Vraag over kopen op afbetaling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218118

Topicstarter
Binnen 2 maanden krijg ik het geld van mijn vakantiejob, maar ik zou graag nu al iets aankopen van €700 (ik heb op dit moment €250). Mijn loon bedraagt €1400, ruim het dubbele van de prijs van het product.

Stel dat ik nu op afbetaling koop, moet ik mij dan houden aan de duur van het contract (bijvoorbeeld afbetaling gedurende 12 maanden) of mag ik op een bepaald moment mijn totale schuld afbetalen? In dat geval betaal ik bijvoorbeeld €70 deze maand, €70 volgende maand en €600 in de derde maand waarmee het product volledig is betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 14:54

beany

Meeheheheheh

Dat hangt af van de voorwaarden. Het verschilt per leverancier(winkel).

Maar als ik jou was, zou ik gewoon nog even geduld hebben. Want iets kopen op afbetaling kost je altijd extra geld(rente).

Geduld is een schone zaak ;)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De winkel is Keymusic en deze beweert dat de intrest 0% bedraagt, maar daar geloof ik niet veel van. Wat is het addertje onder het gras, en waar moet ik eventueel naar zoeken in het contract? (deze zal ik uiteraard tot in de kleinste details lezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 22-05 14:54

beany

Meeheheheheh

Het addertje kan zoveel zijn. Bijvoorbeeld enorm hoge boete's als je niet op tijd betaald(kan maar zo 20% zijn). Aangezien je het over vakantiewerk hebt ga ik er even gemakshalve vanuit dat je nog vrij jong bent. Misschien dat je ouders je hier ook bij kunnen helpen? Lezen van voorwaarden e.d. ?

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:45
Volgens zijn profiel is Stabby 20 overigens.

Echter zou ik gewoon even bij KeyMusic langsgaan of bellen voor meer informatie. Of anders je ouders laten bellen, als je het moeilijk vindt. Moet niet zo'n probleem zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Over het algemeen geld: kopen op afbetaling is onverstandig. Er kan ook een BKR registratie volgen, wat op zich ook niet erg hoeft te zijn, maar toch. Zelf zou ik zeggen: 2 maanden wachten, zo erg kan dat toch niet zijn? Of leen het bedrag van ouders, familie etc ipv op afbetaling te kopen :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-05 14:12

r0b

Met gambieter eens. Daarnaast; stel dat er wat misgaat. Weet ik het, door de mindere economie heeft je vakantiejob minder aardbeienplukkers nodig; "sorry Stabby, zie je volgend jaar hé?". Zit jij vervolgens met € 700 die je niet kan betalen. Dan heb je liever dat het uitstaat bij je ouders dan bij een bedrijf + het BKR ;)

De verstandigste manier van kopen op afbetalen is wanneer je het volledige bedrag wel achter de hand hebt, maarja, dan kan je het net zo goed direct zelf betalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 11:28
Leen het van je ouders of wacht gewoon af, dan loop je de minste risico's.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

beany schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 19:32:
Het addertje kan zoveel zijn. Bijvoorbeeld enorm hoge boete's als je niet op tijd betaald(kan maar zo 20% zijn). Aangezien je het over vakantiewerk hebt ga ik er even gemakshalve vanuit dat je nog vrij jong bent. Misschien dat je ouders je hier ook bij kunnen helpen? Lezen van voorwaarden e.d. ?
Prospectus kredietverstrekker lezen .... Altijd doen overigens , als je een doorlopend krediet (kopen op afbetaling is daar ook 1 van) afneemt.

Je kan gewoon beter wachten totdat je het geld daadwerkelijk hebt. In feite ben je het nu al aan het uitgeven zonder dat je het ni handen hebt. Straks is het al op joh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

Anoniem: 218118 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 19:26:
Stel dat ik nu op afbetaling koop, moet ik mij dan houden aan de duur van het contract (bijvoorbeeld afbetaling gedurende 12 maanden) of mag ik op een bepaald moment mijn totale schuld afbetalen? In dat geval betaal ik bijvoorbeeld €70 deze maand, €70 volgende maand en €600 in de derde maand waarmee het product volledig is betaald.
De 0% rente regelingen werken meestal zo dat je bijvoorbeeld een jaar geen rente hoeft te betalen. Na een jaar krijg je de keuze: het gehele bedrag betalen of per maand gaan betalen, waarbij (forse) rente betaalt. Het enige addertje is dus dat je moet zorgen dat je het geld hebt na een jaar. Bovendien kunnen ze "administratie kosten" rekenen voor het afsluiten van de regeling.

Hou er rekening mee dat voor die regelingen een check bij het BKR wordt gedaan en ook wordt gekeken of je kredietwaardig bent. Dat doen ze op basis van je gegevens zoals je leeftijd en baan. Het kan dus best zijn dat je aanvraag geweigerd wordt als je geen vast inkomen hebt.

Verder ben ik het met de rest eens...je kunt beter wachten met je aankoop, dan heb je geen last van eventuele addertjes onder het gras.

[ Voor 3% gewijzigd door grhmpf op 13-06-2009 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oviparous
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Lees dit topic waarin wordt uitgelegd hoe kopen of afbetaling met 0% rente werkt, en waarom 't voor winkelier en financier interessant is.

Mijn mening: wacht lekker 2 maanden, of kijk inderdaad je ouders lief aan. Je gaat in principe een doorlopend krediet aan en 20 jaar is misschien niet de ideale leeftijd om aan dat soort dingen te beginnen, het kan je behoorlijk parten spelen bij bv. een hypotheekaanvraag over 3 of 4 jaar. Ook als je alles afbetaald hebt en 0 euro van je DK gebruikt blijft er een BKR registratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een BKR registratie is toch enkel in Nederland? Ik woon in België. En als de mogelijkheid bestaat om binnen 2 maanden mijn volledige schuld af te lossen is het toch wel zeer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:54

Coldcat

HODL

Gewoon niet doen!

Doe je het een keer dan is een volgende keer makkelijker. Gewoon wachten tot je het geld hebt, je zult niet de eerste zijn die iets koopt op afbetaling en daardoor in de problemen komt. Het gros overkomt niets maar jij zal maar de lul zijn. Gewoon niet aan beginnen.

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat vind ik nu eens een belachelijk argument. Alsof ik na die kleine aankoop meteen miljoenen op krediet ga aankopen. Er zijn mensen die het doen, maar bekijk ze eens, allemaal van de laagste klasse met de hersengrootte van een erwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 218118 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 20:44:
Dat vind ik nu eens een belachelijk argument. Alsof ik na die kleine aankoop meteen miljoenen op krediet ga aankopen. Er zijn mensen die het doen, maar bekijk ze eens, allemaal van de laagste klasse met de hersengrootte van een erwt.
Als je even zevenmijlslaarzen aantrekt om over je eigen vooroordelen heen te stappen, dan kun je eens aan credit cards denken en aan mensen die in dingen als Legiolease, pyramidespellen of Madoff zijn gestonken.

Er wordt wel degelijk steeds makkelijk om op krediet te kopen als je het eenmaal gewend bent. Blijkbaar ben je zo ongeduldig dat twee maanden een oneindig lange tijd is, maar in het echte leven is twee maanden niets :)

Kijk ook maar eens naar South Park episodes met Cartman en de Wii. Je doet nu een Cartman ;) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ben ik zo ongeduldig? Nee. Maar mijn vakantie begint volgende week en dan wil ik geen 2 maanden meer wachten om te beginnen drummen. Kwestie van mijn vakantie wat op te vullen en benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 218118 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 20:53:
Ben ik zo ongeduldig? Nee. Maar mijn vakantie begint volgende week en dan wil ik geen 2 maanden meer wachten om te beginnen drummen. Kwestie van mijn vakantie wat op te vullen en benutten.
Er zijn al tips gegeven voor alternatieven, zoals lenen van ouders of familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb ik gevraagd, maar €500 vinden ze wat veel om te lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:25

Bob

Weer een antwoord waar je niet op wacht maar toch: als je begint te drummen, maak ik toch op uit je post, koop dan een 2de hands drumstel. Dan kan je het nu al betalen, doe je goedkopere miskoop omdat je nog niet veel van drumstellen kent, en bespaar je een pak geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het probleem is: ik moet een Roland HD-1 hebben omdat ik geen plaats heb voor andere drumstellen. En die kan ik nog niet betalen, ook niet 2dehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Lees de voorwaarden van het aangeboden krediet goed door, maak de afweging of je in ruil daarvoor het artikel 2 maanden eerder wil hebben en als je daarmee kan leven doe je de aankoop gewoon nu. Alle geld in ons systeem is ooit door krediet ontstaan. Dat er nu in crisistijd opeens zo angstig wordt gereageerd is begrijpelijk, maar 500 euro vind ik niet een bedrag om echt van wakker te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:17
misschien als je de 2 maanden afwacht en je koopt dan je drumstel is die misschien 100 goedkoper of is der een andere aanbieding. en een 2de hands is ook wel een oplossing als je nog niet weet wat je graag wilt. als een product net uit is het altijd op zijn hoogste prijs heb ik ook gehad met een monitor gelijk gekocht toen die uit kwam toen 400 euro voor betaald, 2 maand later was die nog maar 320 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja wat wil je dan nog van ons weten? :P

Je bent 20... en verdient genoeg om zelf een beslissing te kunnen nemen.

Een voorschot vragen bij je baas is geen optie?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ga naar de winkel en vraag de voorwaarden op van het kopen op afbetalen. Waarschijnlijk besteden ze het uit aan een financiële club. Die kan je ongetwijfeld ook opbellen om het te vragen.

Nederlanders doen soms nogal panisch over lenen voor iets anders dan opleiding of huisvesting, maar als jij bij je volle verstand een kleine lening aangaat die je gewoon kan afbetalen is er echt niets aan de hand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:54

Coldcat

HODL

Als het om 500e gaat is een krediet op je normale bankrekening dan niet voldoende?

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

eamelink schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 21:26:
Ga naar de winkel en vraag de voorwaarden op van het kopen op afbetalen. Waarschijnlijk besteden ze het uit aan een financiële club. Die kan je ongetwijfeld ook opbellen om het te vragen.

Nederlanders doen soms nogal panisch over lenen voor iets anders dan opleiding of huisvesting, maar als jij bij je volle verstand een kleine lening aangaat die je gewoon kan afbetalen is er echt niets aan de hand :)
Klopt, vraag is alleen of je dat op je 20e kunt beredeneren met je volle verstand?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:20
Ik zou eerlijk gezegd toch ook simpel wachten tot ik het geld heb hoor. Ok dat je dan 2 maand niet kan drummen is heel kut, maar niets aan te doen als je zeker wilt zijn om geen risico te lopen.

Misschien kan je het regelen door aan verschillende partijen 100 euro te vragen om te lenen? dan valt het toch wel weer mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-05 14:12

r0b

Boudewijn schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 21:34:
[...]

Klopt, vraag is alleen of je dat op je 20e kunt beredeneren met je volle verstand?
Hij is 20. Niet zwakzinnig. ;)
*moppert wat over de leeftijds discriminatie voor jongeren in Nederland - lager salaris tot je 24e? hoe achterlijk is dat?! - en hoe anders dat is in landen om ons heen*..

Als TS genoeg zekerheid heeft dat hij dat geld daadwerkelijk krijgt (dus; alles vastgelegd in contract, hij weet 100% zeker dat hij dan en dan gaat werken, dat dan en dan hij het geld op z'n rekening krijgt) is het lang zo gevaarlijk niet meer en zou ik het zelf eigenlijk ook wel doen.

Ik heb zelf een TV & wasmachine op afbetaling gekocht. Geen centje pijn. Salaris kwam op de 15e binnen, 16e ging er een specifiek deel naar de spaarrekening en de 30e automatisch op de rekening van het bedrijf; als ik geld over had ging dat er nog extra achteraan; binnen een half jaar alles afbetaald. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Boudewijn schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 21:34:
[...]

Het gaat om een paar honderd euro. Dat is echt geen probleem voor een 20-jarige. Mensen doen alsof hij met z'n nek al in de strop hangt op het moment dat hij tekent.

Mocht hij het onverhoopt tóch niet kunnen betalen dan kan hij in geval van nood altijd nog z'n ouders inschakelen om de lening over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:56

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

500 euro lenen, terwijl je nog maar 20 bent, thuis woont, voor iets wat een absoluut luxe apparaat is.
Dat terwijl je anders slechts 2 maandjes hoeft te wachten.

Volgens mij ben je niet goed bezig als je voor zoiets wilt lenen, wat de voorwaarden ook zijn eigenlijk, geld uitgeven voordat je het hebt is gewoon niet handig en in het geval van een luxe apparaat een onnodig risico.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Sorry maar een beetje gezeur hier. Als hij zeker weet dat hij over twee maanden dat geld heeft, verder een jaar de tijd heeft om het anders terug te betalen en gewoon goed de regeling doorleest, dan moet dat wel goed komen hoor.
Informeer goed naar de voorwaarden en lees alle voorwaarden goed door.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Lenen voor luxegoederen, en sowieso lenen voor iets wat niet een pure levensbehoefte is, is imo onverstandig. Kun je het niet kopen dan kun je het niet kopen. Deal with it. Gewoon wachten, dan kopen, en dán plezier van hebben. Sowieso, maar dat is persoonlijk, als je voor zoiets al moet sparen, en dus totaal geen reserve hebt voor onverwachtte uitgaves die wél echt belangrijk zijn, dan ben je imo niet slim bezig.

Een goede vuistregel is dat je iets 2 keer moet kunnen kopen voordat je het koopt. En dat je genoeg reserves hebt om een paar maanden te kunnen uitzingen zonder inkomen. Als je daarbovenop nog geld overhoudt, en je wilt iets heel graag hebben, dan moet je het vooral kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 4629 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 01:39:
Lenen voor luxegoederen, en sowieso lenen voor iets wat niet een pure levensbehoefte is, is imo onverstandig. Kun je het niet kopen dan kun je het niet kopen. Deal with it. Gewoon wachten, dan kopen, en dán plezier van hebben. Sowieso, maar dat is persoonlijk, als je voor zoiets al moet sparen, en dus totaal geen reserve hebt voor onverwachtte uitgaves die wél echt belangrijk zijn, dan ben je imo niet slim bezig.

Een goede vuistregel is dat je iets 2 keer moet kunnen kopen voordat je het koopt. En dat je genoeg reserves hebt om een paar maanden te kunnen uitzingen zonder inkomen. Als je daarbovenop nog geld overhoudt, en je wilt iets heel graag hebben, dan moet je het vooral kopen.
Sorry maar dat is echt onzinnig gelul. Lenen kost je in dit geval geen geld, waarom zou je het niet doen als je:
1) Zeker bent van de inkomsten
2) Geen toekomstige uitgaven heeft
3) Geen onverwachte uitgaven kan hebben
4) Het graag nu al wilt om je dagen te vullen.

Jij vind dat misschien een goede vuistregel, maar sorry het slaat nergens op, zeker niet als je geen onverwachte uitgaven hebt of kan krijgen. Kennelijk denken jullie dat eenmaal iets op krediet kopen gelijk staat aan doorslaan en zeker weten faillissement tot gevolg heeft. En dat de enige manier om dat te voorkomen is je geld oppotten omdat je bang bent dat het ooit een keer wat minder kan gaan.
Zuinig met je geld omgaan is belangrijk, maar als je goed de voor- en nadelen overwogen hebt en het risico geanalyseerd hebt dan is het lang geen gek idee om wat te lenen.

Of koop jij ook pas een huis als je hem tweemaal kan kopen?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als je geen geld hebt en je hebt geen warm water en cv (net voor de winter en net een huis gekocht en budget viel tegen en zelfs geen kachel) wat moet je dan doen als je geen 4 ruggen hebt. Dat was noodzaak. Helaas zijn de rente via Primeline ook enooooorm hooooog. Je betaalt voor de 36 maanden gewoon ff 25% erbij. Dat is gewoon oplichterij en dan bellen ze nog op of je even nog een credit card wil met 10 ruggen credit maal 25% rente ofwel 2500 euro rente. Maar dat was een noodzaak en voor luxe goederen ajb niet doen. Doe het via je ouders of via iemand anders en geef hem ff een geeltje erbij (sorry € 25) en klaar.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind het gelul om andermans mening voor gelul uit te maken. Sla eens een normale toon aan :z

Je _hebt_ geen zekerheid. En dus moet je een reserve aanhouden. Heb je die niet, dan moet je die eentje gaan aanhouden en niet al je centjes uitgeven aan een keyboard. Een keyboard houdt je eten niet koel. Een keyboard kun je niet opeten. Een keyboard biedt je geen dak boven je hoofd. Dát zijn belangrijke zaken.

Een huis is een primaire levensbehoefte. Lees wat ik daarover schrijf voordat je weer lekker gemakkelijk negeert wat er al over gezegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 4629 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 01:51:
Ik vind het gelul om andermans mening voor gelul uit te maken. Sla eens een normale toon aan :z

Je _hebt_ geen zekerheid. En dus moet je een reserve aanhouden. Heb je die niet, dan moet je die eentje gaan aanhouden en niet al je centjes uitgeven aan een keyboard. Een keyboard houdt je eten niet koel. Een keyboard kun je niet opeten. Een keyboard biedt je geen dak boven je hoofd. Dát zijn belangrijke zaken.

Een huis is een primaire levensbehoefte. Lees wat ik daarover schrijf voordat je weer lekker gemakkelijk negeert wat er al over gezegd is.
Mijn ouders werken en hebben voldoende geld op de rekening. Ik heb een huis boven mijn hoofd dat volledig is afbetaald. Ik heb brood op de plank. We hebben werkelijk alles om aan onze levensbehoeften te voldoen. Wat gaat een lening van €700 mij precies aandoen? Zelfs als onze wasmachine, afwasmachine, droogkast, oven, TV en computer tegelijk kapot gaat kunnen we dat perfect betalen. Als plots het huis instort kunnen we dat zonder bijkomst van de verzekering niet betalen, maar dat zal dan vast door die lening komen. Had ik dat onding maar niet gekocht verdorie!

Sorry hoor, maar ik leef niet bij een werkloos gezin dat van de luxe van een miljonair wilt genieten en daarom een heleboel spullen koopt op afbetaling. Wij zijn in het verleden al een pak meer dan die €700 verloren met aandelen (op dit moment hebben we geen aandelen).

Het stereotype dat Nederlanders gierig zijn klopt dan wel niet, maar jullie zijn wel verdomd onzeker op financieel vlak, zelfs voor redelijk kleine aankopen.

Tot zover mijn gezaag. Excuseer me hiervoor, ik ben 's nachts wat slechtgezind door slaapproblemen.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 218118 op 14-06-2009 03:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Korte versie:

Leen het van je ouders, of leen het niet en wacht. Dat is het advies.

Lange versie:

klik hier

[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 14-06-2009 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

ik moest wel even lachen door die geniale HTML-skills als mod _O-

Die roland, is dat een electrische drumpad (niet drumstel)? Heb je het echt nodig of moet het echt binnen een week aangeschaft zijn zodat je in je vakantie kan spelen?

Tja, doe wat je niet laten kan. Als jij ervan overtuigd bent het over 2 maanden te kunnen afbetalen, gewoon doen. d:)b 700 euro is nog niet eens zo'n klein bedrag, het nadeel is dat je het nu al aan het uitgeven bent wat je nog niet eens in handen hebt. Dat is een slechte gedachtengang, mocht je later helemaal op eigen benen staan. Juist door de gemakkelijkheid van het lenen tegenwoordig ziet men vaak niet in de lasten die er nog eens bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Laatst online: 21:48
Anoniem: 218118 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 03:17:
[...]

Mijn ouders werken en hebben voldoende geld op de rekening. Ik heb een huis boven mijn hoofd dat volledig is afbetaald. Ik heb brood op de plank. We hebben werkelijk alles om aan onze levensbehoeften te voldoen. Wat gaat een lening van €700 mij precies aandoen? Zelfs als onze wasmachine, afwasmachine, droogkast, oven, TV en computer tegelijk kapot gaat kunnen we dat perfect betalen. Als plots het huis instort kunnen we dat zonder bijkomst van de verzekering niet betalen, maar dat zal dan vast door die lening komen. Had ik dat onding maar niet gekocht verdorie!

Sorry hoor, maar ik leef niet bij een werkloos gezin dat van de luxe van een miljonair wilt genieten en daarom een heleboel spullen koopt op afbetaling. Wij zijn in het verleden al een pak meer dan die €700 verloren met aandelen (op dit moment hebben we geen aandelen).

Het stereotype dat Nederlanders gierig zijn klopt dan wel niet, maar jullie zijn wel verdomd onzeker op financieel vlak, zelfs voor redelijk kleine aankopen.

Tot zover mijn gezaag. Excuseer me hiervoor, ik ben 's nachts wat slechtgezind door slaapproblemen.
toon volledige bericht
Overal waar in bovenstaande tekst het woord "we" staat, dien je het te lezen als " mijn ouders", immers jij kan nog geen drumstel kopen, cru gezegd!

Daarnaast hebben je ouders het vertrouwen niet in het feit dat jij de lening kan terug betalen. Immers anders hadden ze jouw dit geld wel willen lenen. Ik vraag me af wat zij vinden van jouw plan, overleg eens met hun!

Eerst hulp en tips vragen op dit forum, en dan vervolgens iederen de grond in stampen is niet netjes. Ga naar de winkel, vraag de info en neem een besluit.

[ Voor 6% gewijzigd door mcsluis op 14-06-2009 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:32
Bottom line is gewoon dat je donders goed moet weten waar je mee bezig bent als je gaat lenen. Zelf heb ik het ook gedaan, je bent 20 hebt een leuke baan en je wilt een leuke kar. Gewoon naar de bank, lening afsluiten en in een record tempo weer afbetalen. Maar dat is uiteraard niet moeilijk als je geen verdere kosten voor levensonderhoud hebt.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Dat jullie je tijd opofferen om deze knakker het woordje 'verstandigheid' proberen te leren. In mijn ogen een soort van epic fail, evenals de ts.

Maar om dan toch nog even on topic komend, je moet gewoon even in die winkel vragen of dat mogelijk is. Klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217897

:D

Mijn bescheiden mening is doe het niet voor redenen die al meerdere malen genoemd zijn.
Maar blijkbaar wil je dat niet lezen.
Neem een vakantie baantje ofzo, een drumpad drumt lekkerder als er zelf voor gewerkt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ik zou er ook niet zo moeilijk over doen en dat ding gewoon halen. LETOP. bij veel koop op afbetaling voorwaarden is er wel een boete bij vervroegd totaal aflossen. Kijk even of die er is want dat zou zonde zijn. Is die er niet > geen vuiltje aan de lucht.
Persoonlijk zou ik het iets simpeler aanpakken en gewoon even bij de bank een betaalkrediet op je rekening laten zetten. Dan kost het wel iets rente over de periode dat je rood staat maar het werkt wel het snelst en kan altijd boetevrij weer afgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Anoniem: 217897 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 23:11:
[...]
Neem een vakantie baantje ofzo, een drumpad drumt lekkerder als er zelf voor gewerkt hebt.
Dat doet Stabby dus al, alleen duurt het nog even voordat het geld binnen is.
[...]
Mijn ouders werken en hebben voldoende geld op de rekening. Ik heb een huis boven mijn hoofd dat volledig is afbetaald. Ik heb brood op de plank. We hebben werkelijk alles om aan onze levensbehoeften te voldoen. Wat gaat een lening van €700 mij precies aandoen?
Dan moet je het gewoon doen, wanneer je je er goed bij voelt. Wat ik een beetje opmaak uit je reacties is dat de keuze eigenlijk al gemaakt is. Je zinnen zijn al gezet op het keyboard/drumstel(?) met behulp van de kopen op afbetaling regeling, dus ik vraag me serieus af wat het doel van dit topic eigenlijk is :)

[ Voor 31% gewijzigd door spone op 14-06-2009 23:33 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:00
Doen!
Je hebt jezelf volgens mij al helemaal overtuigd om dat ding met koop op afbetaling te gaan halen.

3 jaar geleden wou ik dat ook altijd, zag ik in de Wehkamp zon gave laptop of xbox. Die wou ik hebben, dus ik maar zeuren, ja maar dat kan toch gewoon, ik betaal een vast bedrag per maand. Mn ouders wouden het ook niet aan mij lenen, achteraf misschien ook maar beter, want nu heb ik een pc gekocht met het geld waarvoor ik heb gewerkt, en wat ik dus had toen ik het kocht. Waardoor ik er niet over na hoef te denken wat ik eind deze maand nog moet afbetalen.

En wat ik ook denk, dat als je dit een keer hebt gedaan, en je ziet hoe makkelijk dat gaat, dat je later makkelijker dingen gaat kopen op afbetaling / of geld gaat lenen, en dan ziet dat je het eigenlijk maar net of nauwelijks op kan brengen per maand.

En misschien over 2 maanden, zijn ze in de aanbieding en kosten ze nog maar 500 euro ofzo, weet jij veel.
En dan denk jij 'shit' nu betaal ik 200 euro meer dan als ik ff 2 maandjes had gewacht.

Gewoon niet doen dus, je hebt het geld over 2 maanden, wat trouwens wel raar is omdat je normaal per maand word uitbetaald, maar goed. 2 maanden is niks, ik heb ook 1 jaar moeten zien hoe langzaam het geld erbij kwam, en dan zie je ook dat de producten steeds goedkoper worden, en er steeds nieuwere komen.
Waar door je dus niet achteraf denkt, waarom heb ik dat nou gekocht met koop op afbetaling, nu zijn er nieuwere versies van, die nog goedkoper zijn ook.

Dat was het voor vandaag, eigenlijk nog te veel, omdat ik waarschijnlijk genegeerd word door jou, en je dat ding al hebt gehaald, maar goed beter laat dan nooit :P Tevens vraag je eigenlijk de hele tijd, waarom zou het niet kunnen, en als daar dan antwoord op word gegeven, haal jij het weer onderuit, en wil je het toch doen. Doe het dan, wij kunnen alleen maar tips geven.

Eigenlijk hoop ik dat je het koopt op afbetaling, en dat je baas het geld pas 1-2 maanden later uibetaald, waardoor jij een dikke boete krijgt, en er dus van leert, dat je maar beter even had kunnen wachten. Ik denk dat ik met meerdere mensen hier die kan mening delen :P

[ Voor 14% gewijzigd door SgtElPotato op 15-06-2009 00:07 . Reden: Typo's :P ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-05 15:02
[...]

Zullen we maar eventjes de cijfers erbij pakken over rood staan en allerlei leningen hebben die niet betaald kunnen worden, en dan met name onder jongeren? Het is niet voor niets dat het zo wordt afgeraden. Voor veel mensen wordt het steeds makkelijker, op krediet kopen, en dan begint de ellende. Ik zeg niet dat dat voor jou ook het geval is maar niemand kent jou hier persoonlijk en dus geven we allemaal advies waarvan de helft jou misschien niet eens aan gaat.

Bottomline: Jij bent zeker dat je het kunt betalen en er geen onverwachte kosten op je pad kunnen komen (voor zover je daar zeker van kunt zijn), kopen dat ding. Uiteraard nadat je duidelijk uitgezocht hebt wat het je nu eigenlijk echt gaat kosten (dus inclusief die lening). En dat doe je dan weer lekker bij de winkel of de kredietverstrekker. ;)

Eigenlijk helemaal niet zo moeilijk toch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
Als je zeker weet dat je zo'n ding kunt afbetalen in een korte looptijd, zie ik geen probleem in tijdelijk geld lenen voor zo'n aankoop. Zorg wel dat je de voorwaarden goed doorneemt en zo snel mogelijk dat ding afbetaalt. Kom iig niet in de verleiding het geld dat je hebt verdiend uit te geven aan iets anders, maar leg het opzij mocht je niet direct aflossen.
Zolang je geleend geld niet als je eigen geld ziet zie ik geen probleem in lenen. Zelf heb ik een creditcard, als ik daarmee betaal denk ik niet dat ik saldo van bankrekening + 2500 euro ter beschikking heb, maar zie ik dat ding gewoon als uitgestelde betaling. In de tijd dat ik op de rekening van VISA moet wachten staat dat geld mooi op mijn spaarrekening rente te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:32
Ik vind het gewoon een kwestie van mentaliteit, lenen voor luxegoederen doe je gewoon niet.

Doe je het één keer is de drempel om het opnieuw te doen en voor grotere bedragen meteen verdwenen. Hoeft allemaal niet fout te gaan natuurlijk, maar als je even 2 maandjes moet sparen om het produkt gewoon te kunnen kopen: doe dat dan! 8)

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Hahn schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 19:49:
Leen het van je ouders of wacht gewoon af, dan loop je de minste risico's.
Helemaal mee eens, kopen op afbetaling heeft altijd een addertje onder het gras, het is niet de moeite waard om hiervoor te kiezen.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 11:51

Nulnulnix

BOFH

Ik heb ooit eens een lening afgesloten voor een auto. Onder normale omstandigheden had ik hem binnen een jaar afgelost, ware het niet dat mijn werkgever failliet ging. Niet alleen door de lening ben ik toen diep in de schulden geraakt... Mijn advies: Niet doen!
Nu spaar ik liever dan dat ik een lening afsluit, met alle mogelijke ellende!

We have just one world, but we live in different ones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

* Ray snapt nu waarom de kredietmarkt instort :) .
Wat een reacties allemaal, geweldig en natuurlijk vaak begrijpelijk Maar mensen dit gaat om een jonge knul die gewoon nu tijd heeft en nu plezier wil hebben van een product waar hij anders twee maanden op moet wachten. Hij woont nog thuis, heeft verder geen vaste lasten (niet in topic bekend) dus wat kan nou het probleem zijn als hij € 500,-- bij elkaar moet verdienen ?
De stelling dat als hij eens geleend heeft dat weer vaker zal doen, tja ? en wat dan nog ? Als het verstandig gebeurd. Ik heb meer moeite met mensen in een gezinssituatie die niet rond komen en dan toch maar gaan lenen voor een flat tv (terwijl hun crt het nog prima doet), als daar een week later ook nog een keer die koelkast het begeeft etc.
TS ik zou zeggen geniet ervan zolang je de kans hebt! Wees verstandig, lees alles goed door en het komt allemaal goed,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Laatst online: 19-05 20:58

Apache

amateur software devver

@_JGC_: iets met een visa kopen als je het geld op je rekening hebt is helemaal anders dan je visa gebruiken om echt op krediet te kopen.

Vaak gebruik ik mijn visa om filmtickets te bestellen etc, das niet op krediet kopen das gewoon een makkelijk betaal middel onine.

Ik weet nog dat ik vroeger ook zeer ongeduldig was, maar ik wachtte wel altijd af tot ik het geld effectief had, en dan liefst nog wat buffer ook. Zodat je gewoon weet dat wanneer het product er is je voor de rest geen verplichten meer hebt, een veel beter gevoel dan op afbetaling kopen volgens mij.

Tuurlijk kan je gaan becijferen en plannen van op datum x krijg ik zoveel binnen en ondertussen kan ik al y afbetalen en dat trek ik wel ... misschien is dat ook zo, ALS er niets onverwachts voorbij komt. Of stel je vrienden zeggen we gaan naar optreden z of een daguitstap naar q ... dan heb jij misschien geen geld om mee te gaan en zit je thuis alleen op je keyboard/drum toestel te meppen?

Ik woon nu al een 8 tal maanden op mezelf en geloof mij, het is handig als je spaargeld hebt als buffer, zeker in het begin zelfs nadat je alles hebt gekocht gewoon omdat er altijd nog wel iets onvoorzien naar voren komt. Ik besef dat je hier geen boodschap aan hebt maar ooit kom je nog wel te weten hoe belangrijk dit is, dan denk je terug aan deze thread en hopelijk besef je dan dat 2 maanden niets is. Beeld je ook even in dat het jou zoon zou zijn die snel snel iets wil hebben, welk advies zou je hem geven?

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:31
Mijn advies, niet doen!

Mijn persoonlijke ervaring met een krediet/lening is niet zo goed als ik zelf had gedacht!
3 jaar geleden heb ik 600 euro bijgeleend voor een laptop. (Doorlopend krediet op de bank.)
Nu is het niet zo dat ik hier een dikke schuld door heb gekregen, 600 euro is nou ook niet echt een super groot bedrag. Maar ik heb er wel een half jaar over gedaan voor ik deze 600 euro weer weg had gewerkt!

Het was tenslotte ook maar een laptop, ik had hem wel nodig maar ik zou het niet weer doen. Zoals veel mensen al zeggen in dit topic, als je eenmaal die drempel over bent, wordt het steeds makkelijker om te zeggen, ach dit kan er ook nog wel bij.

Denk er in ieder geval goed over na, soms kun je alleen maar leren van je eigen fouten, maar het advies van iedereen hier word niet voor niks gegeven. :)

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

Ray schreef op maandag 15 juni 2009 @ 09:03:
Wat een reacties allemaal, geweldig en natuurlijk vaak begrijpelijk Maar mensen dit gaat om een jonge knul die gewoon nu tijd heeft en nu plezier wil hebben van een product waar hij anders twee maanden op moet wachten. Hij woont nog thuis, heeft verder geen vaste lasten (niet in topic bekend) dus wat kan nou het probleem zijn als hij € 500,-- bij elkaar moet verdienen ?
De stelling dat als hij eens geleend heeft dat weer vaker zal doen, tja ? en wat dan nog ? Als het verstandig gebeurd. Ik heb meer moeite met mensen in een gezinssituatie die niet rond komen en dan toch maar gaan lenen voor een flat tv (terwijl hun crt het nog prima doet), als daar een week later ook nog een keer die koelkast het begeeft etc.
TS ik zou zeggen geniet ervan zolang je de kans hebt! Wees verstandig, lees alles goed door en het komt allemaal goed,
de krediet markt stort juist in aan mensen die de schulden niet meer kunnen betalen, niet aan mensen die geen krediet pakken ;)

ik vind ook dat je het niet moet doen, je zou maar in de problemen komen, door wat voor reden dan ook, stel je pakt die lening, wilt gaan werken en , je breekt je arm(doemscenario) en je kan niet af betalen dat zou knap vervelend zijn , aangezien je dan incasso op je dak krijgt, en dan heb we nog niet over het bkr , nu woon je thuis bij je ouders , die zouden dat eventueel voor kunnen schieten , maar ik vind eigenlijk als je onderhand 20 bent, wel eens op je eigen benen mag gaan staan, het is allemaal gemakkelijk als je er zelf niet alleen voor staat , maar wat als er niemand is waarvan je even 500 euro kan lenen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Anoniem: 218118 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 20:56:
Heb ik gevraagd, maar €500 vinden ze wat veel om te lenen.
En dan nog gaat er geen belletje rinkelen? Je ouders, die het financieel goed voor elkaar hebben, als ik je mag geloven (en dat doe ik natuurlijk) Willen je die 500 euro niet lenen, dan zou ik me afvragen waarom niet? Goede opvoedingsles misschien?

Ik ben het helemaal eens met de mensen die hier aangeven dat je voor luxe goederen niet leent. Ik persoonlijk ben ook altijd op gevoed met het idee: eerst sparen dan kopen (heel traditioneel, heel 'hollands') als het gaat om luxe goederen.

Het addertje onder het gras waar jij naar opzoek bent, ben je denk ik zelf (of kun jezelf zijn).

Je rekent je nu rijk, met je, te verwachten loon, wat je gegarandeerd (?) krijgt. Voor je het weet ga je dit weer aan andere dingen uitgeven, omdat je de lening toch nog niet terug hoeft te betalen. De tijd vliegt om en we zijn zo een jaar verder en ben je 'vergeten' de vijfhonderd euro weg te zetten op een spaarrekening en dan kun je een mooie aflossings regeling afsluiten met de kredietverstrekker....

Daarnaast begeef je je natuurlijk op een hellend vlak, je koopt nu een nieuw duur drumstel, voor een nieuwe (?) hobby. Wat als je het niet wat vindt, of bij een volgend nieuw speeltje? Weer een pl afsluiten?

Maar zoals al vaker opgemerkt is hier, je kunt/wilt niet wachten hebt je besluit al genomen.

If you didn't win today, you can always win tomorrow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ray schreef op maandag 15 juni 2009 @ 09:03:
Geen geld is geen geld. Wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven.

Lenen is nooit goed imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00
Exorcist schreef op maandag 15 juni 2009 @ 10:42:
[...]

Geen geld is geen geld. Wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven.

Lenen is nooit goed imho.
Als dat zo was dan hadden we wel allemaal in een huurhuis gezeten (op een enkeling na). Daar leen je immers ook geld en daar gaan nu zat mensen op stuk.

Mijn mening is dat je gewoon even met je hart moet denken, als jij denkt dat je het zo terug kan betalen zie ik het probleem niet echt. Om maar een voorbeeld te noemen, ik heb geld voor een auto geleend (doorlopend krediet), dit heb ik in 8 maanden afbetaald en ongeveer 1500 euro rente betaald. In plaats van elke dag in een afgetrapte swift te rijden ben ik overgestapt naar een luxe 2 liter 206 full options (toen de tijd). Airco aan etc. etc. Ja, ik had kunnen wachten, maar ik heb niks gemist, niets minder gedaan en mijn leven is totaal niet veranderd, maar ik heb wel 30000 km eerder comfortabel gereden...

Ik snap daarom ook niet al die mensen die zo lopen te zeuren hierzo, gaan deze mensen ook allemaal elke dag naar de aldi, rekenen ze alles 10x na voor ze iets kopen, staan ze nooit rood, huren ze allemaal een huis etc?

Als je 3 euro per uur krijgt met 5 uur per week wordt het een ander verhaal... :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb idd nog nooit van mijn leven een dag rood gestaan en ik ben ook niet van plan dat ooit te doen ;)

Een kwestie van verstandige keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Anoniem: 4629 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 06:47:
Ik heb idd nog nooit van mijn leven een dag rood gestaan en ik ben ook niet van plan dat ooit te doen ;)

Een kwestie van verstandige keuzes maken.
toen ik geboren werd stond ik al rood:) Vanaf mijn eerste pinpas hebben ze rode inkt bij moeten kopen. Het schijnt dat ik beter moet weten blah blah. Ja ik heb door al die jaren heen behoorlijk wat debet rente betaald. Ik heb ook nooit ergens op gewacht maar altijd al plezier gehad van aankopen die ik direct doe. Ik spaar omgekeerd zeg maar....

Een kwestie van verstandige keuzes maken :P

waarmee ik wil zeggen dat het gewoon erg persoonlijk is. Je moet gewoon wel duidelijk je grenzen kennen en niet tot het absurde doorlenen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 16-06-2009 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Toch snap ik dat niet. Je zegt dat je voortdurend rood staat. Maar een debetstand bij de bank is gewoon een voorschotje. Zodra er weer saldo op de bank komt, vermindert dat de debetstand. De bank past dan gewoon verrekening toe en je bent aan het terugbetalen.

Met een voortdurend debetstand heb je echt niet méér te besteden. Je maandelijkse cash flow blijft precies gelijk, omdat er steeds wordt verrekend. Door rood te staan haal je tijdelijk geld naar vóren, maar je krijgt er niet méér geld door.

Daarom snap ik ook nooit dat mensen een debetstand zien als iets 'goeds'. Het is gewoon een mini-leninkje tegen hele hoge rente, met een looptijd die precies duurt tot het moment waarop je weer saldo op je bankrekening krijgt.

Daarom is je vergelijking met 'omgekeerd sparen' ook niet terecht. Als je spaart, dan bouw je voortdurend méér tegoed op. Als jij steeds rood staat, dan is dat níet de omgekeerde situatie daarvan. Je bouwt immers niet steeds méér roodstand op. Zodra de limiet bereikt is, kun jij niets meer opnemen, en zodra er weer geld op je rekening wordt gestort, is die 'opgespaarde' roodstand weer foetsie (of verplaatst naar de volgende maand, maar dat maakt niet uit).

[ Voor 23% gewijzigd door nare man op 16-06-2009 10:06 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-05 10:08

aap

Ray schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 08:08:
Ik heb ook nooit ergens op gewacht maar altijd al plezier gehad van aankopen die ik direct doe. Ik spaar omgekeerd zeg maar....

Een kwestie van verstandige keuzes maken :P
Dit werkt dus maar 1 x.

Als je nu 0 saldo op de bank hebt en je wil bijv. een nieuw .. drumstel, dan kun je een lening afsluiten en dan kun je nu al drummen. Maar als je dan morgen een nieuw mobieltje wil, zit je nog met die schuld van dat drumstel. Dan moet je dus eerst "sparen" om dat drumstel af te betalen, voordat je een nieuwe lening voor dat mobieltje aan kunt gaan. (Ja natuurlijk kun je ook gewoon > 2 leningen hebben, maar het houdt een keer op.)

Je schiet er dus eigenlijk alleen de eerste keer dat je iets wilt kopen dat je dan (nog) niet kunt betalen wat mee op, en je betaalt in de tussentijd een hoop rente waar de saaie spaarders allemaal leuke dingen van kunnen doen.

Een kwestie van verstandige keuzes maken ...
Pagina: 1