Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Al een aantal jaren draai ik Age of Empires III met de bijbehorende uitbreidingssets op mijn PC. Het spel draait goed, hoewel ik de grafische instellingen al die tijd al op een laag pitje heb staan.

Nu wil ik eigenlijk mijn graphics zo krijgen, dat ze beter in de buurt komen van de screenshots en filmpjes van bijvoorbeeld de website van Age of Empires III. Met de instellingen die ik nu heb, heb je bijvoorbeeld geen zonlicht en schaduwen en is het water één grote blauwe plaat.

Het probleem is echter dat het spel trager gaat lopen naarmate ik de instellingen hoger zet dan het basisniveau.

Dit zijn mijn systeemeigenschappen:

Windows XP Home Edition
AMD Athlon(tm) XP 2600+
2.08 GHz kloksnelheid; 1,50 GB werkgeheugen
NVIDIA GeForce FX 5200 128 MB

Mijn vraag is: welke hardware zou ik moeten aanschaffen om het spel met hoge (het liefst de hoogste) grafische instellingen vlot te laten lopen?

Alvast vriendelijk bedankt! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caddy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 20:26

Caddy

Press start to shutdown

Ik denk dat je het beste dan een nieuwe videokaart kunt kopen.
Blijft leuk spel! Bij mij draait ie prima op een imac 2.16ghz en een geforce7600GT 256mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saampje1460
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 13:43
Hier kan je zien wat volgens hun het probleem is bij jou pc: http://www.systemrequirementslab.com/referrer/srtest Maar zoals Caddy al zegt ligt het waarschijnlijk aan je videokaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Een FX5200 is (net als de rest van je computer trouwens) redelijk antiek. Ik zet mijn geld ook op de grafische kaart.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie voor de snelle reacties.

Inderdaad, mijn videokaart is al best oud. Ik sinds de aanschaf van de PC het werkgeheugen nog wel vernieuwd, maar tot Age of Empires III was de videokaart nog voldoende.

Gezien jullie advies ga ik dus een nieuwe aanschaffen. Caddy noemde de GeForce 7600GT 256mb al, die me - nadat ik wat gekeken te heb op Google - niet te duur lijkt. En als ik daarmee Age of Empires III op volle toeren kan laten draaien, dan teken ik ervoor.

Voordat ik meteen al naar de winkel zou rennen: welke videokaart zouden jullie me aanraden? Inderdaad bovengenoemde of is er een andere betaalbare (niet te ver boven de 100 euro) aanrader die ik niet mag missen?

Bedankt alvast. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themba
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 11:11
Misschien moet je eerst even vertellen welk moederbord je hebt. Dan weten wij of je een PCI of een AGP kaart nodig hebt. Verder denk ik niet dat je met een 7600GT AoE III voluit kunt spelen. Met mijn 2900XT haal ik bijna voluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het moederbord Asus A7N8X-E Deluxe. Hopelijk is dat de info die je zocht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dat houdt in dat je een AGP kaart nodig gaat hebben.

Wanneer ik in de pricewatch kijk heb ik het gevoel dat voor AGP de grens een beetje ligt bij een Ati HD3850, klik, een van de weinige AGP kaarten die nog voor een redelijke prijs te verkrijgen is.

@hieronder: Dat is inderdaad wel de echte bovengrens.

[ Voor 80% gewijzigd door spone op 14-06-2009 19:47 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Laatst online: 12:06
Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 19:27:
Ik heb het moederbord Asus A7N8X-E Deluxe. Hopelijk is dat de info die je zocht. :)
Dat is toch een aardig antiek moederbord, aangezien je alleen maar PCI hebt, en 1 AGP slot. Het snelste dat hiervoor op het moment verkrijgbaar is, is een HD4650 van GigaByte.

Maar zelfs als je deze koopt, dan zal de rest van je PC deze kaart enorm bottlenecken, dus het beste is een nieuwe PC, maar ik denk dat je met deze HD4650 al heel ver zal komen, en het is zeker een enorme verbetering tov je nVidia FX5200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:26

MsG

Forumzwerver

Het loont misschien ook om eens in het tweedehands circuit te kijken, daar er misschien meer aanbod is in het AGP-gebied dan de winkels nog aanbieden. Misschien heb je soms zelfs voor minder dan de prijs van een nieuwe videokaart een beter pc-setje dan je nu al hebt. Kijk anders eens rond op http://tweakers.net/aanbod/ of op Marktplaats oid.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het allemaal eens overdenken. Misschien schaf ik die Asus HD4650 aan, misschien wacht ik nog een tijdje en neem ik de hele PC op de schop. Bedankt voor de reacties; ik neem het in overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexV
  • Laatst online: 12:06
Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 20:10:
Misschien schaf ik die Asus HD4650 aan, misschien wacht ik nog een tijdje en neem ik de hele PC op de schop. Bedankt voor de reacties; ik neem het in overweging.
Asus?! Let goed op!
Alleen de fabrikant GigaByte heeft een HD4650 met een AGP (!) aansluiting. Let hier goed op, want het is zonde als je een kaart koopt met PCI-e, en dat je er thuis achter komt dat ie niet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsaj_Nav
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-08 19:32

Repsaj_Nav

Hallo, ik ben Jasper

Ik zal eens even een ervaring posten :)

Ik had een Intel Pentium 4 3.0 GHz, nVidia Geforce FX5200 en en 2,00 GB RAM. Ik kon AoE3 ook niet soepel spelen.
Ik heb toen een nVidia Geforce 7600 GS gekocht, en toen kon ik alles op hoogste instellingen draaien.

Hieruit blijkt dus dat de graka idd je bottleneck is en dat een 7600GT (zwaarder dan GS) inderdaad zorgt dat de bottleneck niet meer bij de graka ligt. Mijn hele verhaal speelde zich echter twee jaar geleden af, dus ik neem aan dat er nu betere graka's te krijgen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Repsaj_Nav schreef op zondag 14 juni 2009 @ 20:25:
Ik heb toen een nVidia Geforce 7600 GS gekocht, en toen kon ik alles op hoogste instellingen draaien.
Helaas zie ik net op de site van nVidia dat die kaart ook een PCI Express-kaart is, en dan houdt het voor mij en mijn moederbord helaas op.
AlexV schreef op zondag 14 juni 2009 @ 20:17:
[...]

Asus?! Let goed op!
Alleen de fabrikant GigaByte heeft een HD4650 met een AGP (!) aansluiting. Let hier goed op, want het is zonde als je een kaart koopt met PCI-e, en dat je er thuis achter komt dat ie niet past.
Inderdaad, dat was een foutje van mij. Ik bedoelde natuurlijk de kaart van GigaByte. Ik ga me er verder over informeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinchible
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:22

Infinchible

Woef!

Ik heb nog wel een 7800 GS videokaart liggen waar ik niets meer mee doe. Ik weet niet of je daar interesse in hebt?
Pagina: 1