Geen beeld en geluid vanaf de pc via de versterker!

Pagina: 1
Acties:

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Heb sinds kort een 7.1 set gekocht, maar ik krijg het nog niet voor elkaar om beeld en geluid vanaf de pc via de versterker te laten werken.

Versterker = Yamaha RX-V663
Samsung 42inch plasma

PC met GTX285 en SB X-Fi Extrememusic.

Om het geluid via de GTX285 te laten gaan, heb ik het SP/DIF kabeltje intern aangesloten zoals ik ergens heb kunnen lezen. Maar met of zonder kabeltje, zodra ik de HDMI kabel direct op de versterker aansluit (ipv van de TV, wat wel werkt) ziet mijn PC het plasma-scherm niet meer en krijg ik dan ook geen beeld op de plasma.

Heb nu noodgedwongen maar weer de oude aansluiting gebruikt; beeld vanaf de GTX285 direcht naar de Plasma tv en het geluid via de SB X-Fi direct naar de l/r cinch (analoog) op de versterker.

Wat doe ik verkeerd en hoe los ik dit op ?

De bedoeling is dus het beeld en geluid via de DVI-uitgang van de videokaart (gtx-285) via de versterker (HDMI-IN) te laten lopen, waarbij het beeld word doorgestuurt naar de TV en het geluid door de versterker word weergegeven. Wat ik van de MSI GTX285 begrepen heb, kan dit via de sp/dif. Is het dan eigenlijk wel 7.1 geluid ?

De Samsung HD-kabeltuner via de versterker werkt wel prima.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Voor geluidsweergave vanaf HDMI is er een HDMI uitgang vanaf de videokaart nodig of een speciale adapter voor DVI naar HDMI, een standaard adapter geeft geen geluidskanaal mee. Daarnaast kan het ook nog softwarematig iets zijn. Is er wel een S/PDIF output geselecteerd in de geluidsinstellingen met de correcte bitrate (48 KHz, 96 KHz of 192 KHz), 7.1 output en volume? Windows zet deze vier dingen standaard niet goed namelijk. Verder is het niet detecteren van beeld wel vervelend. Heb je al geprobeerd in de instellingen van de videokaart of in Rivatuner detectie te forceren (op de correcte modus natuurlijk, 720p/1080i/1080p)?

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Er zit nu een DVI naar HDMI kabel tussen, zonder enige adapter. Rivatuner gebruik ik niet, is dat nodig?
Verder zal ik eens kijken waar ik die sp/dif settings kan vinden, heb er nooit naar gekeken en weet 1,2,3 niet waar ik dat moet vinden.

Hoe kan je iets geforceerd detecteren als er helemaal niets gedetecteerd word ? hmm..

[ Voor 15% gewijzigd door Madrox op 14-06-2009 11:06 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
Een DVI naar HDMI kabel is per definitie een adapter. Ik hoop alleen voor je dat alle pinnen netjes bedraad binnenin zijn, maar ik heb gezien dat dat heel vaak niet zo is (dan komt er nooit geluid uit).
In het nVidia control panel staat er bij één van mijn computers "Force Detection" gewoon bij de multi-monitor opties. Deze gebruik ik overigens niet, mijn reciever geeft namelijk een normale feedback. Als je verder hulp nodig hebt met het selecteren van de correcte resolutie hoor ik het graag. (Clone modus is niet de manier waarop je een TV goed werkend zal krijgen trouwens, alleen als tweede monitor aansturen werkt goed.)
Verder is geluidsopties wel erg basic om op te zoeken (in het configuratiescherm -> geluid).
Als S/PDIF niet wordt weergegeven in één van de tabbladen, dan is er een rechtermuisklik -> verborgen en uitgeschakelde items weergeven nodig. Vervolgens moet je even de onderdelen voor de luidsprekers en S/PDIF/digitaal configureren en daarna de eigenschappen juist zetten. Bij veel audiochips kan er maar één uitvoermodus tegelijk zijn: dan moet dus het onderdeel luidsprekers uitgezet worden voordat er S/PDIF/digitaal gebruikt kan worden.
De configuratie spreekt voor zich: 7.1 selecteren samen met de maximum bitrate over S/PDIF die de reciever volgens de handleiding kan ontvangen (48, 96 of 192 KHz en dan in 16, 24 of 32 bit).
Eigenschappen aanpassen is misschien wat lastiger: de volumeniveaus spreken redelijk voor zich, maar bij het tabblad geavanceerd dient altijd even gecontroleerd te worden of dat de bitrate daadwerkelijk goed staat, dat het apparaat niet in exclusieve modus staat en dat eventuele hardwarematige ondersteuning aan staat.
Het enige wat verder wel eens een probleem kan geven qua films weergeven, is dat als een blu-ray demo (het liefst één met 1080p beeld en 7.1 ch, 192 KHz, 24 bit geluid) stottert bij het afspelen. Dan kan ik aanraden om eens te zoeken naar een ander programma om de film af te spelen met DXVA afspeelmodus.
Nog wat anders: vergeet niet de 2, 3, of 4 pins S/PDIF header van je geluidskaart te verbinden met die van je videokaart. ik gebruik zelf een oude cd-romdrive audio kabel die ik een beetje bij moest vijlen om het te laten passen.

[ Voor 5% gewijzigd door JanWillem32 op 14-06-2009 12:22 ]