Random games crashen op random momenten

Pagina: 1
Acties:

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:51

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Aangezien ik het probleem moeilijk kan onder brengen in een categorie post ik het maar hier, als het ergens anders beter staat dan mag het topic natuurlijk verplaatst worden. :)

Zoals de topic titel al zegt heb ik een vreemd probleem, willekeurige spellen lopen op willekeurige momenten vast zonder bsod of melding.

Allereerst de belangrijkste specs van mijn pc (rest in sig):

C2Q 6600 (stock, max 60c)
4GB Corsair Dominator (4x 1GB PC6400)
ATI HD 4870 512MB (Stock, max 80c)
BeQuiet Dark Power 650W

Ik kan de pc alles laten doen, van 1080P mkv's tot FurMark op max settings (Half uur getest zonder problemen) zonder problemen, zelfs de eenvoudigste games als Warcraft 3, Soldier of Fortune 2, Jedi Knight Academy lopen vast met een blokjes patroon zonder verdere melding resetten is de enige oplossing. Het vreemde is dat Hawx (max settings), UT3 (max settings) vlekkeloos lopen ook oudere games als Worms, Age of Empires 2, Starcraft, Dungeon Keeper, Flatout 2 (en Ultimate Carnage) hebben totaal geen problemen.

Ik kan dus moeilijk een schuldige aanwijzen want sommige zware games doen het wel en andere lichtere games weer niet.

Videokaart Drivers heb ik geupdate (Catalyst 9.5, zowel voor als na problemen)
Windows Vista x64 is uptodate
CC Cleaner gedraait en alle fouten laten fixen (zowel voor als na de problemen)
Geluidskaart Drivers zijn uptodate (Auzentech X-Fi Prelude)

Windows opnieuw installeren doe ik liever niet aangezien het een rot werk is om alle raidarrays weer in orde te krijgen dus dat zie ik als laatste uitweg.

Hopelijk is hier een oplossing voor want ik kom er niet meer uit. :X

Geluidswolk

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
BIOS update al gedaan ?
En vaak hebben RAM modules een iets hoger voltage nodig dan het moederbord standaard geeft.

Check dat dus ook eens op de site van je geheugenfabrikant.

Verder de gebruikelijke tools draaien en stress-testen.
Dus om het geheugen op error's te testen --> MemTest86+
Stressen van CPU --> Intel Burn Test, Orthos, Prime95,...
Stressen van GPU --> OCCT (aanrader), Rthdribl, AtiTool,...

Verder ook de temperaturen in de gaten houden met software zoals HWMonitor of SpeedFan, en voor de zekerheid: chipsetdrivers geïnstalleerd ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

* SKiLLa is het helemaal met Petervanakelyen eens. Draai al die tests (het liefst minimaal een uur, of tot ie crasht) en monitor de temps. Heb je crashes, dan weet je waar je aan toe bent, zo niet - en zijn de temps oke - dan moet je de oorzaak ergens anders zoeken. Post de resultaten anders hier ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
BIOS heb ik niet geflasht en ben ik ook niet van plan aangezien het wel goed gewerkt heeft. En dat soms meer gezeik geeft. Ik zoek het dus ergens in het software vlak. Bovendien verklaard het niet waarom sommige games crashen en andere niet (ongeacht de systeem eisen van de game). En andere non games wel gewoon werken zonder vast te lopen.

Prime heb ik nu aanstaan (Op Blend alle 4 de cores) en ik zal Furmark ook nog even aanzetten zodat beide vollop belast worden.

Ram staat op 2.1V (volgens de specificaties van Corsair) en heeft het altijd op gestaan zonder problemen, de timings staan zelfs wat losser dan standaard (5-5-5-15 ipv 4-4-4-12) Ik zal het voltage eens ietje hoger zetten.

Het stressen van de GPU heb ik dus met FurMark gedaan welke de GPU veel zwaarder stressed dan games. En hield dat een half uur vol zonder artifacts temperatuur werd niet hoger dan 80c wat voor een 4870 een redelijk normale temperatuur is onder load.

Geluidswolk

• Petervanakelyen
Krizzie schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 20:05:
BIOS heb ik niet geflasht en ben ik ook niet van plan aangezien het wel goed gewerkt heeft. En dat soms meer gezeik geeft. Ik zoek het dus ergens in het software vlak. Bovendien verklaard het niet waarom sommige games crashen en andere niet (ongeacht de systeem eisen van de game). En andere non games wel gewoon werken zonder vast te lopen.

Prime heb ik nu aanstaan (Op Blend alle 4 de cores) en ik zal Furmark ook nog even aanzetten zodat beide vollop belast worden.

Ram staat op 2.1V (volgens de specificaties van Corsair) en heeft het altijd op gestaan zonder problemen, de timings staan zelfs wat losser dan standaard (5-5-5-15 ipv 4-4-4-12) Ik zal het voltage eens ietje hoger zetten.

Het stressen van de GPU heb ik dus met FurMark gedaan welke de GPU veel zwaarder stressed dan games. En hield dat een half uur vol zonder artifacts temperatuur werd niet hoger dan 80c wat voor een 4870 een redelijk normale temperatuur is onder load.
Als je denkt dat het een softwarematig probleem is, zou ik gewoon verder experimenteren met drivers, de allernieuwste, of juist oudere versies. En anders OS opnieuw installeren, of andere versie van OS gebruiken.

Al eens SP2 voor Vista geprobeerd ?

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
SP2 Heb ik naar gekeken, maar is nog niet als NL versie verkrijgbaar geloof ik. :)

OS opnieuw installeren heb ik als last resort.

Windows Logs laten ook niks zien trouwens.

Geluidswolk

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Had net een vastloper in C&C Generals en kreeg voor de eerste keer een erg f*cked up bsod maar kon nog net lezen dat het iets met de ATI drivers was. Dus heb de drivers eraf gehaald, cc cleaner gedraaid en Driver Cleaner en krijg tijdens het installeren van Catalyst 9.5 een error dat het INF bestand niet gevonden kan worden. Geen idee of dit de oorzaak kan zijn. Maar ga nu de 9.6 Beta proberen en hopen dat het dan opgelost is. :)

Geluidswolk

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 11:41
Op www.guru3d.com staan meerdere verwijder software, om de resten van je videokaart driver te verwijderen.

Dus eerst uninstall driver,
dan cleaner gebruiken,
Dan oude/nieuwe driver installeren, meerdere versie's proberen.

Op guru staan ook nog drivers die je kunt gebruiken/proberen.
Je kan ook alleen de driver installeren, en niet het hele pakket.

• Petervanakelyen
jan99999 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 05:13:
Op www.guru3d.com staan meerdere verwijder software, om de resten van je videokaart driver te verwijderen.

Dus eerst uninstall driver,
dan cleaner gebruiken,
Dan oude/nieuwe driver installeren, meerdere versie's proberen.

Op guru staan ook nog drivers die je kunt gebruiken/proberen.
Je kan ook alleen de driver installeren, en niet het hele pakket.
Ik gebruik meestal zelf DriverSweeper, staat ook op de Guru3D-site, maar dit is de site van de maker: http://phyxion.net/

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Nu met Cat 9.4 weer het probleem, zat nog geen 30 seconden in Jedi Academy en had weer een blokjes patroon zonder fout of iets.

Van de C&C bsod vastloper heb ik een foto gemaakt, wat lijkt op Artifacts, maar zolang een game werkt zie je die niet, ook niet in FurMark.

Pic: Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/220qvq.jpg

Ik kan de filename niet helemaal goed zien, maar het lijkt op ATIKMDAG.sys en daar heb ik al vaker gezeur mee gehad en andere ook. Maar daar is nog altijd geen oplossing voor geloof ik. :(

K'heb het NB voltage met een stapje verhoogd misschien kan die de stress niet aan.

[ Voor 19% gewijzigd door Krizzie op 14-06-2009 10:31 ]

Geluidswolk

Verwijderd

Ik denk dat hoogstwaarschijnlijk een bep. shader/functie in de videokaart kapot is waardoor het alleen met bep games gebeurt die die functie aanroept. Je moet proberen een andere videokaart te gebruiken of deze videokaart in een andere computer.

• Noin
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-07-2022
Probeer dit eens:
One of the posters mentioned to uninstall the Windows Vista update KB952287. After I uninstalled it, not a single BSOD. Yay!

http://www.driverheaven.n...-responding-error-56.html

Wat ik ervan lees is dat het specifiek een Vista probleem is, en iets te maken heeft met de temps van de vid-card.
Je kunt er een keer XP op zetten dan zou je daarmee vrijwel alles uit kunnen sluiten.

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Ik heb de updatelijst bekeken maar die staat er niet tussen. :?

De videokaart ergens anders testen wordt moeilijk aangezien ik de enige in huis ben met PCI-E. :P

Ik heb een ticket bij AMD afgegeven met het probleem in de hoop dat zij er iets aan kunnen doen.

Anders maar eens gaan kijken naar een mogelijke vervanger (4890 kost niks meer op het moment dus :P )

Geluidswolk

• Noin
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-07-2022
Wat ik op de forums lees hebben heel veel ATI kaarten er last van.
Het is geen hardware probleem maar een software probleem, Vista icm ATI....
Dus dan kun je wel een andere ATI kopen maar dat zou het probleem niet oplossen...

Denk ik..

edit: mijn advies: probeer ergens XP te scoren.
Dan weet je of het hardware of software is.

[ Voor 16% gewijzigd door Noin op 14-06-2009 14:49 ]

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Ik heb een 2900XT gehad en die had vaak last van het crashende ATIKMDAG.sys wat op eens op dook en ook op eens weer weg was. Maar dat gebeurde ook gewoon op de desktop. Bij de 4870 heb ik hier geen last van, maar dus wel ineens van dit probleem. Ik zoek het echt software matig, want het heeft wel gewoon gewerkt.

Als ik tijd heb ga ik denk ik toch Vista herinstalleren en dan hopen op het beste. :)

Of ik wacht nog even op de 58x0 serie en dan vervang ik deze gewoon. :)

Geluidswolk

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Ik zou toch echt wel even het OS opnieuw installeren voordat ik de videokaart vervang.
Je neemt ook de moeite om een ticket uit te zetten bij AMD, zij steken daar ook energie in.

Kleine moeite toch? en dat ivm die raid array....... dan neem je toch een andere HD, druk m er in en koppel je raid (tijdelijk) af.

En windows installeren is ook zo gepiept, ik neem aan dat ik je niet hoef uit te leggen over images of unattended installs. ;-)

anyway succes

edit: Ik heb m niet helemaal gelezen maar ik ga er vanuit dat je hier van op de hoogte bent:
BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM

[ Voor 14% gewijzigd door mushia op 15-06-2009 01:17 ]

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

• bryan1988
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-05-2025
Hoi,

Ik heb dit probleem ook gehad. Het heeft toch echt te maken met je bios driver van de videokaart. Dus als ik jou was zou ik even kijken op de site van de maker van de grafische kaart of er een bios update beschikbaar is anders wordt het terug sturen naar het bedrijf waar je hem gekocht heb en je zult dan een nieuwe krijgen.

Ik heb dus een nieuwere versie van de kaart gekregen met een betere cooler erop ook. Nu helemaal geen last meer van de crashes :)

Succes

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
mushia schreef op maandag 15 juni 2009 @ 01:06:
Ik zou toch echt wel even het OS opnieuw installeren voordat ik de videokaart vervang.
Je neemt ook de moeite om een ticket uit te zetten bij AMD, zij steken daar ook energie in.

Kleine moeite toch? en dat ivm die raid array....... dan neem je toch een andere HD, druk m er in en koppel je raid (tijdelijk) af.

En windows installeren is ook zo gepiept, ik neem aan dat ik je niet hoef uit te leggen over images of unattended installs. ;-)

anyway succes

edit: Ik heb m niet helemaal gelezen maar ik ga er vanuit dat je hier van op de hoogte bent:
BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM
Denk dat ik dat ook maar ga doen idd. Betreft de Raid ik heb er 3 draaien de array voor windows is een fluitje van een cent want die draait niet in windows, maar de andere 2 (data opslag raid 5) draaien wel via windows en die zijn wat lastiger om weer werkend te krijgen. :)

Dat topic heb ik idd in de tijd van de m'n 2900XT gelezen, maar dat probleem heb ik dus niet meer. :)

Ik heb vannacht Furmark (Burn test, 1920 1200 4x AA) laten draaien (van 1 tot 1 ongeveer :P ) en heeft geen kick gegeven. Dus de kaart zelf lijkt mij in orde. Temp kwam niet boven de 80c uit.

Geluidswolk

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Net helemaal klaar met Windows (Vista x64 SP1 up to date, Cat 9.6) er opnieuw opzetten, meteen even testen met C&C generals en na ongeveer een kwartier weer een leuk blokjes patroon met een noodzakelijke reset als gevolg.

Denk dat de Videokaart dan toch niet meer helemaal lekker is. ;(

Heb als vervanging maar een Vapor X 4890 van Sapphire besteld. Mocht het probleem er dan nog zijn dan weet ik het ook niet meer. :x

Geluidswolk

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit ziet er inderdaad uit alsof die videokaart zijn tijd is gekomen, dat de problemen zo 'random' zijn kan te verklaren zijn dat videokaarten erg... 'veel' hebben tegenwoordig, 100-en shaders, zeer veel RAM, mogelijk dat je pas na X tijd het defecte deel aanstuurt, wat de fout veroorzaakt. Want dít ziet er uit als een fysiek defect in je kaart.

Sterker nog: ik ken geen enkel ander iets wat zulk beeld KAN produceren dan defecte kaart.

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Lijkt mij ook inderdaad, maar toch vreemd dat het niet bij alle spellen voorkomt. Flatout UC draait bijvoorbeeld uren lang stabiel met alles settings op max, zelfde voor FurMark welke toch wel erg zwaar is. Dus is er misschien één miniscuul dingetje stuk wat een aantal spellen net willen gebruiken en daar op vast lopen.

Mja, hopelijk is het met de nieuwe kaart opgelost. :)

Geluidswolk

• bryan1988
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-05-2025
Als ik jou was zou ik de 4870 nog maar even terugsturen en laten repareren, krijg je er weer een goede kaart voor die je daarna kunt verkopen of wat dan ook.

En zoals ik al eerder is zei is het een -bios-driver probleem van de kaart. Heel veel HD4870 kaarten hebben er last van gehad. Zoek maar eens op google en je zult er veel topics over vinden.

Toch nog even een vraagje, de 4870 die je nu hebt is die van sapphire?

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Kheb de 4890 Vapor X binnen gekregen vandaag en alle problemen zijn weg dus het lag duidelijk aan de videokaart. :)

En de 4870 was ook van Sapphire idd.

Geluidswolk

Pagina: 1