Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Image maken (back-up) en terugplaatsen

Pagina: 1
Acties:

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11 09:39
Beste tweakers,

Ik heb een vraagje over het maken van een image van een schijf en deze terug plaatsen.

Ik heb hier thuis 2 Pc's waarvan ik er 1tje als main Pc gebruik en de andere wil ik als back-up Pc ( als dit natuurlijk een slimme optie is ).

Ik wil eigenlijk dat van mijn Vista partitie een image word gemaakt om de 2 dagen zodat als er ooit iets fout gaat dat ik deze dan snel weer terug kan zetten. Ik wil dus graag weten wat jullie zouden aanbevelen om als OS te gebruiken op de back-up Pc en welke programma's ik nodig zou hebben. Ik heb tot mijn beschikking kwa OS-en xp-bit 32, xp-64 bit( orginele licenties )en natuurlijk de gratis versies van linux ( Ubuntu etc. ).

Ik zal hieronder even de specs van mijn Pc's neerzetten en even uitleggen hoe de HDD's zijn opgedeeld.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pc 1 (main pc):

Asus P5W DH Deluxe
E6600 @ 2,7 Ghz
4GB DDR2 G.E.I.L. 800 Mhz CL 4-4-4-12
Samsung DVD/CD Write/player
3x 753JL Samsung 750GB HDD's S-ata 2
PSU 400Watt Quetec ( Tijdelijk gister is namelijk mijn 550 Watt Super Flower PSU dood gegaan )
Asus 8800GT G92 Core
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pc 2 ( back-up pc )

Asus P5P800
P4 @ 3Ghz
512Mb DDR 400 Mhz
Samsung DVD/CD Player
1x Maxtor 80GB IDE
1x WD 250GB S-ata 2
Merkloos 400 Watt PSU
Asus 6200GT

De HDD's van de main pc zijn als volgt opgedeeld.

1ste 750GB Samsung:

350GB Vista 32 Bit
200GB Vista 64 Bit
Overige ruimte is voor Ubuntu

2de 750GB Samsung

Staan programma's geinstalleerd die door beide Vista versies gebruikt worden. Staat ook back-up van de 3de HDD van de downloads.

3de 750GB Samsung

Daar komen alle downloads op binnen en die organiseer ik daar.

De back-up Pc is helemaal leeg dus ik heb daar 250GB WD en 80GB Maxtor ter beschikking voor.
Meest logisch leek mij die 80GB voor OS te gebruiken en die 250GB voor het OS.

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen en ik hoor ook graag van jullie ervaringen en anders misschien andere mogelijke oplossingen :) Alvast bedankt !!!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-11 23:40
Ik zou het zo aanpakken, maak een extra partitie aan op pc 1, installeer daar software op die incrementele backups kan maken ( alle bekende merken zoals Symantec, Acronis etc kunnen dit ), en kopieer die snachts of zo mbv bijv robocopy naar pc2 en doe dit vice versa zodat ook de backup pc veilig is indien gewenst.

Indien de backup pc niet noodzakelijkerwijs gebackupt dient te worden, kan je daar een partitie maken, die sharen, en mounten op pc 1 waar je de backupsoftware dus naar laat schrijven.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 16:19
Als het alleen om je vista partitie gaat, - knip - wat is er dan mis met systeemherstel van vista. Die kan je toch terug zetten?

Het argument " stel dat de HDD faalt", gaat natuurlijk niet op, je wil namelijk alleen een backup van de vista partitie, en niet van de overige schijven (met belangrijke data (downloads)). Dus in geval van een vista backup op je andere pc, ben je nog alle belangrijke data kwijt.

[ Voor 13% gewijzigd door Lumics op 14-06-2009 22:55 ]

• AcidBanger
Het gaat mij gewoon puur er om dat ik altijd een werkende Pc heb en de downloads die heb ik al apart gebackupped. Ik wil dus gewoon echt een image wegschrijven en indien nodig gelijk terugschrijven en dan dat hij gelijk werkt. Is het mogelijk dat er een programma is die zelfstandig op de back-up Pc een image kan trekken van mijn main pc zodat deze niet belast word( behalve natuurlijk dat hij wat netwerkverkeer en HDD speed steelt ).

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

AcidBanger schreef op zondag 14 juni 2009 @ 23:25:
Het gaat mij gewoon puur er om dat ik altijd een werkende Pc heb en de downloads die heb ik al apart gebackupped.
Elke 2 dagen is echt niet nodig. Eens in de maand is voldoende, hoe vaak verander je de software instellingen of installeer je updates? Ik maak eens per 3-6 maanden een image en ben zelfs daar nog wat laks in. Nog nooit een probleem geweest.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• AcidBanger
Ik heb een eigen bedrijf en mijn boekhouding en dergelijken staan allemaal op de Pc want ik doe alles digitaal. Dus die back-up is zeker wel handig :) anders zal je zien dat er een keer iets misgaat en ben ik gelijk 1 maand van mijn boekhouding kwijt dan moet ik alles opnieuw gaan checken en dat is geen fijn werk.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

AcidBanger schreef op maandag 15 juni 2009 @ 07:04:
Ik heb een eigen bedrijf en mijn boekhouding en dergelijken staan allemaal op de Pc want ik doe alles digitaal. Dus die back-up is zeker wel handig :) anders zal je zien dat er een keer iets misgaat en ben ik gelijk 1 maand van mijn boekhouding kwijt dan moet ik alles opnieuw gaan checken en dat is geen fijn werk.
Combineer je prive downloaden (films?) en bedrijf op een enkele PC? Dat is werkelijk heel erg onverstandig, dat zou ik volledig en absoluut scheiden. Denk aan virussen, trojans en allerlei andere rommel, die kans is veel groter dan een falende HD.

Koop dan een netbookje wat je voor downloaden gebruikt.

Een volledige image voor de boekhouding is een beetje kanon- en mug. Waarom niet een goede backuproutine van de databestanden?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1