Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Marktaandeel browsers

Pagina: 1
Acties:

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
Hey,

Ik hoop dat dit het juiste forumdeel is om dit topic in te maken. Mijn excuses als dit niet het geval is.

Ik was even aan het opzoeken hoeveel marktaandeel welke browser nu eigenlijk had. Ik kwam eerst op de statistieken van W3schools terecht:
http://w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

47.7% Firefox, IE onder 50%. Daarna controleerde ik statistieken van m'n eigen website en de resultaten waren zo'n 55% IE, 36% FF, dus al een heel verschil met W3schools. W3schools wordt vaak bezocht door web developers veronderstel ik, meer en meer ervaren gebruikers kiezen voor andere browsers. Die website van mij wordt door een gemiddelde tiener, dikwijls zonder al te veel kennis van zaken, bezocht.

Goed, dan wou ik wat meer officiële bronnen bekijken. Ik kwam op een wikipedia-artikel uit (die van Firefox) met informatie van onestat.com:
In mei 2009 is het wereldwijde marktaandeel van Firefox 22,5%. Het is daarmee de tweede browser, na Internet Explorer, die een marktaandeel heeft van 65,5% in dezelfde maand.
Deze statistieken zijn helemaal anders dan de praktijkvoorbeelden die ik hierboven aanhaalde. Hoe komen ze aan deze resultaten? Wat zijn nu eigenlijk de echte cijfers? Ik wil vooral weten wat het aandeel van Internet Explorer 6 is.

Een tweede puntje (ik denk dat dit meer in webdesign thuishoort, maar omdat ik nu toch bezig ben...) is Dreamweaver. Ik had enkele dagen geleden een kleine discussie met iemand over het gebruik van Dreamweaver in de webdesign. Diegene waarmee ik de discussie had beweerde dat professionals bij het maken van hun websites Dreamweaver gebruiken en je er "alles mee kan maken". Ik dacht meteen aan het feit dat WYSIWYG-editors geen fatsoenlijke code kunnen genereren, maar toen ik wat Googelde vond ik enkel nog positief commentaar over Dreamweaver.

Hoe goed kan je een website die werkt in alle browsers en volledig volgens de webstandaarden is maken in Dreamweaver? Wordt Dreamweaver inderdaad gebruikt door (alle) webdesigners tegenwoordig?

Bedankt :)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ben je op wikipedia niet Wikipedia: Usage share of web browsers tegengekomen? Daar staan ook bronnen etc.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Wikipedia is niet bepaald 'officieel', die wordt gewoon geschreven door jou en mij, enkel dat zij overal correcte bronnen moeten vermelden (die al dan niet 100% waar zijn).

Niemand kan 100% precies vertellen wat het markt aandeel is, er is geen enkele website die elke pc in de wereld met een browser bezoekt.

En dreamweaver ken ik zelf niet, 90% van wat ik schrijf (html of php) gaat nog via notepad en codepad++, handiger voor php.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

SinergyX schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 21:11:
Wikipedia is niet bepaald 'officieel', die wordt gewoon geschreven door jou en mij, enkel dat zij overal correcte bronnen moeten vermelden (die al dan niet 100% waar zijn).
Dat is waar, maar hoe meer bronnen die net niet allemaal waar zijn hebben een groot deel overlappende informatie en zullen met z'n allen tot een redelijk betrouwbaar antwoord kunnen komen op de vraag wat het marktaandeel per browser is.
Niemand kan 100% precies vertellen wat het markt aandeel is, er is geen enkele website die elke pc in de wereld met een browser bezoekt.
Google komt redelijk in de buurt als site die door alle computers een keer bezocht is ;)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Bv202
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-11-2021
Het valt me gewoon op dat hoe meer bronnen ik bekijk, hoe meer de resultaten variëren. Is er geen bron die als officieël wordt beschouwd, ook al kloppen de cijfers niet 100%?
En dreamweaver ken ik zelf niet, 90% van wat ik schrijf (html of php) gaat nog via notepad en codepad++, handiger voor php.
Bedankt voor deze informatie :)

[ Voor 14% gewijzigd door Bv202 op 13-06-2009 21:25 ]

Verwijderd

Bv202 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 21:24:
Het valt me gewoon op dat hoe meer bronnen ik bekijk, hoe meer de resultaten variëren. Is er geen bron die als officieël wordt beschouwd, ook al kloppen de cijfers niet 100%?

[...]

De telmethoden verschillen ook nogal en zijn vaak niet geheel doorzichtig.

Verwijderd

Op school - ik studeer IB (informatica beheer ) - krijgen we ook webdesign met DreamWeaver. Ik klaag er in ieder geval niet over, maar een klasgenoot, die al sinds zijn 8e met webdesign bezig is, schrijft liever alles in Notepad ( ++ ). Het grote voordeel aan een programma zoals DreamWeaver, is dat er gebruik wordt gemaakt van een goede GUI, zodat eigenlijk het kleinste kind een website kan bouwen.

Verwijderd

Vergeet je Chrome en Safari niet? Zullen samen zeker tussen de 10 en 15% marktaandeel hebben...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 16:05:
Op school - ik studeer IB (informatica beheer ) - krijgen we ook webdesign met DreamWeaver. Ik klaag er in ieder geval niet over, maar een klasgenoot, die al sinds zijn 8e met webdesign bezig is, schrijft liever alles in Notepad ( ++ ). Het grote voordeel aan een programma zoals DreamWeaver, is dat er gebruik wordt gemaakt van een goede GUI, zodat eigenlijk het kleinste kind een website kan bouwen.
De vraag is of kleine kinderen wel goede websites kunnen bouwen. Gelukkig wordt het steeds meer als echt vak gezien en dus aan vakmensen overgelaten.

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
De vraag is of kleine kinderen wel goede websites kunnen bouwen.
Ik neem aan dat je het over die klasgenoot van 8 jaar hebt? Vroeger was zijn site misschien niet echt in orde, maar nu in ieder geval wel, nuja dat is mijn mening dan toch: www.bramvandeperre.be :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 16:08:
Vergeet je Chrome en Safari niet? Zullen samen zeker tussen de 10 en 15% marktaandeel hebben...
Jij bent ook nog een belangrijke browser vergeten: Opera ;)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Bv202 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 21:24:

[...]

Het exacte marktaandeel is ook gewoon niet te bepalen. Iedere site trekt weer een ander publiek, waarbij de verhoudingen tussen browsers ook weer anders ligt. Een site als marktplaats wordt veel bezocht door "het gewone volk". Die gebruiken in verhouding veel vaker IE, vaak ook omdat veel van hun niet eens weten wat een browser is. Een site als tweakers heeft bovengemiddeld veel bezoeken van Firefox. De website van Apple zal het meest bezocht worden door Safari. Enzovoorts, enzovoorts.

🖥️ | 🚗

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
@ TS als toevoeging op MadMarky; dat zeggen ze ook op W3schools zelf. :)
W3Schools is a website for people with an interest for web technologies. These people are more interested in using alternative browsers than the average user. The average user tends to use Internet Explorer, since it comes preinstalled with Windows. Most do not seek out other browsers.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 19:07:
Jij bent ook nog een belangrijke browser vergeten: Opera ;)
Voor jou misschien belangrijk, maar ik denk niet qua marktaandeel ;)

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Ik blijf het opvallend vinden hoezeer men let op die cijfers, en dan met name op de cijfers van IE6. Ik heb minder gezeur gehoord over het feit dat alleen je alleen met Windows Vista of hoger over DX10 kunt beschikken, dan over mensen van mensen die het raar vinden als een site "IE6 niet ondersteunt" (uiteraard is dat sowieso andersom) Oftewel, men upgrade makkelijker het OS (verre van gratis) dan van browser (gratis) :?

Alleen voor intranet-sites binnen extreem rigide bedrijven zou ik het nog plausibel vinden om voor IE6 te devven. Voor nieuwe sites zou ik me toch écht richten op IE7 als onderkant, en ook IE7 is nog steeds een PITA. Om onze nieuwe bedrijfswebsite (waarvan de ontwerper zich duidelijk niet heeft laten "hinderen" door enige kennis op gebied van HTML/CSS :'() ook IE6-"compliant" te maken zou simpelweg onbegonnen werk zijn. Doordat het gebruik van transparante PNG's en CSS2 nu plotseling gewoon zonder al te veel gezeik te gebruiken zijn is het wel gelukt om de HTML en graphics extreem lean & mean te houden, en daarbij ook nog een betere semantiek en toegankelijkheid te creeeren.

Ik ga wel nog kijken of het lukt om de site toch nog een beetje redelijk in IE6 te krijgen middels het IE8-script, want momenteel is het volstrekt niet te navigeren met die antieke browser...

Over dreamweaver: ik gebruik het ook, als HTML/CSS editor. Code completion en formatting is praktisch, en dat het ook met XSLT kan omgaan maakt het toch vrij uniek. Het wysywig-gedeelte gebruik ik dan inderdaad nooit, mede omdat de DW CS3 een antieke renderengine (een oude Presto?) heeft, die echt niet is opgewassen tegen mijn CSS2-geweld :P Daarnaast kan een goed HTML'er toch altijd een beter resultaat krijgen dan wat met wysiwyg mogelijk is

Mensen die trots claimen dat ze developen (HTML/programmeren) in notepad, omdat dat beter zou zijn... sja. Niks mis met notepad++ enzo, maar als serieuze developer weet je een IDE toch echt wel te waarderen.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:22

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Fuzzillogic schreef op zondag 14 juni 2009 @ 22:13:

Over dreamweaver: ik gebruik het ook, als HTML/CSS editor. Code completion en formatting is praktisch, en dat het ook met XSLT kan omgaan maakt het toch vrij uniek. Het wysywig-gedeelte gebruik ik dan inderdaad nooit...
Mensen die trots claimen dat ze developen (HTML/programmeren) in notepad, omdat dat beter zou zijn... sja. Niks mis met notepad++ enzo, maar als serieuze developer weet je een IDE toch echt wel te waarderen.
Wat is precies het verschil tussen Dreamweaver en geavanceerde notepad-klonen als je het WYSIWYG-deel van Dreamweaver niet gebruikt? Ik heb het dan niet over het echte Kladblok maar over geavanceerde editors, die ook syntax highlighting, code completion en versiebeheer doen.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 21:41:
[...]

Voor jou misschien belangrijk, maar ik denk niet qua marktaandeel ;)
Volgens deze bron heeft Opera maar 0,1 % achterstand op Chrome, dus ik denk dat Opera dan ook de moeite waard is om vermeld te worden ...

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2009 14:15 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 14:13:
Volgens deze bron heeft Opera maar 0,1 % achterstand op Chrome, dus ik denk dat Opera dan ook de moeite waard is om vermeld te worden ...
Toen bestond Chrome pas net ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

http://w3counter.com/globalstats.php is ook nog een plek om stats terug te vinden.
Daar zie je bijvoorbeeld Opera niet terugkomen in de top10.

Verder gebruiken echt niet alle webdesigners/devvers Dreamweaver. Ik vind het een verschrikkelijk prog, zelf bouw ik alles in ultraedit, gewoon code kloppen zodat je weet dat er uit gepoept wordt. Dreamweaver maakt er nog wel eens een zooitje van als ik zie wat er af en toe aangeleverd wordt.
Pagina: 1