Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07 23:18
Hallo,

Ik heb laatst een AMD Athlon 64 X2 5000+ gekocht. Het gaat hier bij om een 65nm en Stepping G2 variant.
Ik heb hem nu op 3,0 GHz draaien (12,5×240) en volgens CPUZ en HWinfo32 is de Vcore dan 1,25V.
Alleen worden de cores stressed 67°C en 62°C (volgens die programmatjes) terwijl de temperatuur van de CPU dan maar 45°C is.
Ik zou eigenlijk nog verder willen overklokken, maar als ik op de productinformatie van AMD kijk, geven zij een maximale temperatuur van 55-68°C:
http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=40
Moet ik mij hier aan houden, wil ik een goede en veilige overklok hebben? En moet ik dan de core temperaturen onder die temperaturen houden of is de CPU temperatuur ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Dus even ter verduidelijking: je leest met HWMonitor een waarde uit van 45°C voor de CPU stressed, en bij de individuele cores zie je 62-64°C staan ?

Dan moet je je houden aan de temperatuur van de cores, die waardes worden namelijk rechtstreeks afgelezen uit de temperatuursensor in de core, en de CPU temperatuur wordt waarschijnlijk afgelezen van een sensor op het moederbord, en die zijn meestal veel minder nauwkeurig.

En ik zou toch maar eens naar een nieuwe koeler gaan kijken, het zorgt er sowieso voor dat je temps omlaag gaan. Of eens een extra casefan erbij steken, of de heavy middellen gebruiken en de airco erop :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Ik had eerst een Zalman 9500 AM2 en ik vond dat die toen ook te heet werd en heb daarom ook een Mugen 2 gekocht (lijkt mij goed genoeg) en gebruik daarbij Artic MX2 koelpasta dus lijkt mij dat het niet daaraan licht.
Ik zit er wel over te denken om de CPU de gaan lappen. Maar kan het ook zijn dat die core temps niet kloppen en verkeerd uitgelezen worden, of wordt die echt zo heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
kwinvdv schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 19:37:
Ik had eerst een Zalman 9500 AM2 en ik vond dat die toen ook te heet werd en heb daarom ook een Mugen 2 gekocht (lijkt mij goed genoeg) en gebruik daarbij Artic MX2 koelpasta dus lijkt mij dat het niet daaraan licht.
Ik zit er wel over te denken om de CPU de gaan lappen. Maar kan het ook zijn dat die core temps niet kloppen en verkeerd uitgelezen worden, of wordt die echt zo heet?
Volgens mij kloppen de core temps wel, als ze normale waarden aannemen wanneer je systeem niet stressed is zeker.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 14:39
Ik vind jouw temperatuurwaarden wel hoog als ik ze vergelijk met mijn 50°C van een 5400+ BE @ 3.1 GHz. Volgens de tests van Frostytech zou jouw Scythe Mugen beter moeten koelen dan mijn Scythe Mine Rev.B :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
Rave17 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 20:43:
Ik vind jouw temperatuurwaarden wel hoog als ik ze vergelijk met mijn 50°C van een 5400+ BE @ 3.1 GHz. Volgens de tests van Frostytech zou jouw Scythe Mugen beter moeten koelen dan mijn Scythe Mine Rev.B :)
Dan doe je het goed. Hier een 5000+ op standaard speeds, tikt net tegen de 60C aan stressed met een Scythe Mugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
De temperaturen idle zijn:
- CPU 30°C
- Core1 48°C
- Core2 52°C
Dus je kan zeggen dat de cores een constante hoeveelheid graden Celsius warmer is als de CPU. Maar dan zou ik dit denk ik kunnen verhelpen met de warmte overdracht te verbeteren en dan lijkt lappen mij de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
kwinvdv schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 21:02:
De temperaturen idle zijn:
- CPU 30°C
- Core1 48°C
- Core2 52°C
Dus je kan zeggen dat de cores een constante hoeveelheid graden Celsius warmer is als de CPU. Maar dan zou ik dit denk ik kunnen verhelpen met de warmte overdracht te verbeteren en dan lijkt lappen mij de beste optie.
Het gaat om te temperatuur van de cpu, niet de cores. De cores mogen behoorlijk warm worden. Cpu zon 68C max. volgens AMD geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Xtresis schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 20:45:
[...]

Dan doe je het goed. Hier een 5000+ op standaard speeds, tikt net tegen de 60C aan stressed met een Scythe Mugen.
Nou het enige dat ik erbij moet opmerken is dat ik geen losse videokaart heb, dus dat scheelt al wat qua temperatuur in de kast. Verder heb ik echt 2 hele simpele (en oude) Sunon KD1208PTS3 koelers in gebruik, die ook nog eens op 5V draaien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 10:16
De sensoren van deze core is niet goed. Het is een bekend probleem dat ze brak zijn. Mijn 5000+ @ 3GHz was idle rond de 25 graden terwijl de cores op 10 en 15 graden zatten. Stressed waren de cpu en core temperaturen meer gelijk maar de cpu sensor was alsnog het hoogst met 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
THE_FIREFOX schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 22:28:
De sensoren van deze core is niet goed. Het is een bekend probleem dat ze brak zijn. Mijn 5000+ @ 3GHz was idle rond de 25 graden terwijl de cores op 10 en 15 graden zatten. Stressed waren de cpu en core temperaturen meer gelijk maar de cpu sensor was alsnog het hoogst met 40 graden.
Die bug is bekend en de meeste programma's zoals CoreTemp en HWMonitor zijn daarvoor aangepast :)

Zie bijvoorbeeld de changelog van CoreTemp:
- Add: AMD AM2+ 65nm processors get a 21c offset to fix incorrect temperature reporting (info from AMD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
kwinvdv schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 21:02:
Lappen gaat dit probleem niet verhelpen, aangezien de processor zijn warmte wel gewoon kwijt kan aan de koeler. Het probleem hierbij is ( als de temperaturen kloppen ), dat de cores de heatspreader niet voldoende raken om de warmte daaraan af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
Rave17 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 22:30:
[...]

Die bug is bekend en de meeste programma's zoals CoreTemp en HWMonitor zijn daarvoor aangepast :)

Zie bijvoorbeeld de changelog van CoreTemp:

[...]
Een vaste offset van 21 klopt sowieso niet omdat ze stressed zo goed als bij elkaar zaten. Een offset kan je alleen gebruiken als de temperatuur gelijk schaalt en dat gebeurt juist niet. Bij iedereen is die offset anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Maar wat heeft een hoge temperatuur van de processor voor een gevolg, want de CPU is volgens mij een van robuuste onderdelen van een computer. Wordt de 'leeftijd' hierdoor verkort als die te warm wordt, of gaat die na gelang van tijd minder presteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
THE_FIREFOX schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 22:43:
[...]

Een vaste offset van 21 klopt sowieso niet omdat ze stressed zo goed als bij elkaar zaten. Een offset kan je alleen gebruiken als de temperatuur gelijk schaalt en dat gebeurt juist niet. Bij iedereen is die offset anders.
Ik kan het helaas niet vinden waar zowel CoreTemp als HWMonitor hun keuzes op baseren, maar ik mag toch hopen dat de huidige gegeven temperatuurwaarden redelijk overeenkomen. Ze lijken in ieder geval geloofwaardiger dan de waarden van voordat ze met de bug rekening hielden :P
kwinvdv schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 23:44:
Maar wat heeft een hoge temperatuur van de processor voor een gevolg, want de CPU is volgens mij een van robuuste onderdelen van een computer. Wordt de 'leeftijd' hierdoor verkort als die te warm wordt, of gaat die na gelang van tijd minder presteren?
Een processor is juist in zijn geheel geen robuust onderdeel, doordat het een zeer complex geheel is :P En net als alle apparaten hebben ze een bepaald temperatuurbereik waar binnen ze goed kunnen functioneren. Kom je daar boven dan heb je een grote kans op interne schade (om het zo maar even uit te drukken :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Dus als ik het goed begrijp: als een processor een maal te warm is geweest, dan kan die blijven de schade op lopen, waardoor die minder presteerd.
Maar geld de maximale temperatuur van AMD nou voor de kernen of voor de (buiten)CPU temp? Want een vriend van mij die iets meer ervaring heeft met overklokken zegt dat elke temperatuur in het algemeen niet warmer dan de maximale waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Nee, met jou temperatuur is er nog lang geen schade aangericht, zit ook nog wel behoorlijk wat speling bij de maximale temperatuur die AMD opgeeft van 72 c.

Met 68c zit je nog goed, van amd mag je cpu werken tot 72graden, en dan gaat die ook nog niet gelijk kapot als die 80graden word (zal wel instabiel worden waarschijnlijk :) ), misschien dat die dan geen 25 jaar oud word maar 24 jaar, en je moet wel ver gaan wil je de cpu echt kapot maken ver over de 100+ vermoed ik, dingen worden gebakken op 200 c dan gaan ze ook niet kapot, gaan ze dan wel niet zolang in de over maar goed ze kunnen wel iets hebben qua temperatuur, weet niet wat de opwarm temperatuur is van de cpu voordat ze de over in gaan.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
De warmste core wordt nu 74 graden stressed @ 3,2GHz, dus dat zou de cpu makkelijk moeten trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door kwinvdv op 14-06-2009 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
kwinvdv schreef op zondag 14 juni 2009 @ 16:45:
De warmste core wordt nu 74 graden stressed @ 3,2GHz, dus dat zou de cpu makkelijk moeten trekken.
Wat zegt de moederbord sensor en oudeweds gevoelstemperatuur meterje(aka hand op cpu koeler)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 11:34
Brisbanes willen nog wel is last hebben van temperatuur sensor trouble. Lijkt me hier alleen niet van toepassing. Ik lees al mijn temps uit met Everest Ultimate en die zit er hier iig nooit naast. Bij weinig belasting in een kast met ruk airflow word de cpu zo'n 44 graden en de cores ieder rond de 30. Ik heb mijn 5000+ wel op stock draaien, echter met een vcore van 1.32 volt.

stress zit de mijne tegen de 60 graden aan met stock koeler, echter zijn de cores nooit warmer dan de cpu zelf. (waarschijnlijk brisbane probleempje, trekt zich recht bij hogere temperaturen)

Ik forceer mijn koeler altijd op ~1450 rpm. Zelfs al zou je cpu de 80 graden aan tikken, er gebeurt toch vrij weinig. Als hij nou constant 110 graden zou zijn (heb ik hem wel is gehad) dan nog zou je socket wss eerder een beetje gaan smeulen dan je cpu iets krijgt.

Wel waar is, wat ook eerder genoemd is hier, dat je cpu erg snel onstabiel word boven de 75 graden. Zodra hij hier 70 graden is dan krijg ik een bluescreen met OC. Dat is de reden dat ik hem niet overgeclocked heb. Stock houd hij zich zelfs rustig op 110 graden.

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
THE_FIREFOX schreef op zondag 14 juni 2009 @ 16:48:
[...]

Wat zegt de moederbord sensor en oudeweds gevoelstemperatuur meterje(aka hand op cpu koeler)?
Bedoel je met de moederbord sensor, die temperatuur die je kan af lezen in de bios? En mijn koeler voelt niet warm aan, misschien net lauw, maar dat verwacht ik ook, aangezien de Mugen 2 geen slechte koeler is (en er een redelijke airflow er langs heb) en de cpu temp 50 graden stressed wordt.
Wackoz schreef op zondag 14 juni 2009 @ 17:48:
[...]
Bij weinig belasting in een kast met ruk airflow word de cpu zo'n 44 graden en de cores ieder rond de 30. Ik heb mijn 5000+ wel op stock draaien, echter met een vcore van 1.32 volt.

[...]
In de bios heb ik op 3,2GHz de Vcore ingesteld op 1,475V en in CPUZ geeft die 1,392V idle aan en 1,360V stressed en daarop wordt die idle 34 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
CPU's (en anders stukken electronica) zijn onderhevig aan verschilliende manieren waarop ze defect kunnen raken.

Oververhitting
Ook wel doorbranden genoemd. Een CPU kan zo heet worden dat de interne microstructuur gewoon kapot gaat. Deze temperatuur ligt meestal rond de 100-130 graden en vrijwel alle tegenwoordige processoren detecteren dit gevaar en sluiten zichzelf af voordat ze die temperatuur bereiken.

Slijtage
Alle processoren zijn onderhevig aan een phenomeen genaamt ElectroMigration. Dit heeft tot gevolg dat de half-geleidende delen (transistoren) binnen de processor 'slijten'. Deze slijtage is de bepalende factor voor de technische levensduur van veel processoren. Bij normaal gebruik hebben we het over een proces van tientallen jaren. Ga je echt fors boven de normale bedrijfstemperatuur zitten of verhoog je het voltage flink dan blijft er van die tientallen jaren nog maar een paar jaar over. Maak je het helemaal bont (denk aan de voltages die voor records gebruikt worden) dan gaat zo'n processor nog geen jaar mee.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
kalizec schreef op zondag 14 juni 2009 @ 19:47:
[...]

Maak je het helemaal bont (denk aan de voltages die voor records gebruikt worden) dan gaat zo'n processor nog geen jaar mee.
Dat is niet een heel groot probleem, want ik heb deze processor gekocht als tijdelijke upgrade van een 3800+ (@1x 3,1GHz) Maar ben van plan om binnen een jaar een geheel nieuwe computer te kopen, dus dan kan een max core temp van 75 graden (met orthos stressed) geen kwaad.
Pagina: 1