[GENTOO] KDE greeter handmatig opstarten.

Pagina: 1
Acties:

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:41
Weet iemand hoe ik de KDE greeter, het login scherm handmatig kan opstarten? Het werkt allemaal netjes als via XDM-KDM als mijn computer opstart.
Maar ik wil graag een tweede X server opstarten (Xephyr) en wil daar graag ook een login scherm op te voorschijn toveren.

Nu heb ik al uitgevonden dat kdm_greet dat in principe zou moeten doen, maar:

code:
1
2
$ DISPLAY=:1 /usr/kde/3.5/bin/kdm_greet
This program is part of kdm and should not be run manually.

(Let op de DISPLAY=:1, het draait ondertussen allemaal al netjes op :0)

Hoe krijg het login scherm ook op mijn tweede xserver tevoorschijn? Iemand een idee?

Only when it is dark enough, can you see the stars

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

rc-update add xdm ?

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Semyon
Zoals ik zei, het draait dus al op :0

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Nou begrijp ik pas je probleem.

Ik weet niet of je dit kan zonder meer truuken uit de doos te halen.
Je zou waarschijnlijk al een 2de xorg.conf nodig hebben enz.

Kijk eens wat /etc/init.d/xdm doet, misschien geraak je er verder mee.

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Semyon
H!GHGuY schreef op zondag 14 juni 2009 @ 18:34:
Nou begrijp ik pas je probleem.

Ik weet niet of je dit kan zonder meer truuken uit de doos te halen.
Je zou waarschijnlijk al een 2de xorg.conf nodig hebben enz.

Kijk eens wat /etc/init.d/xdm doet, misschien geraak je er verder mee.
Waarom heb ik een 2de xorg.conf nodig? Xephyr (de 2e X-server) start netjes op en luistert sowieso niet naar xorg.conf.

Het enige dat ik wil, is nadat ik de 2e X-server heb gestart ik daar een kde sessie kan starten.

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-01 15:49

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Jij zoekt iets als
"xhost +" gevolgd door "startx -- :1.0 vt08 -bpp 16"

edit: er is overigens (op mijn suse-bakjes) een entry in het kde-menu om een tweede xsessie te starten.
Staat deze bij jou ook aan?

[ Voor 48% gewijzigd door dragunova op 15-06-2009 12:35 ]

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

• Semyon
dragunova schreef op maandag 15 juni 2009 @ 12:28:
Jij zoekt iets als
"xhost +" gevolgd door "startx -- :1.0 vt08 -bpp 16"
Nou eigenlijk niet startx, want de X draait al, maar start kde sessie met inlog
dragunova schreef op maandag 15 juni 2009 @ 12:28:
edit: er is overigens (op mijn suse-bakjes) een entry in het kde-menu om een tweede xsessie te starten.
Staat deze bij jou ook aan?
Nu dat heb ik niet, verder vraag ik me af of die entry in het menu een nieuwe sessie voor dezelfde user laad (ik neem aan dat je het start menu bedoelt als je al ingelogd bent?) of ook echt een nieuw login scherm te voorschijn tovert.

Kan je in je suse-bakje kijken wat voor commando er achter zit?
DISPLAY=:1 startkde
ken ik, maar die laadt dus een kde sessie voor die user, maar ik wil eigenlijk het inlog scherm nog hebben zodat een andere user ook kan inloggen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:18
Ik had op mijn PC XDMCP aan staan in gdm, een "Xephyr -query localhost :1" was dan voldoende.

• Semyon
_JGC_ schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 01:20:
Ik had op mijn PC XDMCP aan staan in gdm, een "Xephyr -query localhost :1" was dan voldoende.
O kijk... dat is interessant. Je kreeg dan ook een inlog scherm? Of startte er een nieuwe gnome sessie op onder de huidge gebruiker?

• dragunova

dragunova

Je eerste X-sessie draait "in" virtual teletype 7. Deze wordt aangeduid met scherm 0.
(Het is vrij standaard dat de eerste X in tty7 draait, maar vrij in te stellen.)
Wanneer je slechts een x-sessie draait zijn al je virtual terminals na de zevende leeg.
Wat jij wilt is wel een nieuwe (tweede) X-sessie opstarten in tty8. Daarna kun je net zoals tussen de verschillende CLI-terminals ctrl-alt-F1 t/m F6) switchen tussen de verschillende x-sessies met ctrl-alt-F (functietoets 7, 8 enz)

Bekijk voor het gemak eens de man page van startx.

Edit: Ja en als vervolg op wat ik eerder zei; kijk wel even uit met het gebruik van xhost +. Hiermee geef je namelijk als ik het me goed herinner toegang van buitenaf op X. Is af te timmeren welke user op welke host toegang mag krijgen, dat wel.
En als antwoord op je vraag; als ik in kde werk en kies om een nieuwe x-sessie op vtty8 op te starten via die entry start er een nieuwe kdm. (Zodat er iemand anders (tijdelijk) (in de eigen homedir) kan inloggen op het systeem. Dit vereist wel dat ie een account heeft....)

[ Voor 32% gewijzigd door dragunova op 16-06-2009 08:26 ]

• Semyon
dragunova schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 07:54:
Je eerste X-sessie draait "in" virtual teletype 7. Deze wordt aangeduid met scherm 0.
(Het is vrij standaard dat de eerste X in tty7 draait, maar vrij in te stellen.)
Wanneer je slechts een x-sessie draait zijn al je virtual terminals na de zevende leeg.
Wat jij wilt is wel een nieuwe (tweede) X-sessie opstarten in tty8. Daarna kun je net zoals tussen de verschillende CLI-terminals ctrl-alt-F1 t/m F6) switchen tussen de verschillende x-sessies met ctrl-alt-F (functietoets 7, 8 enz)
Nee dat is niet wat ik wil. Zoals ik al 2x eerder aangegeven heb draait de 2e X-server al dat is het probleem niet, en nee die draait niet op een andere tty, die draait in Xephyr.
Wat ik wil is in een 2e xserver die al opgestart is een kde-sessie starten, en dan de greeter krijgen. Nu lukt het me alleen om een vooringestelde user sessie te krijgen, maar ik wil graag ook daar het inlog scherm.
Nogmaals, de 2e x-server opstarten lukt me wel.

Maar thuis eens proberen wat _JGC_ voorstelt.

• dragunova

dragunova

Aha, ik zie wat je bedoelt.

Wellicht moet je nog /etc/X11/kdm.conf aanpassen, voor gdm zou je dit moeten toevoegen:
(Check ook deze link )

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
[servers]
0=Hardware
# Hardware is the main X server

1=Xephyr1
2=Xephyr2
3=Xephyr3
.
.
N=XephyrN
# Xephyr{1..N} is each one of the Xephyr servers

[server-Hardware]
name=Hardware
command=/usr/X11R6/bin/X
handled=false   
flexible=false
# The handled=false option hinders the login manager to be loaded on the main X server.

[server-Xephyr1]
name=Xephyr1
command=/usr/sbin/Xephyr.sh -display :0.0 -xauthority /var/lib/gdm/:0.Xauth -geometry 1024x768+0+0
-keyboard /dev/input/event0 -mouse /dev/input/event1,5 -use-evdev -dpi 92
handled=true
flexible=false
#
# The options -keyboard and -mouse identify, respectively, to which keyboard and mouse Xephyr will be associated, 
#as seen in the file /proc/bus/input/devices. If the mouse option finishes with ",5", as in
#the example, the mouse wheel will be activated.
#
# Xephyr.sh is the wrapper that runs Xephyr server.
.
.
.
[server-XephyrN]
name=XephyrN
command=/usr/sbin/Xephyr.sh -display :0.(N-1) -xauthority /var/lib/gdm/:0.Xauth -geometry 1024x768+0+0
-keyboard /dev/input/eventXX -mouse /dev/input/eventYY[,5] -use-evdev -dpi 92
handled=true
flexible=false

• Semyon
dragunova schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 10:20:
Aha, ik zie wat je bedoelt.

Wellicht moet je nog /etc/X11/kdm.conf aanpassen, voor gdm zou je dit moeten toevoegen:
(Check ook deze link )
Dank voor de link. Ik ken die link al, en heb die link al bestudeerd en om eerlijk te zijn helpt het me niet zo veel. Ik wil zoals vermeld graag KDE en geen gnome.
Ik heb geen /etc/X11/kdm.conf
Ik heb wel een /usr/kde/3.5/share/config/kdm/kdmrc

Maar behalve dat ik dat ook niet aan de gang krijg, (ik heb echt geen idee wat ik daar neer zou moeten zetten, het lijkt vrolijk alles te negeren) is dat ook niet wat ik wil.
Dat helpt namelijk de kde sessie op te starten in 1x. Dus zowel je echte X-server als je Xephyr.

Wat ik graag wil is de kde greeter opstarten. Als X al draait en de KDE in de main sessie, wil ik dan graag na een half uurtje ofzo, een Xephyr opstarten met een KDE inlog scherm.

Maar ik krijg het dus echt niet voor elkaar om een KDE-inlog scherm te voorschijn te toveren op een al X server (Xephyr) die ik dan al op heb gestart.

Mijn dank voor jullie inzet, maar ik zou nog blijer zijn met een antwoord op de vaag die ik stelde (ipv andere vragen), hoe start ik de kde greeter handmatig op?

[ Voor 6% gewijzigd door Semyon op 16-06-2009 11:07 ]

• dragunova

dragunova

Wel, je hebt X draaien, en xephyr als een client hiervan.
Als je een nieuwe "greeter" wilt denk ik dat je moet zorgen dat je een nieuwe kdm binnen je xephyrserver moet starten.
Dat zou je inderdaad moeten instellen in je kdmrc.

• Semyon
Ja, maar kdmrc werkt nu dus op mijn primaire x-server. Ik wil daar dus niet aan knoeien, want dan doet mijn primaire kde sessie het niet meer...
Ten tweede reageert kdmrc alleen op kdm... En KDM draait dus al, die kan ik niet nog een keer opstarten, dan krijg ik een foutmelding dat het al draait. Daarom wil het juist zo graag handmatig opstarten.

• dragunova

dragunova

Hm ja, daarom zou je iets moeten kunnen doen als "(/etc/pad naar kdm/) rckdm start".

En dan zou je ook vast in kunnen stellen (in je kdmrc dat is) dat er automagisch een tweede kdm start bij runlevel 6, wanneer je naar de wc gaat of wanneer je tosti's gaat bakken.

Pagina: 1