Toon posts:

drukschakelaar probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik ben eens aan het nadenken voor mijn casemod, en ik zou graag ook den on/off switch van mijn PC vervangen.
nu is dit een klassieke drukknop, maar ik zou graag een tuimelschakelaar gebruiken.Is dit mogenlijk? en hoe doe ik dit?

Greetz,
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-10 20:35
Tuimelschakelaar die automatisch terugveert moet werken.

[ Voor 76% gewijzigd door Tomfish op 13-06-2009 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
had ik ook al aan gedacht maar ik zou graag dit dingetje gebruiken :P

Greetz,
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een rechtstreekse link naar conrad werkt niet, je moet op de pagina zoeken naar een link die zegt 'een directe link naar dit product' of zoiets, dan krijg je de juiste link.

Hmm, blijkbaar in opera en 'openen in nieuwe tab' geeft wel het juiste resultaat. Gut, dit is de directe link:
http://www.conrad.be/goto.php?artikel=700760

Hoe wil je dat die werkt? Bij elke overgang? Wat wil je dat die doet als je de pc uit staat en de schakelaar wordt herzet naar boven (on), hoe wil je dan de pc uit zetten? Want het kan natuurlijk niet dat de schakelaar van zelf in de juiste stand gaat staan als je de pc softwarematig uit zet.

Of wil je dat die alleen reageerd als je die van off naar on zet en dat je die dan zelf maar handmatig terug off moet zetten. En wat dan als de pc op staat en de schakelaar wordt van off naar on gezet, met de pc dan uitschakelen?

enz...
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 12:38:
... maar ik zou graag een tuimelschakelaar gebruiken.Is dit mogenlijk? en hoe doe ik dit?
Elektronisch gezien is zowat alles mogelijk, hoe je het doet is afhankelijk van wat jij wil. Je moet gewoon denken dat de pc een heel korte kortsluiting wil op de juiste pinnen, een tuimel zoals die jij wilt gaat of aan of uit staan. Eigenlijk hetzelfde als de drukknop van je pc oneindig lang inhouden. Je moet maar eens proberen met je pc wat er gebeurt als je die wilt opzetten door eigenlijk de knop in te houden ipv kort te drukken.

Wat misschien handig zou zijn, is je bios instellen dat de pc start als de spanning opkomt (als dit mogelijk is) dat zou een instelling zijn ala 'boot on power on' of iets dergelijks. En dan deze schakelaar een relais laten schakelen op de netstroom van de pc te schakelen. Maar dan heb je ook wel geen spanning nergens op je pc als die uit staat, ook niet op een usb poort of zo. En dan moet er een failsafe zijn dat je de schakelaar niet kan uitzetten als de pc aan het draaien is.

[ Voor 105% gewijzigd door kluyze op 13-06-2009 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het zou eigenlijk meer voor de show zijn dan de functionaliteit, dus gewoon van Off naar On, en dan sprint de pc aan. Als hij daarna softwarematig word afgesloten, moet je, als hij uitstaat gewoon de On weer naar de Off zetten. Maar ik heb eens zitten denken, zou het ook mogelijk zij de Off te verbinden met een snelkoppeling op de pc, zodat deze dan softwarematig afsluit? Of is dit onhaalbaar?

Greetz,
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Als je het zelf hantmatig wilt doen is het het meest simpele om de stijgende flank te detecteren en daar een puls naar het moederbord sturen.Om die dan af tezetten regel je het in windows dat die de pc gewoon afsluit indien die nog eens 'on' gezet wordt. Dus net zoals je de power button van een pc ook gewoon kan gebruiken om de pc af te zetten.

Maar er moet dus wel een stukje hardware tussen om de schakelaar een korte puls te laten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 22:09

SA007

Moderator Tweaking
Wat jij wil is wel mogelijk, maar vereist een stukje extra electronica.

Voor het naar aan zetten zal je een schematje moeten maken wat kort een puls doorgeeft aan de aan/uit knop van de computer.
Als ik me niet vergis zou een condensator en een weerstand al genoeg zijn hiervoor.

Voor het uilezen van de schakelaar via de computer, en dus het uitschakel gedeelte zal je naar iets anders meoten grijpen.

Paar mogelijke opties:
- Eenzelfde schema maken die ook even de aan/uit knop indrukt, dit is in windows gewoon afsluiten.
Heeft als nadeel dat als je de computer van stroom haalt en er weer opzet hij wel aangaat, in veel setups niet echt een bezwaar, maar gebeurd wel.
- Een seriele of printerpoort, mits je computer deze nog heeft, gebruiken om de schakelaar uit te lezen.
- Misschien heeft je computer op het moederbord een aansluiting voor een standby/green/extra schakelaar, de meeste niet, maar dan gaat ongeveer hetzelfde verhaal op als je aan/uit knop gebruiken.
- Mocht niks van bovenstaande iets zijn kan je met usb dingen doen, maar dat is snel veel complexer.

Maar in principe zou elke computerinterface gebruikt kunnen worden om gegevens van en naar de computer te sturen, en er zitten er nogal wat in de gemiddelde pc (zo een greep: I2C op elke videouitgang en in de vorm van smbus op het geheugen en moederbord, op alle pci-e connectors en soms ook als connector op het moederbord; ingang van een geluidskaart kan je ook vanalles mee uitlezen; ouderwetse gamepoort heb je ook nog; enzovoorts, meer dan genoeg opties om de (mis/ge)bruiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

+
Tuimelschakelaar die automatisch terugveert moet werken.
= profit :)

Dat is de simpelste oplossing, het standaard schakelaartje vervangen door een exemplaar wat altijd terug springt naar zijn uitgangspositie.

In Windows kun je inderdaad instellen welke actie moet worden ondernomen op het moment dat je de powerknop indrukt wanneer de pc aanstaat (standby, afsluiten, hibernate).

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-10 00:28

T1psY

Dumo-Technics

Je kan een schematje maken dat bij het van off naar on zetten van de schakelaar een korte pult geeft op de 2 pinnen, en als de schakelaar van on naar off gezet wordt ook een korte puls geeft. In Windows kan je instellen wat er moet gebeuren als je de on knop even induwt, bijvoorbeeld slaapstand, uitschakelen, ...
Als je dan je schakelaar van on naar off zet wordt je pc afgesloten.

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-10 13:21
Je kan ook een PICje programmeren 12F675.

De schakelaar op de pic aansluiten en dan met de pic een optocoupler aansturen die eventjes contact maakt.

Klein simpel programma.

Schakelaar aan, dan 10ms optocoupler aansturen.
Schakelaar uit, opnieuw optocoupler aansturen.

Klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Een PIC om dit te doen? Ongeveer.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
                   ______
                  |      |
-(S)--+----+------|A     |
      |   (R)     |  XOR |----
     (R)   +------|B     |
      |   (C)     |______|
      |    |
------+----+------------------

S=Schakelaar
R=weerstand
C=condensator

En er ook nog een programmer bij zorgen etc.

[ Voor 17% gewijzigd door kluyze op 15-06-2009 14:35 ]

Pagina: 1