• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:59
Mijn ouders hebben ±1jaar en 1 maand geleden een TomTom One uit de UK meegenomen naar Nederland. Deze is nu uiteraard defect gegaan, buiten de garantieregeling volgens TomTom, deze zou namelijk maar 1 jaar zijn.

Nu zijn de Europe richtlijnen 2 jaar, en in Nederland gebruiken we de verwachte levensduur van een product. Ik heb alleen geen idee hoe dit gaat in de UK. Hanteren ze daar 1 jaar en hebben ze de richtlijn naast zich neergelegd, of is dit hetzelfde als in Nederland.

Ik kan daar online niet zo 1 2 3 iets over vinden. Ik heb wel de wetgeving zelf erbij kunnen halen maar mijn Legelese is niet zo tergend goed :+.

Weet iemand toevallig hoe het daar geregeld is, liefst met onderbouwing die ik zou mee kunnen sturen naar TomTom?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:48

Robtimus

me Robtimus no like you

Jullie hebben niks met TomTom te maken, maar met de winkel waar je de TomTom gekocht hebt. En die zit dus in de UK.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• FailFr8er
Dat is in NL zo geregeld ja, maar ik weet niet of dat in de UK ook zo is. En alsnog blijft de vraag valide, kan ik na een jaar nog aankloppen bij die tent.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:08
Red Nalie schreef op zondag 14 juni 2009 @ 07:22:
Dat is in NL zo geregeld ja, maar ik weet niet of dat in de UK ook zo is. En alsnog blijft de vraag valide, kan ik na een jaar nog aankloppen bij die tent.
Dat is in heel Europade EU zo geregeld.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:00
Word een duur tomtommetje zo... ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Red Nalie schreef op zondag 14 juni 2009 @ 07:22:
Hoezo zou je in een ander land een overeenkomst met iemand anders dan de verkoper hebben :?

Jij moet gewoon aankloppen bij degene met wie je een overeenkomst hebt. Tenzij je rechtstreeks bij TomTom gekocht hebt zal dat TomTom niet zijn :o

Oslik blyat! Oslik!

• StevenK
dion_b schreef op zondag 14 juni 2009 @ 12:53:
[...]

Hoezo zou je in een ander land een overeenkomst met iemand anders dan de verkoper hebben :?
Het kan in theorie best zo zijn dat nationale wetgeving de fabrikant c.q. diens vertegenwoordiger verplicht garantie te bieden, maar dat doet niets af aan de verplichtingen van de verkoper.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Red Nalie schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 21:45:
Weet iemand toevallig hoe het daar geregeld is, liefst met onderbouwing die ik zou mee kunnen sturen naar TomTom?
Je hebt niets met TomTom te maken, je moet dus bij de winkel zijn. Bel die eens op en vraag het.

De UK heeft trouwens een aantal uitzonderingsposities t.o.v. EU-regels. Of deze erbij hoort, durf ik niet te zeggen. Maar gelijk hebben (als je al hebt) en gelijk krijgen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• FailFr8er
Dat is dus het hele punt, ik moet onderbouwen dat ik gelijk heb. Maar ik heb geen kaas gegeten van de UK-regels. Of het nou naar TomTom of naar Sainsbury's moet maakt mij allemaal niet zo vreselijk veel uit (los van verzendkosten) maar ik wil weten of ik dus wettelijk recht op garantie, of dat die 1 jaar daar daadwerkelijk vastgehouden wordt :).

• StevenK
Red Nalie schreef op zondag 14 juni 2009 @ 17:06:
Dat is dus het hele punt, ik moet onderbouwen dat ik gelijk heb. Maar ik heb geen kaas gegeten van de UK-regels. Of het nou naar TomTom of naar Sainsbury's moet maakt mij allemaal niet zo vreselijk veel uit (los van verzendkosten) maar ik wil weten of ik dus wettelijk recht op garantie, of dat die 1 jaar daar daadwerkelijk vastgehouden wordt :).
Tegen Sainsbury's kun je zeggen dat je op grond van EU Directive 99/44/EG in ieder geval twee jaar na aankoop recht hebt op een deugdelijk product en dat een kapotte TomTom geen deugdelijk product is.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Misschien heb je wat aan dit stukje.
Klein citaatje eruit
Reports of cases where shoppers have used the EU rule to get refunds suggest that even senior staff at stores may be unaware of it, so be prepared for some blank faces if you need to use it to argue your case. But eventually, after referring the complaint to legal teams, the stores have coughed up.

Use this checklist to see if you need to use the EU rule:

• The goods were purchased no longer than two years ago
• The store will not provide a refund or repair because you are returning the item after their return period has ended, usually one year
• You are reporting the fault within two months of discovering it
• The goods show no signs of damage through your actions or misuse.

The best advice is to print off the EU rule and take a copy with you. If staff fail to recognise it, ask them to take your details and report your complaint to their bosses. Take a note of the names of any staff you speak to and explain that you will contact them again soon for a response.

If you still can't get a resolution, the Small Claims Court procedure provides the means to bring a claim, for up to £5000 (in England and Wales), at low cost and without the need for a solicitor. Your local Citizens Advice Bureau can advise on how to make a claim, and we have a template letter to help you make a claim if it comes to it.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:12

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Bel eerst gewoon de verkopende partij eens op en leg de issue eens voor. Mochten ze niet "mee willen werken", dan kan alsnog uitgezocht worden waar je al dan niet recht op hebt.

Voor hetzelfde geld is het geen enkel probleem... :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1