonlan.me/mobile. Maar ik ben heel erg nieuwsgierig naar jouw script ;)

Vreemdgenoeg ging bij mij bijna elke nacht vanzelf de pc aan!
Om een andere reden ging ik mijn pc schoon opnieuw installeren, heb toen gelijk even de bios gecheckt en er stonden nog een aantal andere events enabled. Nu kan de pc alleen door "PME" worden gestart en dat zou WOL moeten zijn.

Gek genoeg gaat de pc nu niet meer zomaar aan. Maar WOL werkt ook niet... dus misschien is er toch een relatie..
Het is erg lastig zoeken, want het gebeurt eens in de zoveel dagen/weken.
PC reageert alleen op WOL magic packets normaliter. Verder ook nooit problemen gehad.

Script is hier te vinden. (draait op een wl500g deluxe router ;))

http://wl500g.info/showpost.php?p=61718&postcount=2

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 00:52
Ok jammer ik heb een ZyXel dus dat gaat niet werken. Heb wel een WL-500g gebruikt vroeger, leuk ding. Ik wil nu niet meer apparaten dan nodig en de Zyxel werkt prima als modem, accespoint en router.

In elk geval heb ik WOL ook weer aan de praat gekregen (1 vinkje vergeten in Windows bij de eigenschappen van de Realtekchip).

En inderdaad, vannacht is de pc weer wakkergeworden. Kan dus aan de ZyXel liggen. Als ik dat niet wil zal ik maar gewoon de stekker eruit trekken of een aparte stekker met knop gebruiken voor de stekker.

Maar ik heb gemerkt, als je de stekker weer erinsteekt, is de netwerkkaart geheel uit dus WOL werkt dan niet. moet je eerst je pc weer opstarten/uit slaapstand halen en weer uitdoen.
Pagina: 1