Constant geluid van exterene hdd

Pagina: 1
Acties:

• Guids
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-02 16:32
Hey allemaal,
Hebben jullie er ook last van dat je externe hdd constant geluid blijft maken, alsof hij aan het lezen is. De hdd staat bij mij op het bureau, en ik hoor constant dat gezoem. De enige manier is om de hdd uit te zetten, maar goed, dan staat hij dus uit en kun je er niet bij als je dat wel moet.

Ik heb een WD MyBook studio (vast gehangen met een fw800) aan een mbp.
Ik gebruik ook time machine, maar die maakt niet constant backups. (ik zie ook dat hij niet bezig is).

Hij lijkt idle, maar toch is de schijf constant aan het draaien.
Heeft iemand hier misschien een oplossing voor?
thanks alvast

[ Voor 4% gewijzigd door Guids op 14-06-2009 14:14 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-02 18:11
Je haalt nu van alles door elkaar.
Je zegt 'alsof hij aan het lezen is' en 'ik hoor constant dat gezoem' en 'toch is de schijf constant aan het draaien'.
Als een schijf leest dan maakt dat geen zoemgeluid maar meer een licht getik/geratel. Dus wat doet je schijf? Leest/schrijft hij of is hij gewoon idle aan het draaien?

• Guids
Jimster schreef op zondag 14 juni 2009 @ 14:02:
Je haalt nu van alles door elkaar.
Je zegt 'alsof hij aan het lezen is' en 'ik hoor constant dat gezoem' en 'toch is de schijf constant aan het draaien'.
Als een schijf leest dan maakt dat geen zoemgeluid maar meer een licht getik/geratel. Dus wat doet je schijf? Leest/schrijft hij of is hij gewoon idle aan het draaien?
Jep sorry voor de onduidelijkheid. Hij is inderdaad niet aan het lezen. Want dat geratel hoor ik dus niet. Hij is wel constant hard aan het spinnen.
Mij lijkt toch wanneer een hdd idle is, dat het niet zoveel geluid hoeft te maken.

• McDommel
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-10-2025
Waarschijnlijk heb je last van het resoneren van de schijf dat doorklinkt in je bureaublad.
Heb dat zelfde ook gehad met zo'n zelfde schijf, til je de drive op dan hoor je 'm bijna niet draaien, zet je de drive weer neer dan klinkt het weer luider.
Je blad werkt dan als een klankkast, erg irritant dat constante gezoem.
Heb zelf de drive op een zachte ondergrond (spons) gezet en weg was het probleem.
Misschien heb je hier wat aan.

• Guids
McDommel schreef op zondag 14 juni 2009 @ 14:20:
Waarschijnlijk heb je last van het resoneren van de schijf dat doorklinkt in je bureaublad.
Heb dat zelfde ook gehad met zo'n zelfde schijf, til je de drive op dan hoor je 'm bijna niet draaien, zet je de drive weer neer dan klinkt het weer luider.
Je blad werkt dan als een klankkast, erg irritant dat constante gezoem.
Heb zelf de drive op een zachte ondergrond (spons) gezet en weg was het probleem.
Misschien heb je hier wat aan.
Bedankt voor de tip! Zat daar zelf ook aan te denken. Dan zet ik maar als nood oplossing mn hdd onder het bureau.
Nog steeds geen oplossing die het daadwerkelijke probleem oplost, maar meer een work-aruound.

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-01 23:07
Kijk even of je nog ergens zo'n oude zachte muismat hebt liggen en knip deze in het formaat van die harddisk, dan de harddisk erop zetten.

De muismat absorbeert dan de trillingen van je harddisk.

Heb hier hetzelfde gedaan met m'n WD MyBookje. (al staat hij nu op een plank op 190cm hoogte aan een 3 meter usb kabel, ook een oplossing...)

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 18:04
Harde schijven en de fan van externe schijven draaien nou eenmaal ook als ze 'niets doen' (lees: niet aan het lezen of schrijven zijn). Je kunt ook in de power settings aangeven dat de harde schijven na een bepaalde tijd idle uit worden gezet. Let wel op dat wanneer je dan de finder (of spotlight ofzo) aanspreek de schijven eerst moeten opspinnen, wat even kan duren waar het besturingssysteem op wacht! Omdat het een externe schijf betreft kun je hem natuurlijk ook heel ver weg zetten met extra lange (USB of FW) kabels. Overigens is dit niet specifiek een 'mac' probleem.
Pagina: 1