Toon posts:

Vista ziet geen HD

Pagina: 1
Acties:
  • 485 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb 4 dagen geleden mijn onderdelen binnen gekregen en nadat ik het zaakje in elkaar had zitten ben ik windows gaan installeren. Dit was een Vista 64 bit. Het heeft even probleemloos gedraaid maar omdat ik met mijn 2 4850's maar een 3dmark06 score haalde van 15xxx ben ik toch voorzichtig aan gaan OCen. Heb het cpu voltage op 1.4v max gehad en cpu liep toen op 3600 Mhz. Score ging omhoog naar 18500. Omdat ik hier tevreden mee was besloot ik om het zaakje te formateren ( omdat ik veel troep moest downloaden voor het testen e.d. ).

Nu komt dus het probleem:

Even voor de duidelijkheid, ik heb mijn bios gereset dus alles loopt nu op standaard waardes.

In het Vista setup menu vraagt hij op een gegeven moment waar de installatie op moet komen, maar geeft nu mijn harde schijf niet meer weer. Ben nu al 3 dagen aan het kloten maar niets helpt. Heb uit mijn ps3 de 40gb seagate schijf uit gehaald en die aangesloten en die herkent hij wel. Dit is ook een SATA schijf.
Heb Vista op die schijf geinstalleerd en als ik dan in Vista ben dan is mijn Samsung schijf wel zichtbaar en deze werkt volgens mij gewoon goed. Ben ten einde raad heb veel geld uitgegeven en heb dit systeem gekocht om te gamen, niet om de hele dag met dit probleem bezig te zijn. Ik hoop dat er mensen zijn die dit probleem ook hebben gehad en me kunnen helpen. Mijn dank ik ZEER groot!!!!!

Btw Ik ben nieuw hier op tweakers.net Dus misschien dat het een beetje een knullige post maar dat hoor ik wel. Ben ook van plan alle onderdelen te gaan reviewen maar dat valt zo niet mee :(

Hier nog even systeemspecs:

AMD Phenom II X3 720be
Asus M4A79T Deluxe
2 x 2gb OCZ Reaper 1600
2 x Xfx 4850 crossfire
320gb Samsung F1 ( de boosdoener )
coolermaster real power 620
Antec nine hundred kast

Iedereen die me helpt alvast SUPER bedankt.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Drivers voor de HDD en anders Formatteer de Drive in NTFS en probeer dan opnieuw te installeren.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je kunt de harde schijf die het niet op je M4A79T doet in een andere computer of een externe behuizing proberen, andere kabels gebruiken om hem aan te sluiten, een andere SATA-poort etc.

Ook eens kijken naar de nieuwste BIOS-versie voor je moederbord of de nieuwste firmware voor je harde schijf zou de oplossing kunnen brengen. Aan de hand van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter kan je nog meer onderdelen testen en kijken of het daar aan ligt.

Welkom op GoT :w

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-02 11:32
Probeer zoals bobsqaud zegt: Installeer de drivers voor de hdd op een cdtje/memory stick en laad deze bij het schijfbeheer. Waarschijnlijk herkent ie de schijf niet omwille van ontbrekende drivers :)

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval bedankt!!! voor de snelle reacties.

Werkt het driver gebeuren ook met een externe hd. Ik heb namelijk thuis geen geheugenstick liggen en een floppydrive heb ik ook niet.
http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us Is dit de goede driver?

Ben op dit gebied niet echt thuis moet ik eerlijk zeggen.

Deze link werkt trouwens niet, maar dit staat er:

ATI SB750 RAID/AHCI Controller Driver for Windows XP & 64bit XP & 32/64bit Vista.(WHQL)

Dit is de enige driver die er bij mijn moederbord staat bij sata.

Kabels heb ik al verscillende geprobeerd en op het mobo oo om gedraaid.

Voeding misschien? De power van de dvd station en van de hd zijn trouwens doorgelust dit moet toch kunnen?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2009 17:24 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

De download waar je naar toe poogt te linken bevat de RAID-driver van je moederbord, deze zou je tijdens de installatie van Vista kunnen laten installeren door de juiste .inf en/of dll's aan te wijzen op je usb-stick (toch de veiligste/betrouwbaarste methode).

Wat je zou kunnen proberen is de kwaadwillende schijf met behulp van een Windows XP installatie-cd kunnen formatteren door de partitie(s) te verwijderen en vervolgens opnieuw op te starten en de vista-installatie te starten. De XP-installatie cd heeft mijn USB-stick gered na niet meer gevonden te worden in Ubuntu en/of Windows en toch de partitie met die cd te kunnen verwijderen en een nieuwe aan te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik nu gedaan heb lijkt er een beetje op. Heb op die schijf uit ps3 ( 40gb seagate ) vista gezet en nu in vista ziet hij mijn samsung schijf wel. Deze ben ik op dit moment aan het formateren NTFS niet snel. Maakt dit iets uit of het snel of niet snel is? Lijkt me dat hij het beter preciezer doet als het langzaam gaat. En die SATA drivers kan ik doe ook gewoon in windows instaleren of moet het perse via een stickje als hij erom vraagt in de setup van Vista. Zal als hij klaar is met formateren ook eens met verschillende progjes mijn schijf testen.

Dus het systeem draait nu wel alleen staat mijn OS op een 5400rpm 40gb pisschijfje :( dit vind ik een beetje krom, want wil uiteraard wel het maximale uit het systeem halen.

btw wederom bedankt voor de reacties stel dit zeer op prijs _/-\o_

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2009 17:52 ]

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Je kunt via elk usb apparaat met opslag opzich de drivers inladen.
Het kan ook zijn dat de bios instellingen verkeerd zijn ivm RAID instellingen. Weet zelf heel weinig van dit mobo af. Waarschijnlijk staat er wel iets in het boekje m.b.t Vista installeren.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

bobsqaud schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 18:03:
Het kan ook zijn dat de bios instellingen verkeerd zijn ivm RAID instellingen.
Na een CMOS-clear heeft vrijwel geen enkel moederbord RAID-instellingen, op de JBOD instelling.

Verwijderd

Topicstarter
kan het zijn dat dit moederbord geen SATA 2 ondersteund????

Lijkt me stug maar die anders schijf is gewoon sata.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je moederbord heeft SATA2 aansluitingen ergo het ondersteund Sata-schijven.

Waarschijnlijk bevat de schijf waar je je Vista op wilt zetten al een partitie die de volledige grootte van je schijf inneemt, gebruik zoals eerder aangeraden eens die XP installatieschijf om alle partities op je 320GB F1 te verwijderen en start opnieuw de Vista installatie.

Eventueel een nieuwe 320GB schijf kopen en die omruilen voor de niet (mee)werkende schijf zou ook een laatste optie kunnen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
nieuwe schijf kopen is geen optie. Binnekort Metallica concert en Graspop GMM. Dit worden 2 hele dure dagen.

En net een pc gekocht voor 1300 euro :(

Geld is een beetje schaars dus.

Maar ik moet zeggen dat het systeem op die 40 gb 5400 rpm niet slecht draait.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 18:17
Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 00:46:
nieuwe schijf kopen is geen optie. Binnekort Metallica concert en Graspop GMM. Dit worden 2 hele dure dagen.

En net een pc gekocht voor 1300 euro :(

Geld is een beetje schaars dus.

Maar ik moet zeggen dat het systeem op die 40 gb 5400 rpm niet slecht draait.
Hopelijk heb je voor die 1300 euro meer gekocht dan bovenstaande setup... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Lumics op 14-06-2009 01:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lumics schreef op zondag 14 juni 2009 @ 01:12:
[...]

Hopelijk heb je voor die 1300 euro meer gekocht dan bovenstaande setup... ;)
Klopt

zit alleen een samsung t240 en een scythe mugen 2 cooler bij. Maar vond dit niet relevant voor de topic.

En heb in de pricewatch dagen gezocht naar de goedkoopste prijzen dus denk niet dat ik het te duur heb.

BTW: mijn moederbord was bij veel shops slecht leverbaar ( zercom ) dus ben toen gaan zoeken naar een shop die het wel kon leveren. Kwam uit bij Afuture in Arnhem. Dit is echt een aanrader. Kon s'avonds na sluitingstijd nog komen om het op te halen, Echt top service!!!!

Verwijderd

ik heb hetzelfde gezeik gehad.

Probeer onder windows eens diskpart eens.

start, run, diskpart, schijf selecteren, clean, nieuwe partitie maken, werkte voor mij prima.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 01:44:
ik heb hetzelfde gezeik gehad.

Probeer onder windows eens diskpart eens.

start, run, diskpart, schijf selecteren, clean, nieuwe partitie maken, werkte voor mij prima.
Sorry als ik dom aan het lulle ben maar vista is nieuwe voor me.

Ik kom na diskpart in een zwart menu met veel keuzes. Hij zegt dan dat ik een schijf moet selecteren???

Heb verder geen idee.

Kun je het uitleggen?

Doe maar net of je tegen een mongool praat dan lukt het wel ;)

Verwijderd

Zelfs een mongool wordt verteld dat ie de helpfiles moet lezen, moet googlen, enz.

Begin eens met diskpart [enter] help [enter]

Een beetje eigen inzet graag dus ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2009 01:57 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Je hebt zelf windows geinstalleerd, dus je ziet je schijf wel.(of eerst wel).
Het enige wat je veranderd hebt is je bios, dus deze kontroleren.

Check je bios tav de harde schijf, (onderstaande zijn voorbeelden, lees je bios handleiding).
sata op ide zetten,
of voor harde schijven hebben 2 modussen waar de hd wel of niet zichtbaar is voor de bootable/install cd.(ligt ook aan het operating system).

Onboard IDE Operate Mode [Enhanced Mode]
Allows selection of the IDE operation mode depending on the operating
system (OS) that you installed. Set to Enhanced Mode if you are using
native OS, such as Windows 2000/XP. Set to Compatible Mode if you are
using legacy OS including MS-DOS, Windows ME/98/NT4.0.
Configuration options: [Compatible Mode] [Enhanced Mode]

Enhanced Mode Support On [S-ATA]
The default setting S-ATA allows you to use native OS on Serial ATA
and Parallel ATA ports. We recommend that you do not change the
default setting for better OS compatibility. In this setting, you may use
legacy OS on the Parallel ATA ports only if you did not install any
Serial ATA device.
The P-ATA+S-ATA and P-ATA options are for advanced users only. If
you set to any of these options and encounter problems, revert to the
default setting S-ATA.
Configuration options: [P-ATA+S-ATA] [S-ATA] [P-ATA]

IDE Port Settings [Primary P-ATA+S-ATA]
Allows selection of the IDE ports to activate if you are using a legacy
operating system. Set to [Primary P-ATA+S-ATA] if you wish to use the
primary Parallel ATA and Serial ATA ports, or set to [Secondary
P-ATA+SATA] to enable the secondary P-ATA port instead. Setting to
[P-ATA Ports Only] disables the two Serial ATA ports supported by
ICH5. Configuration options: [Primary P-ATA+S-ATA] [Secondary
P-ATA+S-ATA] [P-ATA Ports Only]

[ Voor 78% gewijzigd door jan99999 op 14-06-2009 05:42 ]

Verwijderd

Hangen de 40GB schijf en de probleemschijf op dezelfde controller?

Verder wat jan99999 zegt: zorg dat je BIOS juist staat ingesteld, normaal kan je je controller in verschillende modi laten draaien. Meestal is dat:

- IDE
- AHCI
- RAID

Door IDE-mode in te stellen heb je de beste compatibiliteit en heb je vaak geen controller-drivers nodig om Windows op de sata-schijf te kunnen installeren. Eens Windows geinstalleerd kan je er de controller-drivers op installeren en vervolgens de mode veranderen naar AHCI of RAID.

Een goede software (bootable linux op cd) om partitites te maken/deleten, parameters in te stellen etc is Gparted (0.3.4.7), dan heb je geen installatie nodig.

Verwijderd

Topicstarter
een vriend van me is vandaag langs geweest en hij heeft met er windows xp op gezet. Het rare is nu dat hij ipv de 320gb maar iets van 130gb ziet :?

Ik kan nu wel xp en vista installeren want vista ziet nu de schijf wel ( deze is nu verdeeld in 3 partities )
Deze zijn nu

c: 20gb
d: 20gb
e: 90gb

Dus ik kan wel vooruit maar heb niet voor niets een 320gb schijf gehaald, zou deze ook graag benutten.

Kan het zijn dat mijn schijf in een raid opstelling staat? Heb echt geen idee.

Hoop dat er iemand antwoord op heeft.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 17:50:
Het rare is nu dat hij ipv de 320gb maar iets van 130gb ziet :?
( deze is nu verdeeld in 3 partities )
Deze zijn nu c: 20gb // d: 20gb // e: 90gb

Dus ik kan wel vooruit maar heb niet voor niets een 320gb schijf gehaald, zou deze ook graag benutten.
Dit zijn dus de eerder genoemde partities, je zou in het begin van de XP installatie ook alle, en dan ook echt alle partities van je schijf verwijderen om zo de tekst te krijgen: "Ongepartitioneerde ruimte 320GB (of een getal maal duizend in bytes wat dus richting de 320 duizend à 300 duizend gaat)
Kan het zijn dat mijn schijf in een raid opstelling staat? Heb echt geen idee.
Een enkele schijf kan maar in 1 type RAID-opstelling staan, JBOD, de eerder genoemde Just a Bunch Of Disks (letterlijk: een bult schijven) dus daar heb je geen last van.

Verwijderd

Topicstarter
Ja mensen het is eindelijk opgelost. Na de partities gemaakt te hebben met een xp cd kon ik in de vista setup gewoon weer een schijf selecteren.

Heb nu:

c: 25gb voor vista 64 bit
d: 25gb voor vista 32 bit
e: 280gb voor opslag

Iedereen enorm bedankt voor de hulp.

_/-\o_

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-02 23:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hartelijk welkom op GoT NICKvanBETHRAIJ, het is heel mooi dat je inmiddels door dit topic het probleem hebt kunnen verhelpen, maar ik wil je toch vragen de volgende keer eerst eens de FAQ's door te nemen of de GoT search te gebruiken.

De hier in dit topic genoemde problemen waar jij tegen aan bent gelopen zijn namelijk allemaal vrij "Basic" en velemalen in dit forum besproken. Een nieuw topic had daarom niet gehoeven, dat is dan ook de reden waarom ik als nog dit topic sluit.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.