Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 14:40
ik heb vandaag een dvi naar vga kabel naar mijn tv vervangen door een dvi naar hdmi kabel. Hiervoor was ik grid aan het spelen, tussendoor alt-tab gedaan, maar toen ik weer terug kwam bij grid was mijn scherm een zwart vlak met wat kleurige driehoeken erdoorheen. Hierna heb ik mijn kabels weer teruggezet, grid een reperatieinstallatie laten uitvoeren en later het spel kompleet opnieuw geinstalleerd maar dat heeft allemaal niet geholpen. Verder heb ik nu ook last van artefacts bij sims 3, terwijl mijn vriendin dat de hele dag heeft lopen spelen zonder problemen, al is het daar alleen tijdens het laden van gebieden. het gekke is dat ik bij GTR evolution nergens last van heb, maar dat stelt grafisch ook geen hol voor.
heeft iemand suggesties wat het zou kunnen zijn? alvast bedankt.

edit: de artefacts worden niet veroorzaakt door een te hoge temperatuur, ze beginnen bij grid zodra het spel is opgestart. rebooten heb ik uiteraard ook gedaan maar dat heeft helaas ook niets geholpen.

specs van de pc:
nsk4480B met Antec 380w voeding
phenom 2 940 BE
gygabite 790x ud4, graka zit in 2e pci-e slot.
1033mhz geheugen, geen idee welk merk

[ Voor 18% gewijzigd door Bastard op 13-06-2009 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:36
In princiepe heb je wel een leuk systeem, maar je hebt een redelijke videokaart en een 125 Watt quadcore in combinatie met een 380 Watt voeding, die voeding heb in het grijs verleden (3 jaar terug) ook gehad op een Pentium 4.

Als je kunt zou ik het even met een andere voeding proberen - alhoewel ik nog nooit van artifacts heb gehoord met voeding als aanleiding.
edit: de artefacts worden niet veroorzaakt door een te hoge temperatuur, ze beginnen bij grid zodra het spel is opgestart.
Het kan ook komen door hoge temperaturen die je ooit eens hebt gehad, ik zou het toch eens bijhouden met bijvoorbeeld GPU-Z.

Lees niet verder, anders lees je een tip! Nu je toch doorleest:
Zou je de volgende keer hoofdletters, wel kloppende woorden en een duidelijkere topic opbouw willen geven? Verder is er weinig verkeerd met je startpost hoor.

[ Voor 44% gewijzigd door Red-Front op 13-06-2009 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kabels aansluiten op het moment dat je computer aan staat is nooit een goed idee (tenzij het een hot swapable sata-schijf is of een USB-apparaat/device)

Ik zou eens de oude kabel aansluiten om te controleren of de nieuwe kabel niet gewoon stuk is. Als het goed is heeft je 4770 ook 2 DVI-aansluitingen die je kunt proberen.

Verder heb je wel je spellen laten herstellen of opnieuw geïnstalleerd, maar ik zie je het nergens over drivers of DirectX hebben.

Je zegt ook dat je de grafische kaart in je 2e PCI-e slot hebt zitten, druk deze gewoon eens in het eerste slot.

@ Red-Front, een 380W A-merk voeding (wat Antec is) moet prima dit systeem van prik kunnen voorzien.

[ Voor 18% gewijzigd door Wiethoofd op 13-06-2009 23:11 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09 14:36
Red-Front, een 380W A-merk voeding (wat Antec is) moet prima dit systeem van prik kunnen voorzien
Mee eens; maar als hij niets te doen heeft en hij heeft 'toevallig' een beter model die toch loopt de schommelen kan hij het toch proberen. Het systeem zal wel aardig wat trekken onder full load, niet 380, maar het is ook niet de bedoeling dat een voeding continue richting het maximale continue vermogen gaat leveren. Zelf heb ik een vergelijkbaar systeem (ook de 940) met een Antec Earthwatts 650 Watt voeding, puur omdat ze op 50% belasting het meest efficiënt zijn.

Maar we kunnen hier lang over discussiëren, maar ik ben het er mee eens dat het voldoende zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
ben inmiddels bezig met het herinstalleren van mijn drivers, directx wordt automatisch geherinstalleerd bij het herinstalleren van grid.
Dat mijn kabels loshalen terwijl het systeem draait een slecht idee is is me inmiddels ook duidelijk geworden, al leek me dat bij een vga kabel eigenlijk geen issue, maar blijkbaar dus wel :(.
ik krijg de artefacts op mijn monitor en op mijn tv, dus het ligt niet aan een aansluiting en ook niet aan de kabels.
probleem is wel dat ik mijn eerste pci-e slot niet zomaar kan testen, omdat ik daarvoor eerst alle harddisks eruit moet halen (de nsk4480 is niet zo groot...).

edit: ook herinstallatie van de drivers heeft niets geholpen :'(, ga er toch maar even wat harddisks uithalen, zolang ze niet op dynamisch staan kan dat geen kwaad toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Bastard op 13-06-2009 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

KAdrifter schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 23:16:
ben inmiddels bezig met het herinstalleren van mijn drivers
Je zou de drivers kunnen deïnstalleren in de veilige modus, er een driver cleaner/sweeper overheen halen, rebooten en de nieuwste drivers installeren.
directx wordt automatisch geherinstalleerd bij het herinstalleren van grid.
Handmatig updaten voor de zekerheid geeft altijd de nieuwste versie.
Dat mijn kabels loshalen terwijl het systeem draait een slecht idee is is me inmiddels ook duidelijk geworden, al leek me dat bij een vga kabel eigenlijk geen issue, maar blijkbaar dus wel :(.
Je kunt soms mazzel hebben, maar helemaal tijdens 3D (zelfs op de achtergrond) nooit verstandig.
ik krijg de artefacts op mijn monitor en op mijn tv, dus het ligt niet aan een aansluiting en ook niet aan de kabels.
Dat is dan ook meteen vastgesteld, je zou eventueel nog je kaart in een andere computer kunnen testen na je bovenste PCI-e slot geprobeerd te hebben.
edit: ook herinstallatie van de drivers heeft niets geholpen :'(, ga er toch maar even wat harddisks uithalen, zolang ze niet op dynamisch staan kan dat geen kwaad toch?
Het gaat om RAID-configuraties waar je even mee op moet letten met het opnieuw aansluiten, als je gewoon losse schijven gebruikt is er weinig aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
thx voor alle hulp, hij doet het weer bij grid, ik heb er een harddisk uitgegooid en de hd4770 in het andere pci-e slot gedaan en alle drivers nogmaals verwijderd en na het verplaatsen weer opnieuw geinstalleerd, ditmaal niet via ati maar via windows update. nu vraag ik me echter wel af of ik mijn hd4770 weer veilig terug kan plaatsen naar het 2e pci-e slot met dezelfde methode zonder weer met het zelfde gezeik te zitten, of is de enige manier om daar achter te komen het proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

De enige manier om daar achter te komen is inderdaad proberen.

Verder zijn de windows update drivers nooit helemaal perfect geschikt om mee te gamen, de nieuwste Catalyst Drivers halen betere in-game resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Red-Front schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 23:14:
Zelf heb ik een vergelijkbaar systeem (ook de 940) met een Antec Earthwatts 650 Watt voeding, puur omdat ze op 50% belasting het meest efficiënt zijn.
Is alleen jammer dat de meeste PC's het meeste idlen en dat je dan dus ver onder de 50% komt. Bij de TS is de voeding hoogstwaarschijnlijk ook niet het probleem, want hij belast de voeding waarschijnlijk ook maar zo'n 50% max onder een zware game. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
bij mij draait hij 90% of meer op idle, voltage op de processor is verlaagd en meestal draait het geheugen van de videokaart op 400mhz, dus meestal vraag ik volgens mij niet zo heel veel van de voeding.
maar inmiddels zit alles weer zoals het zat en het probleem is weer terug, denk dus dat de oplossing in het kompleet verwijderen van de drivers in veilige modus zit en daarna weer opnieuw installeren, het is dat of een grote katapult bouwen waarmee ik ga proberen de pc in een baan om de aarde te slingeren zodat hij in de dampkring verbrand.

[ Voor 15% gewijzigd door Bastard op 14-06-2009 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
hoezee, ik heb alle drivers er weer zo ver mogelijk afgegooid in vista, Driver Sweeper gedownload, gereboot en naar veilige modus gegaan, driver sweeper zijn werk laten doen, en hij doet weer wat hij moet doen (voorlopig althans). grid loopt nu zonder artefacts en sims 3 ook:).

[ Voor 11% gewijzigd door Bastard op 15-06-2009 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzoverschoor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-08 13:34
heb je je pc overgeclockt? ..... ik had namelijk ook artifacts met deze kaart, maar dat kwam omdat ik mijn systeem hefteg had overgeclockt.....na veel spelen met alle overclock mogelijkheden heb ik ook de pcie bus speed vast gezet op 100MHz wat hielp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
de pc is nu niet overgeclockt, 4 keer 3.0 ghz is meer dan genoeg voor wat ik er mee doe:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, maar je geheugen is beschadigd. Door je truc met de bekabeling heb je een kortsluiting gemaakt tussen verschillende connectoren op de kaart. Deze connectoren "lezen" vrijwel direct uit je geheugen van je grafische kaart en iets in je geheugen kortgesloten en daarmee beschadigd.

Dat is wat ik denk dat gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 17:41:
Sorry, maar je geheugen is beschadigd. Door je truc met de bekabeling heb je een kortsluiting gemaakt tussen verschillende connectoren op de kaart. Deze connectoren "lezen" vrijwel direct uit je geheugen van je grafische kaart en iets in je geheugen kortgesloten en daarmee beschadigd.

Dat is wat ik denk dat gebeurd is.
..na wat gekloot met drivers doet hij het weer goed, alles ging gisternacht zonder artefacts, ik zou denken dat andere drivers geen verschil zouden moeten maken als de kaart kapot was, toch? (heb half uurtje grid gespeeld zonder problemen op max settings, kan me niet voorstellen dat hij daarbij zijn geheugen niet stevig gebruikt)
edit: heb ook tijdje furmark gedraaid zonder problemen.

[ Voor 73% gewijzigd door Bastard op 15-06-2009 11:15 ]

Pagina: 1