• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
(TITEL EDIT: OCZ Platinum 10666 3 x 2Gb)
---------------------------------------------------------------------------

Na een tijdje gezocht te hebben blijkt dit het beste prijs/prestatie RAM te zijn, maar toch maak ik me wat zorgen over de voltages :/.

Zoals jullie allemaal weten is het sterk aangeraden om niet over 1.65V te gaan met het geheugen, maar de meeste RAM modules zijn 1.65V rated, waaronder de OCZ platinum series.

Nu vraag ik mij af of het echt geen kwaad kan, want 1.65 is knal op de limiet 8)7. En moest het nu mijn levensduur verminderen, hoeveel dan? Want ik heb echt geen zin in een processor die maar 2 jaartjes meegaat. (ik ga het geheugen niet overclocken etc...)

Anderzijds zou ik voor de Corsair XMS3 10666 gaan omdat deze maar op 1.5V draait. Wel een groot nadeel is dat het CL9 ram is (9-9-9-24). De OCZ platinum daarintegen is CL7 (7-7-7-20).
Zou de latency in prakrijk echt zoveel verschil maken?

[ Voor 27% gewijzigd door egonolieux op 13-06-2009 00:59 ]

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
echt niemand?...

Verwijderd

als de fabrikant adviseerd om er 1.65 volt op te zetten moet het gewoon werken. OCZ modules willen zoiezo vaak een hogere voltage. Dat is verder normaal, en de levensduur zal daar niet van achteruit gaan. Daarbij is de economische levensduur vaak korter dan de technische levensduur dus dat verschil zal niet zo erg zijn. en wat betreft die timings, daarvan zal je denk ik ook weinig merken. :) edit: ligt er natuurlijk aan wat je ermee gaat doen maar 9/10 keer zal je weinig tot niets merken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2009 16:41 ]

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
de OCZ platinums zijn 120€ en de corsair XMS zijn 90€, aangezien die timings toch een bijzonder klein verschil maken, zou ik dan beter niet voor de XMS3 gaan?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:17
CL7 geheugen op 1333MHz heeft een toegangstijd van 10,50 nanoseconden, terwijl CL9 een toegangstijd van 13,50 nanoseconden heeft. In theorie is dus CL7 dus ongeveer 20% sneller, maar we spreken hier over nanoseconden, dus in de praktijk merk je er bijna niets van.
Voor onderandere overclockers is het wel handig, omdat bv SuperPI wel veel sneller is met snel geheugen. Synthetische benchmarks in het algemeen kunnen er wel wat met doen.

Aangezien je geen overclocker bent maakt het dus weinig uit. Misschien wel als je aan videobewerking doet, maar dat weet ik niet zeker.
Voor een normale (game en internet) pc kan je in ieder geval best voor de XMS3 gaan.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:34
Heb zes van deze reepjes er in zitten, draaien op 720Mhz, 7-7-7-16 en 1.62V. Erg tevreden mee.

Afbeeldingslocatie: http://www.pfeffernuss.com/stuff/ram.jpg

Nickname does not reflect reality

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Malantur schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 17:29:
CL7 geheugen op 1333MHz heeft een toegangstijd van 10,50 nanoseconden, terwijl CL9 een toegangstijd van 13,50 nanoseconden heeft. In theorie is dus CL7 dus ongeveer 20% sneller, maar we spreken hier over nanoseconden, dus in de praktijk merk je er bijna niets van.
Voor onderandere overclockers is het wel handig, omdat bv SuperPI wel veel sneller is met snel geheugen. Synthetische benchmarks in het algemeen kunnen er wel wat met doen.

Aangezien je geen overclocker bent maakt het dus weinig uit. Misschien wel als je aan videobewerking doet, maar dat weet ik niet zeker.
Voor een normale (game en internet) pc kan je in ieder geval best voor de XMS3 gaan.
Ik ben echter wel vanplan om te overclocken, maar niet wat je echt overclocken kan noemen... van 2.66 naar 3.00 namelijk :). Om 1333 Ram volledig te kunnen benuttigen kan je met de i7 920 tot 3.3Ghz gaan, dus het zou zonde zijn om 1600 RAM te kopen.

Enfin, ik denk ook dat de corsair XMS3 in het algemeen betere prestaties kan leveren dan de OCZ platinum want de XMS3 draait op 1.5V en de OCZ platinum draait al op het maximaal veilig voltage (1.65V).

Met andere woorden kan je de latency van de XMS gewoon verlagen, misschien zelfs nog lager dan de OCZ Platinum, omdat het voltage veel lager ligt, en dus ook verhoogd kan worden binnen de veilige normen. (Zoals Brad pit hierboven in zijn post al aantoonde.)

En moest ik het dan toch op stock laten draaien (het meest waarschijnlijke ook) is er inderdaad maar een verschil van 20% op een paar nanoseconden en dat is echt niet te merken :p

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:34
M'n i7 920 draait nu op 3600Mhz (3780Mhz in Turbo-stand) met de simpele OCZ reepjes. Wat dat betreft hoef je het dus niet te laten. Op 3.3Ghz zal een iets lager voltage ook wellicht best mogelijk zijn, maar who cares, als het allemaal gewoon 100% stabiel loopt?

Iets hoger clocken (4Ghz) lukte ook nog wel maar nu blijven de temps allemaal erg netjes en ik vind het wel prima zo. Ben geen gamer en niet op zoek naar de allerlaatste extra frames per seconde. Alles draait nu erg okay dus voorlopig tevree.

Nickname does not reflect reality

Pagina: 1