Toon posts:

Nieuwe grafische kaart + monitor --> black screen games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal :) ,

Ik heb nu sinds een paar weken een nieuw scherm en grafische kaart aangezien m'n 15 inchje en het on-board kaartje nu toch wel erg gedateerd was! Goed op dat alles was het mogelijk om nog 'GTA San Andreas' te spelen en wel op lage settings en 800*600.
Vandaag wilde ik het spel weer even spelen, maar na het laadscherm om echt in de game te komen, gaat het scherm op zwart. Het is echter nog wel input, want het scherm geeft niets aan wat betreft no signal ofzo.
Het lijkt ook nog deels te werken, want ik hoor nog menu geluiden als ik via de esc knop naar het menu ga. Vanwege het zwarte scherm is afsluiten door een procestaak te beëindigen zo'n beetje noodzakelijk en dat resulteerd natuurlijk in een niet juist afgesloten en daardoor helemaal niet meer opstartende game (pc moet opnieuw worden opgestart).
Nu heb ik al van alles geprobeerd. Spel op diverse setting gezet wat betreft resolutie en het menu reageerd daar wel op maar het spel spelen dat lukt niet! Nu heb ik al de laatste directX geïnstaleerd dus dat kan het ook niet zijn! De laatste drivers voor de kaart zou ik ook moeten hebben, maar de maar tevens gedownloade update checker (filehopper) zegt dat er nu een nieuwere versie is. Echter die instaleren lukt niet hij zegt dat er voor mijn kaart geen nieuwere beschikbaar is....
In systeemhardware settings heb ik ook nog na een tip de on-board kaart echt uitgeschakeld, maar naar mijn verwachting resulteerde dit ook tot niets.

Een andere game heb ik ook maar geprobeerd, aangezien die nog hier lag, 'Downtown Run'. Hier na een tweede keer opstarten wel het hoofd menu, maar geen vloeiende beelden en navigeren met de muis is ook al niet vloeiend. Verder komen we hier ook. Het lijkt dus echt fout te gaan zodra er iets moet gaan gebeuren zeg maar.

Het vreemde is dus dat GTA het gewoon heeft gedaan en nu dus niet meer! sinds de laatste keer dat ik een spel speelde is er het volgende aan de hardware veranderd: van 512mb ram naar 768 mb ram (wat nog meer moet worden want het is echt te weinig :P ), van onboard videokaartje naar (Club) ATI Radeon HD2400 pro AGP, monitor van 15" 1024*768 VGA naar 22" 1680*1050 VGA.

Even snel de hardware specs op een rijtje (HP d530 CMT(DK913A)):

CPU: P4 (2,4 gHz)
RAM: 768 mb DDR
Video: ATI Radeon HD2400 pro AGP
Monitor: Lg W2242S
System: Microsoft XP SP2

Iemand enig idee wat hier in nou aan de hand is?! :? , we komen er hier niet meer uit en google leverd ook niet echt de oplossing jammer genoeg.....

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-04 09:16
probeer de drivers eens van de site van ATI te downloaden en die te installeren

Desktop | Server | Laptop

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 16:58

Patjeee

Ik woon in Boston MA

Verwijderd

Topicstarter
@Rupie: Dat is juist het probleem daar staat de mijne niet tussen....
er is geen driver voor deze kaart aanwezig op de site :S

@Patjeee: Dat gaan we nu eens proberen!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, nou dit lost dus ook niks op, pc ultra traag en hij geeft tijdens de instalatie ook aan dat windows een sleuteltest (geloof ik) niet positief heeft beantwoordt en ik eigenlijk het bestand niet moet instaleren. Dit doet hij overigens ook als ik de driver cd van de kaart instaleer en het lijkt om hetzelfde bestand te gaan....

Nou natuurlijk wel gedaan maar beide leverd helemaal niks op. GTA lijkt ook helemaal niet meer te kunnen starten omdat de pc te traag is, maar van de andere kant kan de probleem locatie nu wel zijn opgespoord. De pc is nu dus heel traag, maar alleen op het moment dat schermpjes worden gescrolt, je de muis verplaatst etc. Dat is dus bijna altijd, maar kijkend naar het CPU niveau zie je deze pas stijgen van bijna niks naar sky high op het moment dat je iets grafisch doet dus.

M'n pa blijft maar hameren op het feit dat het gewoon een conflict is met de on-board, maar als je deze uitschakeld dan moet het toch gewoon over zijn? Het feit dat de instaltie van de nieuwe videokaart dus niet naar behoren wil verlopen en de bug fix (die waarschijnlijk gelijk staat aan die op de bijgeleverde cd) niet compatible lijkt te zijn met het systeem zegt eigenlijk al genoeg, maar wat kan hier aan worden gedaan?!
Iemand enig idee?! Ik snap het nu echt niet meer!

Verwijderd

Topicstarter
Nog eens duidelijk lezend wat er bij de bugfix staat, zou het dus ook echt kunnen zijn dat deze niet echt verkrijgbaar is voor mijn kaart! want de test WHQL test heeft de bug fix niet ondergaan en dat bleek dus ook wel op het moment van instaleren :'(

"All published AMD drivers have passed Microsoft's WHQL certification tests. A WHQL driver for ATI Radeon HD 2000 or ATI Radeon HD 3000 Series AGP products is not currently available" :(

Zou dit echt de probleem fixer moeten zijn wanneer deze werkt? want dan vind ik het toch wel belachelijk dat ik nu geen spelletjes kan spelen omdat directX niet functioneerd vanwege de grafische kaart....

Mijn kaart is overigens ook nog officieel volledig geïnstaleerd geweest, tenminste je krijgt de melding die ook bij de bugfix wordt aangegeven. Ook het los zoeken van een driver update bestand leverd dan ook de volgende melding op bij instalatie:

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/aln7nm.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2009 16:28 ]

• Marijn100
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-05 15:31
Wat je voor de zekerheid kan proberen is je oude monitor gebruiken en kijken wat ie dan doet (je zou je zelf voor je kop slaan als je monitor een conflict veroorzaakt en je hebt het niet geprobeerd (je moet echt alles uitsluiten))
Verder vraag ik me af of het echt een kaart is van ATI en niet van een ander merk, je kan dan namelijk beter op die website kijken voor drivers.

offtopic:
mooie monitor heb hem zelf ook

Verwijderd

Topicstarter
Marijn de fabrikant is Club, maar het is een ATI kaart....
Op de site staat verder de zelfde driver als op de ATI site. Het aansluiten van m'n oude scherm zal ook weinig nut hebben aangezien de onbroard kaart is uitgeschakeld en er dan ook geen beeld meer wordt doorgegeven, heb ik net gemerkt. Ook zie ik die onboard gek genoeg niet meer in de hardware lijst staan....
Sowieso kan ik me echter niet voorstellen dat het scherm zelf problemen geeft, aangezien deze door alleen de VGA aansluiting toch analoog is aangesloten. Ik ga nu even de test met oud scherm op nieuwe kaart starten, maar hij lijkt me niet echt zinvol.

Dit is dus de foutmelding van de logo test (de WHQL) test die verschijnt:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/50gunb.jpg

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2009 17:07 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

Probeer anders ook eens dxdiag te draaien in de commandline, kijk daar eens wat er voor foutmeldingen komen. (start>run>dxdiag ;) )

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dxdiag test problemen:

Beeldscherm:
- Bestand ati2dvag.dll is niet digitaal ondertekend, wat betekent dat het niet is getest door Microsoft Windows Hardware Quality Labs (WHQL). U kunt een door WHQL ondertekend stuurprogramma eventueel via de fabrikant van de hardware verkrijgen.

Geluid:
- Bestand smwdm.sys is niet digitaal ondertekend, wat betekent dat het niet is getest door Microsoft Windows Hardware Quality Labs (WHQL). U kunt een door WHQL ondertekend stuurprogramma eventueel via de fabrikant van de hardware verkrijgen.

• Rupie
je zou kunnen zoeken of je de omega drivers kan vinden voor jou kaart, wellicht dat dat helpt

Verwijderd

Topicstarter
Nou zojuist even het oude scherm aangekoppeld gehad en aangezien GTA helemaal niet meer starte het spel weer opnieuw geinstaleerd. Nou weer problemen natuurlijk en het werkte allemaal niet. Kaart was schijnbaar weer niet meer geïnstaleerd, dus met de standaard software van de disc (zonder de bug fix) dus die weer geïnstaleerd door hem eerst zelf de software te laten zoeken en pas na het gezochte bestand melding de disc erin te doen (anders gaat hij schijnbaar een andere instalatie doen waarschijnlijk inc bug bix, want dan krijg je de foutmelding weer).
Nou scherm wordt nu weer herkend en alles is back to normal, GTA start weer maar zodra je dus in het speel gaat geen beeld en nu gaat de monitor ook op safe mode, dus hij krijgt nu helemaal geen beeld meer aangestuurd....

Het lijkt hem dus echt in de bug te zitten, maar aangezien die bugfix niet passend is voor deze kaart en het systeem schiet dat dus niks op.

@Rupie: Kan je wat meer info geven over de omega drivers, wat kan ik daar mee, waar kan ik het vinden, wat doet het?
Ik wil niet weer zomaar wat doen met alle gevolgen van dien, want met dit proberen gaat er telkens wel weer iets niet helemaal goed lijkt het ;(

• Rupie
Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 18:14:
@Rupie: Kan je wat meer info geven over de omega drivers, wat kan ik daar mee, waar kan ik het vinden, wat doet het?
Dat kan ik, zie Wikipedia: Omega Drivers

met name dit is wellicht interessant:
The driver is particularly notable for resolving 3D compatibility problems affecting past versions of the ATI drivers (versions 7.8-7.12) and some AGP cards.
Als je googled naar 'omege drivers' in combinatie met je graka kom ik op deze site terecht.
Ik snap dat je niet zomaar van alles wil gaan zitten proberen, maar je kan wellicht beter een keer een windows installatie om zeep helpen, opnieuw moeten installeren en een oplossing vinden dan dat het helemaal niet gaat werken lijkt mij ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Rupie op 15-06-2009 18:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
We gaan het eens checken, thanks voor de info. Tja ik ben het op zich met je eens, maar ik ben bezig met m'n afstuderen en daarbij is m'n eigen pc hebben toch wel relaxed en misschien wel noodzakelijk. Daarna kunnen we wellicht meer gaan rommelen als ik toch de tijd heb.
Voor nu ben ik dus nog redelijk voorzichtig, al heeft het proberen van vanalles al wel een boel tijd gekost, maar we gaan eens kijken wat we hier allemaal kunnen :)

• Rupie
in dat geval moet ik je helemaal gelijk geven, ik wil het ook niet op mijn geweten hebben dat je nu je systeem sloopt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je medeleven Rupie :P

Nou ik heb ook de omega driver eens geprobeerd, en same result. Iets in de bug fix is kennelijk niet compatible met de hardware, iets dat windows dus dit keer niet voor niks aangeeft...

Zou windows op nieuw instaleren kunnen helpen, of is dat meer een optie wie niet waagt wie niet wint? (daarbij moet ik denk ik maar even vermelden dat mij officiële windows een speciaal op de pc afgestemde versie is, zat bij de pc aangezien dit een pc was op m'n pa's werk en deze cds volgens mij dan ook direct recoverydiscs zijn) Niet dat ik die optie dus nu al ga proberen, maar ik vraag me het af. Overigens wordt ik dan niet blij van het feit dat het slechts een SP1 disc is, dus aan updates is die dan ook weer een week ofwat bezig....

• Rupie
die updates vallen opzich nog wel mee hoor, ik heb nog een Ultimate met SP1 en een Home Premium zonder SP1 en beide zijn in een paar uurtjes klaar met updaten (over een 2mbit lijntje, dus het kan vast nog wel sneller ;)).
Of het daadwerkelijk gaat helpen is moeilijk te zeggen, helemaal als je geen 'volledige' Vista installatie kan doen. Wat wellicht een betere optie is in mijn ogen, is de kaart omruilen voor een ander, je geeft immers aan dat het een nieuwe kaart is.

Verwijderd

Topicstarter
Ja de kaart is nu een weekje of drie oud... zal de winkel binnenkort eens verwittigen met een link naar dit topic om het probleem uit te leggen ;)
Misschien dat ze een voorstel doen of me verder kunnen helpen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2009 22:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou jongens, het is altijd handig een nichtje te hebben met een vriend die een boel van pc's weet. Het zou toch de voeding moeten wezen.
De bug fix zet pas je 3d processoren aan op de kaart en laat de kaart volledig werken. Probleem is echter de voeding in mijn pc die niet verder schijnt te komen dan de na wat googlen aangegeven 185W (bij een vergelijkbaar model gevonden). In de specs staat echter vermeld een voeding van 550W....
Nou is dat waarschijnlijk wel met een wat zwaarder systeem maar toch, het geeft het probleem weer :+ want het laden van boven naar beneden zou dan komen omdat de CPU het dan over neemt en die is daar natuurlijk niet voor gemaakt. Dit had ik niet verwacht, ik dacht de kaart doet het wel of niet klaar. Nou kortom ik moet binnenkort dus eens een nieuw voedinkje scoren en dan zou alles moeten gaan werken 8)

• DuesexMachina
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-02 19:09
Toevallig heeft mijn vriendin 2 maanden geleden deze kaart ook aangeschaft en heeft exact dezelfde problemen, Ben benieuwd of je eruit komt heb alles geprobeerd, Clean install omega drivers ander scherm etc.

Heb zelf ook een andere voeding geprobeerd, van een 300w naar een HKC 430W maar dit heeft ook niet geholpen tot nu toe. Misschien dat deze echter nog te zwak is, Ik zal later mijn eigen PSU eens testen en kijken wat voor resultaat dit bied, Echter schat ik de kans klein omdat deze het in een zwaarder systeem prima heeft gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door DuesexMachina op 24-06-2009 01:08 ]

Intel Core i5 750 @ 4.0 - EVGA P55 FTW - 6GB DDR3 OCZ Platinum - XFX ATI Radeon HD5770 CF - 500 GB Diamond Max 23

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de info DuesexMachina, dan weet ik dat ik echt moet kijken naar eentje van minstens 550W! Moet even kijken hoe snel ik dat kan gaan regelen...

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

welke versie van directx heb je en is deze compatible met je graka?

niet dat je directx10/10,1 hebt als je graka maar tot 9 ondersteunt ofzo want dan zou het een boel verklaren kan je checken via dxdiag

Voeding lijkt me het probleem niet want dan zou het systeem wel moeten uitvallen als je iets zwaars gaat runnen.. want de stroom gaat niet eerst naar je cpu daarna pas graka.. nja je kan het een shot geven maar geef je weinig kans van slagen! ;)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Topicstarter
Vanavond zullen we het weten! dan ga ik met m'n pc even langs een adverteerder op marktplaats om te checken of het probleem bij deze verholpen gaat zijn. Het gaat om een voeding van 650 W, dus dat zou afdoende moeten wezen :)

Mijn kaart ondersteund directX 10 voor zo ver ik weet, dat heb ik vorige keer al getest en daar kwam niks uit naar voren, 9 was overigens ook niet de oplossing. Overigens weet ik niet eens of dit er wel wat mee te maken heeft. De on-board heeft ook altijd gewerkt met de laatste versie en die had dan al veel eerder niet meer moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Nou de nieuwe voeding is er (Sweex 650W), maar het is nog niet de oplossing....
Daar aangesloten, maar er was nog steeds het laden van boven naar beneden. Toch was het wel minder maar dat kan te maken hebben met het feit dat het scherm maar tot 1024*768 ging.
Toch heb ik de voeding maar wel gekocht, één deel van de puzzel is er in ieder geval, nu de rest nog....

Vreemde is dus eigenlijk wel dat San Andreas nu ook met voldoende stroom helemaal niet opstarte als de bug fix geïnstaleerd was. Is die niet geïnstaleerd dan start hij wel, maar loopt natuurlijk weer op zwart zodra het spel echt start en er directx nodig is....

Pc lijkt nu overigens wel wat soepeler te lopen, beetje extra power is dus echt wel ergens goed voor :9 , de voeding stinkt alleen nog wel een beetje. Volgens mij is die al enige tijd niet gebruikt, het ruikt net alsof de voeding helemaal is verbrand, maar ook weer net niet helemaal...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2009 00:19 ]

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:03
Klinkt misschien stom, maar heb je de oude drivers van je on-board kaart wel gedeïnstalleerd (het liefst met een fatsoenlijke drivercleaner-applicatie)?

Verwijderd

Topicstarter
De kaart is uitgeschakeld en via het softwarelijstje in windows gedeïnstaleerd...

Verwijderd

Topicstarter
Pf jullie ook geen ideeën meer?

Inmiddels stinkt de voeding trouwens niet meer, je ruikt hem hooguit nog echt een heel klein beetje als je met je snufferd erbij hangt. :P

• DuesexMachina
Ik overweeg zelf nog een BIOS update of kijken wat voor resultaat Vista bied, als dit geen resultaat bied geef ik het op.

Je onboard die problemen geeft lijkt me vrij klein aangezien ik ook een fresh install geprobeerd heb en de onboard uit heb staan in de bios, Overigens werkte een Geforce 6200 wel altijd prima.

Intel Core i5 750 @ 4.0 - EVGA P55 FTW - 6GB DDR3 OCZ Platinum - XFX ATI Radeon HD5770 CF - 500 GB Diamond Max 23

Verwijderd

Topicstarter
Strange.... zou het dan toch die videokaart zijn die gewoon met veel systemen problemen geeft?! :S
De drivers die er dus voor bestaan werken goed behalve dan zodra directX nodig is. Die bug fix levert dan weer een trage pc en hij lijkt je beeld via de cpu te gaan maken, althans je CPU zie je oplopen zodra je grafisch iets doet.

Overigens vraag ik me wel af of het opnieuw instaleren van windows misschien kan helpen, maar daar zit ik niet op te wachten. Heb nog een SP1 disc dus dat duurd echt dagen voordat de updates weer bijzijn!
Een BIOS update heb ik ook niet verricht, maar ik verwacht hier ook weinig van en Vista ik weet niet of ik dat uberhaupt wel wil en zeker niet op deze pc!

Misschien is de bug-fix dus gewoon (overal en altijd) een drama (de Omega drivers zullen ook niks doen, zelfde resultaat eerst en ze zullen ook gebaseerd zijn op de ATI bugfix drivers), maar dan wordt het toch wel eens tijd dat ATI daar wat aan doet, vind dit niet kunnen!

• DuesexMachina
Ja ben bang dat het ook puur aan die drivers ligt, we zijn niet de enigste met deze problemen inderdaad, ik wacht op een nieuw moederbord en zie wel weer verder.

Verwijderd

Topicstarter
Ja het moederbord begon m'n pa ook al over, die zou het niet aankunnen misschien. Lijkt me alleen sterk met een on-board die het wel deed. Je zou dan toch op z'n minst in 800*600 moeten kunnen werken. Iets dat de on-board met GTA SA altijd kon.

Goed ben toch wel benieuwd naar wat er uit gaat komen! Anders ATI toch maar eens mailen met dit probleem!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2009 15:03 ]

• DuesexMachina
Ben benieuwd of je er wat uit krijgt, Het mag lijkt mij absoluut niet dat het problemen mag geven met jouw config. Heb overigens een BIOS update getest en geheugen(uit pure wanhoop:p) maar ook zonder resultaat.

Als je er helemaal niet uit komt raad ik je aan te kijken of je een X1600 of dergelijke goedkoop ergens op de kop kan tikken mits die een grote upgrade is tov je onboard.

Pagina: 1