Hulp bij aanschaf watercooling setje

Pagina: 1
Acties:

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Beste Tweakers,

Allereerst hoop ik dat mijn topic hier is toegestaan, zo niet mijn excuses ! (Ik heb het beleid en faq reeds doorgelezen..)

Ik zit met het volgende probleem: Ik heb pas een nieuwe PC in elkaar geknutseld, maar ik heb last van hoge temperaturen, waar ik al bang voor was... Dit is te wijten aan mijn zeer kleine en compacte kast, de Thermaltake LANBox lite....

Mijn temperaturen zijn als volgt:
AMD Phenom II X3 720 BE --> Stressed 71oC chip zelf en 55oC de cores.
Palit Sonic HD4870 512MB Factory OC'ed --> Stressed 100oC

Door deze twee heethoofden worden ook andere componenten zoals mijn hardeschijven en northbridge te warm
Ik heb vanalles geprobeerd om dit met ventilatoren op te lossen, maar dat is helaas een verloren strijd. Ik zit bovendien ook nog eens op zolder en in de zomer wordt het dus lekker warm daarboven...

Zodoende zit ik te denken om een watercooling setje aan te schaffen. Het zal m'n eerste watercooling pc ooit worden dus ik ben nog een beetje onzeker hierin.
Wat ik wel al weet is dat alles zo compact mogelijk moet zijn, anders past het niet in m'n kast.. en natuurlijk moet ik koelblokjes hebben (of hoe heet zoeits) voor mn CPU en GPU.

Alvast bedankt voor de hulp !!

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-01 18:47
Is het niet simpeler om gewoon een grotere kast aan te schaffen?

MVG, Frank

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
frankK800i schreef op zondag 14 juni 2009 @ 11:32:
Is het niet simpeler om gewoon een grotere kast aan te schaffen?
Dat kan ook, maar ik heb deze kast pas gekocht voor 80 euro en om die nou 'weg te gooien'.... sowieso wou ik toch al op watercooling overstappen dus dat is een geluk bij een ongeluk ;)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• frankK800i
Freekers schreef op zondag 14 juni 2009 @ 11:36:
[...]

Dat kan ook, maar ik heb deze kast pas gekocht voor 80 euro en om die nou 'weg te gooien'.... sowieso wou ik toch al op watercooling overstappen dus dat is een geluk bij een ongeluk ;)
Wie heeft het over weggooien? Gewoon een 2e pc in zetten ;) .
Ik kan je alleen wel vertellen dat waterkoeling een ontzettend gedoe is, en dat het miss makkelijker en goedkoper is om voor €60-80 een goede kast met fatsoenlijke airflow te kopen.

Kijk ook Hier en Hier en Hier even.

[ Voor 4% gewijzigd door frankK800i op 14-06-2009 11:46 ]

MVG, Frank

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Hehe die topics hebben me al een beetje afgeschrikt... er komt veel meer bij kijken dan ik dacht !
Ik ga maar eens wat leesvoer doornemen

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

het is veel gedoe, duur, maar als het werkt is het heerlijk, stil, lage temps, enzovoorts..

voornaamste struikelblok voor mij is dat alles aangesloten en gevuld met water moet zijn voordat de pc aan kan, waar ik vroeger nog wel ns n losse setup zonder kast draaide als ik aan de kast bezig was (casemoddig)

wat je eventueel wel kan doen als je je lanbox wilt waterkoelen is een 240x240 (ja, lekker groot) radiator bovenop leggen/zetten, de kast zelf is ook iets van 25 cm breed, dus dat past mooi, en 240x240 is ongeveer de oppervlakte die je nodig hebt om alle spullen in je kast van mooie lage temps te voorzien :)

de afweging is een beetje.. geef je 100-150 euro uit aan n mooie alu kast met hele goede airflow, of geef je ruim 300 uit, en hou je het kleine kastje, maar dan met veel betere koeling, meer patsfactor, lagere temps en waarschijnlijk ook nog stiller ook.
(mijn 4870 werd op de stille stand ook 100+ graden, en met 50% fanspeed rond de 55 graden (en das best al luid) nu 40 graden load :)

[ Voor 24% gewijzigd door AlexanderB op 14-06-2009 16:35 ]

• frankK800i
@ AlexanderB: als het werkt

Houd er ook rekening mee dat je kast er 'rommeliger' uit komt te zien. Je zal de radiator enz. buiten de kast moeten hebben, dus dat is ook een punt van aandacht. Ook het verplaatsen van de kast zal een probleem zijn, het is niet zomaar een kwestie van pc uit, alle kabeltjes los, maar je moet ook het water uit het systeem halen, en er later weer in doen. Daarom raad ik je aan een grote kast met fatsoenlijke airflow en voldoende 120/140 mm fans te kopen. Daarbij nog een Mugen 2, en een 3rd-party koeler voor je 4870, en je temps zijn heerlijk laag zonder ingewikkeld WC-systeem.

MVG, Frank

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:00
frankK800i schreef op zondag 14 juni 2009 @ 17:01:
@ AlexanderB: als het werkt

Houd er ook rekening mee dat je kast er 'rommeliger' uit komt te zien. Je zal de radiator enz. buiten de kast moeten hebben, dus dat is ook een punt van aandacht. Ook het verplaatsen van de kast zal een probleem zijn, het is niet zomaar een kwestie van pc uit, alle kabeltjes los, maar je moet ook het water uit het systeem halen, en er later weer in doen. Daarom raad ik je aan een grote kast met fatsoenlijke airflow en voldoende 120/140 mm fans te kopen. Daarbij nog een Mugen 2, en een 3rd-party koeler voor je 4870, en je temps zijn heerlijk laag zonder ingewikkeld WC-systeem.
En dat WC kan makkelijk hoor, als je maar zorgt, dat als er geen water in zit, en je er water in wilt doen. Dat het meteen bij de pomp komt, want zon pomp kan namelijk niet aazuigen ( lucht enzo ), dus moet het water eerst de pomp bereiken voor je hem aan kunt zetten. Dacht ik :P
Maar als je dat een beetje redelijk uit denkt, is het een kleine moeite, om het water eruit te doen, en er weer in te doen.

Zucht...

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

water dr uit en dr in is inderdaad n kleine moeite, mits je dat vantevoren goed bouwt.
een radiator kan best heel netjes weggewerkt worden op de bovenkant van die case, dat is inderdaad geen 10 minuten klaar oplossing, maar wel tof :)
en als je waterkoeling goed dicht zit is het (imo) ook geen probleem om je pc gewoon zo te vervoeren. moet de dop op je reservoir wel luchtdicht/waterdicht afsluiten..

• frankK800i
@ Antonyjeweet & AlexanderB: Klopt.

Maar als je de kosten gaat bekijken, is het imo voor de TS goedkoper om gewoon te zorgen voor goede luchtkoeling, en water te vergeten.

MVG, Frank

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik heb een Retourzending aangevraagd bij de webshop waar ik m´n kast heb gekocht. Ik hoop dat deze wordt goedgekeurd zodat ik een nieuwe kast kan aanschaffen want dit is niets...
Waterkoeling idee is me een beetje afgezweet als ik zie wat er allemaal bij komt kijken

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Hier kan een slotje op. andere case besteld.

Pagina: 1