Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik weet niet hoe ik hier een fatsoenlijk topic titel van kan maken..

Dit is het geval: Na lang klooien heb ik eindelijk een DHCP en DNS-server onder FreeBSD aan de gang.
Werkt goed, één probleem blijft echter.

De DNS-server heeft ondersteuning voor dynamische DNS. De hostname komt dus in de DNS-server te staan. Mijn laptop, genaamd thinkpad, OS Windows XP Pro, krijgt een IP.

Vervolgens ga ik testen:

nslookup 192.168.100.71 (dit is het IP van de laptop), ik krijg keurig thinkpad.mijndomein.x terug. Reverse Werkt.

nslookup thinkpad, ik krijg keurig het IP 192.168.100.71 terug. Werkt. Thinkpad wordt keurig verlengd naar de volledige hostname thinkpad.mijndomein.x

Maar nu: nslookup thinkpad.mijndomein.x loopt helemaal de soep in!
Er wordt dan gezocht op thinkpad.mijndomein.x.mijndomein.x. Ik krijg dan mijn externe IP terug, wat logisch is want alle subdomeinen voor mijn domeinnaam worden door mijn domeinnaam-provider (DynDNS) verwezen naar mijn externe IP.

Ik kan dit probleem als volgt oplossen: Geavanceerde TCP/IP-instellingen, tabblad DNS. Standaard is "Primaire en verbindingsspecifieke DNS-achtervoegsels toevoegen" geselecteerd. Selecteer "Deze DNS-achtervoegsels toevoegen (op volgorde)". Ik voeg mijndomein.x toe. En vervolgens werkt alles perfect, nslookup thinkpad.mijndomein.x geeft gewoon het IP van de laptop terug.

Dit is echter niet wenselijk. Ik wil dat de standaard settings met een automatisch IP doen wat ik wil. Onder Mac OS X treedt dit probleem niet op.
Is er iets in de DHCP-server wat ik moet configureren? Een setting die via DHCP wordt doorgegeven o.i.d.?
De domeinnaam leeglaten helpt niet.