Belabberde performance Seagate Barracuda schijven

Pagina: 1
Acties:

• Kun
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-02 18:47
Ik heb last van hele slechte performance van de harde schijven van een server. Het betreft een ML350 G5 server van HP. Er zit een Smart Array E200i RAID controller in waar 4 harde schijven aan gekoppeld zijn.

Er zitten 2x 72GB 15K SAS schijven in met een RAID 1 opstelling. Over deze schijven heb ik geen klagen, met de ATTO Disk Benchmark tool haal ik met deze schijven schrijfsnelheden van 85 Mb/s en leessnelheden van 160 Mb/s. Dit is dus prima in orde.

Daarnaast zitten er 2x 250GB Seagate Barracuda 7200.9 SATA schijven in (part n/r: ST3250624AS), wederom in een RAID 1 opstelling. Met deze schijven haal ik echter zeer belabberde snelheden. De maximale schrijfsnelheid met de ATTO Disk Benchmark tool is 17 Mb/s en de maximale leessnelheid is 70 Mb/s. Ik heb de schijven al vervangen met 2 andere schijven van hetzelfde type die ik nog had liggen, maar ook daarmee behaal ik dezelfde snelheden.

Met behulp van de HP updater heb ik alle laatste drivers geïnstalleerd van de RAID controller en de overige hardware, maar de snelheden willen maar niet naar een normaal niveau. Mijn laptop (HP nx9420) met een Seagate Momentus 7200.3 320GB schijf haalt zelfs schrijfsnelheden van 75 Mb/s en leessnelheden van 80 Mb/s. Dus ik had van deze server iets meer verwacht.

Heeft iemand nog tips wat ik zou kunnen proberen om het probleem te achterhalen?

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02 14:58
Wat heb je nog meer geprobeerd naast andere HDD's en driver update?
Daarnaast staat write-back cache aan? zoja probeer hem eens uit te zetten of andersom natuurlijk.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Kun
Ik heb verder niets anders geprobeerd, omdat ik geen flauw idee heb wat ik zou moeten proberen. Ben geen systeembeheerder, maar een programmeur (ja ik weet het ik hoor in een ander forum thuis ;)).

Wat houd de write-back cache is en waar zou ik dat aan of uit kunnen zetten? Op de RAID controller?

• Kun
Ik heb de instelling gevonden en het verschil is echt enorm. De schrijfsnelheid is nu 66 Mb/s en de leessnelheid nog steeds 70 Mb/s.

Echter stond er wel een waarschuwing bij dat bij stroomuitval de kans op data verlies groter is, dus is dit aan te raden in een server of zegt dit alleen iets over de mogelijke oplossing?

Wat me wel opviel is dat de snelheden van de SAS schijven juist is gedaald met het aanzetten van de write-back cache. Ik zag in de configuratie geen mogelijkheid om het per harde schijf/array apart in te stellen. Klopt dit of moet ik beter zoeken?

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 23:20
Die serie is idd belabberd. Mijn ouders hebben 2 van die schijven in hun PC. Singledisk trekken ze ongeveer 45 write 60 read. Dus de resultaten die jij hebt kloppen wel. Alhoewel die read wel dramatisch laag is.