Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-04 08:59

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Na een duik van afgelopen vrijdag heb ik beslist dat ik eindelijk eens een duiklamp moet hebben dat werkelijk licht geeft! Want tot op dit moment heb ik een backup lampje als duiklamp. In feite ipv duiken, duik ik mee... Maar goed, tot daar mijn gezaag ;)
Toen dacht ik: nuja, een lampje, dat moet toch niet zoveel kosten he ;) Maar toen dacht ik nog verder.... waarom niet gewoon zelf eentje maken! En dan wil ik dan toch iets nastreven dat even veel licht geeft als een GreenForce (ahja, je steekt er toch zelf vanalles in wat je wilt!)

Ik heb toch een goed budget van zo'n 50-75€ (hoe minder hoe beter)

Dan kreeg ik 2 ideen.
1) Huidige lamp verbouwen
Mijn huidige lamp is: Omersub Moonlight.
Het is relatief klein en handig, maar dat heeft tegelijk ook een nadeel: er kan dus niet veel aan gewijzigd worden.

2)Nieuwe lamp van 0 bouwen...

Wat had ik in gedachten?
* Sterke Highpower LED lampje (zoals deze. Liefst toch echt wel minimaal zo'n 300-400 Lumen, dat is uitstekend om mee te gaan duiken!)
* Battery-pack (of bestaande 6xAA batterijen (2300mAh)) (1.5 uur is genoeg, dus moet niet per se 6 uur of what ever zijn)
* Koelblokjes (huidige struikelblok, zie verder)
* Voltage-regulator?

Wat zijn mijn problemen?
* Zoals ik begrepen heb hebben de Highpower LED's koeling nodig, dus in mjin huidige lamp een highpower LED inbouwen is echt wel niet slim (plastic, dus hitte kan niet verloren!).
Dus automatisch gewoon een nieuwe lamp maken of is daar een oplossing voor?
En waar moet ik op letten bij koeling en hoe doe ik dat goed?

* Welke batterijen te gebruiken als ik een nieuwe lamp maak?
* Wat moet ik zeker niet vergeten?
* Hoe maak ik het echt waterdicht?

Dus is hier iemand die zelf al eentje gemaakt heeft en me kan helpen, alle hulp welkom!

[ Voor 5% gewijzigd door Dima_2005 op 14-06-2009 18:49 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Waarom een koelblok, onder water lampen worden gekoeld door water. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Anoniem: 62011 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 18:53:
Waarom een koelblok, onder water lampen worden gekoeld door water. :)
Het moet waterdicht zijn, dus er is geen direct contact tussen lamp/water.
Daarbij vermoed ik dat ik wel verplicht ben om eentje te maken uit Aluminium, want de koeling door plastic laten doen is niet zo slim? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het lastigste van zelfbouw is de behuizing (tenzij je toegang hebt tot CNC / 3D printer spullen)
Misschien kun je een andere lamp kopen en die modificeren?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:21
Ik zou niet bezuinigen op een lamp. Je zult zelf nu ook wel weten (gezien je huidige lamp) dat het niet fijn is om met weinig licht te duiken, zeker niet als je buddy wel een schijnwerper bijheeft. Daar het ook een stuk veiligheid is, zou ik er niet aan beginnen om deze zelf te maken. Ik verwacht ook niet dat je dat voor elkaar krijgt met een dergelijk budget (Maar wel Greenforce kwaliteit wensen :S) (Het lampje dat je in je link aangeeft is al de helft/eenderde van je budget.)

Verder is 1,5 uur genoeg voor één enkele duik, maar ga je nooit op duikweekend, of maak je meerdere duiken op één dag? Je huidige lamp is vrij klein om er een fatsoenlijke accu in te krijgen, dus vrees dat optie 1 afvalt.

Batterijen: Hangt af van je lamp / eisen betreft brandtijd/sterkte.
Niet vergeten: Wat als je lamp verzuipt? Die kans heb je met een originele lamp natuurlijk ook, maar ik neem aan dat dat een stuk lager licht. Hoe betrouwbaar is het en hoe veilig wil je duiken?
Waterdicht: Dat zal ook nog een redelijk probleem worden, zeker met een dergelijk budget.

Koeling: Een normale duiklamp wordt inderdaad door het water gekoeld. Daarvoor is geen direct contact nodig. (Zet een duiklamp maar eens boven water een kwartiertje aan (kamertemperatuur), dan begint de reflector te smelten.... Ja... ervaring ;( )

Conclusie: Wil je het goed doen, zal een fabriekslamp uiteindelijk even duur uitkomen.

Op Duikforum.nl staan ook een aantal topics met dit onderwerp trouwens.

Ik wil overigens niet je hele idee naar de maan helpen, maar hoop dat je er wel nog eens goed over nadenkt. (Ik heb zelf ook met het idee rondgelopen, maar uiteindelijk de UK D8 gekocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

M'n pa heeft ooit eens zoiets gemaakt. Gewoon een halogeen spot in een PVC buis en dan volgieten met epoxy. Schakelaar doormiddel van een reed-contact en een magneetje. Werkte perfect, en gaf nog een bak licht ook! Enige probleem was dat je hem niet eerst bovenwater aan moet doen, en dan in een keer het koude water in (resultaat, lamp kapot door de plotselinge afkoeling). Niet als zaklamp boven water gebruiken bij nachtduiken dus.

Mijn eigen ervaringen met LED-lampen zijn niet zo goed. Leds produceren licht van 1 frequentie, waardoor het doordringende vermogen onder water niet zo groot is.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 147126 op 14-06-2009 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Juup schreef op zondag 14 juni 2009 @ 19:09:
Het lastigste van zelfbouw is de behuizing (tenzij je toegang hebt tot CNC / 3D printer spullen)
Misschien kun je een andere lamp kopen en die modificeren?
Wel, daar dacht ik dus aan, dus zoals de meesten... Gewoon een Maglite-voorbeeld nemen voor de hand-gedeelte, daar een waterdichte aansluiting op (met 3-4 o-ringen), stukje draad tot battery-pack, de battery-pack in een waterdichte cannister :)
Of gewoon een stuk ronde stuk aluminium nemen, handvat eraan vast (of als het dun genoeg is, moet het niet per se)... en dan van onder het afsluiten met een andere stuk aluminium (en goed water-sealed)... maar dat is wat moeilijker, dus ik denk dat een bestaande lamp makkelijker is.. Maar dan komt de hamvraag: Welke lamp moet ik dan nemen, want mensen doen dat met een Maglite, maar is het dan echt waterdicht?

Dus het zijn er veel vragen, daarom hoop ik iemand ook te vinden die effectief er eentje gemaakt heeft of die er ervaring mee heeft...
Anoniem: 147126 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 19:14:
M'n pa heeft ooit eens zoiets gemaakt. Gewoon een halogeen spot in een PVC buis en dan volgieten met epoxy. Schakelaar doormiddel van een reed-contact en een magneetje. Werkte perfect, en gaf nog een bak licht ook! Enige probleem was dat je hem niet eerst bovenwater aan moet doen, en dan in een keer het koude water in (resultaat, lamp kapot door de plotselinge afkoeling). Niet als zaklamp boven water gebruiken bij nachtduiken dus.

Mijn eigen ervaringen met LED-lampen zijn niet zo goed. Leds produceren licht van 1 frequentie, waardoor het doordringende vermogen onder water niet zo groot is.
Wel, dat dacht ik ook, leuk om te weten dat plastic ook warmte geleid... Ik heb net zeer goede ervaring met LED's, mijn pa heeft zelf een 3x3W LED's en het is een geweldige lamp, dus ik denk wel dat dat wel goed is!
Miyamoto schreef op zondag 14 juni 2009 @ 19:14:
Ik zou niet bezuinigen op een lamp. Je zult zelf nu ook wel weten (gezien je huidige lamp) dat het niet fijn is om met weinig licht te duiken, zeker niet als je buddy wel een schijnwerper bijheeft. Daar het ook een stuk veiligheid is, zou ik er niet aan beginnen om deze zelf te maken. Ik verwacht ook niet dat je dat voor elkaar krijgt met een dergelijk budget (Maar wel Greenforce kwaliteit wensen :S) (Het lampje dat je in je link aangeeft is al de helft/eenderde van je budget.)

Verder is 1,5 uur genoeg voor één enkele duik, maar ga je nooit op duikweekend, of maak je meerdere duiken op één dag? Je huidige lamp is vrij klein om er een fatsoenlijke accu in te krijgen, dus vrees dat optie 1 afvalt.

Batterijen: Hangt af van je lamp / eisen betreft brandtijd/sterkte.
Niet vergeten: Wat als je lamp verzuipt? Die kans heb je met een originele lamp natuurlijk ook, maar ik neem aan dat dat een stuk lager licht. Hoe betrouwbaar is het en hoe veilig wil je duiken?
Waterdicht: Dat zal ook nog een redelijk probleem worden, zeker met een dergelijk budget.

Koeling: Een normale duiklamp wordt inderdaad door het water gekoeld. Daarvoor is geen direct contact nodig. (Zet een duiklamp maar eens boven water een kwartiertje aan (kamertemperatuur), dan begint de reflector te smelten.... Ja... ervaring ;( )

Conclusie: Wil je het goed doen, zal een fabriekslamp uiteindelijk even duur uitkomen.

Op Duikforum.nl staan ook een aantal topics met dit onderwerp trouwens.

Ik wil overigens niet je hele idee naar de maan helpen, maar hoop dat je er wel nog eens goed over nadenkt. (Ik heb zelf ook met het idee rondgelopen, maar uiteindelijk de UK D8 gekocht).
toon volledige bericht
Wel, ik weet het wel, maar een budget van ~100 euro, maar meer echter niet, dan koop ik me gewoon een andere, is te zot om dan nog eentje zelf te maken.... Huidige lamp niet meegerekend natuurlijk ;)
Wel, daarom dat ik vooral voor de huidige lamp optie ga, want die heeft dan 6xAA, kun je lekker makkelijk vervangen!

Wel, als het verzuipt, zolang je geen Li-Ion batteirjen gebruikt, is het niet zo gevaarlijk, toch?
En voor de rest wil ik natuurlijk een beetje veilig hebben, maarja... Ik heb nog een 2de backup lampje, maar dat is echt wel ECHT back-up...

Leuk om te weten over de koeling, da's al een pak van mijn hart!

Bedankt voor de link, ik zal daar eens kijken!
En het gaat niet om idee vernielen, het gaat puur om een beetje slim zijn, en als het echt een slecht idee is, doe ik het niet!

[ Voor 69% gewijzigd door Dima_2005 op 14-06-2009 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 14:27
Waarom neem je niet gewoon een alu buis en vanboven een plaatje er in lassen waar het lapje contact mee maakt zodat hij warmte afgeleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Ik stel voor dat je hier eens gaat kijken: http://www.candlepowerforums.com/vb/forumdisplay.php?f=127

edit: Dit projectje vond ik zelf wel grappig (geen led): http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?t=177787

[ Voor 6% gewijzigd door Janssen op 14-06-2009 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05 18:07
Kijk hier eens:
http://www.duikforum.nl/k...d-lenser-frogman-mod.html
Ik heb de mod ook uitgevoerd, en ben meer dan tevreden.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Geweldig, dit is net wat ik zocht (I hate Google :P)

@Remco:
Is wel enorm leuk, en zolang ik weet is deze backup lampje zeer goedkoop :) En al klaar voor LED's (ivm koeling etc)...

Pagina: 1