Boekenplankspeakers + simpele versterker

Pagina: 1
Acties:

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De enige reden waarom ik hier een topic over open is omdat de speakers i.c.m. de versterker lastig te vinden is in dezelfde zaak, althans, op de webshops na natuurlijk.

Het moge duidelijk zijn a.d.h.v. de topictitel, ik ben van plan een simpele versterker aan te schaffen i.c.m twee boekenplankspeakers. Ik heb mijn oog momenteel laten vallen op twee versterkers i.c.m. eigenlijk één speakerpaar:

Versterkers:
Marantz PM 5003

of

Onkyo A-9155

Luidsprekers:
JBL L830

Nu lees ik op het www verschillende dingen over zowel de versterkers als de speakers. Over het algemeen zijn ze er lovend over, ze gaan relatief diep voor een boekenplanspeaker alsmede de kwaliteit in een kleine ruimte schijnt goed te zijn.

De versterker keuze vind ik al lastiger. Ze zijn allebei sterk genoeg voor het gebruik hier, maar in de toekomst zouden (als ik op mezelf ga) de L830's vervangen kunnen worden door bijv. de grote L890 serie of iets als een KEF iQ90 etc.

Nu is mijn vraag dus aan jullie, eigenaren van één van deze componenten (er schijnen er een paar rond te lopen ;)), wat vinden jullie van de combinatie en wat denken jullie van de componenten los van elkaar?

Eventuele alternatieven als ik wat langer doorspaar:

B&W 685 voor de speakers
Marantz PM 7003 voor de receiver
De Onkyo A-9755 ligt helaas wel echt ver buiten het budget, dat komt later allemaal wel!

Ik weet dat er nu al veel gezegd gaat worden dat ik gewoon moet gaan luisteren in de winkel. Helaas is dit dus lastig voor deze combinatie van componenten. Wat ik kan doen is los de receivers gaan luisteren, dat is enigzins makkelijk. Dat zou al een beeld kunnen geven, en dit ga ik dan ook zeker doen!

Verwijderd

Luisteren is de enige oplossing. Ga in ieder geval de luidsprekers beluisteren, die bepalen het grootste gedeelte van het geluid. Er valt tevens niet te zeggen wat "het beste" is, dat verschilt per persoon.

• hexagram
  • Niet online
Probleem is, ik ken geen winkels met een luistermogelijkheid voor de JBL L830 serie. De versterkers zijn in principe het probleem niet :)

EDIT: Vraag staat hier trouwens ook omdat ik weet dat er een paar mensen zijn met deze speakers/versterkers. Probleem is dat ik niet kan vinden wie dat waren aangezien ik niet met de search hier kan werken :x

[ Voor 44% gewijzigd door hexagram op 13-06-2009 19:42 ]

Verwijderd

osc4r schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 19:41:
Probleem is, ik ken geen winkels met een luistermogelijkheid voor de JBL L830 serie. De versterkers zijn in principe het probleem niet :)

EDIT: Vraag staat hier trouwens ook omdat ik weet dat er een paar mensen zijn met deze speakers/versterkers. Probleem is dat ik niet kan vinden wie dat waren aangezien ik niet met de search hier kan werken :x
Zelfs als mensen die speakers hebben hoeft dat niet te betekenen dat het voor jou ook goed klinkt ;) .

• hexagram
  • Niet online
Grrr, had het kunnen verwachten natuurlijk van jou ;). Hoop althans nogsteeds dat er iemand iets nuttigs over kan zeggen.

Anders bestel ik ze morgen gewoon en zie ik het vanzelf :+

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-01 10:37
osc4r schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 19:41:

Bij de betere Hifi winkels mag je gewoon je eigen speakers meenemen hoor.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
osc4r schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 22:52:
Grrr, had het kunnen verwachten natuurlijk van jou ;). Hoop althans nogsteeds dat er iemand iets nuttigs over kan zeggen.
He he, ik snap de frustratie. Maar toch heeft ie wel gelijk.

Ik heb ooit een keer een setje kleine speakers van een audiofiele collega meegekregen om te testen. Hij vond ze geweldig voor de prijs.
Maar ik vond ze waardeloos voor die prijs. (nou had hij speakers van f 10.000 in zijn woonkamer staan, dus ik denk dat ie gewoon geen flauw idee had van de prijs/kwaliteit verhouding die je bij kleine/goedkoper speakers mag verwachten)

• hexagram
  • Niet online
Bedoel je dat de speakers dus héél duur waren en de performance ervan flink tegenviel?

Ik denk sowieso dat dat wel het geval is bij de L830's. Hoor er wat dat betreft alleen maar goede dingen over, en de prijs van circa €190,- p/s is zeer goed te noemen.
Begrijp wel van JBL dat er aardig wat extra laag in zit, het is niet echt een neutrale speaker. Nu is dat in mijn geval niet zo'n probleem vanwege m'n muzieksmaak en het feit dat de echte mooie neutrale spullen later wel zullen komen :)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:25

GaMeOvEr

Is een hork.

Het hele probleem met "goed geluid" is dat dit zo subjectief als de pest is, losstaand van de prijsklasse. Wat ik een goed geluid vind, vind jij misschien scherp. Wat jij een goed geluid vind, vind ik misschien bonkerig. Dan heb je nog het feit wanneer iemand iets "scherp" of "bonkerig" vind. ;) Een andere optie dan zelf luisteren is er eigenlijk niet. :)

Aannames zijn fataal.

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
osc4r schreef op zondag 14 juni 2009 @ 14:00:
Bedoel je dat de speakers dus héél duur waren en de performance ervan flink tegenviel?
Niet héél erg duur. Het was wel in de prijsklasse die ik op het oog had.
Maar de prestaties vielen heel erg tegen in vergelijking met andere speakers die ik zelf op het oog had.

Ook wel eens plezierig. Kun je eens een keertje een makkelijke keus maken :)

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:07

EraZor

Don't mention the war

Hoe ben je überhaupt bij deze speakers terecht gekomen/ puur op de luistertests online? Is idd vanwege de persoonlijkheid van geluid niet heel handig, zou ik denken. In die prijsklasse is er veel te krijgen. Ga gewoon eens bij een hifi winkel binnen en ga luisteren.
Ik ben zelf zéér verrast door Wharfedale diamonds 9.1. Kosten 70€ per stuk (echt te geef) in de koopjeskelder van een elctrogrossier in r'dam en klinken (voor het geld) fantastisch. Nou gebruik ik ze alleen als surrounds en hoeft mijn smaak absoluut niet de jouwe te zijn, maar mijn punt is, dat ik deze puur op speculatie nooit gekocht zou hebben (hoewel er ook hele geoie reviews online te vinden zijn)

• hexagram
  • Niet online
Ik ben d'r bij gekomen door meerdere dingen. Het zijn studio-luidsprekers welke in staat zijn om goed te functioneren in een kleine ruimte. Daarbij zijn ze goed bedeeld qua wooferruimte etc. wat voor een goed laag zou moeten zorgen. Dit wordt dan ook bevestigd in de reviews.

Verder is het een compacte 3-weg speaker wat je niet veel ziet in de klasse. Nu weet ik dat de meeste mensen zeggen dat je daar niets van merkt bij een propere 2-weg speaker, maar dat staat nog op mijn lijstje om te beluisteren in een winkel. Bedenk je ook dat deze speakers moeten dienen als 'fronts', ze dus heel wat power in zich moeten hebben om hieraan te voldoen. Tevens zal er geen subwoofer bijkomen omdat ze worden aangesloten op een stereo amplifier, dus ze moeten laag genoeg gaan voor het moment.

Er zijn dus denk ik toch in deze prijsklasse weinig speakers voor te vinden, op de dure Quad 12-L2's en B&W's 685 na.

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:07

EraZor

Don't mention the war

Ik zou me niet op de technische specs richten (2, 2.5 of 3 weg), maar meer op de prijsklasse en het segment waarin je zoekt. Dan gaan luisteren en daarop gebaseerd gaan kiezen. Stomtoevallig sta ik op het punt de fronts vna mijn hoofdset te vervangen. Heb nu zuilen staan in wil over naar boekenplankers (vanwege het formaat), maar er dus niet op achteruit gaan qua geluid. Een sub is voor mij geen optie....

Verwijderd

Een 2-weg luidspreker heeft ook voordelen ten opzichte van een 3 weg ;) . Maar ik zou zeker gewoon eens gaan luisteren naar die B&W en Quad luidsprekers. Ik ben toendertijd via mijn zoektocht ook bij de Quad 12L terecht gekomen. Heb toen vrijwel elk gangbaar consumenten merk beluisterd.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2009 10:08 ]

• hexagram
  • Niet online
Probleem van de Quad 12-L2 (héél mooie speakers overigens) is dat ze €375,- p/s zijn. Dat is ruim het dubbele van mijn budget per speaker, en heb ik d'r nu nog niet voor over. Mede omdat als ik op mezelf ga ik toch voor de grote vloerstaande fronts ga.

Luisteren ga ik zeker doen, mailtje naar Digitalstreet eruit geknalt of ze daar iets van een mogelijkheid voor hebben!
Pagina: 1