Raar "gedrag" volumeknop

Pagina: 1
Acties:

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-01 23:07
Voor bij mijn computer heb ik eind januari een klein Dynavox versterkertje gekocht en een paar zelfbouwluidsprekertjes gemaakt (bouwpakket van Conrad).

Al vanaf het begin vond ik het vreemd dat het geluid uit deze speakers niet harder wordt zodra de volumeknop verder dan ongeveer 1/3 van het maximale volume wordt gedraait. Het geluid wordt "platter", maar niet harder. Vervorming dus, dit maakt het luisteren naar muziek erg vermoeiend.

Vanmiddag heb ik voor de grap de sattelietjes van mijn home cinema set eraan gehangen; Infinity Alpha 5's, uiteraard een hele andere prijs en kwaliteit-klasse, maar toch...
Wat een verademing! Geen zware brommende bass en veel meer detail. Ook reageert nu de volumeknop zoals deze zou moeten reageren, het geluid blijft erg goed, zelfs bij erg hoge volumes.

Beide sets luidsprekers zijn volgens de specificaties 8 ohm, het vermogen van de luidsprekers: Infinity: 70 watt, bouwpakket: "80 tot 100 watt". Het enige wat ik niet weet is de gevoeligheid van de zelfbouw luidsprekers...

Waar moet ik dit probleem in zoeken en belangrijker, waar moet ik op letten als ik op zoek ga naar nieuwe luidspekers voor in mijn werkkamer, zodat ik niet weer luidsprekers heb die mijn versterkerje niet kan aansturen?

Een grotere versterker is niet echt een optie, ik heb niet de ruimte om een grotere versterker neer te zetten.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ergo: betere speakers bouwen :Y

Je hebt nu ervaring opgedaan met een conradsetje (die overigens knap ruk zijn). Oh ja, bij conrad moet je linken met de directe productlink: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=300271

Maar, geef jezelf een budget, en zoek er een leuk ontwerp bij. Een stel compacte speakers voor in de werkkamer... Zoek eens op pico lino.. Hele leuke kleine transmissie lijn speakertjes.

Wise enough to play the fool

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-01 23:07
teacher schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 00:34:
Ergo: betere speakers bouwen :Y

Je hebt nu ervaring opgedaan met een conradsetje (die overigens knap ruk zijn). Oh ja, bij conrad moet je linken met de directe productlink: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=300271

Maar, geef jezelf een budget, en zoek er een leuk ontwerp bij. Een stel compacte speakers voor in de werkkamer... Zoek eens op pico lino.. Hele leuke kleine transmissie lijn speakertjes.
Hmm, ik dacht toch echt dat ik de directe productlink had gekopieerd en geplakt... (Uit het menu aan de rechter kant...)

Knap ruk, dat is duidelijk...

Ik heb hier een pagina waar de Pico Lino 2 als bouwpakket aangeboden wordt. Ziet er leuk uit, ook interessanter om te bouwen dan deze Conrad luidsprekertjes...